Egy kis matek: mennyire öreg az autóparkunk?

Személyautó átlagéletkor márkánként és területenként

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Egyre korosabb a hazai autópark. Vajon mennyire maradunk le Európától, milyen különbségeket láthatunk az egyes márkák, országrészek között?


Kereken 13 év a hazai autópark átlagéletkora. Pontosabban ennyi volt tavaly év végén a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint, s a 2007 óta évről évre növekvő szám mostanra már minden bizonnyal még magasabb. 2012-ben még csak 12,5 év volt, s 2009 óta évről évre fél esztendővel nőtt a személyautópark mind újabb csúcsokat elérő átlagéletkora. Korábban csökkenő tendencia is látható volt - ahogyan arra rámutattunk tavalyi cikkünkben is. Az persze más kérdés, hogy az autópark fiatalítása nem egészséges körülmények között, túlzott hitelvállalással történt. A több mint 3 millió példányos hazai autópark egészséges frissüléséhez, átlagéletkorának szinten tartásához több szakértő, illetve egyszerű matematika szerint is évi 100 000 új autó forgalomba helyezésére lenne szükség. Ettől még messze járunk az ismét éledező piac ellenére is, illetve az új autóknál nagyobb számban útjainkra kerülő használtak sem mind az átlagéletkor alattiak. Igaz, ahogyan növekszik az átlagéletkor, korosodik a hazai autópark, úgy lesz mind kisebb arányú az átlagéletkornál idősebb importautók aránya. Jegyezzük meg persze, hogy a használtautó-behozatal sem a mind fiatalabb, hanem ellenkezőleg, a mind idősebb autók felé nyitott az elmúlt évben.

Nem csak az új autók lettek drágábbak, hanem a használtak is, míg ugyanis saját névre vásárlással tavaly év végéig a külföldi vásárlások után nem kellett vagyonszerzési illetéket fizetni, az idei évtől már kell. Nem csupán azért, hogy az államkasszába mind több pénz csordogáljon, hanem azért, hogy a közvetítőkön keresztül vásárolók ne legyenek arra (anyagilag) rákényszerítve, hogy papíron az általuk nem is ismert valahai tulajdonostól vásárolják az autót, s maradjanak így mindenféle garanciális jog nélkül. Nőtt tehát a vagyonszerzési illetékkel is a külföldi vásárlás költsége, s az euró árfolyama is mind erősebb lett a forinthoz képest, számunkra tehát drágábbak lettek a külföldi autók. Egységnyi összegért csak mind korosabb vagy puritánabb autókat kaphatunk. Ugye nem meglepő, hogy a hazai vevők nem a vágyaikból adnak lejjebb, hanem a mind idősebb autók felé terelődnek. A drágább alternatív beszerzési forrás pedig valamelyest a hazai használt példányok árát is felverte, itthon átlagon felüli értéktartás volt megfigyelhető az elmúlt években. Közben pedig az idő telik, az autópark korosodik. Az átlagos életkor természetesen márkánként és országrészenként is jelentős eltéréseket mutat.
Itthon 2013 év végén 13 éves volt az autópark átlagos életkora, 2014 végére nem lesz ugyan 14, de 13,5 éves érték várható sajnos. Jelentős a márkánkénti eltérés, ha az elmúlt 20 évben nem kínált, volt KGST-országokban gyártott márkákat kivesszük, akkor is 12,4 éves átlagkort kapunk Itthon 2013 év végén 13 éves volt az autópark átlagos életkora, 2014 végére nem lesz ugyan 14, de 13,5 éves érték várható sajnos. Jelentős a márkánkénti eltérés, ha az elmúlt 20 évben nem kínált, volt KGST-országokban gyártott márkákat kivesszük, akkor is 12,4 éves átlagkort kapunk
A márkánkénti bontásból jól látható, hogy kiugróan magas a volt KGST-országok autóinak átlagéletkora. Nem meglepő, hiszen legtöbbjüket már bő 20 éve nem forgalmazzák, így aztán 25 év feletti a Lada, a Trabant és a Wartburg, valamint a Zastava átlagéletkora is, csúcstartó a Moszkvics a maga 32,6 évével. Átlagéletkor alatti a Dacia és a Skoda is. Előbbi esetén a nem túl komoly elemszámot zömében a 2005 óta megjelent autók adják, a Skodánál inkább folyamatos, a piaci átlagnál jobb utánpótlásról beszélhetünk. A Chevrolet a 2005-től dömpingmodellként árult koreai modellek miatt lehet jelentősen a piac átlagéletkora alatt, ám a márka kivonulásával még gyorsabb lesz az eddig is szinte "évesen" növekvő átlagkora. Tízéves átlagéletkor alá csak a piac számára friss márkák, így a Hyundai és a Kia tudtak bemenni eddig. Átlagéletkor alatt, de már 10 év felett vannak azok, amelyek elemszámukhoz képest jó újautó-eladást tudnak, illetve tudtak a megelőző években mutatni. Ilyen többek közt a Citroën, a Ford, a Honda, a Nissan, a Peugeot, a Suzuki, a Toyota és a Volvo is. Az Opel, mint hazánk legnépszerűbb márkája hajszálnyit az átlagkor felett van, a második legnagyobb példányszámú márka - a mi autónk - Suzuki most még fiatalabb az átlagnál, ám 2009 óta vészesen öregszik, egy év múlva vélhetően már korosabb lesz, a harmadik legnagyobb számban lévő márka, azaz a Volkswagen átlagéletkora pedig 14,4 év - sok belőle az idősebb példány.
Hirdetés
Személygépkocsik átlagos életkora márkánként (év)
Alfa Romeo 13,5
Audi 13,5
BMW 12
Chevrolet 7,1
Chrysler 13,1
Citroën 11,4
Dacia 9,2
Daewoo 12,9
Daihatsu 21,2
Fiat 13,8
Ford 11,4
Honda 11,3
Hyundai 9
KIA 6,7
Lada 25,6
Lancia 14,5
Maruti 21,8
Mazda 12,8
Mercedes 14,5
Mitsubishi 14,9
Moszkvics 32,6
Nissan 11,3
Opel 13,2
Peugeot 11,6
Polski Fiat 28,3
Renault 11,9
Rover 15,1
Saab 11,7
Seat 11,7
Skoda 11,3
Subaru 12,3
Suzuki 11,6
Tavria 19,5
Toyota 10,3
Trabant 27,8
Volkswagen 14,4
Volvo 10,8
Wartburg 27,5
Zasztava 27,3

