Karakteres az új Aveo megjelenése, nem fenyegeti a veszély, hogy beleszürkül a tömegbe. Üveg tolótető csak az LTZ Plus kivitelhez jár, a 17 colos felni ennél is opció
A zürichi
nemzetközi bemutató után expressz sebességgel, elsőként az Autónavigátorhoz érkezett meg a Chevrolet Aveo egyik hazai tesztpéldánya, és mint ilyen, rögtön a csúcsváltozat próbálta számunkra bebizonyítani, hogy a svájci ismerkedés kedvező tapasztalata nem a véletlen műve volt. Az új modelleket mindig nagy várakozás előzi meg, és az új Aveo a nevétől eltekintve bizony minden vonatkozásában újjászületett. A GM legújabb kisautó-platformja, a külső és belső megjelenés, az anyaghasználat mind-mind előrelépést mutat, és a Chevrolet ezzel jelzi, hogy meghatározó szereplő kíván lenni a piacon, nem pedig egy alternatíva, ami csak úgy a vásárlók látókörébe kerülhet.
Nincs hiány egyedi részletekben: a plexibúra nélküli kettős fényszórók vonzzák a tekintetet, a hátsó ajtón a C oszlophoz került a kilincs, míg a hátsó lámpák a ködfényszórókhoz hasonlóan fekete műanyag betétbe kerültek
Manapság már megszokott jelenség, hogy a kisautók egyáltalán nem kicsik. Az Aveo is erősíti ezt a szabályt, ugyanis - ha csak 39 milliméterrel, de - kinövi a négyméteres hosszúságot, és illeszkedik abba a vonulatba, ahová például a
Fiat Punto Evo is besorolható. A markánsan, vízszintesen osztott, krómkeretes hűtőmaszk a Cruze és a
Spark után értelemszerűen megjelenik, hiszen fontos arculati elem, ellenben újdonságokat is találni. Persze, nincs új a Nap alatt, a közös búra nélküli fényszórókat az Alfa Romeo már elsütötte a 159-esnél, míg a C oszlopba rejtett kilincs a 156-os és a 147-es milánói típusok jellegzetessége – volt. A megjegyzéseinket azonban nem bántó szándékkal tesszük, az Aveo összhatását tekintve nagyon is „rendben van”, üde színfoltja a kategóriájának, különösen a tesztautón látható Grand Canyon Brown metálfényezéssel. A /50-es abroncsokkal felgumizott 17 colos felnik opciós tartozékok, szériában még a kínálati plafont jelentő LTZ Plus is csak 16-osakat kap, ami a menetkomfort szemszögéből nézve viszont inkább előnyös, mint hátrányos tulajdonság.
Kisautóknál még nem általános jelenség a puha plasztik, az Aveo felületei is kemények, de ezen kívül dicsérhető a belső. Bőrkormányt csak a csúcsmodell kap, a volánról vezérelhető tempomat azonban, szinte hihetetlen módon, minden változatban a szériafelszerelés része
Ötletes a műszerpark, de a fényerő nem szabályozható fokozatmentesen, a világítás bekapcsolására halványabb lesz, de ez éjjel kevés
A belső formavilág egyértelműen a
Cruze irányvonalát követi, de több vidámsággal. A műszerfal tagolása hasonlatos, az Aveo is szimmetrikus, szépen ívelő bútorzattal rendelkezik, ezzel az optikai trükkel növelve az amúgy is kedvező térérzetet. Főszerepet játszik az egyedi, leginkább motorkerékpáros műszeregység: a hagyományos fordulatszámmérőtől jobbra digitális egység informál. Kimondottan tetszetős az ajtóburkolatok „összedolgozása” a műszerfallal, és sportos hangulatot kölcsönöznek a szélső, kerek szellőzők, amelyeket szükség esetén könnyedén el lehet zárni a közepükbe tett gombbal. A középkonzol alul - ahol a hűtés-fűtés kezelőszervei vannak - térdbarát módon elkeskenyedik, míg felül, a hifinél már jobbra és balra egy-egy tároló rekesszel kiszélesedik. Utóbbiból nincs hiány, a nem túl nagy kesztyűtartó felett is van fedeles zug, benne USB csatlakozóval, az ülések között pohártartók találhatók, az ajtókon pedig széles mélyedések, elöl palacktartó formázással. Az anyagminőség jónak mondható, a plasztikok kemények, de jó ötlet a kettős színvilág, nem kellemetlen élmény a tapintás, és zörejmentes az összeszerelés.
Még a csúcsváltozat légkondicionálója sem automata, de ülésfűtés csak ehhez jár. A kormánykerék küllőjén a középső, SRC feliratú tekerőn néha elcsúszik az ujj, praktikus lenne egy kis pöcök, ahogy a másik oldalon, a tempomatnál megoldották. Egyik elektromos ablak sem képes automata üzemmódra, sem le, sem fel, és este sötétben kell tapogatni a világítás nélküli kacsolók után
Utasoldali légzsák ellenére is van dupla kesztyűtartó - a felső részben USB csatlakozó található
Az LTZ Plus minden elérhető tartozékot megkap. Az olcsóbb kivitelekkel szemben a fontosabb tételek közé tartozik, az ülésfűtés, az automata fényszóróvezérlés, a négy helyett hat hangszórós hifi, a ködfényszóró, a tolatóradar, az elektromos mozgatású napfénytető, a bőrkormány, illetve az első utas ülése alatti tárolódoboz.
