Egykor menő volt. Milyen ma? Használtteszten a Maruti 800 DX
Maruti 800 DX, 1994 – használtteszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Indiából érkezve is „nyugati” és menő autó volt a hazánkba a nyolcvanas évek végétől szállított Maruti 800, ma filléres.
Milyen egy Maruti, milyen egy Maruti a mában? A Használtautó.hu hirdetéseit nézve, vagy akár Használói Véleményeinkbe pillantva is kitűnik, hogy a részint Suzuki-tulajdonú indiai gyár azért nem japán minőségben készítette autóit. Ez persze csak annyit jelent, hogy nem elpusztíthatatlan. Az viszont becsületére legyen mondva, hogy a garázsban tartott példányok egészen korosan is képesek viszonylag rozsdamentesek lenni. Ez a példány is ilyen, ez a példány is egy élete egészében garázsban tartott darab. Mostani gazdája első tulajdonosának hagyatékából vásárolta. Bár a Maruti alapvetően női autó volt, ez a példány egy bácsit szolgált élete zömében. Látszik rajta, hogy nem csak tulajdonosa, gondos gazdája is volt. Meghúzások nincsenek a karosszérián, a csomagtérajtón látható csupán egy nem túl vészes horpadás. Rozsdamentesek a felnik is, rajtuk jó állapotú Pirelli abroncsok feszülnek. És ez az autó így, ebben az állapotában került mostani tulajdonoshoz, aki mindössze egy új akkumulátort kellett bele vegyen.
Az utastérben utólagos extraként fából eszkábált, kárpitozott kalaptartó, a teljes padlót beborító gumiszőnyeg-garnitúra, valamint a váltókar mögött egy kihúzható, végén lyukas vaslap jelenti az egyedi kiegészítők sorát. Utóbbihoz lehet lakattal rögzíteni a váltókart. Az óvott autónál már-már magától értetődő, hogy az üléseken méretpontos, de azért a támlák ívét nem teljesen követő üléshuzat feszül. Az alapvetően hibátlan utastérben így egykor talán gyári állapotban bújnak majd elő az ülések. A most 20 éves kocsiban a legfőbb kopást a sofőroldali ajtókárpit mutatja. A behúzó széle már töredezett, mögötte a hártyavékony textil már kiszakadhatott, ugyanis annak közepére egy nem túl szépen vágott műbőrdarab került. Kár a fiaskóért. A műanyagok kivétel nélkül mind jelentősen mutatják a kort. Sok az elszíneződött, kifakult részlet. A belső kilincsek, az ablaktekerők, de még a gyújtáskapcsoló körüli kormányoszlop-borítás is erősen fakult az elmúlt két évtized alatt, ám összességében mégiscsak ámulatba ejtő, hogy milyen szép állapotban maradt meg a Maruti belseje.
Fontosabb, hogy városi használatban hihetőnek tűnik az, hogy a Maruti 50 km/órás tempónál 4 literes fogyasztásra képes. Ugyanis a valós átlag sem rosszabb 5,5 liternél. 70 km/órával a Hungária körúton már úgy tűnik, hogy száguldunk, érezni a tempót. Parkolni ezzel az autóval gyerekjáték, 8,8 méter ármérőjű körön megfordulhatunk a könnyű kormánnyal, 3,3 méteres hosszával temérdek olyan helyre betehető, ahová semmilyen más autó nem fér be. Bár ötajtós, 1 cm-rel rövidebb, mint az én Daihatsum volt, 2,5 cm-rel keskenyebb is, ami utasterében is feltűnik. Ülései kényelmetlenebbnek, parányibbnak tűnnek, amihez persze hozzá kell tenni az én terebélyesedési és öregedési faktoromat is. Be kell valljam, elkényelmesedtem, ma már egy rövid próbán túl nem szívesen ülök egy ilyen autóban, még kerékpáron is nagyobb biztonságban érzem magamat, s családomat sem szívesen ültetném ebbe bele. Pedig el kell ismerni, a Marutinak van létjogosultsága. Négy felnőtt is beleférhet, számukra is „esőkabát”, városi tempóhoz, pláne kisebb városokba, falura teljesen megfelelő autó. Fogyasztása nevetséges, alkatrészárai filléresek.
Tartóssága mondjuk nem Suzuki-szintű, precízen vezetett szerviztörténete szerint ez a 91 ezer kilométert futott példány is átesett már szinte az összes Maruti-betegségen. Termosztátját tízéves korában, 30 000 kilométernél cserélték először, első fékbetétjei 60 000 kilométert (és 13 évet) bírtak, ám a Maruti-hibának számító váltójavítás már 18 000 kilométer és 8 év után szükségessé vált, a nyelestengely csapágya adta meg magát. A kipufogórendszer és a katalizátor betétje 16 évet és 75 ezer kilométert bírt, 3 évvel ezelőtt pedig vis maior adódott, a motor megfőhetett, melyet a hűtő, a termosztát, a hőfokjeladó, a vezérműszíj, az ékszíj és a feszítőgörgők, a hengerfejtömítés, a főtengely- és a vezérműtengely-szimering, valamint a hűtőmaszk cseréje és a hengerfejsíkolás mutat a szervizfüzetben. Érvágásnak tűnik, ám egy békebeli szerelőnél mindez egy Maruti esetén nem vészesebb, mint egy autóváltás bürokratikus terhe.
