Jelentősen kevesebb az érdeklődő a használtautó-piacon, ám köztük több a valódi vevő a kereskedői beszámolók szerint
A 20. születésnapját tavaly decemberben ünneplő, hirdetésszám és látogatottság kapcsán is piacvezető Használtautó.hu statisztikája szerint komoly keresletcsökkenésre kell felkészülniük az eladóknak. A keresések száma több mint 40 százalékot esett az elmúlt héten.
Ahogyan az megszokott, idén februárban és egészen március 10-ig sem adódott olyan nap, hogy a Használtautó.hu oldalon ne indítottak volna legalább 1,15 millió keresést a böngészők, de az átlagos napi keresésszám 1,2 millió fölött volt, januárban és februárban a DATAHOUSE Kft. adatai szerint 16%-kal nőtt a hazai tulajdonosváltások száma. Március 11-e, azaz a veszélyhelyzet kihirdetése azonban a használt autók piacának is betett: már aznap is 1 millió alá ment a keresések száma, ami a megelőző hónap azonos időszakához mérten 16 százalékos visszaesést jelentett.
A múlt héten csaknem felére esett a használtautó keresések száma
Március 12. és 15. között a februári keresésekhez mérten 20-25 százalékos visszaesést láthattunk, míg március 16-tól még drasztikusabb keresletcsökkenés adódott. Az elmúlt, iskolabezárásoktól sújtott héten pedig már 40 százalék feletti mértékben csökkent a keresések száma. Számunkra több kereskedő az oldalon végzett kereséseknél is érezhetően szerényebb érdeklődésről számolt be, ugyanakkor pozitív, hogy aki most nézelődik, az jellemzően vásárol is. A vevők száma ugyanakkor annak ellenére is csökkent, hogy néhány vásárló a járvány erősödése elé időzítette, vagy akár előrébb is hozta vásárlását. A használtautó-import már februárban is visszaesést mutatott az előző évhez mérten, márciusban és áprilisban még drasztikusabb visszaesésre, akár a szegmens megállására kell számítani.
Az is nehezíti a kereskedők dolgát, hogy a jelenlegi szabályozások szerint csakis 10 és 15 óra között tarthatnak nyitva, de az autóikat külföldről beszerzők számára a forint érezhetően gyengült árfolyama is komoly veszteséget jelent.
Aki euróban vásárolt és most forintban ad el, már eleve csökkent vagy akár elúszott profittal kell, hogy számoljon, ám több kereskedő még ennek ellenére is akciókkal, árengedményekkel próbálja minimalizálni a veszteségeit, s a csökkenő számú érdeklődők közül vevőket vonzani.
Miként az új autók piacán, a használtakén is erősödik az online értékesítés szerepe. Felelős szolgáltatóként a Használtautó.hu felhívja arra a figyelmet, hogy a személyes megtekintés előtt, a kimozdulások számának csökkentése érdekében, most különösen ajánlott a kiszemelt példányok előéletének online lekérdezése. Oldalán keresztül az alvázszámmal hirdetett autóknál automatikusan segítséget nyújt a CarVertical nemzetközi rendszere. Utóbbi ugyan fizetős, de fontos megjegyezni, hogy a hazai autókról ingyenesen információt adó Jármű Szolgáltatási Platform a külföldről érkezett autók esetén csak részleges információkkal szolgál, sőt, kártörténeti és műszaki adatai azok kapcsán sem olyan részletesek, mint a CarVerticalé.
Aki most vesz autót, változatlanul át kell írassa azt a vásárlást követő 15 napon belül
Fontos, hogy vásárlás kapcsán se essünk pánikba, az online lekérdezett autókat is érdemes átvizsgáltatni, továbbá fontos tudni, hogy bár a lejáró műszaki vizsgák a személyes okmányokhoz hasonlóan automatikus hosszabbítást kapnak a veszélyhelyzetet követő 15. napig, a vásárlás és eladás kapcsán adódó bejelentési kötelezettség továbbra is él. Vagyis az eladóknak 8 napjuk van, hogy akár online bejelentsék az értékesítést, míg a vásárlóknak 15 nap áll rendelkezésére, hogy átírassák a megvásárolt autót, amihez természetesen kötelező felelősségbiztosítást is kell kötni, már a vásárlás napján. Egyelőre megjósolhatatlan, hogy az elkövetkezendő hetekben, hónapokban milyen mértékű lesz a piac visszaesése, ám sajnos drasztikusra kell számítani. Bár eladni és vásárolni sem most a legjobb, a piac támogatása érdekében a Használtautó.hu csapata már a múlt héten
ingyenessé tette a HD képeket és azok megtekintési lehetőségét, amivel a hirdetőket és a vásárlókat is segíti. Kereskedő partnerei számára pedig egyéb kedvezményeket, több hónapos ingyenes szolgáltatást és több százezer forint értékű, ingyen igényelhető kiemeléscsomagot is kidolgozott.
Nem kell valamilyen formában jelezni, ha egy cikk hirdetést tartalmaz?