Már kizárólag Toyota alapokon, az Aygo cukiságát megtartva, a Cross modellek jellegzetességeit magára öltve kapható az Aygo X
Budán, a Millenáris Széllkapu Parkban, a nor/ma Grand pékség ad épp ideiglenes otthont a Toyota Aygo X első példányának hazánkban, mi is ott találkoztunk vele először.
Kiejtés terén az "Ajgó krossz" a helyes megközelítés, tudjátok, mint a Yaris Cross és a Corolla Cross esetében.
Ez nem is véletlen, a Cross család ugyanis folyamatosan bővül majd tovább a magyar piacon is, a Yaris után érkezik az itt látható Aygo utód, azt pedig a Corolla megemelt változata, a
Corolla Cross követi majd.
Az elöl és hátul felárért LED-es fényszórók formája egyértelmű Aygo-örökség, ennek ellenére nem kizárt, hogy egyes avatatlan szemek Yarisnak nézik majd
A továbbra is Csehországban, az immáron kizárólag Toyotákat összeszerelő kolíni üzemben készülő Aygo X április végén érkezik hivatalosan Magyarországra, az első példányokat május végén, június elején vehetik majd át az előrendelők. Az új modell javarészt független a korábbi, francia-japán kollaboráció eredményeként létrejött generációtól, egyedül a motort emeli át, marad az 1,0 literes, 72 lóerős, háromhengeres VVT-i az orrában. A padlólemez viszont innentől már a Yaris modellekkel közös, TNGA alapú, éppen ezért jelentősen meg is nőtt: az Aygo X tengelytávja 9 centivel, teljes hossza pedig 23,5 centivel haladja meg az elődmodell Aygo azonos adatait.
Műszerfalának felső része alapáron is puha, ám máshol mindenütt a kemény, kopogós műanyagok uralkodnak még csúcsfelszereltségnél is
A miniautók körében szokatlan extrák: automata klíma, 8 és 9 colos érintőképernyő is elérhető, ám a hátsó hangszórók is felárasak
Bent is folytatódik a vagányság, a műszerfal formái - amellett, hogy egyértelműen toyotásak - fiatalos, lekerekített vonalakkal dolgoznak. A központi képernyő természetesen extra, ahogy a díszített szövet és szintetikus bőr kombinációjával bevont ülések és a digitális klíma is.
3,7 méteres hosszával még mindig kisautós, ám a sarkokba kitolt kerekeknek köszönhető 2,43 méteres tengelytávja már a kompakt kategória őskövületeit szorongatja: több '80-as évekbeli alsó-középkategóriás autót is megelőz
1,74 méter széles és 1,51 méter magas, közel sem annyira kicsi, mint ahogy azt első ránézésre hinnéd
Ma megmosolyogtató lehet a 2,4 métert alig meghaladó tengelytáv, ám ha szigorúan csak ezt az adatot nézzük, akkor még így is leveri az első Volkswagen Golf, a második Ford Escort, a harmadik Opel Kadett és a negyedik Toyota Corolla azonos adatát. Persze akkora térérzetre nem kell számítani benne, mint amelyet a régmúlt említett kompaktjai nyújtottak, de kényelmesebben fér el a maximális 4 felnőtt az Aygo krosszban, mint amilyen komfortban az 5 legfeljebb engedélyezett felnőtt utazott annak idején a klasszikusokban.
Nem túl tágas, de a kategóriájában kiemelkedő, elfér benne a 4 felnőtt, ha kell
Fontos viszont megjegyezni, hogy közel sem ugyanazt a kényelmet adja hátul, mint elöl, ezt az anyagminőség és a komfort funkciók mellett a vizuális látvány is egyértelműen jelzi. Elöl például vagány díszminta kerül az ülések huzatára, amelynek hátul nyoma sincs, ott egy egyszerű, szürke kárpittal kell beérni. Ehhez hasonlóan, bár az első sor elektromos ablakokat kap, hátul még tekerő sem jár, egyszerű, kibillenthető üvegekkel oldották meg a szellőzést, egy a múlt
"elefántfül" ablakaihoz hasonló rögzítési megoldással. Félreértés ne essék, a helyén kezelve mindez nagyon vagány és különleges, jól extrázva az Aygo X ilyen apróságai inkább bulihangulat-fokozóként fognak szerintem manifesztálódni a célközönség szemében.
Elöl nem csak az ablakok, a tükrök is motorosak alapáron...
...hátul viszont még a csúcsfelszereltségnél is csak kibillenteni lehet az üvegeket
Mert az Aygo X egyértelműen menő, ezt nem vitathatja el tőle senki: ha nem fehérben, ezüstben, vagy feketében kéred, akkor mindenképp kétszínű lesz, a Style és Executive felszereltségi szinteken ráadásul felár nélkül érhetők el a különleges színopciók. A
Chilivörös, a
Gyömbérbézs, a
Borókakék és a
Kardamomzöld árnyalatok ugyanis fekete tetővel és farral rendelkeznek, ami még inkább feldobja az összképet.
