Egy zebra, ami előtt mindenki meg fog állni
Trükkös és egyben ötletes zebra könnyítheti a gyalogosok dolgát
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Érdekes ötlettel állt elő két művésznő, akik egyedi festésű gyalogátkelőhelyet készítettek. Ez előtt biztos, hogy minden autós megáll majd.
Nyugati országokba látogatva általában azt tapasztalhatjuk, hogy minden autós megáll a zebránál. Nyugodtan át tudunk menni, nem kell arra vadászni, hogy mikor jön egy olyan autós, aki végre átenged minket. Nem csak idehaza rossz a közlekedési morál, a világ több helyén előfordul hasonló helyzet. Indiában még nagyobb káosz figyelhető meg a mindennapi közlekedésben. Ebből lett elege két indiai művésznőnek.
Ötletüknek köszönhetően sokkal biztonságosabbá tehető a zebrákon való átkelés, ugyanis a felfestés 3D textúrát kapott. Nem újdonság ez az aszfaltrajz, ugyanis idehaza is láthattunk már hasonló alkotásokat, melyeket főként nagy tereken rajzoltak meg, és keltettek olyan benyomást bennünk, hogy beleesünk a nagy gödörbe. Itt épp ellenkezőleg, a földből kiálló betongerendára emlékeztet a felfestés, ami minden bizonnyal hatásos lesz, legalábbis az első alkalommal. Ha már megismerték az autósok ezeket a helyeket, talán sokan semmibe veszik a felfestést, de talán tudat alatt még máskor is fékezésre késztethet, akárcsak az út mellett álló, rendőrnek látszó táblák.
„amikor vezetek”
de nem elvárható egy átlag gyalogostól, hogy gyakorlott vezető fejével is tudjon gondolkozni.
„mert meg van rémülve szegény”
hát ez az, megrémül az autóktól.
„térben és időben NEM KERESZTEZIK egymás útját”
na ez igazán ritka egy forgalmas városban.
Mindkettőtöknek válaszolok egyszerre :
Gyalogosan 98%-ban a kijelölt gyalogátkelőn megyek át, ott is akkor, amikor úgy látom, hogy nem zavarom és nem késztetem az autósokat indokolatlan lassításra. Azért, mert tudom, hogy ellenkező esetben ez engem is zavarna, amikor vezetek. A fennmaradó 2% egy része az, amikor a zebra előtt-után megyek át úgy/azért, hogy az autót-buszt-kamiont ne tartsam fel, de nekem se kelljen megállnom, ha pl buszra sietek. Addig is haladok. A maradék 1% pedig az, hogy én is emberből vagyok és néha én is vétek a szabályok ellen.
„Az esetek döntő részében az autósok eltiporják, elnyomják, megfélemlítik (puszta sebességükkel, látványukkal, zajukkal), a gyalogosokat.”
Aki ilyen rémüldözős, az inkább maradjon otthon, mindenkinek jobb lesz, az ilyen mimóza lelkivilágának is és a közlekedésben résztvevőknek is ! 🙂 Legalább nem kell fél-1 percig győzködni a szerencsétlent, hogy ugyan menjél már át KÉRLEK, ha már elengedlek a zebrán… és nem és nem és nem indul el, mert meg van rémülve szegény ! 🙁
„Elmagyaráznád mi az, hogy nem üttetem el magam?”
Igen, elmagyarázom ( még egyszer, mert már korábban is leírtam, sőt, ebben a hozzászólásomban is legépeltem fentebb… ) ! Azt jelenti, hogy nem lépek le az autós elé féktávon belül – vagy ahhoz közel. Én, személy szerint igyekszem úgy átkelni az úttesten, hogy az én gyaloglásommal ne zavarjam az úton haladó járművek forgalmát, az én hülyeségem miatt ne kelljen fékezgetniük, megállniuk, stb. Vagyok annyira felnőtt és van annyi rálátásom a közlekedésre, hogy meg tudom oldani úgy is az úttest egyik feléről a másikra történő átjutást, hogy az senkinek nem fog fájni, se én nem kések el, se a közlekedő nem fog megállni és még el sem ütnek ! Csoda az ilyen, igaz ?… 🙂
Arról, amit papolok úgy látszik egyikőtöknek nincs fogalma sajnos a sokadik véleménynyilvánítás után sem… Ahelyett, hogy egymás alá-fölé rendelnénk a közlekedőket ( ami persze a KRESZ-ben le van írva és jól is van ) létre lehet hozni olyan szituációkat is, amikor NEM KELL elsőbbséget adnia egyik félnek sem, pusztán azért, mert [u]NEM TALÁLKOZNAK[/u], [b]térben és időben[/b] [u]NEM KERESZTEZIK[/u] egymás útját.