Bár a volt KGST-országok autói jelentősen vénebbek az átlagnál, nélkülük sem nevezhető fiatalnak az autópark. Ha az elmúlt 20 évben már nem forgalmazott "szoci" márkákat kivesszük a statisztikából (csekély elemszámuk miatt) mindössze 0,6 évvel fiatalabb átlagéletkort kapunk. Ennél jelentősebbek az - országon belüli - területi különbségek. Nem meglepő, hogy a középső régióban, Budapesten és Pest megyében a legfiatalabbak legkevésbé korosak az autók, az viszont talán igen, hogy a Dél-Alföldön több mint 2,3 évvel idősebbek az előbbi régióénál.
Közép-Magyarországon, azaz Budapesten és Pest Megyében nem egész 12 év az autópark átlagos életkora, a Dél-Alföldön 14,33 évesek. Országon belül is jelentősek az eltérések, de az országos átlag lemaradása az EU átlagától még jelentősebb, az Egyesült Államok 11,4 éves értékéhez mérten szerényebb Közép-Magyarországon, azaz Budapesten és Pest Megyében nem egész 12 év az autópark átlagos életkora, a Dél-Alföldön 14,33 évesek. Országon belül is jelentősek az eltérések, de az országos átlag lemaradása az EU átlagától még jelentősebb, az Egyesült Államok 11,4 éves értékéhez mérten szerényebb

Személygépkocsik átlagos életkora országrészenként (év)
Közép-Magyarország (Budapest, Pest megye) 12
Közép-Dunántúl (Fejér, Komárom-Esztergom, Veszprém megye) 13,1
Nyugat-Dunántúl (Győr-Moson-Sopron, Vas, Zala megye) 12,7
Dél-Dunántúl (Baranya, Somogy, Tolna megye) 13,9
Észak-Magyarország (Borsod-Abaúj-Zemplén, Heves, Nógrád megye) 13,7
Észak-Alföld (Hajdú-Bihar, Jász-Nagykun-Szolnok, Szabolcs-Szatmár-Bereg megye) 13,4
Dél-Alföld (Bács-Kiskun, Békés, Csongrád megye) 14,3

