Íme a sok port kavaró új kormány, ami mögött sem irányváltót, sem indexkart nem találni
A héten hullott le a lepel a Tesla Model S eddigi legjelentősebb modellfrissítéséről, melynek keretei közt egy új, teljesen idegen formájú kormány is napvilágot látott az autó fotóin. Első ránézésre csak egy érdekes apróságnak, egy megszokott Teslás elrugaszkodásnak tűnhet, de jobban belegondolva, lehet realitása a vadabb teóriáknak is.
Ami egyértelmű, hogy egy ilyen kormánynak a hagyományos kerek társaihoz képest nem sok előnye, de annál több hátránya van. A műszeregység információiból például biztosan kevesebbet takar ki, de a lassan végrehajtott manővereket, a parkolásokat és az egyéb precíz pozicionálást igénylő szituációkat jóval nehezebbé teheti. Már ha ezekre a precíz irányítást igénylő manőverekre egyáltalán szükség van egy ilyen autóban, amely mindezt helyettünk is végre tudja hajtani. Erre épít Elon Musk is, aki a Twitteren egy kommentre válaszolva azt írta: azért nincs sem irányjelző sem irányváltó kar a kormány mögött, mert ezekre már nem lesz szükség, ahogy a technológiának hála egyszerűsödik a vezetés. Nem véletlen tehát, hogy felmerül a kérdés: vajon ez az önvezetés térhódításának köszönhetően háttérbe szoruló kormánykerék átalakulásának, akár eltűnésének első lépése lenne? Véleményem szerint az átalakulásnak talán, de az eltűnésnek még semmiképp, hiszen a jelenlegi biztonsági szabályozások világszerte szükségesnek tartják bármilyen önvezető funkció használata esetén a jogosítvánnyal rendelkező sofőr aktív jelenlétét. Amíg ez nem változik, addig a kormánykeréknek is maradnia kell valamilyen formában.
Elon Musk Tweetje szerint az autó a környezetét és a GPS adatokat vizsgálva fogja majd tudni, hogy előre, vagy hátra akar haladni a sofőr (Forrás: Elon Musk, Twitter)
És ha már szóba került a biztonság: az Egyesült Államok legnagyobb közúti biztonságért felelős szervezete, az NHTSA sem tudja megmondani, hogy egyáltalán forgalmazható-e egy autó az előírások szerint ezzel a kormánykerékkel. A Road & Track kérdésére adott válaszuk alapján további információkra van szükségük a gyártótól ahhoz, hogy el tudják dönteni, szabályos és biztonságos-e a frissített kormány. Annyi viszont biztos, hogy mivel az USA biztonsági szabályozásai sokkal jobban bíznak a modern technológiában, ezért engedékenyebbek is vele. Emiatt Európában még inkább kérdéses, hogy forgalmazható lesz-e a frissített Model S és X az új kormánnyal, indexkar és irányváltó nélkül.
A képen nem egy render, hanem a hivatalos Tesla konfigurátor oldal fotója látható - a képeken az új beltérben egy kerek kormány jelent meg, amikor a linket megfelelően módosították a böngészősávban (Fotó: TheDrive)
Mindeközben a TheDrive kiderítette, hogy a hivatalos Tesla konfigurátorban opcióként benne van a régi kormány, csak nem elérhető az autó összeválogatásakor. A böngészősávban olvasható, folyamatosan változó link manipulálásakor az oldal végül kiadta az új belteret a kerek kormánnyal, de csak a fotón, a rendelés összeállításában nem. Már ekkor is valószínű volt, hogy a Tesla nem akarta, hogy a vásárlók lássák így a frissített autót, pár perccel később viszont mindez már biztossá vált: azonnal végrehajtották a szükséges módosításokat és végleg eltüntettek az oldalról a kerek kormányt. Külön érdekesség viszont, hogy az indexkarok és az irányváltó a linkmanipuláció hatására sem kerültek vissza a képre.
Ennek ellenére szinte biztos, hogy a cég készül B tervvel. Ha opcióként nem is kínálják majd a hagyományos változatot, mindenképp fel kell ugyanis készülniük azokra az országokra, ahol a biztonsági előírások miatt nem forgalmazhatják majd a vágott kormányt.