Egy új korszak hírnöke – BMW iX xDrive50 teszt

Kilépett a komfortzónájából a BMW az iX típussal. Vajon bátor, vagy botor lépés volt?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Ez a BMW már nem az a BMW. Nem az, amit az adrenalintól feltüzelt benzinvérűek fognak vásárolni, de ettől még nem szabad legyintve hátat fordítani neki. Új közönséget szólít meg az iX.

Hiába próbálja a BMW belecsempészni az iX-ről folyó kommunikációjába a sportosságról szóló kifejezéseket, felejtsétek el, hogy bármennyire is sportos az autó. Ez már abból nyilvánvalóvá válik, ha rápillantunk a forgalmiban a tömegadatokra. Üresen is 2510 kilogrammot nyom. Szóval most azok figyeljenek, akiknek a kényelem, a luxus és a tekintélyt parancsoló megjelenés sokkal fontosabb a sportautós viselkedésnél. Számukra gyártja a BMW az iX-et.
Formatervével is jelzi az iX, hogy itt most más a történet, más vásárlóközönséget céloz. Véget nem érő vitába torkollhat, hogy mennyire szép vagy sem, de az biztos, hogy egyelőre nagyon sokan utánanéznek a járókelők közül, vágyakozva méregetik a többi autóból. Magas, széles, erőt sugároz, a kereken 3 méteres tengelytáv pedig sejteti, hogy tágas belül is. A 4953 mm-es hosszúság, 1967 mm-es szélesség és 1695 mm-es magasság, valójában az X5 mérete, mégis nagyobbnak tűnik az iX. Megmaradtak a jellegzetes BMW vesék, igaz most nem légbeömlőként szolgálnak, hiszen az aktív lamellás „szellőző” még lejjebb látható a lökhárítóban. A hatalmas vesék továbbra is megosztják a közönséget, de a fanyalgókra ugyanannyi lelkesedő is jut, ez tényleg ízlés kérdése, viszont állítólag öngyógyító műanyagból készítették, ami annyit jelent, hogy a karcok eltűnnek róla.
Hirdetés
Ám a veséken kívül minden nagyon eltér a többi BMW-n látottól, persze már korábban is hangsúlyozta a márka, hogy jól megkülönböztethetővé akarják tenni a különböző típusokat. Ebben nincs hiba, az iX ráadásul telis-tele apró formai gegekkel. Látványos például a vörös fényezéssel párosítva az aranyszínű díszcsík oldalt, a szintén aranyszínű kilincsek, de tetszetős az iX felirat is a C-oszlopon. A hátsó csíklámpák sötétben is nagyon jól mutatnak, a 21 colos könnyűfém felnik pedig szintén segítenek a légellenállás csökkentésében. Persze a formaterv eleve az optimális aerodinamikai jegyében készült, az iX alaktényezője 0,25. Viszont egy nagy ziccert kihagyott a BMW, ugyanis elöl nem nyitható a „motorháztető”, pedig egy ekkora méretű autóban igazán elférhetett volna egy „frunk”, tehát egy orr-csomagtér. Cserébe apró formai játékként az embléma nyitható, itt kell betölteni az ablakmosó folyadékot, és hátul is az embléma nyílik, onnan jön a víz, amikor a tolatókamerát kell mosni. De bent jön az igazi lényeg, ha valakinek esetleg kívül nem is annyira jön be a formaterv, bent teljesen új világ várja. Egy otthonos, igényes, nagyon kedvelhető világ. Tényleg olyan az egész, mintha a lakásban a nappalinkban ülnénk. Tágas terek, semmi túlbonyolítottság, legalábbis a formák terén. A vörös bőrkárpit közel 1,2 millió forintos extra, lehet nélküle is élni, de nagyon szépen passzol az autó külső fényezéséhez. Jóval érdekesebbek az ajtóra költöztetett ülésmozgató gombok, amelyek mesésen csillogó kristályokra emlékeztetnek. Ergonómiailag ez egy nagyon jó megoldás, ahogy szerintem a gombos ajtónyitással sincs gond. Kevésbé dicséretes a klíma kezelésének bonyolultsága. Előtte azonban szeretnék még kitérni kicsit a „lebegő” vezérlőpanelre, ami a kartámasz folytatása és nem éri el a műszerfalat, tehát itt is egy nagy, szellős tér alakult ki, ami szintén hozzájárul a tágasság érzetéhez. A „lebegő” vezérlőpanel alatt található két pohártartó és a vezeték nélküli telefontöltő. Maga a panel pedig faburkolatú, érintésérzékeny felület, tele vezérlőgombokkal és az iDrive tekerőgombjával. Ez csodás kidolgozású, ugyancsak üveghatású, de nem annyira „vaskos”, mint más modellekben, ezért nehezebben lehet vele az oldalirányú mozgásokat elvégezni.
Hirdetés
