Egyre veszélyesebb tömeg nem vált időben nyári gumiabroncsra
Nyárigumi Kommandó: az autósok harmada még a júniusi kánikulában is téli gumival jár
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Bár idén június első hetéig vártunk, hogy a nonstopgumi csapatával elkészítsük a szokásos Nyárigumi Kommandót, idén a tavalyiaknál is lesújtóbb eredményt találtunk az utakon.
Évről évre, pontosabban szezonról szezonra azért készítjük gumitesztjeinket, hogy megmutassuk, milyen különbségek adódnak az egyes abroncsok között. Egyértelmű, hogy
nyárias körülmények között nem csupán nem ajánlott, igen veszélyes is téli gumival közlekedni.
Téli gumival autózni nem csupán azért nem ajánlott, mert balesetveszélyes, hanem azért is, mert az alacsonyabb hőmérsékletre tervezett abroncs normál üzemben is megég, felkeményedik az autón, egy vészfékezés esetén pedig nem csak növeli a fékutat, extrém módon torzulhat, lamellái össze is sülhetnek. Mindezek ellenére évről évre kevesebben váltanak nyáridőre az évszaknak megfelelő abroncsra. Az idén, június első hetében végzett, mintegy 200 autót szemléző Nyárigumi Kommandó eredménye szerint az autósok csupán 65 százaléka váltott nyári abroncsra, harmaduk (33%) télivel autózik még, a négyévszakos abroncsot használók aránya pedig 2 százalékos.
Az abroncsok egyébként zömében jó állapotúak, 5 évnél fiatalabbak, többségében. prémium márkások, jó profilmélységgel - ám a téli szettek gyártótól függően jelentősen amortizálódnak a hőségben. A teljes mintán belül 63 százalékos, azaz a tavalyinál hajszálnyit szerényebb a prémium abroncsot használók aránya, jelentősen nőtt azonban, 63-ról 77 százalékra emelkedett az 5 évnél fiatalabb gumival rendelkezők aránya. Az átlagos profilmélység mérési hibahatáron belüli mértékben, 5,4-ről 5,3 mm-re csökkent, az előírt 1,6 milliméteresnél szerényebb mintázattal rendelkező abronccsal idén egyetlen autónál találkoztunk csupán.
Nyárigumi Kommandó 2018 − eredmények
Budaörs | Budakalász | Dunakeszi | Soroksár | Budapest | Teljes átlag | |
Nyári-téli-négyévszakos gumik aránya | 68-24-8% | 68-32-0% | 65-35-0% | 62-38-0% | 65-35-0% | 65-33-2% |
Prémium-budget gumimárkák aránya | 57-43% | 62-38% | 54-46% | 68-32% | 78-22% | 63-37% |
5 évnél fiatalabb-idősebb gumik aránya | 73-27% | 78-22% | 76-24% | 92-8% | 65-35% | 77-23% |
Átlagos profilmélység | 5,2 mm | 5,7 mm | 5,1 mm | 4,9 mm | 5,4 mm | 5,3 mm |
Természetesen jelentős területi eltérések tapasztalhatók: négyévszakos abroncsokat például csakis budaörsi autókon talált a felmérőcsapat, s a nyári gumira váltók aránya is ott és Budakalászon volt a legjobb, utóbbiak az átlagos profilmélységgel is kiemelkedők, míg a budapestiek a prémiummárkás abroncsok arányával. A soroksári parkolókban ezzel szemben a legjelentősebb, 38 százalékos téligumi-arányt és a legszerényebb, 4,9 milliméteres átlagos profilmélységet találtuk.
Nyári gumira váltani szeptemberig biztosan nem késő, ha autónkat esetleg csak akkor vennénk elő. Így aki még nem tette meg, mihamarabb keressen fel egy gumist, pláne akkor, ha hosszabb útra, nyaralásra is készül autójával a közelgő hetekben, hónapokban. Aki nem ért egyet tanácsunkkal, az nézze meg nyárigumitesztünket, a minden abroncsnál ötszörösen ismételt mérés nem hazudik.
Nagyon egyszerű a megoldás dec1-márc1 köszött akinek nincs 4 normális téligumija annak ugrik a rendszám.
A téli gumit meg május 15-ike után kéne büntetni szintén rendszám levétellel.
csak az a abaj hogy a téligumi rengeteg szituban sokkal rosszabb.
Márciusi havazás, decemberi 15 fok, mikt kezdesz ezekkel?
Más országokban az autósok képesek önűllóan is ésszerűen viselkedni…
Semmi gond lehet dec.15-és márc15 között is az elvárás.
Ez csak akarat, és konzultáció kérdése szakértőkkel.
Nem „elvárás” sehol. Ahol előírás, ott téli körülményeket emlegetnek a téligumi-kötlezettség feltételeként. Sehol sincs olyan amit te írtál.
Ilyen eszetlen megoldás még olyan országokban sincs, ahol éves szinten 10-nél több olyan nap van, amikor valóban téli útviszonyokra kell számítani.
A telet nem tudod már naptárhoz igazítani, ahogy a nyarat sem.
Amúgy meg a közelmúltban számos olyan eset volt, amikor novemberben ónos eső esett, április közepén falvakat vágott el a külvilágtól a hó, miközben januárban több napon keresztül 10-15 fokok voltak.