Ennél egyértelműbben és világosabban már tényleg nem tudom kifejezni magam ! Ha ezek után sem értitek és csak azt fújjátok, hogy én mindenkit elütök autóval, akkor sajnos parttalan lesz a vitánk…
Elmagyaráznád mi az, hogy nem üttetem el magam?
Azt kéne felfogni, hogy nem a középkorban élünk. Talán az emberi élet is van olyan fontos, mint az, hogy te lassítás, vagy uram bocsá, megállás nélkül száguldj valahová. Pedig a gyalogos életéből is csak egy van, ha elveszed, nem tudod neki visszaadni.
Szerinted az, hogy esetleg néhány perc késéssel érsz célba, az ugyanakkora súlyú dolog, mintha esetleg valaki meghal, csak azért, hogy nyerhess pár percet (vagy tovább dekkolhass a következő lámpa előtt)?
Az a baj, hogy miközben a gyalogosok felsőbbsrendűségéről, gőgjéről kamuzol, valójában te érzed magad olyan döbröginek, aki elől mindenkinek takarodnia kell, különben magára vessen.
„amíg a gyalogosok a felsőbbrendűséggel átitatott gőgöt le nem vetkőzik.”
Haha, ezen jót röhögtem! 🙂 Más szemében a szálkát, sajátodban / sajátunkban a gerendát sem vesszük észre!
Te mikor mentél utoljára át zebrán? Nem, nem autóval, hanem csak úgy természetesen, tudod: [b]GYALOG[/b]? Az esetek döntő részében az autósok eltiporják, elnyomják, megfélemlítik (puszta sebességükkel, látványukkal, zajukkal), a gyalogosokat. Hogy minden századiknak elege van és ragaszkodik az őt megillető jogaihoz (autós szempontból: nem engedi át az autóst, nem hunyászkodik meg)? Ez kellene, hogy természetes legyen. (persze, a balkáni közlekedési viszonyok miatt felkészülve, hogy el tudjon ugrani, ha egy felsőbbrendű autós nem ismerné a kötelezettségeit).
„banális hibák miatt vesztek oda !
… és vesznek oda most is, mert súlyosan hibás a felfogás, szabályozás, oktatás hiánya, stb. ”
… és fognak is odaveszni, amíg a gyalogosok a felsőbbrendűséggel átitatott gőgöt le nem vetkőzik. Az elsőbbségük tudatában ( ?! ) bátran lelépnek akkor is, amikor nem kéne. Azt is fel kéne fogni, hogy mivel az autós ilyen [b]veszélyes[/b], akkor nem lépek le elé ész nélkül és nem üttetem el magam, hiába van elsőbbségem, ugyanis [u]SÉRÜLÉKENY[/u] vagyok.
„a gyalogos a legveszélyesebb elem a közlekedésben”
NEM! A gyalogos nem veszélyes, hiszen, akkor tömegmészárlás lenne pl. minden május elsején, ballagáskor, minden tüntetésen, de a portugál-magyaron is tízezrek haltak volna meg mire bementek volna – KRESZ tudás nélkül – a nézőtérre és onnan távoztak volna. Ráadásul ittasan. Borzasztóan halálos a gyaloglás! 🙂
[b]A halált az autós „hozza”. Ő szerzi, ő okozza. Tehát ő a veszélyforrás![/b]
„banális hibák miatt vesztek oda !”
… és vesznek oda most is, mert súlyosan hibás a felfogás, szabályozás, oktatás hiánya, stb.