A sokszögletű kormánykerék is látványos, futurisztikus, dizájnból jeles, de nem jobb, mint egy hagyományos. Viszont nagyon jól leolvasható a műszerfalon végigfutó „kijelzőcsík”. A vezető előtt 12,3 colos a digitális műszerpult, az infotainment része pedig 14,9 colos panel. Az egész enyhén ívelt, hogy a vezető felé forduljon. A 8-as iDrive kezelése könnyű, viszont az átlátása, megtanulása, megértése bizony időigényes. És az, hogy a klímát a „digitális térbe” száműzték, túlságosan elvonja a figyelmet, azt gondolom egyik tervező sem gondolhatja komolyan, hogy csak álló helyzetben fogják kezelni a légkondit a sofőrök. Hátul is óriási a tér, öröm itt utazni. Kapnak a hátsó utasok is ülésfűtést, külön klímapanelt, 4 USB-csatlakozót, illetve hatalmas napfénytetőt, ami gombnyomásra homályossá válik, mind a Boeing Dreamliner repülőgépeken az ablakok. A csomagtér méretére sem lehet panasz, 500 literes és 1750 literesre bővíthető, a töltőkábeleknek pedig külön rekesz jutott, így nem lesznek útban.
Hirdetés
Nézzük a technikát! Az iX az alapoktól villanyautónak készült. Akkumulátorai a padlólemezen sorakoznak, összesen 111,5 kWh áll rendelkezésre, amely katalógusadat szerint 549-630 km hatótávolságra lehet elég. Most le is lövöm a poént, 500 kilométert simán tud mindenféle spórolás nélkül, télvíz idején is, bár tény, hogy a fűtés eszi rendesen az energiát. Igen ám, de ekkora akksicsomagnak ára van, méghozzá a fentebb említett hatalmas üres tömeg, amit hiába próbáltak szénszálas műanyagokkal csökkenteni. Persze még ezt is brutális közvetlenséggel indítja meg a két villanymotor együttesen 523 lóereje és 765 Nm nyomatéka. Megmondom őszintén, hogy nem mértem le hitelesített eszközzel a gyorsulást, de biztosan tudja a 4,6 másodperces 100-as sprintet. Kétség sem fér ehhez, amikor az ülésbe passzírozódunk. Mint valami űrhajós kiképzés, a nehézségi gyorsulás kinyomja a vért az agyunkból. Nem mintha erre szüksége lenne egy családi autónak, de hát az iX-et a BMW egyfajta technikai erőfitogtatásnak szánta. Futóműve maximálisan a kényelmet szolgálja, az úthibák mintha nem is lennének, mindent kisimít. Hátsókerék-kormányzása pedig jól jön a városban szűk helyeken manőverezve. Azt nem mondom, hogy a tempós kanyarokban is, mert az nem valami nagy élmény ezzel az autóval. Ebben persze nem a futómű a ludas, hanem a nagy tömeg, az öli meg a sportosságot ebben a BMW-ben. Ám, aki elengedi ezt az elvárást a bajor márkával szemben, egy szerethető villanyautót kap. Amit egyébként az arra alkalmas töltőoszlopról 200 kW-tal is lehet tölteni, ha azt szeretnénk például, hogy fél óra alatt 80 százalékosra töltődjön. Viszont az utcai AC töltőről csak 11 kilowattal szívja magába az áramot, az otthoni konnektorról meg inkább ne is beszéljünk, mert azzal minimum két nap teljesen feltölteni szinte üresről. Ugyanakkor valószínűleg egy ekkora akksis villanyautónál már nem fogják megvárni a tulajok, hogy teljesen lemerüljön egy ekkora kapacitású akkucsomag, bár az is tény, hogy a tesztidőszak alatt 25 kwh/100 km volt az energiaszükséglete. Végül az ára sem annyira valóságtól elrugaszkodott. Vagyis az átlag autóvásárlónak igen, de az iX xDrive50 alapára 38 millió forint, ami az általa adott luxushoz mérten elfogadható. Persze ez bőven felhizlalható, ahogy a tesztautó esetében is történt. A két oldalnyi extrafelszerelés a specifikációjában 10,5 millió forintnyi összeget jelent, így a végső árcédulán 49,5 millió forint szerepel. Ám ez a luxuskategóriában nem kirívó.
Értékelés
Pozitív
Figyelemfelkeltő dizájn, kényelem, igényesség
Negatív
Nagy fogyasztás, feleslegesen erős
Árak
Tesztmodell alapára
38 000 000 Ft (2022.02.28.)
Tesztautó ára
49 500 000 Ft (2022.02.28.)
Műszaki adatok
Teljesítmény:
385 kW (524 LE)
Nyomaték:
765 Nm
Gyorsulás 100 km/h-ra:
4,6 s
Végsebesség:
200 km/h
Méretek
Hosszúság:
4953 mm
Szélesség:
1967 mm
Magasság:
1696 mm
Saját tömeg:
2510 kg
Össztömeg:
3145 kg
Tengelytáv:
3000 mm
Karosszéria-kivitel:
Crossover
Csomagtér:
500-1750 l
Belső szélesség elöl:
1610 mm
Belső szélesség hátul:
1560 mm
Belmagasság elöl:
890-990 mm
Belmagasság hátul:
960 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
310 mm
Ülőlap hossza elöl:
530 mm
Ülőlap hossza hátul:
520 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1110 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1110 mm
Csomagtér magassága:
440-810 mm
Csomagtér hossza:
1050 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
2000 mm
Raktérnyílás szélessége:
1070 mm
Raktérnyílás magassága:
860 mm
Motor és váltó
Motor:
Villanymotor
Sebességváltó:
irányváltó
Nyomaték:
765 Nm
Teljesítmény:
385 kW (524 LE)
Menetteljesítmény
Végsebesség:
200 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
4,6 s
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