Hogy állunk Európához mérten? Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) érdekes módon csak 2010-es összesített kimutatást közöl oldalain, akkor 8,3 év volt a nagy európai autó-átlagéletkor, míg nálunk 11,3. Az autópark öregedése Európában is megfigyelhető, nem csak nálunk omlott össze az autópiac a 2008-as gazdasági válság miatt. Viszont míg az Európa legnagyobb járműparkját üzemeltető Németországban 2010 óta mindössze 0,4 évvel (8,3-ről 8,7 évre) nőtt az autópark átlagéletkora, addig nálunk 2,7 éves emelkedés látható. Nem csak Európában, az Egyesült Államokban is mind idősebbek (jelenleg átlagosan 11,4 évesek) az autók. Életkoruknál természetesen fontosabb az állapotuk, ami nem feltétlenül a korral fordítottan arányos. Vélhető ugyanakkor, hogy az EU átlagához mérten sajnos az "átlagos autóállapot" versenyszámban is sereghajtók vagyunk.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

29 thoughts on “Egy kis matek: mennyire öreg az autóparkunk?

  • 2017.10.29. at 02:27
    Permalink

    Akkor elég rosszul tűnik a számodra.Én pl Új Ceed-et vettem 7 év garival,és nagyon örülök neki.tudom hogy bármi baj van,jön a mentés ingyen hét évig/150000 Km-ig.
    nekem egyáltalán nem tetszik a 200ezret futott autó mert arra folyamatosan költeni kell,csak időpocsékolást és bosszúságot okoz.egy ilyen autón már „végig kell menni” pár év alatt javítás ügyileg.tehát nem vagyunk egyformák,te nyugodtan tesztpilótázhatz míg más értelmes ember fel tudja mérni hogy mire is van szüksége ill. milyen személyre szabott indokok alapján lehet hozzálátni az autóvásárláshoz.

  • 2017.10.29. at 02:27
    Permalink

    Nem hiszem hogy ki kellene oktatnod! Értem az érveidet, de amiről én nem tudok arról nem beszélek, max kérdezek.Már az első válasz után is ezt kezdted, a pedig szó sem esett típusról családomról stb.
    Nem a VW embléma miatt vettem meg, nem vagyok se gyerek, se VW fan. Lehetett volna Seat v Ford v akár Chrysler stb is. (Ha a Suzuki gyártana megfelelő autót, akkor az is jó lenne)
    1. Fontos volt a megfelelő raktér lehetősége, de nem akartam dobozos autót a család miatt pl.
    2, Nem részletezem, de kell a 7 ülés + csomagtartó (pl az említett Zafira kicsi Dacia stb főleg)(Nem elég a kombi)
    3, Kell, hogy dízel legyen,(Nem baj, ha kijövök 7 liter alatt), stb
    4, Alkatrész ellátásban és árban is (bontott, új mindegy)nagyon jó
    5, Ismerve az autókat, reális lehet a km. (a kedvedért nem írom le). Nincs lelakva, nincs füst, v erős motorhang, nem rohad stb.
    6, lehetett volna fiatalabb is az autó, de az előbbiek alapján már több típus is kiesett, a szervízköltség is drágább egy Pd vagy Cr stb motornál.
    7, Magamat ismerve sokáig meglesz az autó (átlag öt évig megvoltak az autóim, kortól ártól állapottól függetlenül)
    8, Nem hiányzik tőled és a hozzád hasonló emberektől a cinikus véleményalkotás. (Pl utolsó mondatod)
    Egyben igazad van, valóban középkorú, családos ember vagyok, de hozzátenném, hogy elég tapasztalattal , kellő megfontoltsággal, döntök az élet fontos vagy kevésbé fontos dolgairól egyaránt. Veled ellentétben viszont tiszteletben tartom mások döntéseit választásait. Ok nélkül nem oktatok ki senkit,

  • 2017.10.29. at 02:27
    Permalink

    Én gondolkodom, viszont ugy érzem te mondanivalóm lényegét nem értetted meg.

    Ezt próbáltam elmagyarázni. Ahogy én látom.

    Ha kis pénzből szeretnél autót vásárolni, akkor támasztasz néhány követelményt az autóval szemben. Nézzük mit lehet ebből kapni.

