Egyedi és nagyon takarékos – Citroën C4 Cactus 1.6 BlueHDi teszt
Citroën C4 Cactus 1.6 BlueHDi 100 teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Egy józan kompakt, plusz nagy adag fantázia a Citroën C4 Cactus. Legerősebb, és egyben legtakarékosabb dízelmotorjával járt a teszten.
Ismétlés. Ennél nagyobb baj sose érjen, de miként a Peugeot 308 SW-nél, úgy a Citroën C4 Cactus esetén is pont ugyanaz az autó került hozzám tesztre, mint amit a bemutatón is fotóztam, meg talán vezettem is 2-3 kilométeren át. Pedig a tesztre direkt a kanapéüléses, robotváltós kivitelt kértem, de aztán az egy kiállításra is kellett. Sebaj, jött a kéziváltós Cactus, és barátkozhattunk.
Megnézik. Barátkozhatott vele az utca népe, s tette is. A C4 Cactus feltűnő, ugyanakkor nem hivalkodó. Látszik rajta, hogy nem fényűző, az viszont nem, hogy valójában egy kicsit puritán is. Valójában józan minimalizmust képvisel. 4,16 méteres hosszával a kompaktok között is kompakt, utasterével ugyanakkor épp elegendő teret ad. Nem mondom, hogy kifejezetten tágas lenne, de a Golf-osztály átlagába, na jó, annak alsó régiójába jól illeszkedik. Ülései puhák, az egybefüggő első sor a szerényebb teljesítményű dízelhez alapáras robotváltóval és a már említett kanapéval mókás lehet, az izmosabb és takarékosabb BlueHDi ötfokozatú kézije viszont nem világbajnok. Kicsit hosszú úton jár a kar, lehetne jobban megvezetett is, az áttételezés pedig hosszú, városban éppen csak a negyedik kapcsolható, autópályára viszont épp elég hosszú az ötödik, ott sem túl zajos, nem vészesen fogyasztó a motor. És mennyit forog a főtengely 130 km/óránál? Nos, azt legfeljebb csak a katalógusbúvárok tudják meg a váltóáttételezésből számolva, fordulatszámmérő ugyanis nincs. Az autópályás 130 ötödikben amúgy 2230 1/perc, negyedikben a városi 50 pedig 1140, a 70 1590 1/perc. Sík úton persze 50-nel, 55-tel el lehet gurulni az 1.6 BlueHDi-vel a hosszú negyedikben, s közben szinte alig fogyaszt, a gyári vegyes fogyasztási érték 3,4 l/100 km, a zömében városban nyüstölést jelentő, a dugókat a Waze navigációnak köszönhetően kikerülő teszt fedélzeti számítógép és tankolás szerint is szerint 4,3 l 1/100 km fogyasztást hozott.
BlueHDi. Miért Blue? A C4 Cactus motorja nem csak azért Blue, azaz környezetkímélő a környezetet kevésbé terhelő, mert keveset fogyaszt, hanem mert kipufogógázait AdBlue adalékos SCR katalizátor és ugyancsak adalékolt részecskeszűrő tisztítja. Nincs is dízelszag vagy koromlerakódás. Van viszont stop-start, a PSA-tól megszokott generátoros, szíjas berántással, már az autó teljes megállítása előtti időzített, a felső holtponthoz igazított stop-start rendszer. Az újraindítás gyors és halk, a motor is az. Bár az 1.6 HDi-ból faragott 1.6 eHDi is régi ismerős már, az Euro6 normát teljesítő BlueHDi alkatrészeinek 47 százaléka új. Új a hengerfej, az égéstérben a szelepek közelebb kerültek a henger hossztengelyéhez, a kompresszióviszony 1:16,7-re emelkedett, az immár 8 lyukon keresztüli befecskendezés csúcsnyomása 1600 bar, a dugattyúcsapszegek DLC (Diamond Like Carbon) bevonatot kaptak, a motorolaj alacsony viszkozitású (0-W15). Elektromos és vezérelt a termosztát és az olajszivattyú is, hogy mindig csak a szükségleteknek megfelelően dolgozzon, a motor hamarabb bemelegedjen. Mindebből a sofőrnek persze elegendő annyit tudnia, hogy autója takarékosabb, mint egy átlagos példány. És ez a teszt szerint nem humbug, a C4 Cactus valóban hibrideket megszégyenítően aszkéta. Mondják is rá intelligens stop-startja miatt, hogy micro hybrid.
