Egy évvel később, de jöhet az útdíj
Ismét terítéken az e-útdíj
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Közel egy éve írtuk, hogy kilométer-alapú útdíjfizetés válthatja a mostani matricást. Egy esztendeje 2013-at hallhattuk a bevezetés dátumaként, most szintén két év múlva, 2014-re várható.
Elsősorban természetesen az állam, hiszen a számítások szerint a mintegy 50 milliárd forintból kiépíthető (elektronikus díjfizetésen alapuló, azaz e-útdíjas) rendszer már az első évben is 110 milliárd forintot hozhat, de a díjak folyamatos emelésével évi 400 milliárd forintig kúszhat a bevétel.
A tervezet lényegében ugyanazt szajkózza, mint a tavalyi tanulmány: első körben a teherautók számára lenne kötelező a kilométer-alapú, elektronikusan felügyelt díjfizetés. A bevezetéskor kilométerenként 20, 2024 környékére 36-38 forintos díjra számíthatnának. [kepallojobb=414420]Nem csak az autópályákon, az egyéb gyorsforgalmi, majd akár a főutakon is várható az útdíj bevezetése[/kepallojobb]
A díjrendszer átalakítása kétféleképpen sülhet el. Ha minden jól megy - és ahogyan azt bilibe lógó kézzel lehet elképzelni -, a tranzit kamionforgalom áttevődik a vasútra, a teherautóknak érdemes lesz a közút helyett inkább azt választani. Hiszen a mostani, matricás rendszer után a kilométerenkénti díj akár négyszeresére ugorna, azaz már nem lenne érdemes a sofőröket - a kamionosokat és az autósokat egyaránt - terhelni az átmenő teherforgalommal. A másik lehetőség már nem ennyire kecsegtető - tekintve azt, hogy míg a mostani, napi 3375 forintos díjat az országon keresztül akár 500-600 kilométeres távot megtéve még szó nélkül hajlandóak megfizetni a teherautósok, ám a kilométer-alapú díjak érvénybe lépésével már a bevezetéskor is bő duplájára emelkedő sarcot már nem biztos. Következhet majd az ország elkerülése, mellyel az esélyét is elveszítjük annak, hogy esetleg itthon vételezzenek üzemanyagot, fizessenek azzal adót - megjegyezzük, most se nagyon teszik, hiszen nálunk Európa-szerte az egyik legdrágább az is - ahogyan az autópálya-költségek sem alacsonyak már most sem. Így aztán joggal merül fel a kérdés: vajon megéri fedélzeti járműkövető és útregisztráló OBU (On Board Unit) berendezéseket bevezetni? Valakinek biztosan. Hogy közben a köznép, azaz az autósok zöme miként autózik majd, az szintén a jövő zenéje. Állítólag többféle megoldási javaslat is függőben van. Egyesek szerint kezdetben akár választhatnának is, hogy a mostani, időalapú matricás rendszerrel vagy a jövőbeni, megtett út alapján fizetendő szerint perkálnak. Hallható, illetve olvasható olyan felvetés is, hogy a 60 kW-nál, azaz 82 lóerőnél szerényebb teljesítményű autók számára egyáltalán nem létezne útdíj. Hogy valójában mi lesz, arról állítólag márciusban dönthet, illetve tárgyalhat a kormány. Míg a díjfizetés módját illetően még sok a kérdőjel, abban egyeznek a mostani virtuális matrica kiváltását e-útdíjjal szorgalmazó javaslatok, hogy a városokat elkerülő gyorsforgalmi utak, így Budapestnél az M0, Győrnél és Tatabányánál az M1, Székesfehérvárnál az M7, Kecskemétnél az M5, Gyöngyösnél pedig az M3 ne legyen ingyenes, ezenkívül pedig számos főutat is bevonnának a fizetőrendszerbe.