    Ilyenkor kell mérlegelni. Biztos kell a hét ülés? Biztos kell a VW embléma? Biztos kell hogy dízel legyen? stb stb

    És rögtön be lehet látni hogy ennyi pénzből ha megelégszel egy 5személyes kombival benzinessel nem VW-vel akkor bőven megengedhettél volna magadnak 10 éveset is.

    Az autóból ugy vélem te egy középkorú családos ember vagy. ha ez így van már rég túl kellett volna hogy lépj az ilyen nemő márka presztizs marhaságon, ami kb 20-22 éves suhancoknál figyelhető meg.

    Egyébként kívánom hogy az 2-3 év ameddig tudod használni a 100e éves 1m km-es autódat, teljen boldogan.

  • 2017.10.29. at 02:27
    Permalink

    Igazad van, mert nagyon sokat keresgéltem, de eddig meg volt kötve a kezem (anyagilag) Ezt az autót már pár hónapja megnéztem, akkor még volt szervizelni való rajt. (Váltóhiba, kuplung)Akkor szóltam, hogy tetszik az autó. Most még honosítás előtt áll, de már sok minden megvan hozzá amit ki kell, vagy szeretnék kicserélni. A vizsgára két első lengéscsillapító+ toronycsapágyakat kellett cserélni, felrakattam a vonóhorgot, Vettem egy 7. Ülést (hat volt hozzá mikor megvettem) Pár belső dolog van még hátra,(de majd csak papirozás után) hangszórórács, váltószoknya csere, kisebb javítások, takarítás, hogy esztétikailag belül is rendben legyen, így Ha összeszámolom Vezérlés + olaj stb cserével leszek kb 700-nál.
    Szerencsére szinte mindent meg tudok csinálni rajt magam is így szinte csak anyagárat kell számolnom. Remélem nem jön elő semmi komoly rajt. És megtérül a keresgélésre szánt időm

  • 2017.10.29. at 02:27
    Permalink

    Piszok nagy mäzli kellett hozzä, hogy normälis Sharanhoz juss ennyiert. De nem lehetetlen. Egy hasznältauto tesztet szivesen olvasnek eme portälon rola.
    Sajnos a regebbi/-olcsobb kocsiknäl, föleg amiket rendesen hasznälnak is simän belefuthazt az ember, hogy räkölti a vetelärat (vagy töbszöröset) 1-2 ev alatt. Es mivel az auto megvetele az egy alkalommal nagy összeg, emelett a többi karbantartäsra költött összegek kevesebbek, ezert ezek nem tünnek nagy kiadäsoknak. Ezzel akkor lehet szembesülni, ha az ember vezet egy täbläzatot. Sajät volvom igen jo pelda. Jo äron vettem kollegämtol, aki szinten karban tartotta, szämläkkal igazoltan, es eddig ha nem szämolom a gäzositäst, es a vonohorogot(ezek nem lettek volna szüksegesek), akkor kb az auto vetelärä ment rä 2,5 ev es 56e km alatt, ugy hogy idöszerü es hasznälatnak,kornak ill kopäsnak megfelelö karbantartäsi javitäsok voltak rajt( gumik, fekek, olajcserek, vezermüszij, stb). Ebben benne van, hogy nagyon ne mszeretem ha valami zörög, es nyüszög, es a szerelö szerint meg jo volt, de akkor is csereltettem.
    A lenyeg, hogy ovatosan azzal, hogy az idösebb auto megeri e, de sajnos az anyagiak elegge behatäroljäk az egeszet.
    Ahogy Kempelen is irta, sajnos Mo-n elegge lefosodnak a verdäk.

  • 2017.10.29. at 02:27
    Permalink

    Miről beszélsz?! Évek óta ilyen autót szerettem volna venni! Erre van nekem és a családomnak szüksége. Nem hitelre, hanem kp-ra vettem egy 18 éves Sharant.(nagyon jó állapotban) Újat semmiképp, de még 10 éves autót sem engedhetek meg magamnak. A tervek szerint kb 700 ezer volt a max amit autóra tudtam költeni. (7 személyes, mert csak ezt tudom több mindenre használni)Hol van ez az új autók árától? (kb 7 miil az új) Kutty89 gondolkozz mielőtt véleményt írsz!