Hátulról nézve hat a leginkább miniautósnak és a legkevésbé "crossoveresnek", kétszínű változat esetén majdnem a teljes feneke fekete
És ha már szóba kerültek a felszereltségek, a belépő szint a 4,59 milliós
Active, már itt is jár a biztonsági és kényelmi extrák egész hadserege: 6 légzsákot, adaptív, sávtartós tempomatot, táblafelismerőt és automata reflektort kap alapáron az Aygo X.
Comfort szinten már 4,79 millió a vételár, ekkor többek közt bőrözött kormánnyal és váltógombbal, állítható magasságú vezetőüléssel, valamint tolatókamerával bővül a lista, további 120 ezer forintért pedig már fűthető ülésekkel is kényeztet. Az 5,21 milliós
Style szinten sem csak a menőbb festést és a karosszéria színére fújt műszerfal-dekorokat adja, itt kerül az autóra a 17 colos alufelni és a halogén első ködfényszóró, valamint a 8 colos Toyota Touch érintőképernyő. Style szinten extra a 280 ezer forintért kínált Tech csomagban többek közt az esőszenzor, a digitklíma és a 9 colos HD érintőképernyő jár, erre kérhető még rá a Vision csomag, ami további 200 ezer forintért LED fényszórókat és parkradarokat ad.
A 17 vagy 18 colos alufelnik csak a menőbb csomagokhoz járnak
Az
Executive szint 5,77 millióról indul, 18 colos alufelniket, valamint szövet és szintetikus bőr üléseket kínál az eddigieken felül, 200 ezer forintért kiegészíthető a Smart csomagban a gombos indítással és az intelligens kulccsal. A
Limited csúcsfelszereltség igazából az eddig felsoroltakon túl csak nagyon vagány narancssárga dekorokat ad kívül-belül. A két legmagasabb felszereltségi szint 350 ezer forintért JBL hangrendszerrel, további 450 ezer forintért pedig panorámatető-szerűen elhúzható vászontetővel is megfejelhető, így az előzetes árlista alapján 6,91 millió forintnál ér véget a kézi váltós Aygo X árlistája.
Ebben a konkrét autóban az ötfokozatú kézi váltót találtuk, de az egyik legdrágább extraként CVT-vel is rendelhető az Aygo
A felszereltségi szintektől függetlenül 600 ezer forintos felárért felejthetjük el az ötsebességes kézi váltót, ám
"krosszként" már a többi Toyota modellhez hasonlóan CVT-t kínál az Aygo is. A 998 köbcentis motornál a jelenlegi tervek szerint később sem kap nagyobbat vagy erősebbet a típus, így aki ilyet vesz, annak biztosan ezzel a 72 lóerővel kell majd beérnie. Ezt az Aygo X 940-1015 kilós saját tömege igyekszik ellensúlyozni, de még így is 15,5 másodperc kell neki a 100 km/órás sebesség eléréséhez állórajtból, a végsebessége pedig mindösszesen 158 km/h. Jó hír viszont a CVT váltóval is 5 liter alá ígért gyári fogyasztása, ami ebben a kategóriában valószínűleg jobban érdekli majd a vevőket, mint a teljesítményadatok.
A 72 lóerős csúcsmotor, ami egyben az alapmotor is: várhatóan a későbbiekben sem gyártanak majd erősebbet
Egy másik - vásárlói szempontból fontos - meglepetése az Aygo X-nek a csomagtartója, ami a kalaptartóig mérve 231, a plafonig számolva viszont már 269 literes, ülésdöntéssel pedig 829 literes raktérré változtatható. Ráadásul amellett, hogy ezek a számok már lassan az első Yaris azonos adatait közelítik, ránézésre nagyobbnak tűnik ennél az aprócska, de jól pakolható tér.
Nem hatalmas, de a vártnál - és az elődmodell puttonyánál - lényegesen nagyobb a 231 literes csomagtartó, a korábbi Aygóhoz képest 63 literrel nőtt
Összességében tehát egy nagyon érdekes kis kocsi az Aygo X, biztosan továbbviszi az előd sikereit. Ráadásul most szabadon meg is tekinthető a képeken is látható, gyömbérbézs színű, kézi váltós Executive Smart JBL Canvas. Ma, azaz február 12-én, szombaton 10:00 és 22:00 között bárki megismerheti élőben a Millenáris Széllkapu Parkban található nor/ma Grand skandináv stílusú pékség teraszán az előzetes árlista szerint 6,77 milliós példányt. Hab a tortán, hogy már a előrendelésre is van lehetőség, így amennyiben az elsők között lennél, aki kézhez kapja a saját cseppnyi crossoverét, de előtte szeretnéd tudni, hogy mire számíthatsz, akkor mindenképp ott a helyed!
Az Aygo X egy érdekes elképzelés, de egyértelműen van helye a piacon, stílusával sokakat meggyőzhet