Kétesélyes még az is, hogy a bevételek hova vándorolnának. A jelenlegi információk szerint az biztos, hogy nem a központi költségvetéshez. Lehetséges, hogy az Állami Autópályakezelő (ÁAK) Zrt. és a Magyar Közút NZrt. már amúgy is elhatározott összeolvadásával megszülető egységes szervezet, vagy a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) kezelné azokat. A felügyeleti jog pedig mindenképp utóbbi szervnél lenne, de az is lehetséges, hogy a pénzzel a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő gazdálkodjon.
Az Index.hu információi szerint a bevezetés tavaly még 2013-nak mondott éve legkorábban 2014 lehet, de további csúszás esetén rögtön kétévessel érdemes kalkulálni, ugyanis a tavaly még jövőre tervezett átállás már eleve odázott, s amennyiben még inkább az lesz, újabb szakértői, előkészítő tanulmányokra lesz szükség. Utóbbiak természetesen újabb, nyilvánvalóan az útdíjakból visszaszedendő költségek lennének…
Ez e-díj bevezetése,megint csak az autós társadalom lehúzásáról szól.
Így is szinte Európában a legmagasabb az éves díj.Én Svájcban dolgozom,
40 CHF egész évre a vignetta,és atópálya-autópálya hátán.Szomorú,hogy itthon
minden választott kormány ott veri át a népet, ahol akarja :-((
Úgy látom kedves hozzászóló társaim, mintha elkanyarodtak volna az eredeti témától.
Én szeretnék az e-díjról beszélni.
Mindenképpen igazságosabbnak tartanám, mint az időtartamra szólót, hiszen a pálya a használattól kopik.
Az, hogy mennyivel lesz drágább, az nem a szisztémától, hanem a kormányzat pénzéhességétől függ.
Viszont, ha e-díj lenne és egy normális kormányzat, ([b]az utóbbi a nehezebb feltétel[/b]) akár a tényleges használatot, és némi fejlesztést is fedező rendszert vezethetnének be.
Ebben az esetben mi autósok még akár jó érzéssel is fizetnénk.
Legyen bármiről is szó, az ember csak abban lehet sikeres, amit teljes meggyőződéssel, szívvel, lélekkel csinál, még akár anyagi megfontolás nélkül is. Minden egyéb hozzáállás eredménye a vegetálás vagy bukás.
nagyon egyszerű a képlet:
1: a szakmámba nem akarok dolgozni, mert hiába értek hozzá utálom, valamint “öreg” vagyok már hogy benne dolgozzak.
2: nem akarok a családomtól 6-700 km-re melózni, ha fiatalabb lennék persze ez sem érdekelne.20-as, 30-as éveimben dolgoztam “távol” (Magyarországon), és elég gáz volt a maszek hozzáállása, hogy havonta láthassam a családot, bnőt stb..kicsit rám nyomta a bélyegét..léptem is a fenébe mindig.
3: hiába tanultam a nyelvet 3 évig, soha nem használtam, ergo kezdhetném elölről a tanulást
4: ha lehetne öcsémmel dolgoznék mint segédmunkás (Bécs mellett), mert azért ismerőssel könnyebb lenne kezdeni bármit külföldön, pláne mert oda nem szükséges nyelvtudás…
Az árakat a holtankoljak.hu külföldi benzináraiból vettem, gondolom ÁTLAG árak..
[i]Az Unió nem mondja meg, hogy nem termelhetsz több kukoricát vagy búzát, nem szól bele az életedbe ilyen szinten[/i]
És valahol megemlítetted a cukorgyárat.Na pont rosszat, ugyanis a cukorgyárakat pont azért zárták be, mert az UNIO megmondta hogy mennyi cukrot termelhet Magyarország.És hidd el a többi cucc is kvótázva van, hogy hozzuk be kintről a cuccost, és ne mi vigyük ki a jó minőséget.
Üzemanyag Ausztriában 411-benzin, és 408 gázolaj, németeknél 448 és 419 Ft Magyarország átlag 420 és 431.Ebből is látszik mennyire drága külföldön a “cucc”
Ausztriában és Németországban nincs hivatalos minimál bér.
Öcsém Ausztriában melózik, az ő elmondása szerint olyan 800-1100 Eur a legalacsonyabb kereset.