  • 2017.10.29. at 02:27
    Permalink

    Azért jobban örülnék egy tizenkét évesnek, mint egy 18 évesnek, de be kell érnem vele. Próbálom jó állapotban tartani. Lényeg hogy nem vállalok + hitelt stb, hogy fiatal autóm legyen. Hogy mikor érem el az átlagéletkort az meg nem igazán érdekel.

  • 2017.10.29. at 02:27
    Permalink

    Hat szerintem ha oregszik az sem jo de a nagyobb gond hogy sokan tulvallaljak magukat es javitasra nem futja
    romlik az allapota,rohadni kezd…
    Es az is rossz otthon hogy nagyon dragak az autok,s amig az allam leveszi a sarcot duplan,triplan addig
    marad ez is valtozatlan.
    Az enyem itt 350e-be kerult otthon 700e-1misi.Ha haza vinnem es befizetnek mindent 1misi felett lenne.
    De mikor a magyar volt kint azt honositani tudtam volna max100ft-bol…
    Lejjebb menne az autok ara ha nem az lenne a dolguk h adoztassanak mindent.
    Masik ha van egy normalis hasznalt autod amit karban tartasz es nem az utolso utani perc utan
    1evvel viszed szervizbe mert akkora lessz meg a love,akkor az is jo.
    A Mazdam 14eves de barmikor vallalok vele barmilyen turat mert tudom hogy mindent idoben megkap.
    A Mondeo ujra epites utan egesz jo sajnos egy-ket alkatresz hibas volt de arra sem sokat kellett kolteni.
    Ha az elmeleti gyari alkatreszek hoztak volna az igert minoseget nem lenne semmi baja.18eves…
    A Skoda meg friss hus arrol nem nyilatkozom.

  • 2017.10.29. at 02:27
    Permalink

    Egyrészt nem igazán esik szó róla, hogy közben mennyit költöttél rá, másrészt még ha nem is sokat akkor te szerencsés voltál kívánom hogy maradjon így

  • 2017.10.29. at 02:27
    Permalink

    Ha nem kellene regadót fizetni, akkor egy 12 évesre cserélnéd és azzal éppen egy év múlva lennél átlag fölött korban.
    Szerintem nem az autók kora a baj, hanem a szervizeletlenségük. Sajnos az a helyzet, hogy a nyugatról bejövő öreg autók általános műszaki színvonala fényévekkel jobba hasonló korú, ám itthon üzembe helyezett társaikénál és egy év alatt sajnos még ezeket is leharcolják
    Na ez a baj. Ez pedig az autóhasználók igénytelenségét tükrözi.

  • 2017.10.29. at 02:27
    Permalink

    Sajnos Magyarországon az átlagemberek nem tudnak új autót venni.Én most cserélem le 26 éves autómat egy 18 éves családi autóra. Ugye milyen nagy előrelépés?! hát így „fiatalodik” a gépjárműpark. Ez Magyarország. Ha nem kellene regadót stb fizetni, kb 10-12 éves autót is tudtam volna venni, ebben a kategóriában. Sajnos ez a használtautó árakat is magasan tartja, így nem tud fiatalodni a gépjárműpark

  • 2017.10.29. at 02:27
    Permalink

    Miért ne kellene beszámítani a céges autókat? Nem a magánautók életkoráról szól a cikk, hanem a hazai autóparkéról. Annak pedig vastagon része minden céges autó. 4 évig pl. kizárólagos vásárlói voltak az új autó kereskedőknek a céges flották, flottakezelők.

  • 2017.10.29. at 02:27
    Permalink

    Hát én akkor se vennék új autót, ha tehetném. 2-3 éveset vennék legalább. Kevesebb az értékvesztése és ennyi idős korukra sok típushiba is kiderül egy szériánál.

  • 2017.10.29. at 02:27
    Permalink

    3. pontra egy ellenpélda: Én 2007-ben vettem egy 1992-es évjáratú Passatot ami a mai napig megvan, és több mint 200 ezret hajtottam eddig bele (510 ezer van most benne). 430 ezerért vettem. Még elég jó „bőrben” van, szerintem még 1-2 évig megmarad.

  • 2017.10.29. at 02:27
    Permalink

    azért itt nagy baj van.

