Szerintem pont ebben a bordós vöröses színben a legvonzóbb a Megane, izgalmas íveivel most is kitűnik a szögletesen unalmas új autók tömegéből
A Megane még 5 év után is tud újat mutatni, itt a példa: a
kombi változat után már ötajtósként is elérhető az E-Tech Plug-in Hybrid, ami az egyik legjobban sikerült konnektoros hajtáslánc. Ami ennél még meglepőbb, ezzel a csomaggal egyáltalán nem feltűnő, hogy a negyedik generációs Megane már 2016 óta velünk van, még úgy sem, hogy a tesztautó szinte teljesen alapfelszereltségű volt. Éppen ezért nem meglepő, hogy híre sincs az utódlásnak, ez a generáció valószínűleg még velünk marad egy darabig, és ez így jó.
Egyedül a méretein kezd már látszani a kor, a Megane sem kicsi, de a többi kompakt kívülről és belülről is nagyobbnak érződik
Motorteréből régi barátként tekint vissza ránk a Nissantól származó, 2005 óta gyártott 1,6 literes szívó benzinmotor, amit ehhez a konfigurációhoz 92 lóerősre fojtottak vissza az eredeti 110-ről. Közvetlenül mellette egy 67 lovas elektromos egységet találsz (meg igazából még egyet,
a hajtásláncról részletesen az első próbánál írtunk), ez amolyan klasszik hollywoodi szitu, az öreg, tapasztalt kolléga mellé rendelik a fiatal újoncot, hogy oldják meg együtt az ügyet. Az persze már csak rajtad múlik, hogy végül hogyan osztod ki a feladatokat a közlekedés során, de egy biztos, egyikőjükben sem fogsz csalódni. Versenyezni mondjuk nem ezzel a kocsival fogsz, hiába virít a Forma-1-es autón is az E-Tech, ez nem az: a 9,8-as ígért 0-100 időnek a közelébe sem tudtam menni vele, 11 másodperc körül volt a legjobb próbálkozásom. De most őszintén: erre való egy ilyen konnektoros? Nem igazán.
Ópusztaszeren is büszkén hordhatta a zöld rendszámot: Szegedről a 26 kilométeres utat oda-vissza, 90-nel, előzésekkel többször is megcsinálta, bár ez az 52 kilométeres táv már tényleg a vége a képességeinek
Az autó egyáltalán nem feltűnő, az E-Tech plakettek azért ott vannak, de mondjuk az első sárvédőkre elfért volna még egy-egy magamutogatás
És hogy milyen vele együtt élni a gyorsulásokon túl? Egy hétig volt nálam, de még aludtam is benne: mondhatni, amit csak egy hétköznapi autóval lehet, azt én kipróbáltam a konnektoros Megane-nal. Éppen ezért kijelenthetem, amellett, hogy ez a méret majdnem mindenhez elég, a konnektoros hajtás is ad annyi pluszt az ember életéhez, amennyi kompromisszumot kér.
Konkrétan fillérekből járhatsz vele a városban nap mint nap, ha te cserébe este bedugod a 220-ba otthon.
Akárcsak a konnektoros BMW-t, ezt is a panellakás ablakából töltögettem éjjelente, így reggel mindig teli akkuval várt, és a városon belül kényelmesen túl is tudta teljesíteni a műszerfalon ígért 56 kilométerét. Országúton is problémamentes volt a dolog, voltak olyan napok, amikor a 4,5 óra alatt beletöltött áramot egy oda-vissza 52 kilométeres táv megtételére használtam fel, gond nélkül. Egyszer, már csak kíváncsiságból is nekivágtam vele az autópályának elektromos módban, 130-cal még épp tud közlekedni a benzinmotor indítása nélkül, de úgy már csak 35 kilométerre jutottam vele.
A két erőforrás jól megfér egymás mellett, egyénileg és csapatban is jól dolgoznak
A műszerfalon ügyesen értesít az autó, hogy éppen pontosan mi is történik a lemezek alatt, honnan áramlik hová az energia
Épp a kerti partyn, ahol az ominózus csomagtartóban alvás is történt, merült fel a kérdés, hogy vajon
a fehér TDI munkás Passat eszik többet, vagy ez a szép bordó E-Tech.
Miután kiszámoltuk, a Autónavigátor Instagram oldalára is feltettem a kérdést, ahol a szavazatok szerint 45%-55% arányban nyert a Megane.
Érkezett olyan válasz is, hogy az első százon a Megane, de miért nem a második százra kérdeztem rá, éppen ezért inkább 600 kilométer átlagát hoztam el nektek: mivel a dízel Passat is akkor tankolt, amikor csak akart, én amikor módomban állt, feltettem töltőre a Megane-t, mind a 2 perc extra időt rászántam esténként, amikor hazaértem. Így 100 kilométerre vetítve 3 liter benzint és 10 kWh áramot fogyasztott, amíg a Passat 5,8 liter gázolajjal érte be. Ez forintosítva a teszt idején érvényes áram- és üzemanyagárak mellett is azt jelenti, hogy
amíg a Passat 2523 forintból járt el rendeltetésszerűen, addig a Megane-nak elég volt 1604 forint, amiből 1314 forintot a benzinkúton, 290 forintot pedig a villanyszámla befizetésekor hagytam ott.
