Drága lehet a javítás az olcsó alkatrészek miatt

Csúnyán ráfizethetünk az utángyártott alkatrészekkel javításra

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Vegyél gyári alkatrészeket, javíttasd márkaszervizben az autódat, különben meghalsz! Erős az üzenet, de egy többszörös törésteszt-kísérlet gyakorlatilag ezt bizonyítja.


Több érdekes konklúzió is leszűrhető a Volkswagen legújabb biztonsági bemutatójából. Ezeknek csak az egyike az, hogy hosszú távon jobban megérheti a márkaszerviz ajánlatát elfogadni, mint egy független javítóét. De ne rohanjunk rögtön egy koccanás utáni javításhoz, hiszen egyre több a balesetvédelmi rendszer az autókban. Holttérfigyelő, távolságtartós tempomat, városi koccanásgátló, már a fékrendszerekkel is összekapcsolt parkolássegédek egyaránt azt szolgálják, hogy mind kevesebb baleset történjen, mellette persze jelentős mértékben fejlődnek az autók utasvédelem szempontjából is. Mindezeknek köszönhetően 2001 óta hazánkban a KSH adatai szerint 50%-kal csökkent a halálos közúti balesetek száma.
Tudni kell azonban, hogy bár az autókba egyre komolyabb kamera- és szenzorrendszerek kerülnek, előbbiekből ma már az elmaradottabbak is az emberi szemnél precízebbek, utóbbiak pedig az általunk láthatatlanokat is felismerhetik. Ha ezek nincsenek megfelelően beállítva, kalibrálva, akkor fals jelet adnak. De a szenzorok akár akkor is, ha például a lökhárítókat egy parkolási sérülés miatt túl vastag festékréteggel és lakkal javítják. A Volkswagen radarszenzorai például legfeljebb 150 mikronos vastagságig jók, ami gyári technológiával is legfeljebb 3 újrafényezést enged meg. De említhető az is, hogy például az emblémát a hologramnyomással 3 dimenzióssá tevő gyári elem helyett valódi términtás utángyártottra cserélve is simán megzavarhatjuk a mögé rejtett gyalogosfelismerős, ráfutásvédelmi funkciót adó radarszenzort.
Hirdetés
Márpedig ma már ott tartunk, hogy az autók képesek egy lelépő gyalogos előtt vagy az előttünk satufékező autónak csattanás előtt megállni, akkor is, ha a sofőr elbambul, illetve menet közben folyamatosan figyelmeztetnek, hogy hékás, tessék nagyobb követési távolságot tartani. Az mondjuk más kérdés, hogy ebbe hazánk remek autóvezetői aztán szeretnek "sávot váltani".
Ha mégis összejön egy koccanás, javítás után az autó szenzorai, kamerái mind kalibrálást igényelnek. Utóbbiakhoz sík felület, egy digitális futóműpad és speciális dominómintás szőnyeg, illetve fali tábla, meg persze gyári szoftver szükséges. Ez eleve a márkaszerviz felé irányítja az autósokat. Meg kell hagyni,

a mind okosabb autók javítása mind költségesebb lesz.

Ezeken még akkor sem érdemes spórolni próbálni, ha csak egy, a balesetek 45%-át jelentő kisebb koccanásunk van. Ennek bizonyítására a Volkswagen a Dekra és a Continental közreműködésével egy független, kis sebességű töréstesztet végeztetett. Míg az Euro NCAP 64 km/órával ütköztet félátfedéssel, ezen a törésteszten mindössze 15 km/órával ütköztették a Golfokat 15 km/órával küldték falnak, ilyen sajnos igen sokakkal előfordul. De a teszt előtt egy korábbi, kisebb koccanást feltételezve lecserélték a Golfokon a kereszttartókat, a motorháztetőt, a sárvédőt, a lökhárítóburkolatot és a hűtőmaszkot. Az egyik - a kék - Golf esetén gyári eredeti alkatrészeket használtak (melyek ára 1034,5 euró volt), míg a másiknál, az ezüstnél utángyártottakat vásároltak, amelyek 598,74 euróból kijöttek ugyan, de apróbb pontatlanságaik miatt nehezebben, lassabban lehetett őket felszerelni, így már a hosszabb szerelési idő felemésztette az árelőny egy részét.

