Drága játék a klíma javítása
A légkondicionáló javítása
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Rendszerint komoly gondot jelent, ha nem hideg levegőt fúj az autó légkondicionálója. A javítási költségek drasztikusak lehetnek.
Ha hiba van a légkondival, legtöbb esetben az autó fél orrát le kell bontani. Még nagyobb munkát jelent, amennyiben az utastéri vezetékeknél van szivárgás, ilyenkor a műszerfal sem marad a helyén
Legtöbb esetben szemmel látható a hiba, a mai csövek már elég tartósak, de 15 éves autónál már mindenképp kell kalkulálni a klíma esetleges meghibásodásával - magyarán ilyen korú használt autónál nem komoly értéknövelő a légkondi
Legutóbbi légkondis cikkem konklúziója, hogy amíg a klíma jól hűt, addig nem igényel törődést, amikor azonban már nem ad kellően hűvöset, akkor komoly baj van. Amíg a régebbi modelleknél csaknem kötelező karbantartásnak számított a légkondi néhány évente esedékes gáz-utántöltése, a mai rendszereknél rendszerint komolyabb hibát jelez, ha elszökött a hűtőközeg.
Utóbbiaknál már ritka, hogy egy-egy tömítő-gyűrűnél vagy a csövek porózussá válása miatt szivárogna a töltőgáz. Sokkal jellemzőbb, hogy valamilyen fizikai behatás miatt, akár szemmel jól látható helyen szökik ki a hűtőközeg. Első generációs Ford Focusok esetében például típushibának számít, hogy az egyik gumicső hővédő pajzs nélkül, a motorhoz túl közel húzódik, ezek eldurranása 6-8 év után csaknem biztosra vehető.
Ha a hiba nem látható, újratöltés előtt elengedhetetlen a nyomáspróba, mellyel a rendszer szakaszainak külön-külön vizsgálatával lokalizálható legkönnyebben a szivárgás
Temérdek cső és csatlakozó - már az autó orrának kis mértékű sérülésénél károsodhat a légkondicionáló, mivel a klímahűtő a leginkább előre szerelt egység, legtöbbször az törik vagy akár rozsdásodik lyukasra az évek során
Gyakori hibaok a télen a sós latyakból bőven kapó klímahűtő elrozsdásodása (ezért nem árt tavasszal a motormosás), ilyen esetben csak a csere segít – klímatöltéssel együtt 60-80 ezer forintot érdemes ekkor elkülöníteni a rendszer rendbetételére. A komolyabb javítások után a légkondi szárítószűrőjének cseréjét ajánlják a szerelők, az ugyanis a nyílt levegővel hosszan érintkezve telítődhet. A rövidebb javítások után persze nem kell feltétlenül kicserélni ezt a 10-20 ezer forintos, az elmúlt 5-6 évben külön ház helyett már a klímahűtőbe épített patront. Ha a rendszerben dugulás keletkezik, az rendszerint a szárítószűrőnél, annak telítődésével szokott fellépni, természetesen ilyenkor is elkerülhetetlen annak cseréje. Volkswagen-konszernes modelleknél gyakori szivárgási pont a betét korrodálódott zárókupakja, ezek helyére a gyárinál hajszálnyit vaskosabbat gyárt a Hüllő Kft.
Manapság a szárítószűrő már rendszerint a klímahűtő oldalába épített patront jelenti. Ennek dugója sok Volkswagen-konszernes modellnél hajlamos szivárgásra. A klímaspecialista Hüllő Kft a gyárinál kevéssel nagyobb, így jobban záró dugót gyárt
Fölösleges hibaforrás a gyárilag hővédő pajzs nélkül a motor közelébe épített gumicső, mely a hőterheléstől elfáradhat
Ha a kompresszorban valami törik, akkor annak törmelékét a benne, illetve a hűtőgázban lévő olaj a rendszer egészében teríti, így ilyen esetben teljes tisztítás szükséges
Az előbbi, viszonylag jól felismerhető hibákon túl természetesen a rendszerben bármelyik csőnél, csatlakozásnál felléphet szivárgás, ha elment a klíma töltőgáza, érdemes a szivárgás helyét megkeresni, különben az újratöltés csak időleges megoldást jelent. Utóbbi megkereséséhez a Hüllő Kft szerint a rendszerbe 15 Bar nyomással töltött nitrogén és a szivárgáskereső spray a legalkalmasabb. Mindez a munka természetesen igencsak macerás, hiszen a klímavezetékek egy része a műszerfal alatt húzódik, a kétkörös, hátsó kondenzátort is alkalmazó nagyautóknál, egyterűknél pedig még komolyabb kihívásokkal szembesülhetnek a szerelők. Ha megvan a hibás cső vagy csatlakozás, azokat a Hüllő Kft is le tudja gyártani.
Balra a kopott, egyenetlen felületű, jobbra az új légkondi-kuplungtárcsa. A tizedmilliméteres kráterek már olyan hézagot jelenthetnek, melyek következtében az elektromágnes nem képes a kompresszort és az ékszíj által hajtott forgótárcsát összekapcsolni
A szivárgó gáznál csak egy bosszantóbb hiba van, az elektronika megbolondulása. Ez esetben ugyanis lehet méricskélni, hogy valahol, valamelyik drót van-e megtörve, ha utóbbiak mind jók, akkor marad a központi elektronika hibája, ami szintén nem egyedi eset. Tovább nehezíti a hibakeresést, hogy legtöbbször nehéz megtalálni, hogy pontosan melyik egységnél van gond, a klíma zárt rendszerében ugyanis bármelyik egység hibája vagy a gáz elszivárgása a teljes rendszer működését blokkolja.
Speciális csatlakozó-roppantójával gyári minőségű, illetve gyakorta az alkalmazott hővédő miatt azoknál tartósabb klímacsöveket gyárt a javításukkal foglalkozó Hüllő Kft
Fontos tanács tehát a használtautó vásárlóknak: csakis működő klímájú autót vásároljanak, a „csak fel kell tölteni” gázzal lózungot hallva még átvétel és persze fizetés előtt kell kérni az eladótól a rendszer feltöltését, akár annak költségének átvállalásával. Mint az autó összes berendezését, légkondiját is ki kell próbálni vásárlás előtt, hogy ne derüljön később ki, a klíma valójában használhatatlan.
Sziastok új vagyok az oldalon és már is van kérdésem hozzátok,nemrég vettem egy 2008 as kiadásu ford focus- t trend felszereltségel és valami probléma lehet a klimájával van mikor megy tökéletesen , olyankor 4 fokos levegöt fuj de van mikor menet közbe csak felmelegszik mintha csak sima levegöt fujna,olankor nem megy lejebb a kifujt levegő 22 foknál.arra jöttem rá ha feltekerem a hőfokot maximumra és hagyom egy kicsit,utánna meg vissza olyankor hejrejőn egy darabig. már voltam vele 3 klima szervizbe (beleértve a márkaszervizt is)de nem találtak semmi hibát .Előre is köszönöm,ha van valakinek ötlete mi lehet.