Megoldást hozhat a sofőrhiányra, hogy jövő évtől a személyautós B-kategória után rögtön tovább lehet menni az autóbuszos D-kategóriás jogsihoz, nem kell a teherautós C-kategóriából is vizsgázni
Autóbusz-vezetőből is hiány van, alighanem erre válaszul módosított a szerzéshez kapcsolódó jogszabályi feltételeken a Technológiai és Ipari Minisztérium. A jövő évtől nem kell tehergépkocsis jogosítványt szerezni ahhoz, hogy valaki megkezdhesse a buszos képzést, elég a normál személyautós, B-kategóriás jogosítvánnyal rendelkeznie. A tájékoztatás szerint a kapcsolódó jogszabály-módosítás december közepi hatályba lépéséhez igazodva hirdetik majd ki az új tantervi és vizsgakövetelményeket. A képző szervek felkészülési idejével számolva 2023-től így jelentősen egyszerűsödik az autóbuszos jogosítványszerzés. A leendő hivatásos buszsofőrök sokkal olcsóbban és gyorsabban sajátíthatják el a biztonságos közlekedéshez szükséges ismereteket, képességeket - írja a minisztérium közleménye. Bennünk pedig felmerül a kérdés: vajon valóban kellően meg fogják tudni tanulni a sofőrök az autóbusz kezelését?
Hatalmas kérdés, hogy vajon elegendő rutint szereznek-e majd a sofőrök az új képzésben
A jelenleg érvényes szabályozás szerint a személygépkocsi vezetésére jogosító „B” után a tehergépkocsira előírt „C” kategóriát is meg kell szereznie annak, aki a buszvezetéshez szükséges, „D” kategóriás engedélyhez jutna. Az elfogadott rendeletmódosítások az idei év végével eltörlik ezt a követelményt, a gépkocsi volánja mögül tehát hamarosan köztes megálló nélkül ülhetnek át a buszok vezetőfülkéjébe a sofőrök. A változtatás nagy könnyebbséget jelent az ágazat vállalkozásai, a magánfuvarozók, az önkormányzati cégek és a Volánbusz számára is. További újításként megszűnik az iparági visszajelzések szerint elavult
„Biztonsági ellenőrzés és üzemeltetés” vizsgatárgy, alighanem azért, mert a sofőröknek már egyre kevesebb lehetőségük van a buszok karbantartásába belefolyni. A korszerűsített ismeretanyagot a továbbiakban a rutinvizsgán kérik számon a tanulóktól.
Vitézy Dávid közlekedésért felelős államtitkár elmondta:
„Évente két-háromezren szereznek buszos jogosítványt, a sokkal egyszerűbb feltételekkel többen választhatják a hivatásos sofőrködést. Az időigényes tehergépkocsis képzés, vizsgáztatás költségei alól mentesülve a tanulók 8-12 hónapot és több százezer forintot spórolnak meg. A bőségesebb szakmai utánpótlásra azért is nagy szükség van, mert a munkaerőhiány gátat szab a közösségi közlekedési szolgáltatók menetrendi kínálatbővítéseinek, megnehezíti a buszos pótlás megszervezését a tartós vasúti fennakadások idejére.”