A szakmai zsűri és a vásárlók is kedvelik az új Yarist, hiszen Év Autója díjat is nyert a januári eladásokat vezető modell
Nem meglepő módon a 2021-es év kifejezetten rosszul indult autóeladások szempontjából. A koronavírus még mindig érezteti hatását, de az is torzította a piacot, hogy decemberben sok adó- és árkedvezmény volt elérhető a kontinensen, ezért valószínűsíthető, hogy több ügyfél is előrébbhozta vásárlását. Összességében a
JATO Dynamics szerint 839.525 új autót adtak el Európa 27 országában 2021 első hónapjában, ilyen alacsony számot nem produkált a piac már 1982 óta. A nagyobb piacok visszaesése járult hozzá a leginkább a csekély számú értékesítéshez, Németországban 32%-os volt a csökkenés egy évvel korábbhoz képest, Spanyolországban pedig 52%-os. Érdekes szegmensekre bontva is elemezni az adatokat, amiből kiderül a - szintén nem meglepő - tény, hogy a SUV-ok továbbra is élen járnak. Ebben a kategóriában csak 18% volt a visszaesés 2020 januárjához képest, míg a teljes újautó-piacot tekintve 26%. A SUV-ok tehát tovább növelték piaci részesedésüket: 2016 első hónapjában még csak az eladások 26%-át produkálták, most pedig
már majdnem minden második értékesített új autó SUV-nak számít.
Erős mezőnyben végzett előkelő helyen a kis Toyota
A borús számok és a SUV-ok hegemóniájának ellenére a Toyota kisautója jól teljesített: januárban a kontinensen egyetlen másik modellből sem adtak el annyit, mint a Yarisból - 18.094 darabot. Ez 3%-os növekedés 2020 januárjához képest. Egyébként nem csak a japánok kisautója ment nagyot, a legtöbbet eladott modellek listájának második és harmadik helyét is ilyen kocsi foglalta el a Peugeot 208 és a Dacia Sandero személyében, de még utánuk is a Volkswagen Golf és az Opel Corsa következnek, az első SUV csak a hatodik helyre került.
A SUV-ok térnyerése évről évre jelentős
A már bő egy éve kapható új Toyota Yaris hibrid kivitelében 118 lóerős teljesítményt produkál, mindössze 3,7 literes fogyasztás mellett, ami bizonyára hozzásegítette az Év Autója díj elnyeréséhez. De nem csak a Yarist kereste sok vevő, a Corolla mellett az egyre inkább haldokló miniautók szegmensében is népszerű volt az Aygo. Ennek a két modellnek, valamint testvéreiknek is köszönhető, hogy a Toyota hónapok óta nem csupán felülmúlja a piac átlagos teljesítményét, de rendre a legjobban teljesítő márkák egyike. Az eredmény: a Toyota egy év alatt egy helyet lépett előre a ranglistán, így jelenleg Európa harmadik legkeresettebb márkája.
A csökkenő piacon a Toyota visszaesése kisebb volt versenytársaiénál
Bár még nagyon az elején vagyunk az évnek, de szerintem a tavaly megszerzett világelsőségét idén is megtartja a Toyota. A VW Kínában is zuhan, a nyakán van több hazai márka és gőzerővel jön fel rá a Toyota és a Honda, az USA meg hagyományosan nem megy nekik. A Renault-Nissan-Mitsubishi kapcsán a Nissan újult erőre kapása érdemelhet figyelmet, több kulcsmodelljük kapott mostanság új generációt. A Stellantis teljesítményére pedig árgus szemmel figyelnek az autóbubusok, idén talán már lehet némi kis rálátásunk, volt-e értelme létrehozni…
Európánál maradva nagyon érdekes a januári statisztika. A Golfnak a tavalyi év sem volt az igazi. 30,5 %-os csökkenés ellenére is be tudta húzni az első helyet. A közel 50 éves történetében nem sokan tudták megszorongatni Európában. Teljesség igénye nélkül Fiat Punto, Opel Astra, Renault Megane
Mostanában került fel egy havi „Europa #1” statisztika 1990-től kezdve. Lehet benne szemezgetni.
https://www.instagram.com/p/CL-TnwyFExl/
Összességében lehet, hogy vége a Golf hegemóniának. 1 hónap eredménye alapján nem lehet egész évre következtetéseket levonni, de mostanában nagyon csökkenő a tendencia. 42% veszteség 1 hónapra nézve nem semmi. A cikkben felsoroltakon kívül a chip hiány is már érezteti a hatását, vagy tényleg kezdenek a vásárlók átállni?
Stellantis-nál meg kell még 2-4 év, hogy az exFCA-s modelleket áttegyék PSA platformra. Tychy-ről már jöttek hírek (Jeep, Alfa, Fiat). Onnantól majd kiderül mennyire volt jó. Az Opel is lehet, hogy nyereséges, de évről évre csökken az eladott autók száma…
Azt azért ne felejtsük el, hogy a Stellantis egy 50-50 %-ban francia, ill. olasz vegyesvállalat. Az lehetetlen, hogy egy csettintésre majd mindent PSA-platformra tesznek, az amerikai részleghez nem tudnak adni érdemben semmit, az Alfához és a Maserhez se sok mindent. Hitetlenkedve olvasom, hogy nemsokára lesz PSA-alapú Jeep. Az USÁ-ba nem vihetik, mert nincsenek ott az „anyamárkák”, a Peugeot és a Citroen. A platform és az azt adó márka/-ák kéz a kézben járnak: vagy mind a kettő fut az adott régióban, vagy egyik sem. Olyan nincs, hogy csak a padlólemezt viszik oda, de a két francia márkát meg nem… Szerintem Tavares azt találhatta ki, hogy lesznek külön Európának szánt Jeep-ek, gondolom, ilyen Renegade-típusú töpszlik vagy még kisebbek. Az új Grand Cherokee-t meg már leleplezték, és valószínűleg lesz új Wagoneer is, ami nekimehet majd a Range Rovernek vagy az Escalade/Navigator párosnak.
A Stellantis csak úgy működhet sikerrel, ha megfelelő mértékben szabad kezet adnak az olaszoknak, az amerikaiaknak meg még inkább…
Golfot temetni azért korai még, persze az igaz, h az ID3 megjelenésével és felfutásával átalakult és többszereplőssé vált házon belül a VW-nél a kompakt szegmens. Lehet hogy a golf-nak veszélybe kerül az elsősége, de ezzel párhuzamosan eséllyel a villany bestseller az ID3 lesz.
Emellett a saját suv-ok is kannibalizálnak, ahogy a listában is látszik, hogy a legjobban fogyó SUV a T-roc.
A fenti márka TOP10-ben jól látszik, hogy több lábon áll a VW, és márka szinten erős előnye van.