Egyszerre cuki és robusztus? Meglestük a crossover Aygót!

Első találkozás: Toyota Aygo X, avagy a "krossz" család legkisebb tagja

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A Yaris GA-B platformján, crossoverként folytatódik a Toyota Aygo kalandja. A francia géneket elhagyó modell már itthon is rendelhető, sőt, a hétvégén akár találkozhattok is vele személyesen, Budán. Mutatjuk a részleteket!

Budán, a Millenáris Széllkapu Parkban, a nor/ma Grand pékség ad épp ideiglenes otthont a Toyota Aygo X első példányának hazánkban, mi is ott találkoztunk vele először.

Kiejtés terén az "Ajgó krossz" a helyes megközelítés, tudjátok, mint a Yaris Cross és a Corolla Cross esetében.

Ez nem is véletlen, a Cross család ugyanis folyamatosan bővül majd tovább a magyar piacon is, a Yaris után érkezik az itt látható Aygo utód, azt pedig a Corolla megemelt változata, a Corolla Cross követi majd. A továbbra is Csehországban, az immáron kizárólag Toyotákat összeszerelő kolíni üzemben készülő Aygo X április végén érkezik hivatalosan Magyarországra, az első példányokat május végén, június elején vehetik majd át az előrendelők. Az új modell javarészt független a korábbi, francia-japán kollaboráció eredményeként létrejött generációtól, egyedül a motort emeli át, marad az 1,0 literes, 72 lóerős, háromhengeres VVT-i az orrában. A padlólemez viszont innentől már a Yaris modellekkel közös, TNGA alapú, éppen ezért jelentősen meg is nőtt: az Aygo X tengelytávja 9 centivel, teljes hossza pedig 23,5 centivel haladja meg az elődmodell Aygo azonos adatait.
Hirdetés
Toyota Aygo X - méretek
Hosszúság [mm] Szélesség [mm] Magasság [mm] Tengelytáv [mm] Csomagtér [l]
3700 1740 1510 2430 231-829
Bent is folytatódik a vagányság, a műszerfal formái - amellett, hogy egyértelműen toyotásak - fiatalos, lekerekített vonalakkal dolgoznak. A központi képernyő természetesen extra, ahogy a díszített szövet és szintetikus bőr kombinációjával bevont ülések és a digitális klíma is.
Hirdetés
Ma megmosolyogtató lehet a 2,4 métert alig meghaladó tengelytáv, ám ha szigorúan csak ezt az adatot nézzük, akkor még így is leveri az első Volkswagen Golf, a második Ford Escort, a harmadik Opel Kadett és a negyedik Toyota Corolla azonos adatát. Persze akkora térérzetre nem kell számítani benne, mint amelyet a régmúlt említett kompaktjai nyújtottak, de kényelmesebben fér el a maximális 4 felnőtt az Aygo krosszban, mint amilyen komfortban az 5 legfeljebb engedélyezett felnőtt utazott annak idején a klasszikusokban. Fontos viszont megjegyezni, hogy közel sem ugyanazt a kényelmet adja hátul, mint elöl, ezt az anyagminőség és a komfort funkciók mellett a vizuális látvány is egyértelműen jelzi. Elöl például vagány díszminta kerül az ülések huzatára, amelynek hátul nyoma sincs, ott egy egyszerű, szürke kárpittal kell beérni. Ehhez hasonlóan, bár az első sor elektromos ablakokat kap, hátul még tekerő sem jár, egyszerű, kibillenthető üvegekkel oldották meg a szellőzést, egy a múlt "elefántfül" ablakaihoz hasonló rögzítési megoldással. Félreértés ne essék, a helyén kezelve mindez nagyon vagány és különleges, jól extrázva az Aygo X ilyen apróságai inkább bulihangulat-fokozóként fognak szerintem manifesztálódni a célközönség szemében.
Hirdetés
