Egy fenék, s ami előtte van. Saab 9-5 használtteszt

Saab 9-5 2.0 TTiD, 2011 - használtteszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Hároméves, hatalmas, fekete, vajbőrös. Nem Audi, nem BMW, nem Mercedes, mégis, sőt, tán épp ezért nagyon megnézik. Saab 9-5 használtteszt.


Tudod, volt egyszer egy Saab, eredetileg svéd autó svédektől, repülőgépes ihlettel és a cég filozófiája szerint alternatívájaként a tömegtermékeknek, majd három éve jól csődbe ment a General Motors égisze alatt, hogy aztán egy nemzetközi konzorcium valamilyen szinten feltámassza. Vagy nem. Most úgy tűnik, megint csak nem megy a dolog - bár a 9-3 EV-1 elektromos járgány prototípusa állítólag elkészült, de a tulajdonos National Electric Vehicle Sweden (NEVS) fizetésképtelen, nem tudni, valóban visszatérhet-e a márka.


Hirdetés

És tudod, volt egyszer egy első Saab 9-5, a 9000-es utódja, és 1997-től egészen 2010-ig gyártották Trollhättanben. A második generációt mondjuk már a GM és a NEVS közti Spyker-fennhatóság jegyezte, de mindegy. Voltaképp GM-termék ez, az oly' népszerű és ismert Opel Insignia kevésbé népszerű és kevésbé ismert klónja. A 2009-es Frankfurti Autószalonon debütált, s 2010 tavaszától készítették, szóval nem sokáig… A SportCombi pedig kvázi halva született, ritkább a fehér hollónál.

Ez a második – és sanszosan egyben utolsó –, a Global Epsilon platformra épített, össze-vissza úgy 11 ezres széria jóval nagyobb lett az elődnél: hossza meghaladja az 5 métert, szélessége 1,87 méter, tengelytávja 2,84 méter, 10 centivel toldott az Insigniához képest. Szép nagy tepsi olyan fenékkel, olyan LED-es csíkozással, hogy szem nem marad szárazon. Már az a fajta szem, ami például a béka-Scorpio segge láttán is bepárásodott. Ó, és ez a C-oszlop! Mesés.

A próbált autó nem egy habzsi-dőzsi kivitel, nem gazdagabb-agresszívebb-leheletnyit ültetett Aero, „csak” Vector (középső) felszereltségű, kerekei sem irdatlan nagyok, szolid 17 colosak, ízléses könnyűfémek. Jobban tetszik egy – amúgy szintén pofás – Insignia 20-as papucsokon? Ízlések és pofonok – nekem a 9-5 ezerszer inkább bejövős.

Az évjárat nem meglepő mód 2011-es, a kocsi 68 ezer kilométert futott. Majdnem új. Karosszériáján néhány karc, kavicsfelverődés, horpadt első rendszám mutatja, hogy azért használták és használják – főleg Budapesten, ritkábban vidéken és külföldön. A tulajdonos korábbi autója egy Ford S-MAX volt, s azt mondja, tervei szerint pár évig még megtartaná a Saabot, majd talán egy Volkswagen Touaregre váltana. Mert az tetszik. De – értelemszerűen - a 9-5-öst is szereti, s amikor a próbakört követően picit meglepetten közlöm vele, hogy eléggé megbámulják az autót, s megbámultak benne engem is, mosolyogva nyugtázza, hogy igen, ez bizony rendre így van. Persze, lehet jobb és modernebb egy Audi, BMW vagy Mercedes, de a Saab az Saab – nagyjából ennyiben maradunk.