Jelzem hegesztőként az adók levonása után 2700 Eur-t keres, haverom kamionszerelőként kicsit többet.Heti 4 és fél napot melóznak ezért, komplett házat bérelnek külön-külön (mert más tartományban vannak), kapnak 13-14 havi fizut amit az állam fizet, nincs hétvégi túlóra, nem kell nekik 3-4 másodállás,valamint EGY fizetésből is meg tudnának élni családostul albérletben Ausztriában!
Igaz a rezsi drága, még az ottani fizetéshez képest, de haverom ahol lakik ott olajkazánnal fűt, egy évben egyszer 1000-1200 euroért vesz olajat, mg fater ugyanennyit elkölt itthon fára amit összevágni hasogatni kell.
Lehet akármilyen árakat írni, de nem tud senki arról meggyőzni hogy a nálunk nyugatabbi országokban jobb az életszinvonala annak aki dolgozik, mint Magyarországon.Tehát jobban és kényelmesebben tud élni 🙂
Combi: Tipikus esete vagy annak amit úgy mondanak: “a más kertje mindig zöldebb”. Ha már az USA-t emlegetted, mondjuk úgy, hogy az átlag reáljövedelem maximum 3-szoros és nem 10-szeres. Ez azért nagy különbség! Ott 1 kg. átlagos magyar minőségű kenyér 8$- vagyis 1700 Ft. 1 liter étolaj szintén. Hiába keresnél te itthon 500.000 Ft-ot, ha 400.000-et azonnal a 2 gyereked tandíjára kellene kiadnod minden hónapban.
Ha úgy gondolod, hogy máshol 10-szeres a jövedelem, akkor miért vagy még mindig itthon az egy tizedéért?
Arra ne számíts, hogy itt valaha is eljön a kánaán! Régi szájhagyomány tárgya, hogy a török hódoltságban elszenvedett lemaradásunkat 500 év alatt sem tudtuk kiheverni. Akkor mi a garancia rá, hogy éppen most ez alatt a 10-20 év alatt fogjuk ezt megtenni?
Két lehetőséged van:
1, vagy megbékélsz a jelenlegi itthoni helyzettel, és éled eszerint életed,
2, vagy hátat fordítasz az egésznek, és új életet kezdesz.
A fiam az utóbbit választotta 10 évvel ezelőtt, pedig akkor még sokkal jobb volt itt a helyzet. 5 éve már amerikai állampolgár, gépészmérnökként dolgozik olyan munkakörben, amihez itthon oda sem engednék, mert csak kiváltságosoknak jár. Ami viszont a lényeg! Azt mondja: ha csak annyit keresne mint itthon, akkor sem jönne haza, mert itthon a gondolkodásmóddal, a mentalitással van a baj, amiből ő nem kér.
Ami engem illet, én mindkettőt szeretem, az itteni, és ottani világot is. Két egymástól gyökeresen eltérő kultúra! Nyugat-Európától is különbözik! Elégedett vagyok itteni életemmel, én már nem élnék jobban odakinn sem, legalábbis anyagilag nem. Ha valami miatt mégis elhagyom ezt az országot, az csak a gyerekeim miatt lenne.
[i]Ebben az országban mindent megtehetnek a hatalmon lévők mert a magyar nép a legbírkább a világon. Höbölög, zsörtölődik de semmit nem tesz hogy megakadályozza saját kipusztulását.
Felülnek hazug választási igéreteknek és nem az igazi magyar és becsületes pártokra szavaznak!!![/i]
[b]Melyik is lenne az amelyik SOHA nem hazudott (ik)?[/b]
[i]2009-ben a lányom az USA-ban vásárolt autót magának. Havi 127$ kötelező biztosítási díjat határoztak meg neki. Mondom a vejemnek, én itthon a 2 autóm után fizetek havi 20$ kötelező biztosítást. Elég fura képet vágott erre az infóra. 🙂 Ha megnézzük az arányokat, a megélhetési költség mindent egybevetve a két országban kb. azonos. A jövedelmek ott átlagban 300%-al magasabbak. A biztosítási díj meg több mint tízszeres ott.[/i]
És mennyi az USA-ban egy kg kenyér, hús, liter tej, kiló felvágott, üzemanyag?