” Egy gyalogosnak (1-99 év) nem kell a KRESZ birtokában lennie. A gépjárművezetőknek viszont kötelező. ”
Pont ugyanezt írtam én is korábban, hogy a gyalogos a legveszélyesebb elem a közlekedésben : gyalogos bármelyik hülye lehet, semmiféle képzettség nem kell hozzá, semmilyen szűrésen nem esik át egy gyalogos sem, míg a jogsihoz elméleti tudás, orvosi alkalmasság, gyakorlati tapasztalat mind egyaránt kell. Ugye, hogy mégis igazat mondott az oktatóm ?… 🙂
És ebből a ~200 gyalogosból mennyi volt részeg ? Mennyi volt láthatósági mellényben éjszaka ? Mennyi részeg sofőr okozta ?
Mindjárt megfeleződik a balesetek száma ! Ha így nézzük a képet, bizony ezek az emberéletek banális hibák miatt vesztek oda !
„amikor MÁR lelépett.”
Gondolkozzunk már! Ha már lelépett???
Egy gyalogosnak (1-99 év) nem kell a KRESZ birtokában lennie. A gépjárművezetőknek viszont kötelező. Ebből is adódik, hogy az erősebbnek, nagyobbnak, veszélyesebbnek KELL figyelnie a védtelenre a gyengébbre.
„az úriember kettőnket együttvéve is komolyabb lexikális valamint gyakorlati tudással rendelkezik a közlekedés terén”
Ettől még mondhat hülyeséget, ahogy tette is, ha jól idézted őt.
„azzal mást nem zavar-[b]veszélyeztet[/b].”
Azért tavaly sikerült ~200 gyalogost kinyírnia az autós társadalomnak. Ha már a tényekről beszélünk.
Ezt a szót tudom alkalmazni arra az esetre, amikor valaki úgy enged át gyalogost, amikor az még szinte a gyalogátkelőhely közelében sincs, ezáltal feltartja a járműforgalmat – ezért is írtam, hogy más kárára teszi ezt, aki mondjuk haladna is, nem csak várost nézni ül az autóba, vagy épp esernyő helyett használja a kocsit.
Jogszabályi kötelesség akkor terhel engem gyalogossal szemben, amikor MÁR lelépett. A járdán ácsorgó, elindulni szándékozó gyalogos részére megállással segíthetek lehetővé tenni az elindulást, de neki akkor is meg kell győződnie az áthaladás veszélytelenségéről – pl nem fogja elcsapni a mellettem ( szabálytalanul ) elhaladó jármű.
KRESZ 21§. (6) A gyalogos az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. Az úttestre váratlanul nem léphet, [u]köteles az úttesten késedelem nélkül átmenni és tartózkodni minden olyan magatartástól, amely a járművek vezetőit megzavarhatja vagy megtévesztheti. Tehát NE tesze-toszáskodjon ![/u]
(7) [u]A kijelölt gyalogos átkelőhelyen áthaladó gyalogosnak a járművekkel szemben elsőbbsége van.[/u] Ugyancsak elsőbbsége van – kijelölt gyalogos átkelőhely hiányában is – az útkereszteződésnél áthaladó gyalogosnak azokkal a járművekkel szemben, amelyek arra az útra kanyarodnak be, amelyen a gyalogos áthalad. A megkülönböztető jelzéseket használó gépjárművekkel szemben azonban a gyalogosnak elsőbbsége ezeken a helyeken sincs.
Tehát az Áthaladónak, nem az, amelyik éppen taxit hív, barátra vár, időjárást csodál, stb.
„KRESZ tanfolyamon is, hogy a gyalogos és a biciklis a forgalom legveszélyesebb résztvevője” ezt a hülyeséget nem tudom hol oktaták, de azonnal pályát kéne módosítania, mondjuk politikusnak! A legveszélyesebb az aki halált okoz, tehát leggyakrabban az autós!
Úgy gondolom az úriember kettőnket együttvéve is komolyabb lexikális valamint gyakorlati tudással rendelkezik a közlekedés terén, vizsgabiztos, elméleti és gyakorlati oktató, valamint egyéb szakértői minőségben is dolgozik.
