Egy legenda visszatér?
Állítólag ismét lesz Toyota Celica
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Meg nem nevezett forrásból kiszivárgott hírek szerint a Toyota az elmúlt hetekben szabadalmaztatta a Celica modellnevet Észak-Amerikában, s erre készül Európában is.
Folyamatosan érkeznek a jó hírek azok számára, akik hiányolják az egykor oly hangsúlyos sportosságot a Toyota termékkínálatából: a Frankfurti Autószalonon bemutatkozott, növelt teljesítményű hibrid termékpaletta, a sportos almárka visszatéréséről szóló hírek és természetesen a hamarosan reflektorfénybe kerülő, új Supra ígérete mellett újabb reménysugár csillant meg a rajongók számára: a Toyota észak-amerikai irodája a napokban levédette a Celica típusnevet, amelyhez a márka legnagyobb ralisikerei fűződnek.
A Celica 1970-ben született, közvetlen és frappáns válaszként a Ford Mustangra. A Carina szedán alapjaira épülő sportautó 36 év alatt hét generációt élt meg, és minden idők egyik legnépszerűbb Toyota modelljévé vált. A korai hátsókerekes időszak után, utolsó húsz évében (a negyedik generációtól kezdve) elsőkerék-hajtású platformra szerelték, illetve 1986 és 1999 között összkerékhajtással is gyártották. A kabrióként is kínált, generációról generációra markáns arculatváltáson áteső Celica mindazonáltal nem utcai, hanem rali versenyautóként vált halhatatlanná.
A Celica már 1972-ben részt vett a Rali Világbajnokság (WRC) futamain, tíz évvel később pedig bajnokságot nyert. A Celica GT-Four (1988-1997) és Carlos Sainz elválaszthatatlan párost alkottak, de az ő két egyéni bajnoki címe mellé Juha Kankkunen és Didier Auriol is szerzett egyet-egyet. 1994 és 1997 között a Pikes Peak nemzetközi hegyi felfutón Rod Millen Celicája sem talált legyőzőre; az általuk beállított rekordot tíz éven át megközelíteni sem tudták.
Kérdés, hogy a Celica visszatérését mi motiválja, és hol találna magának helyet a Toyota jelenlegi modellpalettáján. A hátsókerék-hajtású GT86 és a hamarosan érkező Supra között nem feltétlenül férne el egy elsőkerék-hajtású modell; valószínűbb, hogy a Celica a Corolla/Auris család sportos (esetleg hibrid?) oldalhajtásaként találhat magának piacot.
Mindez jelenleg csupán spekuláció, ám annak tükrében, hogy a Toyota fokozott igyekezettel igyekszik visszatérni a sportos személyautók piacára, nagyon valószínű, hogy nem csupán archiválni szerették volna a Celica nevet, hanem annak múltjához méltó felhasználásra törekednek a Toyota illetékesei.
Benne van biztos az is, hogy közben létrejöttek/fölfejlődtek a mai értelemben vett prémiummárkák, és aki igényes sportos autót keresett az inkább ilyet vett kicsit többért (manapság nyugaton már a családi autókat írtják ki a prémiummárkák). Az ESP előtti időkben a Celica Sti és a GT4 bizony kiemelkedő darab volt (ez mondjuk 2 generáció a 7ből), a 7. celica viszont nem. Ráaádsul a forma se lett valami jó, míg az előző még korerkt volt, ráadásul passzolt a Toyota formavilágába (a Soarer/ Lexus SC kisöccseként).
Az Integra esetében is ugynez volt a baj, mint az utós Celicűval. Ilyen autót nem építünke elsőkerekesnek. Lehet hogy jobb volt mint az utsó Celica, de mondjuk nem jelent sokat. Ha vad megjelenésű elsőkerekes autó kell ott a FTO. Ha meg rendes vezetési élményű autó akkor ott az S2000, vagy pláne a 3er kupé.
Én egyáltalán nem így látom.
A Toyota már nem csinált belőle versenyautót, így nem kellett az öszkerekes változat.
Az 1.8-as szívó 192 Le-vel azért egész jól ment, sokkal jobban mint egy-két előző változat az 1,6-os és 2,0-es motorokkal. Érdekes, hogy még a létező kompresszoros motort sem tették bele.
Mi volt ennek a konkurenciája?
A Honda Integra is hasonló autó volt, igaz egy kicsit gyorsabb és sokkal keményebb, durvább, de összességében a mindennapi használatban nem feltétlenül jobb.
Nem tudom az eladási adatokat, főleg nem a konkurenciához és a régi Celicakhoz viszonyítva sem, de én semmiképp nem nevezném gagyinak. Semmi gond nem volt azzal az autóval.
Mert egy E120 Corolla TS-re ráhúztak egy aránytalan kupéformát. Ez nem az az anyag amiből „legendák” készülnek. Olyan szériagyilkos gyenge próbálkozás volt, mint az utolsó Galant (mit Európába el sem hoztak) vagy a Corrado. A Végén valami 10.000db fogyott vilgászerte, amikor feladták az egészet.
Az előzők csúcsváltzatai Rallye-versenyautóknaka adtak alapot. Az utsó 1.8-as elsőkerekes fordászné-kupé nem csak a konkurencia mellett volt gáz, de az elődökhöz képest is. 90-ben a gömbölyő-békalámpás Celica 4WD-vel és azzal a turbómotorral igen kemény sportkocsi volt, de ez inkább a kivétel.
Önjelölt szakértőként ugyan magyarázd már el, hogy miért is volt gagyi az utolsó Celica?
„Legenda”? Na jó el lehet menni valahova… ” született, közvetlen és frappáns válaszként a Ford Mustangra” vagy inkább a gyenge ázsiai koppintása. Aztán fokozatosan feljődött fel egy kifejezetten remek és eredeti autóvá (a bukólámpás speciel nekem is kedvencem), amelynek sportsiekereit kicsit árnyékolta a ikerlámpás S205 Celica turbós botránya (diszkvalifikáció és eredmények törlése, valamit kivonulás a sportágból), majd a gagyi utolsó modell ami el is temette a nevet.
Amúgy a Celica hagyományosan egy első kerékhajtású olcsó tömegmodellre épült, nem tudom mekkora keresle lenne egy új Celicára, ha ott a GT86 ami korrektül néz ki és élvezetesnek is tartják. Elnézve a Toyota elmúlt pár évét, nem látom be, hogy miből tudnának ilyet készíteni.