Érdemes hát óvni egy ilyen Marutit is, mert bár 12 colos kerekeivel és laprugós hátsó felfüggesztésével annyira sem autó, mint egy régi esztergomi Swift, akár egy ilyen példány is megcsíphető lehet 200 000 forintért. Ez annyiba került, annyit meg is ér. A legolcsóbb, erősen viharvert, de talán már éppen használható példányok 50 000 forintról startolnak a Használtautó.hu kínálatában. Mint minden esetben, itt is igaz, hogy inkább jót, mint olcsót kell venni, azzal a kiegészítéssel természetesen, hogy a drágább példányok sem feltétlenül jók. Hibalehetőség nincs sok, a rozsdásodó példányokat jobb kerülni, a lemezek ugyanis vékonyak, hamar elfogynak. Javítani természetesen mindent lehet, ám úgy már nem lesz rentábilis a minimálautó, ami hiába volt egykor a legtrendibb női autó, ma még nem tud olyan szerelmet ébreszteni, mint a Kispolszki, azaz pont az az autó, amiből a legtöbben ebbe ültek át. Vajon 10 év múlva már a Maruti is hobbiautó lesz?
Hello!
A szívótorokban van egy PCV-szelep. Vákuummal működik, nekem hasonló galibát okozott. Kb. 800-1200 Ft bolttól függően az ára. Először húzd ki a gumicsövét a 3 ágú elosztóból (kartergáz-cső) és fogd be az ujjaddal. Ha kisimul a járása és van alapjárat akkor nyertél! 🙂
Helló nekem is egy Maruti 800-van ki tud abban segiteni, hogy mi a csoda lehet a baja csak szivatóval müködik csere uj karburátoor, ÁC pumpa, benzinszürö, uj benzintank.
Inkább Lancia Y10, ami a autónk! Legalább szép is és valóban 4,7 – 5,2 körül fogyaszt 150-es végsebesség mellett.
m20b25 – Szintén 8 liter autópályán, szintén öreg autóval de a tipus nem ilyen méretű és a sebesség egy kicsit más. meg a távolság is; Budapest – Genova heti háromszor, 170 km/h utazó folyamatosan 3000ccm 6hengeres soros szívódízellel ( W124 merci, 1989-es évjárat )
Es mire leertunk a Maru hengerfejes lett,a Trabinak eltort a hattyunyaka(meg vagy 3X kifogyott a kevereke)
nekem meg osszerogyott a tetocsomagtarto,mert valaki felment sorert…
Es a kempingbe a sorok mellet megcsinaltuk oket,de szep is volt.
Sokkal elvezetesebb volt mint mostani autokkal…
Mikor Pokom volt es mentunk Balatonra haveromnak ilyenje volt.
1hetre mentunk 12en en a Pokomma,a Marutival,es egy Trabi ami huzott egy Camptourist.
(a Maru csak egy kis futot huzott,kicsit sok alkatreszt vittunk le,
nekem a teto csomagtartomra 6rekesz sor fert fel,satrak…)
Az egyik leggjob kempingezeunk volt…
Johetnenek meg ilyen nosztalgikus cikkek.
Szerintem sem volt menő, max. manó. 🙂
Ez sosem volt menő autó. Persze attól még a maga kategóriájában nem rossz.
A háromhengeres Fabiánál lehet, hogy egyenletesebben jár, abszolút értékben viszont a Maruti is egyenetlenül jár. Csak neki könnyebben megbocsátjuk, mint egy modernebb autónak. A gázreakciója valóban azonnali.
Nekem a fősuli alatt volt egy Marutim. Nagyon-nagyon szerettem a mai napig a legkedvesebb autóm.
Mondjuk ha mesélni tudna 🙂 Neki szerintem nem én vagyok a legkedvesebb.
Egyébként nem igaz, hogy egyenetlenül jár, pont ma van nálam egy bérelt új HTP Fabia és merem fogadni, hogy a Maruti háromhengerese simábban járt. A gázreakcióról pedig ne is beszéljünk.
A Maruti fogyasztása városban 5 lityi, országút 5-6, autópálya tartós 120 kb. 8 liter.
Örültem ennek a cikknek 🙂
Nekem a fősuli alatt volt egy Marutim. Nagyon-nagyon szerettem a mai napig a legkedvesebb autóm.
Mondjuk ha mesélni tudna 🙂 Neki szerintem nem én vagyok a legkedvesebb.
Egyébként nem igaz, hogy egyenetlenül jár, pont ma van nálam egy bérelt új HTP Fabia és merem fogadni, hogy a Maruti háromhengerese simábban járt. A gázreakcióról pedig ne is beszéljünk.
A Maruti fogyasztása városban 5 lityi, országút 5-6, autópálya tartós 120 kb. 8 liter.
Örültem ennek a cikknek 🙂