S ha már német prémiumtrió kontra „svéd” prémium (?): a cikk írásakor 9-5-ből 2011-es évjárattal 6 darabot hirdettek a Használtautón, A6-ból és E-osztályból 54-54-et, 5-ösből 127-et… Még egy csavar: Insigniából is 61-et. Szóval ezért is a megkülönböztetett figyelem a Saab (és sofőrje) iránt: alig van, alig látni ilyen autót, és hát lessük csak megfele, milyen arc az, aki nem állt be a sorba, s nem a szokványos német vonalon mozog…

Nos, az előbb már elárultam, hogy S-MAX és tán Touareg közötti „másállapotban” leledzik, s olyan, a 40-es éveinek elején járó arc, hogy folyton nézegeti a használt autókat, eljátszik a gondolattal, hogy mikor és mibe ülhetne át, de közben nyilván élvezi a Saab fejedelmi-főnöki kényelmét. Szuperkényelmes az ülés (igen, hátul is), elöl fűthető, vezetőoldalon motorosan állítható, gerinctámaszos. Bőrbe varrva. Hátul is rengeteg a hely, sofőrös autónak is simán jó a 9-5.

Csomagtere irgalmatlan mély, 515 literes, szedánosan lapos, támlahajtással síkpadlósan bővíthető, síalagutas, a zsanérok nem bántják a poggyászt. Felszereltség? Többek között xenonlámpa, kétzónás klíma, tempomat, menetstabilizáló, visszagurulás-gátló, légzsákerdő inkluzíve térd és függöny, elektromos rögzítőfék, navigáció (Magyarországot nem ismeri, de az okostelefon és a Google Maps igen), nyomógombos indítás, Bluetooth, CD/DVD/MP3 hifi, parkradar – mi kell még? Hogy nincsenek modern sofőrsegédek? A tulaj úgy érzi, neki nincs is szüksége rájuk. (Amúgy opcióként rendelhető volt automata reflektor, táblafelismerés, sávtartó, Head Up Display, stb.)

Viszont a lámpánál a szintén fekete, szintén méretes szedán és fullos Fluence-ból révedező 50-es úrnak nagyon is kéne a Saab – ahogy látom rajta. És azt hiszem, nekem is kéne – ha nem is ezzel a motorral. Mert a 2,0 literes, jelen esetben biturbó 190 lovas és percenkénti 1750-nél 400 Nm nyomatékú dízel kerregése-brummogása sajnos konstans hallható, a járásáról is előbb jut eszembe a traktor, mint a kultúra szó. A dupla feltöltés ellenére némi turbólyuk is van, s különben ha a 8,8 mp-es 100-as sprintidő ma már semmi extrának nem számít, azért szó nincs gyengeségről, sőt.

Egyébként a TTiD típusjelzés mögötti 4-es szám nem az összkerékhajtásra, csupán ara utal, hogy 4 hengeres a motor. Aminek a gyári kombinált fogyasztása 6 l/100 km, de a valóságban – sok várossal – 8,5 l/100 km. (Na ja, mondjuk a 2.8T-nek még húzósabb lenne…) Az üres tömeg 1,8 tonna, súlyos egyéniség a 9-5. Igen, akárcsak az Insignia. Cserébe az útfekvés kiváló, de amilyen tompán puffannak az ajtók, az nem Opel-liga.

Súlyos mindene, kicsit a kuplungja, a váltója, a kormányzása is, bár ez talán így van rendjén. A pihentető, a sebességmérőt kivéve a műszerfalat elsötétítő Night Panel funkció bezzeg áldásos a hosszú utakon. A komorságot-komolyságot zöld műszerfali mutatók oldják, és színes-hangulatos még az érintőképernyő, a műszerfalon a repülős sebességmérő is. Meg a szellőzőrostélyok. A turbónyomás-mérő is olyan, hogy haszna nem sok, de valahogy mosolyog tőle az ember. Karaktere van az autónak még úgy is, hogy GM-uniform kapcsolók is vannak. Bosszantóbb, hogy a minőségérzetbe alaposan belerondítva mállik a bőr a kormányon – még jó, hogy egész olcsón orvosolható a probléma.

