Az új Octavia G-TEC lesz a harmadik földgázos modell a Skoda palettáján
Kifejezetten széles választékú a
nemrég bemutatott Octavia motorpalettája, a dízel, benzines és plug-in hibrid hajtásláncok után hamarosan a földgázos verzió is érkezik. És ha már a Skoda SUV-k termékmarketingjéért felelős vezető, Philip Paul történetesen egy CNG-szakértő, a márka úgy döntött, egy interjú formájában meg is kérdezik tőle, miért is olyan jó ez az üzemanyag.
A Kamiq és a Scala is kapott már CNG-s változatot
Paul elmondása szerint a legfontosabb előnye a földgáznak a környezetbarát égése. A földgáz legfőképp metánból áll, és bár tartalmaz egyéb összetevőket is, mint például szén-dioxid, a CNG-tartályban lévő 200 baros nyomás hatására ezek mind cseppfolyóssá válnak, csupán a metán marad gáz halmazállapotú. Az üzemanyag motortérben való égése után így akár 25%-kal kevesebb szén-dioxid távozik a kipufogókon át, mint a benzin esetében. Sőt, a földgáz tovább zöldíthető: Németországban például 20%-nyi biometánnal dúsítják a töltőállomásokon tankolható CNG-t, ami növényi maradványok és biohulladékok terméke, de a technológia azt is lehetővé teszi, hogy akár kizárólag biometánt vagy szintetikus metánt (e-gáz) égessen a motor. Ezek közül az utóbbi megújuló energiaforrások felhasználásával is előállítható, így a Skoda földgázos G-TEC modelljei akár szénsemlegesen is üzemelhetnek, ehhez pedig nincs szükség a motor módosítására, az említett gázok bármilyen összetételű keverékén tud futni - bár maga az e-gáz még kevés helyen érhető el. Mindenesetre a hagyományos földgáz is jelentősen képes csökkenteni az autók üvegházhatású gázkibocsátását, és bár hosszú távon a Volkswagen-csoport szeretné kivezetni ezeket a változatokat a modellpalettájukról, középtávon hatékony alternatívát jelentenek, hiszen az infrastruktúra jól kiépített, a tankolás nem tart sokáig, és a hatótáv miatt sem kell aggódni.
A környezetet tehát kevésbé terheli, mint a benzin vagy a dízel, és még olcsóbb is - de mik a hátrányai? Egyesek szerint kevésbé biztonságos, ám Paul szerint ez nem igaz. A Skodánál magas minőségű tartályokat alkalmaznak, amik 600 bar nyomást is kibírnak, a földgázt viszont csupán 200 baron tárolják. Ezen kívül egy biztonsági szeleppel is rendelkeznek, technikai probléma esetén ez kontrolláltan engedi ki a földgázt a tartályból. A CNG egyébként nem mérgező, illetve könnyebb a levegőnél, így hamar eloszlik és elszáll. Az egyetlen valódi hátrány, hogy kis mennyiségben benzin is szükséges a motor üzemeléséhez, Paul elmondása szerint azonban erre csak ritkán, csak hidegindításkor és közvetlenül tankolás után kerül sor. Ettől függetlenül a földgáz akár -160 Celsius-fokig is használható, a leghidegebb télen sem cseppfolyósodik a tartályban a metán. A Kamiq és a Scala után pedig egyes piacokon már idén elérhető lesz az új Octavia is ezzel az üzemanyaggal, bár a magyarországi megjelenésről egyelőre nincs információnk.
Esetleg lesz Magyarországon is kulturált áron? Régen egy CNG-s Skoda pont annyiba került, mint egy gázolajos, nem igazán érte meg a plusz macera (sima szívó vs turbo illetve a tankolás) miatt a környezet védelme – sajnos.