Egy különc japán AUTÓ
Subaru Legacy Kombi 2.0D teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Elméletben az új Legacy is kilóg a sorból: boxer dízel állandó összkerékhajtással – és a gyakorlatban? Teszten a Subaru Legacy 2.0D Kombi Active.
A Legacy kombit szemügyre véve még sikeresnek is mondhatjuk igyekezetüket. Igaz, nagyon alaposan meg kell nézni a kocsit ahhoz, hogy megtaláljuk a tucatautóktól megkülönböztető formajegyeket – és néhány Subaru jellemzőt így is hiába keresgélünk. Megvan a motorháztető domborítása a valódi funkcióval bíró légbeömlővel, de eltűntek például a keret nélküli oldalablakok, az üveggel elfedett hátsó oszlopok, és összességében a fazon sem különbözik annyira radikálisan a hasonló vetélytársakétól, mint a korábbi Suba kombiknál. Kicsit formásabb, kicsit cizelláltabb ez a külső, mondhatni, divatos elemeket is ráaggattak tervezői az egyébként vaskos, tömör benyomást keltő kasztnira.
Ránézésre nem igazán ötlik szembe, de nagyot nőtt a Legacy, méretei már a kategória felső határait feszegetik, amit a belső tér tágasságában is sikerült hasznosítani. Minden ülésében, minden irányban van hely bőven, így e tekintetben akár az elismerten legtágasabb ellenfelekkel is felveszi a versenyt a Subaru. A csomagtér is alapból 500 liter feletti, padlója alatt pótkerék helyett tárolórekeszt találunk, a hátulról is oldható üléstámlák ledöntésével szép, nagy, sík rakteret kapunk. Ráadásként a hátsó támlák dőlésszöge is állítható, bár a mechanizmus elég nehézkesen kezelhető, és nem igazán zavarja ugyan a kényelmet, de az ajtó felőli alsó részen egy részük fixen marad. Egyébként csak a hátsó üléspad előre-hátra tologathatósága hiányzik a tökéletes elégedettséghez.
Sajnos az utastér berendezésével már nem sikerült a subarus és az átlagos igényeket egyformán kiszolgálni. Mert érezhető az a leginkább szimpatikus gépszerűségnek nevezhető fíling, de a márkahíveknek alighanem így is sok lesz a cicoma, a finomkodás, más autóktól érkezőknek, akiket kevéssé fog meg ez az érzet, azoknak viszont túlságosan sterilnek, ne adj’ isten bumfordinak tűnhet az összhatás. Bocs, talán túlságosan okoskodósra sikerült így ez az ítélet, megpróbálom inkább elmagyarázni! Szóval, egyrészről az anyagok igazán tartósnak tűnnek, minden, amit látunk vagy tapintunk, az bombabiztosnak érződik, amit működtetnünk kell, az határozottan kattan. Nincs semmi szemfényvesztés, nem kell menürendszerekkel bajlódni, nincsenek idegesítő bimbammok, pittypitty is alig. Ez nem a kütyübuzik, az informatikusok kocsija, ez nem egy guruló szerverszoba, hanem egy GÉPjármű!
Ami 2010-ben kell egy ekkora (és ennyibe kerülő!) autóba, az azért nagyrészt megtalálható a stafírungban. Van ESP emelkedőn indulást segítővel, van elektronyos kézifék (ennek a működésének a rigolyáit nem igazán sikerült kiismerni), minden irányban elektromos mozgatású-deréktámaszú vezetőülés, ülésfűtés, tetőablak, kétzónás klíma, tempomat… A hátsó utasoknak viszont nem jutott szellőző, az ajtók behúzásához nincs függőleges fogantyú, és nagyon nincs tolatóradar. A hiperműanyag szövetek pedig, amikkel érintkezésbe kerülünk, kellemesnek vagy barátságosnak a legnagyobb jóindulattal sem nevezhetők. A karosszéria és az utastér tehát, ha kissé erőlködve is, de megfelelhet mindkét célcsoportnak. Következzék hát a lényeg: mozog-e úgy a dízel kombi, nyújt-e olyan vezetési élményt, amely mindenkit képes meggyőzni?
A motorral szemben kizárólag elismerésre szolgál rá a Subaru-védjegy állandó összkerékhajtás – legalábbis azok körében, akik szerint egyáltalán kell ilyen egy autóba. Márpedig aki egyszer is megtapasztalta egy összkerekes kocsi stabilitását, az nehezen mondana le róla. A Legacy rendszere is észrevétlenül biztosítja a tapadást a fizikai határokig akár csúszós úton muszájból, akár száraz úton örömből autózás során – az ESP-vel szerencsétlenkedő kétkerekes többség értetlen ámulata közepette.
Visszatértünk tehát az alapkérdéshez: kinek jöhet be az új Subaru Legacy Kombi? Akinek tényleg összkerekes dízel kombira van szüksége, és szimpatikus a kocsi karaktere, az elgondolkodhat a tesztautó 9,3 milliós árának kifizetésén – ilyen összeállítást más sem kínál ennél olcsóbban. Hasonló erejű és felszereltségű, de összekrékhajtás nélküli kombikból viszont már bőséges a kínálat, és bizony nehéz igazán nyomós érveket felsorakoztatni a Legacy mellett. De ami a Subaru számára még nagyobb baj lehet, a márkahű vásárlók reakciói sem egyértelműen pozitívak, közülük sokak szerint túlságosan átlagos, nem eléggé subarus ez a derék Legacy.
Műszaki adatok
Méretek
Hosszúság:
4665 mm
Szélesség:
1730 mm
Magasság:
1435 mm
Saját tömeg:
1460 kg
Össztömeg:
2000 kg
Tengelytáv:
2670 mm
Karosszéria-kivitel:
limuzin
Csomagtér:
433 l
Motor és váltó
Motor:
Dízel üzemű
Motorosztály:
EURO 4
Hengerűrtartalom:
1998 cm3
Sebességváltó:
mechanikus - 5 fokozatú
Teljesítmény:
110 kW (150 LE)