Továbbra is örvendetes, hogy a BMW minden hajtásláncot megtart a kínálatában. A dízelmotorjaik nagyszerűen passzolnak például a termetes SUV-okba, feltéve, ha nem városi használatra veszik az ügyfelek.
Óriásira nőtt a kezdetekhez képest az X3 negyedik generációja. Lényegében már nagyobb, mint az első X5-ös, úgyhogy most muszáj a száraz adatokkal kezdenem, mert ez azért igencsak említésre méltó. Szóval közel 9 centivel hosszabb az új X3, mint az első generációs X5, ami persze azt is jelenti, hogy az elődjéhez képest is nőt. A 4,75 méteres hosszúság a harmadik generációs X3-hoz képest a kicsivel több, mint 3 centis a növekedés, miközben a tengelytáv csupán egy milliméterrel lett hosszabb. Mivel az előző X3 is bőven családi autó méretű, így sejthető, hogy az utód sem vall szégyent ebben a tekintetben.
De gyorsan nyálazzuk át a külsejét! Az aktuális formanyelvre írták át az autót. Élesebb vonalak, szigorúbb tekintet, nagy vesék – de nem túlzóan nagyok az autó méreteihez képest – lényegében sportosabb az összhatás. Persze a tesztautó M-csomagos, így az ehhez járó kellékek tovább mélyítik ezt a hatást. Engem kimondottan megfogott egy részlet, ez pedig a motorháztető közepén a mélyedés, ami egy az egyben a BMW Le Mans-i versenyautójára emlékeztet. Kicsit furcsa egy SUV-on viszontlátni, ugyanakkor pont ezek azok a részletmegoldások, amelyektől még jobban lehet szeretni egy formát.
Bent a szokásos BMW séma fogad: Letisztult műszerfal, amin a képernyő enyhén a vezető felé fordul. Mármint az infotainment kijelzője, ami egyetlen hatalmas egységet alkot a digitális műszeregységgel. Ez továbbra is aránylag könnyen kezelhető, bár minél magasabb kategóriában ülönk annál több a lehetőség, így egyre bonyolultabb a menürendszer. Szerencsére az X3-hoz jár az iDrive tekerőgombja, ami nagyban megkönnyíti a multimédia kezelését. Az anyaghasználat egyébként kiváló, a kormány viszont továbbra is túl vastag. Dicséret illeti a hatalmas tárolórekeszeket és úgy az egész ergonómiát. Maximálisan érezni, hogy rendesen végiggondolták a tervezők mire és hogyan van szüksége az utasoknak.
Ugyancsak elismerésre méltó az ülések kialakítása, amik egy nappaliban fotelként is megállnák a helyüket és itt nem cska az első ülésekről beszélek, mert hátul is igazán kényelmesek. A lábtér is hatalmas, és jár a saját klímakonzol USB-C bemenetekkel. A fehér műbőr látványos, de gyorsan nyomot hagy rajta akár csak egy fekete nadrág is, de ez amúgy is a BMW modellek személyre szabhatóságát jelző extra, így nemkötelező elem. A csomagtér alapból 500 liter feletti, jól megpakolható, hiszen a dobozszerű kialakítás nem akadályoz benne, sőt a htsó ülések lehajtásával akár 1700 literesre is bővíthető.
Motorizáltság terén a négyhengeres, kétliteres dízel egyszerűen zseniális. Ez egy lágy hibrid rásegítéssel megáldott masina, amelynek 197 lóereje és 400 Nm forgatónyomatéka mindenre elegendő. Főleg, hogy a nyomaték már 1500-as fordulattól megérkezik. Szóval az üresen közel 1,9 tonnás autó bármikor ki tud lőni (üzemmódtól függetlenül) a 8 fokozatú automatikus sebeségváltó tökéletesen végzi a dolgát. A kormánykerék mögötti váltófül Boost funkciója is igazából csak játék. A dízel X3 úgysem sportolásra való, hanem hosszú utakra, folyamatos használatra. Ekkor tud a maga teljességében kibontakozni a gázolajos erőforrás, ami olyan csöndesen és rezonanciáktól mentesen jár, hogy még a gyakorlott autóbolondoknak is hegyezniük kel la fülét, legalábbis bent ülve, ha fel akarják ismerni benne a dízelséget. Klasszikus vegyes üzemben mértem a fogyasztását, ami kerek 7 liter lett, de utána hosszabb országutas szakaszokon a fedélzeti rendszer 6 liter alatti fogyasztást is ígért.
Közlekedni nagyon kellemes az új X3-assal. Ahogy feljebb már említettem, a dízelmotorral inkább a nagyobb távok megtétele az erőssége, hiszen akár 1000 kilométer is kijön egy tanknyi üzemanyagból, de a városokba tévedve is könnyű vele boldogulni. Méretei nem zavaróak parkolásnál (csak legyen hely), mert a 360 fokos kamera és a parkolósegédek egyszerűvé teszik a dolgot. De igazán az országutakon és az autópályákon van elemében. Még a siralmas hazai útviszonyok sem fognak ki rajta, szinte észrevétlenül suhan át a keresztbordákon is, az utastérbe többnyire csak a tompa puffanások formájában jut el, ahogy kisimítja az útegyenetlenségeket a nem túlzóan feszesre hangoltfutómű. Pedig ez a veszély fennállna egy M-es BMW-nél, de a mérnökök azért figyeltek rá, hogy utazóautóként is jó szolgálatot tegyen. És ez nem jelenti azt, hogy akkor a kanyarokban nyúlós, mert azért a név kötelez. Kanyarogni sem rossz mulatság az X3-assal, ám a nagy tömeg azért behatárolja ennek az élvezetnek a határait.
Természetesen a biztonsági felszereltsége is jeles, mindent megkaphat felszereltségtől függően, ami manapság elvárható egy prémium SUV-tól és hiba nélkül működnek a vezetősegédek. Ugyanakkor ennek ára is van. Habár itt mondhatnám azt is, hogy kedvező ára van, mert a dízel X3 kicsivel 22,7 millió forint felett indul, amennyiért manapság már nem csak prémium modelleket kínálnak, hanem alatta lévőket is, viszont a BMW tényleg nem veszi félvállról a luxus érzését. Ugyanakkor ez még súlyos milliókkal növelhet, ha bátran válogat a vásárló a különböző csomagok és extrák között, de valójában ezeknek sem a valóságtól elrugaszkodott az ára, legalábbis ebben a kategóriában. Végszóként tehát a dízel X3 a sokat autózók számára lehet kiváló, akik a tényleg kihasználják a dízelmotor adta előnyöket. Mindenki másnak ott a hibrid, vagy a benzines és biztosan érkezik majd a teljesen elektromos is az urbánus felhasználók számára.
Értékelés
Pozitív
Csendes, kulturált, takarékos dízelmotor, prémium utastér hátul is rendkívül kényelmes ülésekkel, hatalmas csomagtér