Benzin nélküli autózást választva az utólagos átalakítással a legtöbb esetben ugrik a gyári garancia, ám a Skoda (szintén itthon átalakított) benzin-gáz üzemű Dual modelljei gyári garanciával, nem túlzott, mintegy 400 000 forintos felárral kaphatók
Idén több, mint 50 forinttal, azaz csaknem 14 százalékkal nőtt a benzin és a gázolaj ára is. Még rémisztőbb, hogy piaci elemzők szerint a tendencia jövőre sem változik, s egy év múlva már 400 forint felett járhat majd a benzin ára. Így egyre éhesebben várom a jövő elektromos vagy üzemanyagcellás autóit, de a benzinkutaknál egyre komolyabb összegeket otthagyva leginkább az foglalkoztat, hogy a most üzemben lévő autóparkra mi vár, átalakíthatók-e az amúgy hibátlan, de kőolaj függő autók valamilyen egyéb hajtásra.
A takarékos dízelmotort választóknak egyelőre nincs más megoldás, mint a gázolaj tankolása és a takarékos vezetés – bár földgáz fogadására a dízelmotorok is átalakíthatók lennének, a drága megoldás miatt erre egyelőre nincs gyakorlat. A benzinmotoros autót használók azonban két alternatív hajtóanyag közül is választhatnak, némi átalakítás után etanollal és gázzal is autózhatnak.
Pótkerék-fészekbe épített tartállyal nem sok vizet zavar a gázautóvá alakítás
Itthon a cseppfolyós LPG (Liquifed Petroleum Gas) van csak forgalomban, CNG (Compressed Natural Gas) csak 1-2 helyen tankolható. Utóbbi amúgy is főként már eleve ehhez gyártott autóhoz használható, míg az LPG, azaz a klasszikus autógáz-rendszer utólag is beépíthető. Gázzal autózva mintegy 10 százalékos többlet-fogyasztásra mindenképp kell számítani, teljesítmény-változásra kevésbé. De míg a benzin átlagára szerdától már 361, az LPG-é még 200 forintnál jár, azaz az árelőny 45 százalékos. A rendszer ára, főként a mai üzemanyagárak mellett nem tragikus. A legolcsóbbak 130 000 forinttól kaphatók, bár ezek ma már nem túlzottan keresettek, hiszen karburátoros autókhoz valók, ilyeneket pedig jó ideje nem gyártanak. Központi befecskendezéssel (hengerszámtól függetlenül) 160 000 forintért alakíttatható át egy autó gázüzeművé. Még komolyabb ugrás, ha hengerenkénti befecskendezésű az autó, 3-4 hengerrel 205 000, 5-6-tal 265 000, míg 8 hengerrel 285 000 forintos ár kalkulálható. A nagyobb motorokkal nem csak az átalakítás költsége, a megspórolható üzemanyagköltség is növekszik, hiszen a nagyobb fogyasztással egyenesen arányosan jelentősebb üzemanyag-költség spórolható meg. Összességében elmondható, hogy a gázautóvá átalakítás költsége 15 000 kilométer után megtérül, onnantól kezdve pedig fix előny a gázzal közlekedés.
Egyszerű kapcsolóval szabályozható, hogy benzinről vagy gázról menjen az átalakított autó
Nem csak pénzügyileg kedvezőbb, a benzinesnél kevésbé környezetszennyező is a gázzal autózás. Néhány kényelmetlenség azonban említhető, például mélygarázsba nem lehet gázos autóval parkolni, tankolni (legalábbis itthon) csakis a kútkezelő tankolhat és a gáztartály feltöltése lassabb is, mint a benzintankénál. A legfőbb hátrány pedig maga a plusz tartály, melyet korábban kivétel nélkül a csomagtérbe építettek, ám ma már nem túlzott, 5-10 ezer forintos felárért pótkerék fészekbe ültetett, úgynevezett toroid tartály is kapható. Utóbbi nem csökkenti a csomagtér méretét, de száműzi a pótkereket, melynek fontosságáról épp nem rég
írtam. Ennek ellenére én mindenképp ilyen tartályt vennék, ha pedig defekt-esélyes helyre autóznék, cipelném a csomagtérben a kereket.