A 252 centiméteres tengelytávnak köszönhetően négy felnőtt kényelmesen utazhat hosszabb távon, a tető lejtése hátul még nem drasztikus, van hely a fejeknek, a lábaknak, és alaphelyzetben 290 liternyi tér jut a csomagoknak. A variálásnál hátrány, hogy a hátsó ülőlap egyben van és nem hajtható fel, csak a támlák dönthetők a standard 60:40 arányban, ellenben az Opel Astrából ismert csomagtérpadlószint-változtatás lehetősége a Chevyben is adott. A biztonság példaértékű, nem csak a csúcsmodell, hanem az összes Aveo alapáron kapja a blokkolásgátlót (ABS), a menetstabilizálót (ESC), a front-, oldal-, és függönylégzsákokat. Hasznos adomány a visszagurulás-gátló is – kevésbé gyakorlott vezetőknek megspórolhatja néhány lökhárítós karcolás javítását, vagy a
kuplung idő előtti cseréjét.
Mélyebbre is helyezhető a csomagtér padlója. Méretéhez képest elegendő férőhelyet kínál az ötajtós Aveo, az első sorban, a vezetőüléshez karfa is jár. Az ülések kemények, hosszú távon sem kényelmetlenek
Láncos helyett vezérműszíjas az 1,6 literes, 115 lóerős benzinmotor - városban tetemes a fogyasztása
Az 1,6 literes, 115 lóerős, dupla vezérműtengelyes benzinmotor a bevezető kínálat legcombosabb tagja. Az LTZ Plus kivitelhez kizárólagos adomány a hatfokozatú automata sebességváltó, ennél nincs lehetőség a manuális szerkezetre, de aki eleve hajlandó áldozni a kényelem oltárán, és metálfénnyel együtt 4,3 millió forintot költeni egy kisautóra, annak valószínűséggel nem okoz problémát, hogy a kapcsolásokat is leveszik válláról. A váltó újdonsága, hogy a kézi beavatkozást újszerű módon, a váltókar fejére tett billenő kapcsolóval, hüvelykujjal lehet végezni, ám ehhez D-ből M-be kell tenni a fokozatválasztót – így nem sok értelme van, mert ha hirtelen szeretnénk, mondjuk visszakapcsolni, előbb a karral kell vacakolni, D-ben nem történik semmi.
Jó ötlet a hüvelykujjas váltógomb, de nem logikus, hogy a használatához előbb a kart kell mozgatni
A hatgangos szerkezet sokszor feleslegesen pörgeti a motort, és rájöttünk, hogy értelmetlenek a padlógázas (kickdown) parancsok: ekkor oroszlánbőgéshez hasonlatosan felordít a motor, ellenben az autó lustán mozdul. Célszerűbb egyenletesen, határozottan nyomni a gázt, és erre valóban hatásos gyorsítás lesz a válasz. A futómű még a mérleg pozitív serpenyőjébe tehető, a német autókra jellemző feszes rugózással és csillapítással, biztonságérzetet adva fut az Aveo, de a peres gumik rontják a menetkomfortot, standard kerekekkel valószínűleg kényelmesebb a haladás. A kormányzás, az irányíthatóság, a fék hozza az elvárható szintet, különösebb élményre nem ad okot a kis Chevy, ahogy bosszankodásra sem.
Változatlan az Aveo név, de teljesen új konstrukció rejtőzik mögötte - minden esélye megvan a sikerre
A fogyasztás először megtréfált minket, pontosabban így hittük. A 188 kilométerre tankolt 24 liter üzemanyag 12,7 literes étvágyat eredményezett, szinte kizárólagos városi nyúzással, miközben a fedélzeti számítógép 11,4 litert mutatott - utóbbi sem éppen bizalomgerjesztő érték. A gépkönyv szerint az 1,6-os automata Aveo városban 9,9 litert kér százon, így a tisztánlátás érdekében, kvázi direktben történő méréshez folyamodtunk. A katalógusértékek vadászása miatt éjszaka, gyér forgalom mellett, három személlyel, tartós 90 km/órás sebességgel haladva 5,9 liter utántöltésére volt szükség 100 km megtétele után, majd az úton visszafelé, 130 km/órás autópályázással 8,5 literre ugrott az üzemanyagigény. A városi turnus pedig valóban nem az automata Aveo erőssége, itt stabilan 10 liter feletti mennyiséggel ürül a tartály – nem mellesleg a fedélzeti számítógép pontosan informál.
Hátulról is könnyen beazonosítható az új Aveo. A széles C oszlopok miatt korlátozott a kilátás, a tolatóradar hasznos tartozék, de ez csak a legdrágább LTZ és LTZ Plus kivitelekhez érhető el (ezeknél széria)
Bár a kisautók nem igazán fogynak még olyan mennyiségben a hazai piacon, mint korábban, az új Chevrolet Aveo jó esélyekkel indul hódító piaci körútjára. Dekoratív megjelenésével, használható méretű utasterével és tisztességes kidolgozásával a modell - focis hasonlattal - nem a kispadról nézi a konkurensek játékát, hanem az iménti tulajdonságaival, valamint megnyugtató biztonságával és komfortos felszerelésével a támadósor oszlopos tagja kíván lenni.
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1598 cm3
Teljesítmény:
85 kW (116 LE) 6000 1/min-nél
Nyomaték:
155 Nm 4000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,7 s
Gyári vegyes fogyasztás:
7,1 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
ferdehátú
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
1598 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
automata - 6 fokozatú
Nyomaték:
155 Nm 4000 1/min-nél
Teljesítmény:
85 kW (116 LE) 6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,7 s
Gyári vegyes fogyasztás:
7,1 l/100km