Egekbe szökött a Zsigulik és Trabantok ára
Most érdemes KGST veteránba fektetni?
Egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek az 1990 előtti KGST autók, többek között a Trabantok, Ladák, Škodák, Daciák és Wartburgok. Ezért az értékük is folyamatosan emelkedik.
A Használtautó.hu adatai alapján egy szép állapotú, több mint 40 éves KGST autóért ma már akár milliós összegeket is elkérhetnek.
A rendszerváltás után ugyan rengetegen szabadulni akartak a KGST modellektől, ám a nosztalgia és az autópiaci változások hatására mostanra nagyon megemelkedtek a keleti blokk régi autóinak árai is. 2024-ben több mint 11 ezer telefonos érdeklődés érkezett a legnépszerűbb veterán modellekre, amelyekből jelenleg több mint 1100 darab található meg a portálon.A KGST autók árskálája 30 ezer és 7 millió forint között mozog, és ebből fakadóan egyre inkább gyűjtői célokat szolgálnak. Emiatt akár rosszabb állapotú járművet is érdemes megvásárolni és belefogni a felújításukba, mert az évek múltával még tovább növekedhet az értékük.
Persze a KGST modellek fénykorukban sem számítottak olcsónak. Az MTI történelmi fotóalbumában, a Kor-képek 1980-1989-ben is szerepel egy fotó, amelyen látható a Merkur személygépkocsi-értékesítő vállalat kifüggesztett rendelési listája. Az 1989-es kínálatban egy Trabant Limusin 91 ezer, egy Dacia TX 171 ezer, egy Polski Fiat 126-os 120 ezer forintba került. Egy Skoda 120 L-hez 176 ezer, egy Lada 1300 S típushoz pedig 199 ezer forintért juthatott a kor autóvásárlója - néhány év várakozás után. Az inflációt figyelembe véve, az 1989-es, körülbelül 90-200 000 forintos autókért mai áron 2,3-5,2 millió forintot kellene fizetnünk.
Szerző: Sólyom Eszter
A kereklámpásra talán érthető az árfelhajtás, de kocka Ladáért ekkora összegeket fizetni bűn. Sokkal jobb autók vannak ennyiért a ’80-as évekből – 205-ös Peugeot, Opel Omega, Ford Sierra, de még működő bukólámpás Mazda 323-at is találni a hirdetések között ennyiért.
Látom nem sikerült megérteni miről szól a cikk. Az általad felsoroltak közül melyik az, amelyiket Kelet-Európában, egykori KGST országban gyártották? Nem bonyolult a válasz. Egyik sem az.
Hazánkban és a többi egykori keleti blokkba tartozó országban divatos napjainkban Ladákkal, Skodákkal, stb. veteránozni, ezért van kereslet rájuk. A cikk szempontjából teljesen irreleváns, hogy mi a helyzet az Opel Omegával, meg a Ford Sierrával. Másrészt aki Ladát, Wartburgot szeretne venni, az azt fog venni, hiába érné meg jobban bármi más.
Veteránozni csak olyan veterán autókkal érdemes amik maguk korában is vágyottak voltak. A ’80-as évekre ezekről az autókról meg már egyértelműen látszott, hogy nem jók és nem is kívánatosak. A ’80-as évek fiataljainak nem volt Wartburg poszter a falán – mindenki valami menő nyugati autót akart ezek helyett a szocialista géproncsok helyett.
Ez így van de van akinek a nosztalgia faktor fontos. Akkor is ha ezek már a mi időnkben is röhejesen elavultak voltak, része annak az időszaknak amikor fiatal(abbak) voltunk. Mondjuk én akkor sem ilyesmire verném el a pénzem de nem vagyunk egyformák (meg amióta az eszemet tudtam már nem voltak versenyképesek a nyugati termékekkel)…
Akárhogy is egy 40 éves Lada esetében már akkora cirkusz fenntartani hogy jó eséllyel már régen lecserélte a tulaj és az a pár jó állapotú darab már piaci értékkel bír, mert aki mégis a nosztalgiáját akarja kielégíteni az kifizeti a felárat azért hogy nem kell szívnia vágyai tárgyával.