Könnyű. De nemcsak a hajtáslánc miatt takarékos a C4 Cactus, hanem tömegcsökkentése miatt is. Egy átlag kompaktnál mintegy 200 kilogrammal könnyebb. Spórolós az építésmód, például az alumínium gépháztető, a hátul csak billenthető oldalablak vagy az árnyékoló nélküli, de erős fényszűrésű (opciós) panorámatető is fogyókúrás megoldás. Meg persze az is, hogy a hátsó üléstámla a legmagasabb felszereltségnél is csak egyben dönthető, hogy víztakarékos és amúgy rövidebb ideig fátyolt adó a szélvédőmosó (a víz a lapátoknál megy az üvegre). Az 1.6-os dízel saját tömege 1,07 tonna (a benzines alap kevesebb mint egy tonna), és a Cactus valóban könnyűnek érződik. Mondjuk nem a menettulajdonságaiból, a hosszú váltóáttételek miatt a katalógus szerinti 10,7 másodperces 100 km/órára gyorsulás használat közben nem jön át, inkább az, hogy elég sokat kell városban kapcsolgatni. Inkább kényelmes közlekedésre való a Cactus, pszeudó MacPherson első és csatolt lengőkaros hátsó futóművével az úthibákon lágyan gördül át, a fekvőrendőrökön - keresztirányú bordákon - viszont hajlamos felütni, kanyarban dől, induláskor és fékezéskor az átlagosnál nagyobbat bólint.
Vevőkör. A komfortot preferálók kedvelni fogják. Nem csak ők, hanem az egyediséget keresők is. Az alapáron 4,2, a leggazdagabb felszereltséggel és a csúcsdízellel is 6,2 millióért elérhető C4 Cactus bár nem olcsó, a megjelenéséhez, legalábbis külsejéhez mérten az. Mert kívülről crossovernek is eladja magát, miközben csak frappáns, variálható műanyagozást hord. Belül bezzeg az összes plasztik kemény, ellenben nem kellemetlen. a második sorban érezhetően egyszerű, elöl viszont olyan különlegességekkel kényeztet, mint bőröndfogantyút mintázó ajtóbehúzó, felfelé nyíló kesztyűtartó-ládika, ami miatt az utasoldali légzsák a tetőből nyílik lefelé. Az Euro NCAP töréstesztje szerint a rendszer működik, a C4 Cactus 4 csillagos, és leginkább balesetelkerülő-rendszerekkel van csak elmaradásban.
Ellátmány. Hat légzsák és ESP alapból jár (utóbbi persze már ugyanúgy kötelezően, mint a guminyomás-szenzor). Menetfénye ledes, első ablakemelői elektromosak, hátsók pedig ugyebár nincsenek. Alap az elektromosan állítható visszapillantó, a 7 colos, klímavezérlést is adó középső érintőképernyő és a szintén onnan elérhető, USB-csatlakozós, kormányoszlopi távirányítós audiorendszer, valamint a programozható és határolófunkciós tempomat is. De hoppá, a 4,19 milliós Live alapmodellben még nincs klíma, az csak a kereken 4,5 milliós Feel esetén alap, bőrbevonatú kormánykerékkel és fényezett külső kilincsekkel, létezik egy Edition csomag a Feel esetén is, kanyarba világító ködfényszórókkal, Bluetooth kapcsolattal és 16 colos alufelnikkel, de még komolyabb ugrás a csaknem 910 000 forintos Shine szint. Utóbbi automata klímát, tolatókamerát, navigációt, második USB-csatlakozót és fűthető külső tükröket ad. A CD-lejátszót nélkülöző audiorendszernek tehát Bluetoothon és két USB-n is adhatjuk a zenét. A csúcs Shine Edition olyannyira csúcs, hogy 17 colos alufelni és metálfényezés is jár hozzá, 180 000 forintért. Ha azt vesszük, hogy azzal a C4 Cactus megjelenése crossoveres, a csúcsdízellel érte kért 6,21 millió forint nem vészes. A lassú parkolóasszisztensre és a nem nyitható, nem is árnyékolható, ellenben (ősszel legalábbis) valóban kellően hőtaszító panorámatetőre nem feltétlen költenék, a C4 Cactus nélkülük is megállja a helyét.
Árak
Tesztmodell alapára
6 210 000 Ft (2014.11.06.)
Tesztautó ára
6 780 000 Ft (2014.11.06.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1560 cm3
Teljesítmény:
73 kW (99 LE) 3750 1/min-nél
Nyomaték:
254 Nm 1750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,7 s
Végsebesség:
184 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
4,3 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4157 mm
Szélesség:
25695 mm
Magasság:
1480 mm
Saját tömeg:
1070 kg
Össztömeg:
1610 kg
Terhelhetőség:
560 kg
Tengelytáv:
2535 mm
Csomagtér:
348-358 l
Belső szélesség elöl:
1440 mm
Belső szélesség hátul:
1340 mm
Belmagasság elöl:
940-1020 mm
Belmagasság hátul:
880 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
225 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
460 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1050 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
980 mm
Csomagtér magassága:
490 mm
Csomagtér hossza:
740 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1400 mm
Raktérnyílás szélessége:
890 mm
Raktérnyílás magassága:
700 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel üzemű
Motorosztály:
Euro 6
Hengerűrtartalom:
1560 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/8
Sebességváltó:
5 fokozatú manuális
Nyomaték:
254 Nm 1750 1/min-nél
Teljesítmény:
73 kW (99 LE) 3750 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
184 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,7 s
CO2-kibocsátás:
27 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4,3 l/100km
Fogyasztás a használónál:
3,4 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
62 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
65 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
69 dB(A)
Végre egy igazán eredeti és egyéniség autó. Ami persze egyet jelent azzal, hogy Magyarországon nem lesz sikeres sajnos. Magyar embörnek a sótlan, szürke belsejű német, vagy japán vas kell. Pedig az ára sem rossz. Ha ennyi pénzt szánnék autóra elgondolkodnék rajta.
