Egy közeli jövőkép – Lexus LF-30 Electrified

A Lexus legújabb tanulmányautója egy egészen új felfogást és világot tár elénk, merőben más alapokon

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Csomagszállító drón, egyedileg szabályozott kerékagy-motorok, átlátszó VR kijelző. Most még szinte elképzelhetetlen hogy az előbb említett szavak egyszer valósággá váljanak, ám a Lexus koncepcióautójában ezek már csak ránk várnak.

A Toyota prémiummárkája számtalanszor mutatott már újat a luxusautók szegmensében, gondoljunk csak akár a hybrid hajtáslánc alkalmazására. A Tokiói Autószalonon is kiállításra kerülő, természetesen elektromos LF-30 legnagyobb innovációja, azonban a kerékagy-motorokban rejlik. Ahogy az új technika neve is elárulja, a motorok közvetlen a jármű kerekiben vannak elhelyezve. Számos gyártó egyetért abban, hogy valamikor ez lesz majd az elektromos hajtásláncok jövője, azonban a felmerülő problémákat egyelőre senkinek sem sikerült orvosolnia.
Hirdetés
A fő nehézséget a jelentősen megnövekvő rugózatlan tömeg jelenti, mivel a villanymotorok kijjebb helyezkednek el, mint a futómű. Ráadásul ezáltal elég sérülékeny helyen is vannak. A Lexus viszont garantálja, hogy 2030-ra minden felmerülő probléma kiküszöbölhető lesz, és így sorozatgyártásra érett lesz az LF-30. Továbbá egy különleges menetszabályozó technológiát is kidolgoztak a megoldáshoz, melyet Advanced Posture Control névre kereszteltek.
A rendszer lényege, hogy egyenként, egymástól függetlenül vezérli a villanymotorokat, ezáltal biztosítva, hogy a jármű mindig az útviszonyoknak és a vezető szándékának megfelelő karakterisztikával haladjon. Az Advanced Posture Controlnak hála a több mint 5 méter hosszú luxus szabadidő-autó sportautós menetteljesítményekkel és vezetési élménnyel kecsegtet. A sportosságot az 560 lóerős rendszerteljesítmény is alátámasztja, melyet egy 110 kilowattórás akkupakk biztosít. Az agymotorok legnagyobb előnye pedig a kompakt méretükben és az elhelyezésükben rejlik. A formatervezők gyakorlatilag szabad kezet kaphatnak egy új autó megrajzolásánál, hiszen a kocsi formáját nem a gépészet határozza meg, illetve ezáltal sokkal könnyeben kivitelezhető a kis légellenállással rendelkező ékforma. Itt azonban még nincs vége a technikai csemegék sorának, a Lexus mérnökei még tovább alkottak, hiszen az LF-30 mechanikus kapcsolat nélküli, kizárólag elektronikus utasításokkal működő kormányművet kapott. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a kormányzási tartomány, illetve a rásegítés és a visszajelzés mértéke egy szinte végtelen skálán állítható. Mindezek mellett az autonóm mobilitási funkció aktiválásakor - igen, önvezetni is tud - a kormányoszlop messze eltávolodjon a vezetőtől, szabaddá téve az előtte lévő teret. A tervezők a luxus fogalmát is mélyen kimerítették, hiszen minden is megtalálható az autóban. A Lexus legjobb hagyományait követve az előretekintő megoldások tökéletes elegyet alkotnak az ősi tradíciókkal és a magas fokú mesterséges intelligenciával. Remek példa a Mark Levinsonnal közösen kifejlesztett, speciális audiorendszer. Mely hangszabályozással és a fejtámaszokba beépített, zajszűrős hangszórókkal hozza el nekünk a ténylegesen személyre szóló zenei élmény illúzióját. Apropó fejtámaszok, naiv gondolat lenne azt feltételezni, hogy sima bőrfotelekben foglalunk helyet, mivel a hátsó üléseket alkotó, mesterséges izomszövet pontosan képes az utas testalkatához idomulni és alkalmazkodni a pillanatnyi menethelyzeteknek megfelelően. Magától értetődően a masszázsfunkciókkal is elátták. Az ülések fölé húzódó hátsó szélvédő pedig valójában egy átlátszó VR kijelző, amelyen akár videót nézhetnek, vagy éppen csillagos eget varázsolhatnak fejük fölé a hatul utazók. Az elöl utazókat sem kell sajnálni, hiszen a HMI (human-machine interface) kezelőfelületek új korszakát a Lexus Tazuna irányítási koncepció mutatja be, mely szintén ebben a járműben debütál. A lényege az, hogy a kormányoszlopon elhelyezett kapcsolók és a head-up kijelző magas fokon összehangolt működéséből adódóan a vezető anélkül tudja ösztönösen, hatékonyan és biztonságosan vezérelni a különböző fedélzeti funkciókat, hogy levenné tekintetét az útról. A Tazuna kezelési koncepciót kézmozdulat-érzékelés és virtuális valóságon alapuló integrált tájékoztatófelület egészíti ki. Mindenesetre az megnyugtató, hogy a jövőben elbúcsúzhatunk a Lexus - sokak által nem kedvelt - "tapipados" fedélzeti rendszerétől. Nehéz elképzelni, de eljön az a korszak, amikor a Tesla bejutási rendszere (a telefonos azonosítás) is elavult lesz. Az LF-30- ba ugyanis a mesterséges intelligencia segítségével lehet bejutni, mivel ez alapján ismeri fel az utasait. Az utastérben pedig az adott sofőrhöz igazítja a beállításokat és a kedvenc szolgáltatásokat.

Kedvenc extrámat hagytam a végére, ez pedig nem más, mint Lexus Airporter funkció. Bizonyára mindenki számára ismerős, mekkora macera egy bevásárlás után a temérdek cucc becipelése a házba. Kézenfekvő megoldás lenne, ha a szatyrokat egy drónra aggatnánk, mely elviszi a kocsitól egészen a bejárati ajtóig vagy azt is kinyitva akár a konyhába a csomagjainkat, miközben az autónk magától, sofőr nélkül leparkol. Ez a funkció minden bizonnyal megállná a helyét bármelyik Verne Gyula regényben, de úgy összességében az egész járgány is. Azért majd tíz év múlva tekintsünk egy kicsit vissza, hogy vajon hány ígéretet váltott be a Lexus.

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?