Egy új dízel BMW-vel még mindig nem nagyon lehet félrenyúlni

Teszten a BMW X3 legújabb generációja

Továbbra is örvendetes, hogy a BMW minden hajtásláncot megtart a kínálatában. A dízelmotorjaik nagyszerűen passzolnak például a termetes SUV-okba, feltéve, ha nem városi használatra veszik az ügyfelek.

Óriásira nőtt a kezdetekhez képest az X3 negyedik generációja. Lényegében már nagyobb, mint az első X5-ös, úgyhogy most muszáj a száraz adatokkal kezdenem, mert ez azért igencsak említésre méltó. Szóval közel 9 centivel hosszabb az új X3, mint az első generációs X5, ami persze azt is jelenti, hogy az elődjéhez képest is nőt. A 4,75 méteres hosszúság a harmadik generációs X3-hoz képest a kicsivel több, mint 3 centis a növekedés, miközben a tengelytáv csupán egy milliméterrel lett hosszabb. Mivel az előző X3 is bőven családi autó méretű, így sejthető, hogy az utód sem vall szégyent ebben a tekintetben.
Aktív lamellák és világító keret. Sötétben is azonnal felismerhetően BMW
A teljesen új hátsó lámpák nyílszerű fényei is a dinamikus összhatás szolgálatában születtek
De gyorsan nyálazzuk át a külsejét! Az aktuális formanyelvre írták át az autót. Élesebb vonalak, szigorúbb tekintet, nagy vesék – de nem túlzóan nagyok az autó méreteihez képest – lényegében sportosabb az összhatás. Persze a tesztautó M-csomagos, így az ehhez járó kellékek tovább mélyítik ezt a hatást. Engem kimondottan megfogott egy részlet, ez pedig a motorháztető közepén a mélyedés, ami egy az egyben a BMW Le Mans-i versenyautójára emlékeztet. Kicsit furcsa egy SUV-on viszontlátni, ugyanakkor pont ezek azok a részletmegoldások, amelyektől még jobban lehet szeretni egy formát. Bent a szokásos BMW séma fogad: Letisztult műszerfal, amin a képernyő enyhén a vezető felé fordul. Mármint az infotainment kijelzője, ami egyetlen hatalmas egységet alkot a digitális műszeregységgel. Ez továbbra is aránylag könnyen kezelhető, bár minél magasabb kategóriában ülönk annál több a lehetőség, így egyre bonyolultabb a menürendszer. Szerencsére az X3-hoz jár az iDrive tekerőgombja, ami nagyban megkönnyíti a multimédia kezelését. Az anyaghasználat egyébként kiváló, a kormány viszont továbbra is túl vastag. Dicséret illeti a hatalmas tárolórekeszeket és úgy az egész ergonómiát. Maximálisan érezni, hogy rendesen végiggondolták a tervezők mire és hogyan van szüksége az utasoknak. Ugyancsak elismerésre méltó az ülések kialakítása, amik egy nappaliban fotelként is megállnák a helyüket és itt nem cska az első ülésekről beszélek, mert hátul is igazán kényelmesek. A lábtér is hatalmas, és jár a saját klímakonzol USB-C bemenetekkel. A fehér műbőr látványos, de gyorsan nyomot hagy rajta akár csak egy fekete nadrág is, de ez amúgy is a BMW modellek személyre szabhatóságát jelző extra, így nemkötelező elem. A csomagtér alapból 500 liter feletti, jól megpakolható, hiszen a dobozszerű kialakítás nem akadályoz benne, sőt a htsó ülések lehajtásával akár 1700 literesre is bővíthető.
Óriási napfénytető is rendelhető
Motorizáltság terén a négyhengeres, kétliteres dízel egyszerűen zseniális. Ez egy lágy hibrid rásegítéssel megáldott masina, amelynek 197 lóereje és 400 Nm forgatónyomatéka mindenre elegendő. Főleg, hogy a nyomaték már 1500-as fordulattól megérkezik. Szóval az üresen közel 1,9 tonnás autó bármikor ki tud lőni (üzemmódtól függetlenül) a 8 fokozatú automatikus sebeségváltó tökéletesen végzi a dolgát. A kormánykerék mögötti váltófül Boost funkciója is igazából csak játék. A dízel X3 úgysem sportolásra való, hanem hosszú utakra, folyamatos használatra. Ekkor tud a maga