Mit választ az épeszű ember?
Hol van ez leírva?
Miből gondolod, hogy nincs ízlésem?
Milyen az, amikor valakinek van ízlése?
Mi határozza meg az ízlést?
Remelem az ältlad emlitett autokbol a fekete ill. szürke fenyzes tetszik toväbbe fekete ill. szürke belsövel. Itt kezdödik az izles? Hagyjuk mär. Ha sajtät velemeny, akkor ne ugy kezdj mondatot, hogy „akinek van ízlése nem ilyen kocsit vesz „. Ez egy retegmodell, akiknek ez tetszik, es az Ö izleseinek megfelel. Ö beleül es jol fogja magät erezni, mosolyog, amig mäs pl az egyen nemet akarmennyire finom verdäban idegbajt kap a dugoban araszolva.Valoszinü en sem fogok ilyet venni, se Kempelen se, en tul kocka vagyok, de 100%-ban megertem, aki megveszik, mert nem unalmas, se kivül, se belül. Le lehet fosozni,de ez eleg beszükült lätäsmodra vall. Hagyjuk mär meg a döntesjogot ki mit vesz. Nekem ez a velemenyem.
Bocsi elnèztem 4,2 az alapára de akkor is csunya 🙂
Ez egy saját vèlemèny volt. 6 milios alapárrol beszèlunk ami az általalm felsorolt autok is kerulnek èp eszű ember nem választja ezt az autot azok helyett amit írtam. Sajnalálom hogy nincs izlesed szemely szerint a Golfok tetszenek a wv cc (szinte minden hèten vezetem) Nissan Gtr (vezettem) audi a3 sport audi a 6( vezettem) es hasonlo finomsagok jonnek be az izlesemnek remèlem egyszer valora valik az almod es lesz egy ilyen gagyi autod joejt 🙂
Nocsak, milyen autót vesz, akinek van ízlése?
Hol lehet olvasni arról, hogy milyen az, amikor van ízlése?
Hol hallottad, hogy az általad emlegetett autók ízlésesek?
http://www.nissan.hu/HU/hu/vehicle/city-cars/pulsar.html
http://www.peugeot.hu/bemutatoterem/3008/crossover/
http://www.opel.hu/gepjarmuvek/opel_range/autok/uj-zafira-tourer/gallery/kulso-nezet.html
http://www.ford.hu/szemelyautok/Kuga
http://www.nissan.hu/HU/hu/vehicle/city-cars/pulsar.html
http://www.peugeot.hu/bemutatoterem/3008/crossover/
http://www.opel.hu/gepjarmuvek/opel_range/autok/uj-zafira-tourer/gallery/kulso-nezet.html
http://www.ford.hu/szemelyautok/Kuga
akinek van ízlése nem ilyen kocsit vesz de maradjunk ebben a kategóriában ezek nem az én ízlésemet képviselik de itt van pár szebb modell hasonló áron: pl: Nissan Pulsar egy kicsit kisebb de szebb hasonlo fogyasztas vagy az új Peugeot 3008 hasonlóan nagy vagy egy kicsit nagyobb is akár és ugyan ez az alapár vagy Új Opel Zafira szintén picit nagyobb de ez is 100x szebb hasonló ár vagy az új Ford Kuga egy picit drágább de 100x jobb és szebb –
2WD 1.5l EcoBoost 150LE S6 M6 6 615 000 Ft.
Remélem ezek közül bármelyik jobban tetszik mint ez a terepjáró látszatot keltő fura jármű amit te elfogadnál 🙂
Milyen az, akinek „van” ízlése?
belső tér nem rossz, motor elvileg megbízható,keveset fogyaszt . NA DE! Feltűnő formát akartak alkotni ami sikerült is de visszafelé sült el a dolog, undorítónak találom személy szerint! Egy napelemes holdjáróhoz hasonlítanám ami nem szép de hasznos, mivel ezen nem napelem van ezért még hasznosnak sem mondanám :/ Nem értem meg aki ilyen autót vesz… Persze mindenkinek más az ízlése de aki ilyet vesz vagy mint írjátok elfogadnátok annak nincs ízlése.
+2
+1
Az egyik legjobb, ha nem a legjobb dízelmotor a piacon az 1.6 HDi. Engem eddig minden autóban és több teljesítménnyel is meggyőzött már. A 4,3 literes fogyasztás pedig parádés, főleg hogy nem is olyan kicsi ez az autó. Sötétebb színben elfogadnám magamnak is.