Újonnan ez egy bő 11 milliós kocsi volt, értéktartása/értékvesztése az átlagosnál rosszabb, ez a példány most 5,5-6 millió forint körül érhet lenne reálisan meghirdethető. Mennyibe fáj a fenntartása, mik a típushibái? Hamarosan ennek is utánanézünk.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 03:46
    Permalink

    Ez bántja a szemem: “Trollhättanben” szerintem a -ban a megfelelő rag, mert Trollhettan-nak ejtik.
    9-4x-ért meg egyéb érdekességekért érdemes elmenni a Saab múzeumba, ha valaki arrafelé jár 🙂
    R.I.P. Saab 🙁

  • 2017.10.29. at 03:46
    Permalink

    A GM eredetileg sem adott már esélyt a Skypernek mivel úgy megkötötte a technológiát hogy esélytelen volt a dolog … a 9-3 az végül is egy Vectra volt az a 9-5 meg egy Insignia csak beletoldottak pár centit + kapott alapból egy igényesebb hátsó futóművet amit akkoriban csak az OPC Insignia birtokolt … Szóval magyarán vettek egy csőbe ment gyárat aminek rengeteg beszállítói tartozása volt + ott volt a “gazdasági válság “+ a GM megkötések + a meglévő modelleket nem alakíthatták át csak újat fejleszthettek volna … volt szó 9-5 faceliftről de az is csak a belsőt érintette volna a középkonzolt . Egyébként a Spyker mögött lévő Orosz bank azért vette csak meg a Sabb céget , hogy a nyereségének egy részét eltüntesse veszteségbe … így elég nehéz talpra állítani egy gyárat , hogy az eleve kitűzött cél is más mint amit a külvilágnak mutatunk.

    Mondjuk én azt nem szerettem a 9-3 ban hogy birkózni kellett a kormánnyal ha erősen kigyorsítottál vele vagy kanyarban a kelleténél nagyobb gázt adtál mert éppen jött egy másik autó … elég sok hajtási befolyás volt a kormányon + nyomvályús utak ….

  • 2017.10.29. at 03:46
    Permalink

    A Saabok régóta tetszettek, a 93 nagyon meggyőző darab volt még valamikor 2004ben vezettem amikor megkapták a JTD-ket. A kifutó 95 is nagyon dögös volt az utolsó faceliftig. Sajna azt nem kellett volna erőltetni.

    Ellenben nagyon szép volt a 94X, több autószalonon is kiállítütták.

    Sajna a GMtől szabadult Saab elég rossz rajtott vett, pedig a modellek nem voltka annyira rosszak, csak el kellett volna kezdeni a gyártásukat..

    10 éve járok szalonokba/tesztvezetni de olyan trehány népet mint amit 2010ben láttam, nem tapasztaltam még. Mintha nem akartak volna eladni autót… Sajna a csőd bele volt kódolva, a Skypernek eleve nem volt esélye.

  • 2017.10.29. at 03:46
    Permalink

    A 4 es szám azért van ott a TTiD végén mert akartak készíteni belőle 6 hengeres 2.9 literes V6 motort ami kész is volt a GM nek csak valami oknál fogva nem szerelték bele … egyébként árlistán egy ideig fent volt . Szóval a 4 számmal és a 6 számmal különböztették meg a 2000 ccm és a 2.9ccm es motort … Egyébként nekem volt belőle 2 noha nem 9-5 hanem csak a 9-3 facelift Led lámpásak az utolsó előtti szériából és azt kell mondjam pár apróbb hülyeség ellenére simán verte a Derrick lámpás Vw Passat-ot annak ellenére hogy a legelső szériát 2002 ben adták ki és 2008 ban már igen csak érződött rajta , hogy el járt felette az idő … viszont a konkurenseket ahová szánták igazából BMW 3 , Audi A4 , Merci C … azokat ekkortájt már csak árlistában tudta utolérni minőségben már nem … Akartam egy 9-5-öt de mire odáig jutottam , hogy cserélni tudtam volna új autót már nem értékesítettek belőle így ez a széria kimaradt . Kár érte mert egy olcsón fenntartható kocsi mivel jó 80% ban megegyezik az Opel Insignia alkatrészekkel.

Vélemény, hozzászólás?