teljességében kibontakozni a gázolajos erőforrás, ami olyan csöndesen és rezonanciáktól mentesen jár, hogy még a gyakorlott autóbolondoknak is hegyezniük kel la fülét, legalábbis bent ülve, ha fel akarják ismerni benne a dízelséget. Klasszikus vegyes üzemben mértem a fogyasztását, ami kerek 7 liter lett, de utána hosszabb országutas szakaszokon a fedélzeti rendszer 6 liter alatti fogyasztást is ígért. Közlekedni nagyon kellemes az új X3-assal. Ahogy feljebb már említettem, a dízelmotorral inkább a nagyobb távok megtétele az erőssége, hiszen akár 1000 kilométer is kijön egy tanknyi üzemanyagból, de a városokba tévedve is könnyű vele boldogulni. Méretei nem zavaróak parkolásnál (csak legyen hely), mert a 360 fokos kamera és a parkolósegédek egyszerűvé teszik a dolgot. De igazán az országutakon és az autópályákon van elemében. Még a siralmas hazai útviszonyok sem fognak ki rajta, szinte észrevétlenül suhan át a keresztbordákon is, az utastérbe többnyire csak a tompa puffanások formájában jut el, ahogy kisimítja az útegyenetlenségeket a nem túlzóan feszesre hangoltfutómű. Pedig ez a veszély fennállna egy M-es BMW-nél, de a mérnökök azért figyeltek rá, hogy utazóautóként is jó szolgálatot tegyen. És ez nem jelenti azt, hogy akkor a kanyarokban nyúlós, mert azért a név kötelez. Kanyarogni sem rossz mulatság az X3-assal, ám a nagy tömeg azért behatárolja ennek az élvezetnek a határait. Természetesen a biztonsági felszereltsége is jeles, mindent megkaphat felszereltségtől függően, ami manapság elvárható egy prémium SUV-tól és hiba nélkül működnek a vezetősegédek. Ugyanakkor ennek ára is van. Habár itt mondhatnám azt is, hogy kedvező ára van, mert a dízel X3 kicsivel 22,7 millió forint felett indul, amennyiért manapság már nem csak prémium modelleket kínálnak, hanem alatta lévőket is, viszont a BMW tényleg nem veszi félvállról a luxus érzését. Ugyanakkor ez még súlyos milliókkal növelhet, ha bátran válogat a vásárló a különböző csomagok és extrák között, de valójában ezeknek sem a valóságtól elrugaszkodott az ára, legalábbis ebben a kategóriában. Végszóként tehát a dízel X3 a sokat autózók számára lehet kiváló, akik a tényleg kihasználják a dízelmotor adta előnyöket. Mindenki másnak ott a hibrid, vagy a benzines és biztosan érkezik majd a teljesen elektromos is az urbánus felhasználók számára.
Értékelés
Pozitív
Csendes, kulturált, takarékos dízelmotor, prémium utastér hátul is rendkívül kényelmes ülésekkel, hatalmas csomagtér
Negatív
Túl vastag kormánykerék
Árak
Tesztmodell alapára
22 779 000 Ft (2025.01.28.)
Tesztautó ára
26 000 000 Ft (2025.01.28.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1995 cm3
Teljesítmény:
146 kW (199 LE) 4000 1/min-nél
Nyomaték:
400 Nm 1500-2750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
7.7 s
Végsebesség:
215 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
6.5 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4755 mm
Szélesség:
1920 mm
Magasság:
1660 mm
Saját tömeg:
1890 kg
Össztömeg:
2535 kg
Tengelytáv:
2865 mm
Karosszéria-kivitel:
suv
Csomagtér:
570-1700 l
Motor és váltó
Motor:
dízel
Motorosztály:
euro 6d
Hengerűrtartalom:
1995 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
8 fokozatú automatikus
Nyomaték:
400 Nm 1500-2750 1/min-nél
Teljesítmény:
146 kW (199 LE) 4000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
215 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
7.7 s
CO2-kibocsátás:
153 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6.5 l/100km
Fogyasztás a használónál:
7.0 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre