Egyre súlyosabb az AdBlue hiány, betárazni mégsem érdemes!
Már mindenütt érezni az AdBlue hiányt, de magaddal is kiszúrsz, ha feleslegesen vásárolsz be!
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Több hazai kúton sem tudnak AdBlue folyadékot adni, de ettől nem az autósok lesznek komoly bajban. A teherfuvarozást és a mezőgazdaságot sokkal inkább érinti a probléma, ugyanis a személyautók sokkal ritkábban igényelnek újratöltést.
A modern dízelekbe nem csak gázolaj kell, egy külön tartályban egy másik folyadék is elengedhetetlen a működésükhöz: ebből van most hiány
Hazánkban körülbelül 33 ezer teherautót érint a probléma, a MOL éppen ezért október 25. óta korlátozza az egy fő által elvihető mennyiséget: tankba töltve maximum 100 liter, kannás kiszerelésben maximum kettő vihető.
Közleményükben ezt a következőkkel indokolták: "A közép-európai műtrágyagyárak az elszálló földgázárak hatására erősen korlátozzák, több esetben le is állították már a gyártásukat. A visszafogott termelés következtében az elmúlt hetekben AdBlue ellátási problémák tapasztalhatóak a piacon és a helyzet várhatóan tovább fog romlani."Az adalékanyagot használó környezetvédelmi rendszerek működése szoftveresen letiltható, de ilyet tenni illegális, és az autódnak sem tesz jót
Nem csak benzinkúti pisztolyból, hanem kannás kiszerelésben is lehet venni, de a legtöbb helyen a hiányra tekintettel ennek is lehet mennyiségi korlátja
Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy - főleg személyautósként - nem célszerű felhalmozni a folyadékot, mert lényegében az autózás és az evés közül választ rosszul, aki a munkaeszközök elől viszi el, akár teljesen feleslegesen a jelenleg meglévő készleteket.
Mivel globális a probléma, és mindenkit érint, ezért valamilyen módon folytatódnia kell az előállításnak, ha máshogy nem, akkor jóval drágábban, ami pedig az előállított és szállított termékek árán fog meglátszani. Magánszemélyként a legjobb amit tehetünk, hogy csak annyit vásárolunk a folyadékból, amennyire tényleg szükségünk van, és reménykedünk, hogy hamarosan születik valamilyen formájú megoldás a problémára.
Főleg a Daimler motorok hajlamosak letiltani teljesen az indítást. Az IVECO motorok esetében pl. amúgy is gyakran volt probléma az AdBlue rendszerekkel az SCR-only megoldás miatt, viszont csak a teljesítményt korlátozzák limp home módban (közlekedésre képes marad a jármű). Gyakran pár kilométert meg lehet még tenni, ha egyszerűen csak lehúzza az ember az AdBlue tartály érzékelőjét – reseteli a hibajelzést – viszont érdemes észben tartani, hogy a hatóságok bármikor kiolvashatják a hibakódokat és jajj annak a fuvarozónak, akinél előjön az emission warning üzenet. Na persze nem Magyarországról van szó – a dánok és a svédek biztos szoktak ilyen ellenőrzéseket csinálni kamionosokkal, talán újabban a németek is – kifejezetten a kelet-európai kiüttetett AdBlue-s olcsójánosokra utaznak.