A Renault azért válik meg a Ladától, hogy a cég tovább üzemelhessen, ne kelljen 45 ezer munkavállalóját elbocsátania
Korábban
beszámoltunk már arról, hogy a Renault jelképes összegért válik meg a Ladától, az Avtovazban lévő részesedését az orosz ipari és kereskedelmi minisztériumnak alárendelt Központi Járműipari Kutatóintézet (NAMI) kapja meg, most viszont arra is fény derült, hogy a Renault Rosszija részvényei Moszkva városához kerülnek, ahol Moszkvics márkanévvel gyártanak majd - ismét - autókat, ráadásul villanyautókat is kilátásba helyezve.
Mindkét üzletet jóváhagyta az orosz Szövetségi Antimonopólium Szolgálat. Ezt hétfőn az orosz ipari tárca és Szergej Szobjanyin moszkvai polgármester jelentette be. A minisztérium szerint a moszkvai önkormányzat a Renault Rosszija 100 százalékát fogja birtokolni, az Avtovaz részvényeinek 67,69 százaléka pedig az Oroszországi Föderációhoz kerül, amelyet a NAMI képvisel. A fejlett technika exportjával foglalkozó állami cég, a Rosztyeh meg fogja tartani a Lada gépkocsikat gyártó Avtovaz fennmaradó részvényeit.
Bár a Renault szinte ingyen adta át részvényeit, az üzlet feltétele, hogy a Renault-nak a következő hat évben opciója van az Avtovazban lévő részesedésének visszavásárlására, amelyeket az ukrajnai háború miatt kialakult helyzetben adott fel. Döntése nyilván kényszerhelyzet volt: a szankciók mellett a nyugati tulajdonban lévő cég nem maradhatna működőképes.
"A Renault részesedésének az államra történő átruházása biztosítja, hogy az Avtovaz kezelhetősége megmaradjon, és hogy a vállalat szankciós korlátozások mellett is tovább működhessen. Így megőrizzük a kulcskompetenciákat, a termelési ciklust és a munkahelyeket" - idézte a minisztérium sajtószolgálata Gyenisz Manturov tárcavezetőt.
A Renault számára mindenképp veszteség oroszországi érdekeltségeinek elvesztése, korábban 2,2 milliárd euróra taksálták a most jelképes 1 rubelért átadott vagyont
A miniszter pozitívan értékelte a NAMI belépését az Avtovaz irányításába. Rámutatott, hogy az intézet tervezőinek és mérnöki csapatának versenyképességét az Aurus márkanévű járművek egységes moduláris platformjának létrehozása is igazolta. Szobjanyin moszkvai polgármester bejelentette, hogy a fővárosban található Renault Rosszija gyár Moszkvics márkanéven fog autót gyártani. Mint mondta, a KAMAZ az üzem technológiai partnere lesz. Célkitűzésként a lehető legtöbb autóalkatrész gyártásának meghonosítását jelölte meg. A polgármester szerint az újjáélesztett Moszkvics autógyárban először belsőégésű motorral hajtott autókat terveznek gyártani, a jövőben pedig elektromos járműveket. Mint mondta, az üzemeltető megpróbálja megtartani az üzemben és a beszállító vállalatoknál dolgozó alkalmazottak nagy részét. A Moszkvics szovjet és orosz autógyár 1930-tól 2010-ig működött, amikor ezen a néven csődeljárás keretében hivatalosan felszámolták. Kapacitásai 1998-tól a Renault Rosszija irányítása alá kerültek, és már a franciák autóit gyártották.
A Reuters hírügynökség által közölt nyilatkozatában a Renault a 45 ezer oroszországi alkalmazottjával szembeni "felelős döntésnek" nevezte az orosz érdekeltségek eladását. Luca de Meo vezérigazgató jelezte: a döntés fenntartja a lehetőséget a Renault számára, hogy a jövőben más körülmények között térjen vissza Oroszországba. Nagy kérdés, hogy vajon ők is jelképes áron vehetik-e majd vissza a cégeket, azaz mennyibe fog nekik kerülni, hogy most azokról fennmaradásuk érdekében lemondtak.
Forrás: MTI
Nagyon helyes! Úgy is ők tették taccsra a Moszkvics gyárat anno…
Amúgy meg Putyin megmondta hogy (amikor Renault részesedést vásárolt a Ladánál) a Moszkvicsot „hagyták” tönkretenni a Ladát biztos hogy nem! Ehhez tartsák magukat! Mert rájött Putyin (nem volt nehéz) hogy ahova beteszi (megveszi) a labábát valami nyugati cég ott az az elsődleges cél hogy tönkre tegyék hogy az ő termékeinek nagyobb teret hagyjon… De ez nem csak autóknál van így hanem mindenben… (Lasd Magyarország pl.:cukorgyárak… ) De hat ez már egy másik téma…