Egy kézzel vagy két kézzel?

Hogyan fogjuk a Formula–1-es kormányt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Több Formula–1-es pilótát is arra kényszerített a technika, hogy egy kézzel fogják a kormányt, amely sokak szerint veszélyes.

A Spanyol Nagydíjra több csapat is bevetette a sajáttervezésű F-csövét, amelynek segítségével az egyenes szakaszokban levegő áramoltatható a hátsó szárnyra, csökkentve ezzel a légellenállást, növelve az autó sebességét. A rendszert azonban csak a versenyző vezérelheti. Az F-cső kitalálójánál, a McLarennél ezt a versenyző a térdével teszi meg. Az utánzóknak némi problémát okozott, hogy a kokpiton évközben nem lehet változtatni. A Ferrari ezt úgy oldotta meg, hogy a versenyzői, az egyenes szakaszokban a balkezükkel fognak le egy nyílást. Ehhez viszont el kell engedni a kormányt. Ez jól látható volt a televíziós közvetítések során is, és némi aggodalmat keltett, hogy akár háromszázas tempó mellet biztonságos-e így versenyautót vezetni. A csapatok közös megállapodás alapján 2011-re betiltották az F-csövet, vagyis fölöslegesen nem kell rá milliókat költeniük, a probléma azonban az idén még fent áll. A Monacói Nagydíj első sajtótájékoztatójának ez volt az egyik témája, ahol leginkább azt feszegette a Magyarországon is ismeret Andrew Frankl, hogy a versenyzők az FIA biztonságos vezetési kampányát támogatják, miközben egy kézzel vezetik az autót, amivel nem éppen a legjobb példával állnak elő.
„Ezt a kérdést nehéz megválaszolni” – mondta Jenson Button, aki a McLarennél a térdével vezérli az F-csövet, de magára vállalta a probléma megoldását, miközben a sajtótájékoztatón szintén résztvevő Felipe Massa, aki a kezével vezérli a Ferrari F-csövét, nem szólt hozzá a kérdéshez. „Mi egy teljesen ellenőrzött környezetben vezetünk, egészen máshol, mint az utcai autósok. Profik vagyunk, ebben a környezetben nőttünk fel, és a legjobbnak mondanak minket ezen a téren. Azt hiszem, hogy nem helyes összehasonlítani minket az utcai körülményekkel. Mi is egészen másképp vezetünk az utcán, mint a versenypályán. Kicsit meg vagyok lepve, hogy azt akarják sugallni, hogy a két dolog ugyanaz.” „Szerintem a fiatalok (akik példaképként követik a versenyzőket) sokkal intelligensebbek (mint a kérdés feltevője?). Ők biztosan megértik, hogy a versenypályán egészen mások a körülmények, mint a közutakon.”
Button válasza engem speciel nem győzött meg. Még emlékszem rá, hogy ezelőtt jó pár évtizeddel egyszer láttam Emerson Fittipaldit, ahogy a térdével tartja a kormányt. Ezt akkor én is gyorsan kipróbáltam, és rájöttem, hogy nem nagy kunszt megcsinálni. Később azonban azt is beláttam, hogy a magyar utakat direkt úgy találták ki, hogy az ilyen térddel vezetőknek egy csomó csapdát építettek be. Egy kátyú pedig gyorsan kikaphatja az ember térde közül a kormányt, és ha ezt éppen akkor teszi, amikor egy fuxokkal teleaggatott kevéshajú ám annál jobban kigyúrt sofőr hajója úszik el a kis Suzukim mellett, akkor bizony gyorsan nagyon nagy bajba kerülhetek. Úgyhogy leszoktam a térddel vezetésről. Button azonban azt nem mesélte el, hogy a Formula–1-es autók kormányzása egészen más, mint az utcai autóké. Biztosan emlékeznek még rá, hogy az oktató hogyan magyarázta a kormányon az átfogást, hogy mielőtt jobbra fordul az ember, a balkezét tegye lejjebb a kormányon, és azzal indítsa meg a volánt, ha pedig annyira alá kell szedni a kormányt, akkor át is kell fogni. Vagyis egy utcai autót szinte lehetetlen egy kézzel kormányozni.
A Formula–1-es és a top raliautók kormánya azonban sokkal rövidebb áttételezésű. Az F1-ben ha kilencven fokot el kell fordítani a kormányt, akkor az azt jelenti, hogy az ember a legélesebb kanyarban van (utcán ez akár egy egész fordulat is lehet). A kormányok pedig eleve úgy vannak kialakítva, hogy csak egy helyen lehet megfogni őket, az átfogás nem is lehetséges. Vagyis egy kézzel simán elvezethető az autó. A ralipályákon az egykori Colin McRae volt ennek nagy művésze, aki keresztbe-kasul autózott a pályán és átment minden, amin csak lehetett. Belülről viszont döbbenetesen nyugodt volt a vezetési stílusa, szinte alig mozgott valamit az autóban, és a kormányt is csak finoman tekergette. Amíg nem volt kormányra szerelt váltó, a jobb kezét szinte végig a váltón vagy a váltó felett tartotta, és kilométereket volt képes egy kézzel vezetni, a legszűkebb Wales-i murvákon is. Amikor megkérdezték tőle, hogy nem nehéz-e egy kézzel vezetni, visszakérdezett: „Miért, egy kézzel vezetek?” Szóval, talán igaza van Buttonnak, amikor azt mondja, hogy a versenypálya és a közút egészen más.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?