„féktávon belül”
akkor már régen szabálytalanul közelítetted meg!
Urambocsá, hadd ne kelljen már még 20 km/h sebesség alá lassítani, csak mert van egy zebra, mert úgy akár tolhatnám is az autót…
Nem kavartad fel az igazságérzetem – remélem én sem a tied -, egy fórum azért van, hogy az emberek megosszák, megbeszéljék a véleményeiket egy adott témáról. Nem törvényszerű, hogy egyezségre jutnak, de ez egy ilyen felület, ahol bárki kibeszélheti magát 🙂
Üdv egy másik autós, aki szintén ismeri a szabályokat és alkalmazza is azokat, amennyiben azt indokoltnak látja. Különben mellőzi a felesleges köröket, természetesen ha azzal mást nem zavar-veszélyeztet.
BIG +1!
„”jótékonykodnak””?
Nem jótékonykodnak, hanem [b]jogszabályi kötelessége[/b] minden járművezetőnek átengedni a gyalogost!
Sőt továbbmegyek a járművezető tulajdonképpen nem [b]átengedi [/b]a gyalogost, [b]mert ahhoz sincs joga[/b]! Az átengedni szóban az van, hogy a járművezetőnek van elsőbbsége és arról lemond, vagyis [b]átengedi[/b], [b]megengedi a gyalogosnak, hogy átmenjen.[/b] Hoppá! Hát egy francot! A gyalogos engedhet el téged, akinek meg kellene köszönnie! Hoppá-hoppá!
A gyalogos akár „tesze-toszáskod”-hat is, pláne, ha idős, vagy gyerek, vagy fogyatékos.
„ez tipikus Magyar mentalitás : ha a kisujjam nyújtom, egyből a fél karom sem lesz elég…”
na ez a tipikus magyar autós szemlélet!
„KRESZ tanfolyamon is, hogy a gyalogos és a biciklis a forgalom legveszélyesebb résztvevője” ezt a hülyeséget nem tudom hol oktaták, de azonnal pályát kéne módosítania, mondjuk politikusnak! A legveszélyesebb az aki halált okoz, tehát leggyakrabban az autós!
„féktávon belül”
akkor már régen szabálytalanul közelítetted meg!
Ami ránk vonatkozna, de mi sz@runk rá:
„Magatartás a gyalogosokkal szemben
43. § (1) Kijelölt gyalogosátkelőhelyen a járművel a gyalogosnak elsőbbséget [b]kell [/b]adni. Útkereszteződésnél a bekanyarodó járművel – kijelölt gyalogosátkelőhely hiányában is – elsőbbséget [b]kell [/b]adni a gyalogosnak, ha azon az úttesten halad át, amelyre a jármű bekanyarodik.
(2)274 Azt a helyet, ahol az (1) bekezdés értelmében a gyalogosnak elsőbbsége van, a jármű vezetőjének csak [b]olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a jármű vezetője az elsőbbségadási kötelezettségének eleget tudjon tenni.[/b] A jármű vezetőjének a kijelölt gyalogos-átkelőhelyet [b]csak fokozott óvatossággal és olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a járművel, amennyiben szükséges, a gyalogos átkelőhely előtt meg is tudjon állni.[/b]
(3)275 A kijelölt gyalogosátkelőhely előtt megálló vagy forgalmi okból álló jármű mellett [b]meg kell állni[/b] és [b]továbbhaladni akkor szabad[/b], ha a vezető meggyőződött arról, hogy azt a gyalogosok elsőbbségének a [b]megsértése nélkül megteheti.[/b]
(4)276[b] A vezetőnek fokozottan ügyelnie kell[/b] az úttesten
a) villamos megállóhelynél levő járdasziget és az ahhoz közelebb eső járda között áthaladó gyalogosok, a menetrend szerint közlekedő járművek megállóhelyéről az úttestre lelépő gyalogosok, az autóbuszra felszálló és arról leszálló gyermekek, továbbá
b) egyedül vagy csoportosan haladó (áthaladó) gyermekek, a koruk, testi fogyatékosságuk vagy más ok miatt saját biztonságukra ügyelni felismerhetően nem képes személyek
biztonságának a megóvására.”