Nagyobb baj, hogy az utángyártott alkatrészek jelentős részénél már a beszerezés után jelentős eltéréseket lehetett megállapítani a gyáriakhoz képest, mind az anyagösszetétel, mind a kialakítás, mind a terhelhetőség tekintetében - ami azt alapul véve, hogy teherviselő, energiaelnyelő elem is volt köztük, igen komoly probléma. A nagy pofont ugyanakkor az törésteszt adta. Az RCAR, azaz az autójavítók kutatótanácsa által meghatározott szabvány szerint 40%-os átfedéssel egy 10 fokban döntött falnak ütköztették az autókat. Kezdjük azzal, hogy az utángyártott alkatrészekkel javított példányban nyíltak a légzsákok - szám szerint három darab, míg a másikban nem. Ezzel nagyjából el is dőlt az a kérdés, hogy megérte-e a korábbi kisebb koccanást utángyártott alkatrészekkel, azokkal bő 400 euró (120 ezer forint) anyagköltség spórolással javíttatni. De nézzük részletesebben is!

Míg a 15 km/órás ütköztetés után a gyári alkatrészekkel javított Golfon 15 alkatrész cseréjével javítható sérülés keletkezett, a karosszériások által naponta használt Audatex kalkulációja szerint 1353 eurós alkatrész- és 2646 eurós teljes költséggel, addig a korábban utángyártott alkatrészekkel javított esetén több mint három és félszer magasabb, 4774 eurós anyag és 7207 eurós teljes javítási költség adódott, amivel a VII-es Golf könnyedén gazdasági totálkárosnak is tekinthető. Közel 40 alkatrészt kellett cserélni, köztük a hűtőket is. De nem csak ez a probléma, mivel a szerényebb energia-elnyelő képességű utángyártott kereszttartó pont a legfőbb funkcióját, az energiaelnyelést nem látta el, a karosszérián elmozdult a váznyúlvány, s az utasok az alacsony sebességnél - indokolatlanul - nyíló légzsákok által plusz sérülésveszélynek lettek kitéve. Ehhez képest minimális különbség, hogy az utángyártott lökhárítóburkolat a gyárinál sorjásabb és rosszabbul alapozott, a gépháztető varrattömítés és a korróziót gátló cinkbevonat nélküli volt, miként a sárvédő is. Sajnos be kell látni, új autót nem csak venni, tartani is drága, ha pedig lemondunk a gyári - minőségű - javításról, akkor azt követően jó eséllyel nem a gyári paraméterekkel rendelkező autónk lesz. A tesztben szereplő szürke Golf sem volt már valódi Golf, csak egy Golfnak tűnő, de szerényebb műszaki jellemzőjű, biztonságú autó. Ha viszont márkaszerviz, őket versenyeztessük, könnyedén lehet, hogy a vidéki műhelyek a fővárosiaknál olcsóbban dolgoznak, ahogyan létezhet azért a márkaemblémát hordón túl is korrekt szerviz, de persze ragaszkodjunk a gyári, vagy azokkal egyező, gyári beszállítótól származó alkatrészekhez.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.27. at 14:17
    Permalink

    Nagy duma…ha csak 100-al összeütközöl egy nyerges vontatóval oly mindegy milyen alkatrész van/volt az autódban. Az meg hogy a tulajok megveszik a sok ketyerével el-látot “önvezető” autót, és azokban bíznak, akkor inkább járjanak tömegközlekedés-sel.

  • 2017.10.27. at 14:17
    Permalink

    A zárójeles kommentre…így van. Nekem számos kisebb-nagyobb dolgot kellett beszereznem a Golf-hoz és amit csak lehetett bontott autóból szereztem be,bár volt olyan fórum,ahol nem értették,hogy miért is nem fáradok be egy boltba venni újat…hát pont azért mert utángyártott ,esetenként vacakot sokkal kevesebbre tartom egy bontott,de gyári alkatrésznél. na jó,ez esetben inkább csak esztétikai jellegű alkatrészekről van szó

  • 2017.10.27. at 14:17
    Permalink

    És ami az előbb lemaradt: Sajnos a Biztosító Társaságok hazai gyakorlatában mára teljesen elterjedt “avultatás” fogalma miatt kell sok esetben gyengébb minőségű után gyártott alkatrészeket beépíteni a megjavított gépkocsikba, hiszen sok esetben az új, gyári alkatrész árának csak felét hajlandóak kifizetni…

    Különben a kárt elszenvedett, vétlen illetőt terhelnék ezen plusz költségek, ami agyrém nyilván. Ez a biztosítói gyakorlat teljesen jogszerűtlen és egyértelműen meg kell szüntetni, hiszen ha a gyártó ad egy járműre mondjuk 12 év átrozsdásodás elleni garanciát, azt a karosszériaelemet hogyan avultathatja meg a biztosító ezen időszakon belül??? Sehogy nem lenne szabad!!! Teljesen ellent mond a logikának a gyakorlat jelenleg.

    Forgó, kopó alkatrészek, gumiabroncsok, fékdobok és féktárcsák, valamint lengéscsillapítók esetében már más a helyzet, azok avultatása valóban jogos lehet, ám ez utóbbiakat is csak párban lenne szabad cserélni, ami szintén nem jellemző hazai gyakorlat a biztosítási kárrendezés esetében.