Lehet a biztosítás 6-7 szer annyi, de a többi annyi mint máshol, ergo a 10szeres fizuból nehogy nyomorogjon szegény.Értem én hogy ott magadnak kell gondoskodni a TB-ről, a nyugdíjról, de azt hiszem nem halnak meg tömegesen sem a munkásemberek, sem a nyugdíjasok.Ergo csak jobban megélnek a fizetésükből..
Magyarország ott követte el a nagy hibát hogy belépett az UNIO-ba.Ott szépen megmondják miből mennyit termelhetünk, megölik a mezőgazdasági exportot amiből mi voltunk a legjobbak Európában!
Jelenleg megy a nagy mezőgazdasági maffia.Hogy mi is az? Kivisszünk bármilyen alapanyagot (gabona, tej stb…), külföldre, majd ugyanannyi mennyiséget visszahozunk a külföldi xar-ból, az árbeli különbözetet pedig valaki feketén lenyeli olyan szerződéssel hogy csak csere volt.
Másik dolog hogy szintén kiviszik az alapanyagot, majd feldolgozzák és a kész cucc jön vissza Magyarországra.Nem értem, itt nincs igény, vagy munkaerő hogy feldolgozzuk?
Érdemes elgondolkodni például azon is hogy a MAGYAr áru miért is 2-3szor drágább mint egy osztrák, német stb..-ből behozott árura ha ott elviekben magasabb az előállítási költség a nagyobb bérek miatt.
Példa: 1kg liszt 120ft Magyarországon, 80-120 forint nyugaton.Cukor itt 290-300 forint, nyugaton 180-210 forint.Magyar pék alkalmazottként keres bruttó 108 ezer plusz éjszakai pótlék, a nyugati pék keres bruttó 2500-3000 eurót.A magyar pékek veszteségesek a magasabb áraikkal, és alacsonyabb bérköltségükkel mint a nyugati pékek az alacsonyabb áraikkal és magasabb bérköltségükkel.
Most akkor ki a hülye?
Katona Uram honnan vette azt az infót, hogy az M3-as Gyöngyöst elkerülő szakasza ingyenes?
[i]“Felülnek hazug választási igéreteknek és nem az igazi magyar és becsületes pártokra szavaznak!!!”[/i]
Becsületes pártot nem ismerek. A parlamentbe bekerült két új párt esetében várjuk ki a végét.
Balesetadó: Nemzetközi összehasonlításban azért nincs okunk panaszra a kötelező biztosítások terén. Személy szerint nekem csökkent a kötelező biztosításom 40%-al a tavalyihoz mérten. Ha ehhez hozzávesszük a baleseti adót, még mindig nem érem el a tavalyi összeget.
2009-ben a lányom az USA-ban vásárolt autót magának. Havi 127$ kötelező biztosítási díjat határoztak meg neki. Mondom a vejemnek, én itthon a 2 autóm után fizetek havi 20$ kötelező biztosítást. Elég fura képet vágott erre az infóra. 🙂 Ha megnézzük az arányokat, a megélhetési költség mindent egybevetve a két országban kb. azonos. A jövedelmek ott átlagban 300%-al magasabbak. A biztosítási díj meg több mint tízszeres ott.
[i]“de valóban meddig srofolják a harácsot valóban ki tudja????? “[/i]
Megmondom én meddig: a végtelenségig! Nincs más út! Miért?
Mert a rendszerváltáskor egy elhibázott gazdaságpolitikára léptünk, és ezt azóta is tartjuk. Magyarország a külföldi tőkére, exportra épített, privatizáció, ill. zöld beruházás keretében. Mindkettő megoldás egyenlő az alacsony hozzáadott értékű olcsó magyar bérmunkával (segédmunka, semmi más). Ebből nem lehet egyről a kettőre jutni! Köztudott, a hasznon a végtermék közelében csapódik le. A végtermékben a mi részesedésünk nem más, mint az olcsó bérmunka, semmi más. Ez nagyon kevés! Nincs olyan meghatározó végtermékünk, amit magunkénak tudhatnánk, aminek a hasznát mi élveznénk. Akkor még nem is beszéltem egy másik romboló tényezőről, a zsebpénzért nemzeti vagyont kiárusító emberkékről.
