A vadakat és magunkat is védjük, ha lassabban hajtunk sötétben
Vadakkal egész évben évben találkozhatunk az utakon, de a tél közeledtével egyre inkább nő az esélye a vadgázolásnak. Az állatok jelentős része aktív reggel és este, amikor a nap alacsonyan jár vagy sötét van, és a következő hetekben ezek az időszakok egyre jobban egybevágnak a munka és otthonunk közti ingázás idejével.
“A vad a fényviszonyokhoz alkalmazkodva éli az életét, így azTév sötétebb időszakában gyakrabban kerülnek az utunkba. Az őzek párzási időszaka már július második felében megkezdődik, míg a szeptember a gímszarvasok, október a dámszarvasok szezonja. Ezután pedig a vaddisznók következnek” - mondja Kőrös András, a Groupama tanpálya szakmai vezetője, a VIONN GO vezetéstechnikai szakértője.
Az autópályákat és autóutakat leszámítva a települések között 90 km/h-val szabad haladni egyéb korlátozás hiányában, és nem véletlen ez az érték, efölött ugyanis szinte esélytelen, hogy egy elénk ugró állatot kikerülni, vagy előtte megállni legyen elég időnk. További veszély, hogy nem csak a nagytestű állatok okozhatnak bajt, a kisebbek egyaránt veszélyesek lehetnek.
“A gímszarvas a motorháztetőn landolhat, ha elütjük, de 100 kilométer/órás sebesség mellett akár egy ötkilós mezei nyúl is kitépheti alólunk a futóművet. Egy többszáz kilós, agancsos szarvas pedig akár a szélvédőt is áttörheti” - emeli ki Kőrös András.
A VIONN GO vadriasztó az állatok számára kellemetlen, számunkra azonban nem hallható hangot bocsát ki
Amellett, hogy érdemes szürkületben és sötétben lassabban vezetni, fokozott figyelemmel kell lenni az utak szélére, és a vadak fényszóró által felcsillanó szempárjait kell keresnünk. Persze nem minden esetben néznek felénk, ilyenkor fénylő szemeik nem segítenek nekünk, ráadásul a távolsági fényszóró el is vakíthatja őket, amitől ledermedhetnek, az útról tehát nem térnek le. Emiatt érdemes lehet akár tompított fényszóróra és az ehhez tartozó biztonságos, 60-65 km/h-s sebességre váltani. Figyelni kell továbbá a vadveszélyre figyelmeztető jelzőtáblákat, ha ugyanis ezek ki vannak téve, nem számíthatunk kártérítésre egy balesetet követően. Ha pedig már elkerülhetetlennek tűnik az ütközés, érdemes az utolsó pillanatban a lehetőségekhez mérten inkább a vad mögé kormányozni a járművet, hiszen nem mindegy (a vadnak és nekünk sem), hogy telibe találjuk az állatot, vagy csak részben ütközünk vele. Alternatív megoldásként vadriasztót is használhatunk, melyek egy része nagyobb tempónál, a szél energiájától kapcsol be, vagy ott van a VIONN GO eszköze, ami
"a szélenergiával működő termékekkel ellentétben alacsonyabb sebességen is bekapcsol. A hatékonyságról pedig mindenkit meggyőzhet, hogy vadgázolás esetén a cég egymillió forintig kifizetési garanciát nyújt” - zárja Kőrös András.