Mert az Aygo X egyértelműen menő, ezt nem vitathatja el tőle senki: ha nem fehérben, ezüstben, vagy feketében kéred, akkor mindenképp kétszínű lesz, a Style és Executive felszereltségi szinteken ráadásul felár nélkül érhetők el a különleges színopciók. A Chilivörös, a Gyömbérbézs, a Borókakék és a Kardamomzöld árnyalatok ugyanis fekete tetővel és farral rendelkeznek, ami még inkább feldobja az összképet. És ha már szóba kerültek a felszereltségek, a belépő szint a 4,59 milliós Active, már itt is jár a biztonsági és kényelmi extrák egész hadserege: 6 légzsákot, adaptív, sávtartós tempomatot, táblafelismerőt és automata reflektort kap alapáron az Aygo X. Comfort szinten már 4,79 millió a vételár, ekkor többek közt bőrözött kormánnyal és váltógombbal, állítható magasságú vezetőüléssel, valamint tolatókamerával bővül a lista, további 120 ezer forintért pedig már fűthető ülésekkel is kényeztet. Az 5,21 milliós Style szinten sem csak a menőbb festést és a karosszéria színére fújt műszerfal-dekorokat adja, itt kerül az autóra a 17 colos alufelni és a halogén első ködfényszóró, valamint a 8 colos Toyota Touch érintőképernyő. Style szinten extra a 280 ezer forintért kínált Tech csomagban többek közt az esőszenzor, a digitklíma és a 9 colos HD érintőképernyő jár, erre kérhető még rá a Vision csomag, ami további 200 ezer forintért LED fényszórókat és parkradarokat ad. Az Executive szint 5,77 millióról indul, 18 colos alufelniket, valamint szövet és szintetikus bőr üléseket kínál az eddigieken felül, 200 ezer forintért kiegészíthető a Smart csomagban a gombos indítással és az intelligens kulccsal. A Limited csúcsfelszereltség igazából az eddig felsoroltakon túl csak nagyon vagány narancssárga dekorokat ad kívül-belül. A két legmagasabb felszereltségi szint 350 ezer forintért JBL hangrendszerrel, további 450 ezer forintért pedig panorámatető-szerűen elhúzható vászontetővel is megfejelhető, így az előzetes árlista alapján 6,91 millió forintnál ér véget a kézi váltós Aygo X árlistája. A felszereltségi szintektől függetlenül 600 ezer forintos felárért felejthetjük el az ötsebességes kézi váltót, ám "krosszként" már a többi Toyota modellhez hasonlóan CVT-t kínál az Aygo is. A 998 köbcentis motornál a jelenlegi tervek szerint később sem kap nagyobbat vagy erősebbet a típus, így aki ilyet vesz, annak biztosan ezzel a 72 lóerővel kell majd beérnie. Ezt az Aygo X 940-1015 kilós saját tömege igyekszik ellensúlyozni, de még így is 15,5 másodperc kell neki a 100 km/órás sebesség eléréséhez állórajtból, a végsebessége pedig mindösszesen 158 km/h. Jó hír viszont a CVT váltóval is 5 liter alá ígért gyári fogyasztása, ami ebben a kategóriában valószínűleg jobban érdekli majd a vevőket, mint a teljesítményadatok.
Toyota Aygo X - műszaki adatok
1.0 VVT-i 1.0 VVT-i S-CVT
Emissziós norma Euro 6d
Hajtás elsőkerékhajtás
Hengerűrtartalom [cm3] 998
Hengerek/szelepek száma 3/12
Váltófajta/-fokozat kézi/5 CVT
Teljesítmény [LE] 72 (6000)
Nyomaték [Nm] 93 (4400)
Gyorsulás 0-100 km/h 15,6 15,5
Végsebesség [km/h] 158 151
Kombinált fogyasztás - WLTP [l/100 km] 4,7 4,9
CO2-kibocsátás [g/km] 107 110
Saját tömeg [kg] 940-1015
Megengedett össztömeg [kg] 1360
Hirdetés
Egy másik - vásárlói szempontból fontos - meglepetése az Aygo X-nek a csomagtartója, ami a kalaptartóig mérve 231, a plafonig számolva viszont már 269 literes, ülésdöntéssel pedig 829 literes raktérré változtatható. Ráadásul amellett, hogy ezek a számok már lassan az első Yaris azonos adatait közelítik, ránézésre nagyobbnak tűnik ennél az aprócska, de jól pakolható tér. Összességében tehát egy nagyon érdekes kis kocsi az Aygo X, biztosan továbbviszi az előd sikereit. Ráadásul most szabadon meg is tekinthető a képeken is látható, gyömbérbézs színű, kézi váltós Executive Smart JBL Canvas. Ma, azaz február 12-én, szombaton 10:00 és 22:00 között bárki megismerheti élőben a Millenáris Széllkapu Parkban található nor/ma Grand skandináv stílusú pékség teraszán az előzetes árlista szerint 6,77 milliós példányt. Hab a tortán, hogy már a előrendelésre is van lehetőség, így amennyiben az elsők között lennél, aki kézhez kapja a saját cseppnyi crossoverét, de előtte szeretnéd tudni, hogy mire számíthatsz, akkor mindenképp ott a helyed!
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?