Minden kormány olyan kalappal köszön amilyen van, és nekünk csak ilyen van, kormányoktól függetlenül. Így látom a helyzetet.
Ebben az országban mindent megtehetnek a hatalmon lévők mert a magyar nép a legbírkább a világon. Höbölög, zsörtölődik de semmit nem tesz hogy megakadályozza saját kipusztulását.
Felülnek hazug választási igéreteknek és nem az igazi magyar és becsületes pártokra szavaznak!!!
Így még valóban a földutak is nemsokára fizetőssek lesznek és senki nem fog tenni ellene. A minden észen túli és indokolatlan balesetadót is milyen simán eltürte a nép ez volt a teszt a következő lépéshez, de valóban meddig srofolják a harácsot valóban ki tudja?????
Benne van már egyszer.
Sajnos ami pénzt a Parlament tisztelt abnormális ökrei elszórnak több száz milliós tűzijátékra meg egyéb marhaságokra azt velünk akarják kifizetettni. Meddig tűr még ez az ország?
lassan azért is fizetni meg adózni kell hogy levegőt vehessünk
Nem lenne ezerszer egyszerűbb az üzemanyag árába visszatenni az útdíjat?? Ez már korábban bevált, rendkívül igazságos módszer…
Ja, de nem akartamextra ötleteket adni… 😉
Hm, azért a cikk írója utána járhatott volna, hogy mennyivel csökkent mondjuk a Visegrádi 4-ek többi országában a teherautó tranzit forgalom a km alapú útdíj bevezetése után! Maximum Szlovákiában csökkent a kelet-nyugat irányú tranzit, mert inkább átjönnek hozzánk gurulni 3375Ft-ért, mint 0,15 Euro/km-ért guruljanak Szlovákiában. Viszont egy kis összehasonlítás: Rajka-Kúty kb 90km és közel 17 Euró a díj. Nálunk meg 3375 Ft 24 óra használat? Szerintem nem a Szlovákok a bolondok hanem Magyarország.
Kedves “Mérges Ember”, egyszer látogasson el Csehországba, vagy Szlovákiába és győződjön meg róla, hogy milyen “jó” minőségű utak után kell km alapú díjt fizetni.
EZEK EGY ÖKÖR ÁLLATOK!!!!!!
Tisztelt (nem általam) Politikus Urak! Arra kérem Önöket találjanak még ki valamit amivel az Unió élvonalába kerülhetünk,mert lehúzásban és nép szopatásban már így is ott vagyunk! Nem lehetne inkább a pozitív példákat átvenni a nyugattól? Az anyjukat b.sznák meg inkább,de az sem jó,mert jobban szaporodna a sok idióta!
Tisztel olvasók!Én is csatlakozom “Gé”írásához fizetünk de akkor triplázni kellene az akasztott politikusok hulláit pártszínébe feltüntetve
Először az utat kéne olyan állapotba hozni hogy autóval járható legyen. Utána lehet gondolkodni az útdíjon.
Amikor nem futóműre meg szálszakadásos gumira és eldeformálódott felnire kell költeni akkor jobb szívvel fizetne a paraszt is
T.tves banda, sarcolni azt tudnak, ezekre az ócska utakra fizessünk? Legyen még a földút is fizetős!!
megint kitalál más dij . elég ne csinál hulye
Árufuvarozás megint más, én csak személyautóra fogalmaztam véleményt.
Abban biztos vagyok, hogy olcsóbb nem lesz, a többit meg már leszarom. Minden kilométerért megfizettünk többszörösen, ha tovább emelik kilométerkövenként egy-egy narancs és emeszpé politikus akasztott hullát akarok látni. Akkor fizetek érte…