    1. Vmiért a lakosság java részénél az autó még mindig egyfajta státuszszimbólum, holott a valóságban egy használati cikk

    2. Sokan még mindig azt mondják hogy az új autó a legrosszabb befektetés a világon, ami tulképpen igaz is, csak ki az az állat aki befektetésnek vesz új autót magánszemélyként. Ennyi erővel a fogkefe is rossz befektetés mert amint kihoztad a boltból és kipróbáltad már nullára csökkent az értéke. Használati cikk használati értékkel ami megmarad ideális esetben az autónál akár tíz évig.

    3. Az emberek java része képtelen hosszú távon gondolkozni. Ha veszel egy új autót és akarod használni mondjuk nyolc évig, bele akarsz tenni évi 15000km-et, ami 120000km.
    Na most ennyi idő alatt ugyanolyan kategóriás használtból nyilván elnyűsz többet ugyanennyi km alatt.

    Ideális esetben a használttal nyersz kb 200000ft-ot 8 év alatt (ami kb 2000ft havonta).
    Ha viszont és valljuk be ennek van nagyobb esélye, jön egy két meglepi akkor még többe is kerül a használt autó mint az új hosszú távon.
    És ezek még csak az anyagi érvek.

  • 2017.10.29. at 02:27
    Permalink

    „…aki valamicskét is konyít az autókhoz, az nem-nagyon vesz új autót, hanem inkább bevált típusokból csemegézik.”

    Jaj istenem! Még hogy értenek az autókhoz, azért vesznek használtat. Ez a hét vicce!
    Itt a fő probléma az, hogy az embereknek nincs pénzük új autóra.
    Ez eszedbe sem jutott mi? 😀

  • 2017.10.29. at 02:27
    Permalink

    Ami még nagy baj az a magyar mentalitás. Inkább vesz egy 2. 3. tulajdonos után egy nagyobb márkájú kocsit ami persze 2 kategóriával afölött van mint ami neki ténylegesen kéne neki, minthogy vegyen egy Suzukit Daciat újonnan mert azaz nem lehet villogni. Én inkább választanék egy új Daciat v Suzukit mint 10 éves BMW-t Merci-t Audit.

  • 2017.10.29. at 02:27
    Permalink

    Pontosan miért is baj, hogy a magyarok nem új autót vesznek, hanem bevált használtat hoznak be?
    Nekem úgy tűnik, hogy aki valamicskét is konyít az autókhoz, az nem-nagyon vesz új autót, hanem inkább bevált típusokból csemegézik. Ha jól emlékszem a cikk Írója sem új autókat vásárolt az elmúlt években. És a másik neves autós újság szereksztőségébnek tagjai sem új autókat vesznek. Meg is értem őket. Miért is venne egy bölcs ember újfajta autót újfajta motorral, ha választhat olyat is, ami az évek során már bőven bizonyított? Biztos, hogy üzembiztosabb egy új Fiat TwinAir motor, mint az, ami a 2009-es G Astrába van építve? Szerviz tapasztalat, alkatrész ellátás (akár bontott). Nekem az az autó tetszik, ami jó állapotban kerül hozzám és a típust már sok-sok millió km-en át hajtották a „tesztpilóták”.
    Persze ez az én ízlésem. A tesztpilóták vegyenek nyugodtan új autót: technikásat, dizájnosat, lájfsztájlosat. Szükség van a pénzükre ahhoz, hogy lehessen fejleszteni (és reklámozni).

  • 2017.10.29. at 02:27
    Permalink

    Azt tudnám ki várja el és mire alapozva, hogy fiatalodjon az autók átlagéletkora. Ilyen szabályozással, keresetekkel, hitel feltételekkel nem fog ez javulni soha sem. Ha kint tovább használják, akkor idősebben hozzuk be és mi is tovább használjuk, ennyi.

  • 2017.10.29. at 02:27
    Permalink

    „Nem csupán azért, hogy az államkasszába mind több pénz csordogáljon, hanem azért, hogy a közvetítőkön keresztül vásárolók ne legyenek arra (anyagilag) rákényszerítve, hogy papíron az általuk nem is ismert valahai tulajdonostól vásárolják az autót, s maradjanak így mindenféle garanciális jog nélkül.”
    Ez vicc 🙂 Az államkasszába több pénz folyik be,ez a lényeg. Az autók meg többnyire ezután is papíron a külföldi tulajdonostól lesznek vásárolva. Így a kereskedő kimaradhat az ügyletből, sőt ügyintézésért pedig továbbra is kérhet pénzt ha akar.

Vélemény, hozzászólás?