    Nem tudom, ilyen bemutatók alkalmával a Biztosítók “szakemberei” is részt vesznek vajon az eseményen? Beszámolnak erről a saját belső meetingjeiken, tájékoztatva erről vezetésüket? Jó lenne…

    (Én személy szerint sokkal jobban preferálom a gyári bontott alkatrész beépítését az után gyártottaknál, ha éppen elérhető az ebben az ársávban, ami sajnos nincsen mindig így. De ha mégis, azokkal adott esetben egy hasonló szituáció esetén garantálható a jármű eredeti állapotban tartása minden tekintetben. Persze ezt meg oldja meg a javító, a Biztosítók álláspontja szerint, az Ügyfelek nagy részét – tisztelet a kivételnek – meg egyáltalán nem is érdekli, hát igen…)

  • 2017.10.27. at 14:17
    Permalink

    Kedves Cikkíró, Katona Mátyás Úr, Tisztelt Olvasók!

    Teljesen téves következtetést vont le sajnos a cikk szerzője az egész esemény mibenlétéről, hiszen szó sem volt arról, hogy márkaszerviz illetve nem márkaszerviz javítja az autót! Erre elferdíteni ezt a dolgot vagy a meg nem értés képessége, vagy valami egyéb ok miatt lehet, aminek indokai előttem ismeretlenek, így ezt nem is boncolgatnám tovább.

    Itt ugyanis arról volt szó, hogy gyári, avagy után gyártott minőségű alkatrészekkel van megjavítva egy sérült autó, és egy újabb sérülés esetén mit kockáztatunknem pedig arról, hogy “márkaszervizben”, vagy másutt végezték a javítást…

    Nem tudom miért kell efféle módszerekkel indulatokat szítani, miért kell félretájékoztatni az Olvasókat, miért kell valótlant állítani? Avagy ez most egy ismeretterjesztőnek álcázott marketing szösszenet akar lenni? Kérem foglaljanak állást a kérdésben.

    Mivel meghívottként jelen lehettem az eseményen, mint független szakszerviz vezető vendég, külön üdvözlöm a VW ezen kezdeményezését, ami egyáltalán nem egymás eltiprásáról szól (“márkaszerviz – független szakszerviz) hanem az összefogásról és az információk megosztásáról.

    (nem mellesleg a pontosítás végett jegyzem meg: a dombornyomott VW embléma is gyári volt, aki kézbe vette, láthatta a cikkszámát is, csak másik típusba való, amely nyilván nem rendelkezik mögé épített radarral…)

  • 2017.10.27. at 14:17
    Permalink

    Tökéletesen egyet értek Önnel, továbbá a cikk írója ferdít amikor megemlíti a márkafüggetlen javítókat! Itt ismét egy tudatos dezinformációkkal tűzdelt figyelemfelkeltésre törekszik a publicista a hétköznapi végfelhasználó megtévesztése érdekében. Ismét a “parasztvakítás” a cél, amit úgy ad elő, hogy meglovagolja a valós alapokra épülő, hivatalos bemutatót a saját szája íze szerinti fűszerezéssel!Márkafüggetlen javítóként és szakmai meghívottként voltam személyesen jelen a cikkben szereplő bemutatón és csak és kizárólag a silány minőségű utángyártott alkatrészek összehasonlítása történt meg minden plattformon a gyáriakkal szemben. A gyártó és az importőr, (VW), célja kifejezetten az volt, hogy tényszerűen és fizikálisan bemutassa a gyári és utángyártott alkatrészekkel történő javítás különbségét egy baleseti szituációt követően is, illetve hatásbemutatót tartottak az anyagminőségek közötti terhelhetőség demonstrálása céljából. Ezúton kérem ki magamnak a márkafüggetlen javítók nevében az ilyen és ehhez hasonló, nézettséget generáló és valótlan tartalommal bíró koholmányok gyártását mert ez már kimeríti a hitelrontás fogalmát és azt a törvény bünteti!

  • 2017.10.27. at 14:17
    Permalink

    Még a szín is stimmel a képeken látható (bal oldal) autónál az enyémhez képest….szegényen teszteltem egy 70 km/h-s ütközést egy bambival 🙁 Csak nálam a hűtúrács nem sérült meg a Golf-on…

  • 2017.10.27. at 14:17
    Permalink

    Amíg ilyen rablás folyik márkaszervizben, addig nem hiszem, hogy tömegek fogják látogatni.
    Például a cikk elején az a radar… Honda Accord esetében egy kisebb koccanásnál is pusztán a betét
    800.000.- forint. Egy “gyári” vonóhorog Mazda 6 esetében 500.000.- ugyanaz a termék csak Thule cimkével 150.000.-
    Miről is beszélünk?

Vélemény, hozzászólás?