8 thoughts on “Egy új korszak hírnöke – BMW iX xDrive50 teszt

  • 2022.02.28. at 11:28
    Permalink

    Még egy tizenmilliós német Tesla-nem-verő? A műanyagipari mérnökök ismét kitettek magukért, ezek a BMW vesék már egészen olyanok, mint a NASCAR autókon a ráragasztgatott mű-fényszórók, a 25 kWh/100 km pedig figyelemreméltóan szar érték.

    • 2022.02.28. at 15:49
      Permalink

      Az a probléma az olyan hüly..e gyerekekkel, mint Te, hogy csak a pofád nagy, tapasztalatod meg semmi. Még mindíg 2 ütemű Barkasszal jársz, ha lekésed Bzmot csatlakozás Bivalybasznád felsőn.
      Mi alapján fikázol? Sok az a fogyasztás? Mihez képest? A táviírányatós 9 voltos elemmel működő játék versenyautódhoz képest nagyon sokat fogyaszt valóban. Ültél ilyen autóban? Érezted az illatot, az érzést, amit a „szalon” hangulata áraszt? Érintetted a belső anyagokat? Fel tudod fogni, hogyan megy? Milyen aktív és passzív biztonsági szintet képvisel? Ha lesz bármilyen összehasonlítási alapod, akkor jelentkezz, addig ülj le 1! Hála az égnek nem ilyen keszon betegeknek gyárt a BMW, mert akkor nem lennének eladási rekordjai évről- évre és vezető a szegmensébe.

      • 2022.02.28. at 19:20
        Permalink

        Ennyire ne legyen nagy az arcod erre borzalmas randa túlárazott hulladékra. Ezt nem az esetleges minőségre értem, hanem az értelmetlenségére..50 millió? Ezért?? hátulról olyan randa hogy a régi Ssangyongok megszépülnek mellette. Oldalról egy nyomott randa bakancsra emlékeztet, aránytalan órmotlan..egyszerüen hányinger a kinézete. Belseje meg? mintha Miskolc külvárosában tervezték volna, ha érted, és ajtón az ülés állítás? aztaa de új ötlet, kár hogy a merci vagy 30 éve kitalálta. Belseje is épp olyan randa mint kintről..
        ki nem sz*rja le a belső illatokat? hogy megy? minek 4.6 gyorsulás?? minek?
        ennek kb a feléért veszek egy Lexust (ha már hybrid v villany kell) és a maradékból elélek évtizedekig..

        • 2022.02.28. at 19:47
          Permalink

          Mindenki pontosan így érvel, akinek 100 élet is kevés lenne ahhoz, hogy ehhez csak picit közelítő minőségű, szolgáltatású és áru autót vegyen magának. Úgy sem fogod megérteni miről beszélek, mert soha nem élted, éled és fogod megélni, hogy ilyen „fíling” közelébe kerülhess. Nézegesd csak Lexust az autóskártyádon…. és éljél évtizedekig!

          • 2022.02.28. at 21:08
            Permalink

            Ja persze, ne zavarjon hogy ennél volt már drágább és jobb autóm..nem mintha számítana..mert nekem ez nem érv csak neked, itt csak te vagy a nyálcsorgató a semmire.
            Van 2 Lexusom, na bumm.
            Ja..és hiszed vagy sem, mellékes.

          • 2022.02.28. at 21:59
            Permalink

            Inkább 4, nézd meg jobban! Így négyzetére tudod emelni az orgazmusod.

      • 2022.03.01. at 00:47
        Permalink

        Igazából elég konkrétan meg van fogalmazva a leírásban, hogy itt a Tesla Model X-nél -mint közvetlen vetélytársnál- kéne jobbnak lennie, de a BMW mindenben elmarad mögötte és drágább. A Model X-szel le lehet menni 20-22 kWh/100 km környékére és ott ugye kapod a Superchargert, mint szolgáltatást. Az egy lassan 8 éves modell, s én bár egyáltalán nem vagyok Tesla-evangelista (sőt, Musk ténykedése miatt talán el is határolódnék a márkától) azért ez elég gáz.
        Ezt a luxus-sznob mentegetőzést meg felejtsük már el – ebben tényleg minden mindenhol műanyag a kül- és beltérben egyaránt, ez nem egy egyedi coachbuilt Ferrari vagy Bentley.

  • 2022.02.28. at 12:59
    Permalink

    Ne ítéljünk el hamarkodottan.
    1999-ben az első X5-ös /E 53/ bemutatásakor a sajtó és a közvélemény nem értette kinek készül az autó? Hatalmas siker lett belőle.
    Szerintem e modellnél is készült komoly igényfelmérés.
    BMW-sként mondom nekem nem tetszik.

Vélemény, hozzászólás?