Ehhez hozzátartozik az is, hogy a megtett távok kb 40%-át közlekedtem elektromosan, és volt olyan is, amikor a városban szorultam rá a benzinmotorra, tehát kizárólag az 1,6-ossal is gond nélkül a Passat közelében maradhattam volna, ha nem akarom töltögetni.
A műszerfal kicsit szürke, de nem szabad elfelejteni, hogy ez egy teljesen alap beltér - az anyagminőség még így is korrekt, alig van kemény műanyag, egyedül az ülések kényelmét kifogásoltam
A klíma kétzónás, a képernyő korrekt, a tolatókamera pedig filléres extra lett volna, de kihagyták belőle
A többi téren egy Megane maradt, a jó értelemben, ez a konstrukció ugyanis nem rossz. A műszerfal és az ajtókárpit is gumis, nem fröccsöntött műanyag, a kormány jó fogású, de az ülésen érezni, hogy van ennél drágább is. Állítható deréktámasz csak a sofőroldalra járt, de ez a csúcsmodellben is így volt. Korrekt hifit és jó infotainment rendszert is ad már az alapmodellbe is a Renault, ahogy a kétzónás klímát sem kell külön kérni. Ellenben a tolatókamera feláras, de mindenképp ajánlom bele, különben a csipogókra kell hagyatkoznod, amelyek hajlamosak kicsit késve jelezni. Továbbra is hibátlan az okoskártyás rendszer, sosem volt vele probléma a hét során, amit túl sok gyártó terméke nem mondhat el magáról.
Az ajtókárpitok is korrekt minőségűek, bár tagadhatatlan, hogy hangulatvilágítással jobban néznének ki
Vezetni is korrekt a Megane-t, a futóműve is kényelmes, jól veszi a városi utak akadályait, kezelhetőségén pedig egyáltalán nem ront a hátuljában elhelyezett akkucsomag súlya. Lassításkor természetesen tölti az akkut, konkrétan látni egy hosszú, elnyújtott fékezésnél, ahogy kúszik felfelé a töltöttségjelző, ami külön motiváció lehet a visszatöltögetésre. Az elektromos hatótáv felhasználása is választható, hogy mikor történjen, bármikor megmondhatod a kocsinak, hogy innentől csak elektromosan mennél, ha épp nem jár a benzinmotor, de azt is kiválaszthatod, ha később szeretnéd felhasználni az elektromos hatótávot. Egy valamire érdemes csak odafigyelni: ha vegyesen tervezed használni a két motort, akkor melegítsd be a benzinest, mert ha nem teszed, akkor az első keményebb gázadáskor fog először beindulni, és azonnal maximális terhelésen hajtani a belsőégésű motort nem túl bölcs dolog.
Tágasnak tágas, de a hátsó lábtérnél érződik, hogy kisebb a megszokottnál, ennek ellenére hátra is jutott szellőző
Csomagtartója alapesetben 308 literes, de természetesen síkba is lehet dönteni a hátsó üléseket, úgy 1200-ra nő - a padló egyik fele alatt az akkucsomag, a másik fele alatt a töltő van, így a raktér alja nem állítható magasságú
Összességében tehát egy nagyon korrekt csomagot ajánl ezzel az autóval a Renault: stílusos, takarékos és kényelmes autó, a városban szaladgálni és országúton haladni bőven elég erős, az autópályán már inkább csak átlagosan teljesít, de nem is titkolja, hogy nem az a fő profilja. Az árát is megkérik persze, de az is csak a sima Megane-hoz képest durva, a konnektorosok mezőnyében bőven túlteljesíti azt, ami ennyiért várható lenne. Ha nagyobb kéne, a kombi változat már elérhető egy ideje (
tesztje itt olvasható), de igazából a legtöbbeknek szerintem pont így, ötajtósként lesz tökéletes.
Nehéz olyan szöget találni, ahonnan nem néz ki jól a Megane, a hátulján a Renault jelig benyúló világítás az egyik kedvenc részletem
Értékelés
Pozitív
Jó hajtáslánc, alacsony fogyasztás, korrekt anyagminőség, stílusos külső
Negatív
Kényelmetlen ülések, kevés hátsó lábtér
Árak
Tesztmodell alapára
11 049 000 Ft (2021.09.13.)
Tesztautó ára
12 014 000 Ft (2021.09.13.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1598 cm3
Teljesítmény:
116 kW (158 LE) 5600 1/min-nél
Nyomaték:
349 Nm 3200 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9.80 s
Gyári vegyes fogyasztás:
1,3-1,6 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
ötajtós
Belső szélesség elöl:
1490 mm
Belső szélesség hátul:
1420 mm
Belmagasság elöl:
910-980 mm
Belmagasság hátul:
950 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
145 mm
Ülőlap hossza elöl:
510 mm
Ülőlap hossza hátul:
460 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1200 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1100 mm
Csomagtér magassága:
520 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1500 mm
Raktérnyílás szélessége:
1030 mm
Raktérnyílás magassága:
700 mm
Motor és váltó
Motorosztály:
Euro 6d-TEMP
Hengerűrtartalom:
1598 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Nyomaték:
349 Nm 3200 1/min-nél
Teljesítmény:
116 kW (158 LE) 5600 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9.80 s
Gyári vegyes fogyasztás:
1,3-1,6 l/100km
Fogyasztás a használónál:
3,0 l/100km