Hogy leegyszerűsítsem autós nyelvre, [b]minden zebrát mindig úgy kéne megközelítenünk[/b], mintha ez lenne ott:
http://www.utorwebshop.hu/prod_images/58/Nevtelen-1.jpg
Bocsi, ha felkavartam a hamis és veszélyes igazságérzetedet!
üdv:
egy autós, aki szintén csinál olyanokat galádságokat, mint te(is), de legalább azt tudja hogy kellene
100%-ban egyet értek az előttem szólóval!!!
Személy szerint azt tapasztalom, hogy sokszor van olyan, amikor más kárára „jótékonykodnak” az autósok, hogy na még ezt meg még azt is átengedjük – mögöttünk meg hadd várjanak, amíg kigyönyörködöm magam az épp átkelő fiatal lányokban. Én speciel, ha a sorban első vagy utolsó vagyok csak kivételes esetekben állok meg – ha a sor végén vagyok, meg bírja várni, amíg elhaladok én is, ha a sor elején vagyok a gyalogosok is tudnak várni még 3-4 gyalogost, akikkel egyszerre keljenek át, nem pedig beosztva, minden egyes autót megállítva… Az olyan gyalogost, akin látszik a szándék, hogy át is fog kelni, nem csak tesze-toszáskodik, hanem aki határozottan lépked és látom rajta mikorra ér oda, azt átengedem, de az öregeket már megszokásból – és nem bunkóságból ! – nem, mivel csak integetnek a megálló autónak, hogy menjen tovább… Könyörgöm, akkor minek áll a zebrához ki ???! Tehát a gyalogosok ennek az állandó átengedgetéseknek a fényében totál elszemtelenednek, véleményem szerint ez tipikus Magyar mentalitás : ha a kisujjam nyújtom, egyből a fél karom sem lesz elég…
A gyalogosnak semmiből nem tart megállni, míg autóval 20-al araszolva is legalább 4 méter, az autó teljes hossza a féktáv ! Ezt persze a gyalogos általában nem fogja fel, nem véletlenül oktatták anno a KRESZ tanfolyamon is, hogy a gyalogos és a biciklis a forgalom legveszélyesebb résztvevője, hiszen neki semmiféle közlekedési vizsgán nem kellett megfelelnie élete során ( feltételezve, hogy azért sétál-kerékpározik, mert nincs jogsija ).
[u]NEM[/u] az a nehézség, hogy rárakjam a lábam a fékre meg a kuplungra és megnyomjam a pedálokat, hanem az a bosszantó, amikor ezt a mutatványt közel féktávon belül kell bemutatni úgy, hogy az észlelési időt és az az alatt megtett utat nem is számoltuk és a gyalogost sem szeretnénk a gépháztetőn viszontlátni, pláne, ha aztán még neki áll feljebb és integet, hogy minek álltam meg, menjek tovább, aztán a végtelen udvariaskodásból meg csak egyszerre fogunk elindulni…
A gyalogosokkal azt kéne megértetni, az értetlenebbjének pedig azt kéne „feltolni az agyába”, hogy ha egy vagy két autó jön, ki tudom várni azt a 3 másodpercet, amíg elhaladnak és „tiszta az út”, mint hogy feleslegesen álljon meg és induljon el a közlekedés, mert [b]ÉN Valaki vagyok[/b], aki különben is siet. Nem sietni kell, hanem időben elindulni ! Busz jön másik 10 perc múlva, de a mentőnek is annyi idő kell, míg kiér, ha olyan elé lép le, aki önhibájából adódóan, vagy épp önhibáján kívül nem tud már megállni…
A cikk írója még biztos nem járt Londonban, ahol magasan tesznek a gyalogosokra az autósok… 🙂
Akárhányszor vezetek és elengedek egy gyalogost meglepődve néz rám, hogy ennek meg mi baja van. Persze jó érzés a meglepődött arcokat látni, és hogy mindenki mennyire tud örülni a kedveskedésnek.