Akár a gyári tanksapka mögé is építhető a gáztartály nyílása. A tartály telítettségéről a legtöbb esetben (gázüzembe kapcsolva) a benzinóra tájékoztat, de kérésre külön műszer is telepíthető
Bürokratikus kötelezettségek is járnak az autógázzal. A gázrendszer beépítése után szükséges egy gázbiztonsági szemle, műszaki vizsgán csakis annak igazolásával és a gáztartály eredeti nyomáspróba papírjával vehet részt az autó. A benzin-cseppfolyós gáz kettős üzemmódot a sikeres műszaki vizsga után (az átalakítási engedély és a műszaki dokumentáció bemutatásával) bejegyzik a forgalmi engedélyébe, innentől kezdve sok külön figyelmet nem igényel a rendszer. Miként benzinszűrő is van az autóban, úgy a gázrendszerben a cseppfolyós gázt párologtató reduktor előtt és mögött is van egy-egy szűrő, melyet átlagosan 20 000 kilométerenként cserélni kell. Továbbá a gyújtógyertyákat is átlagosan kétszer olyan gyakran kell cserélni, mintha csak benzint égetne a motor. A gázautóvá alakítás nem csak spórolásról, hatótáv növelésről is szól, hiszen ez esetben benzinről és autógázról is üzemelhet a motor. A gázrendszer nem bírja a hidegindítást, ezért ehhez mindig benzines üzemre kell kapcsolni. A modern rendszereknél ezt a vezérlő-automatika is megteszi, ezért ezek akár fixen gázüzemben is használhatók, ám nem szabad meglepődni, ha előbb-utóbb elfogy a benzin is. A legolcsóbban a határok (főként a keletiek) közelében élő autógázosok közlekedhetnek, benzint ritkán és külföldön, a határokon belül pedig csakis LPG-t tankolva egészen olcsó üzemmel számolhatnak.
Mindössze egy, a befecskendezők programját módosító elektronika kellhet az etanolos üzemhez. Sem komolyabb átalakítás, sem műszaki vizsgáztatás nem szükséges az átalakításához. Az újonnan 40-50 ezer forintos rendszer használtan akár árának feléért is megkapható, érdemes körülnézni a www.autoalkatresz.hu oldalon
Az LPG-hez mérten szerényebb spórolást, de olcsóbb átalakítást ígér az etanol, azaz E85-tankolás. Miként
Bioetanol-alapfogalmak cikkünkben is olvasható, a beszédes nevű E85, 85 százalék bioetanol, 15 százalék motorbenzin összetételű üzemanyag. Az LPG-nél magasabb, de a benzinénél még mindig jóval alacsonyabb, 250-265 forint körüli E85-ár miatt, a motor többletfogyasztásából eredően is jóval szerényebb az ezzel való autózással megspórolható üzemanyagköltség. Míg LPG-vel 10 százalékosnál komolyabb többlet-fogyasztás nemigen mérhető, E85-tel a Magyar Bioetanol Szövetség ez év őszi felmérése alapján átlagosan 20,61 százalékos többletfogyasztást mértek az etanollal autózok. Fontos megjegyezni, hogy igen nagy szórással. Akadt, aki elenyésző többlet-fogyasztást észlelt csak, más 50 százalékosnál is jelentősebbet. Mivel a benzin és az E85 közötti árkülönbség jelenleg 27 százalékos, az E85-üzem ilyen többletfogyasztás esetén nagyon lassan megtérülő. Az egyik hazai etanol-üzemre alakító cég, az E85power szerint például a benzinénél kisebb fűtőértékű E85-ből 25 százalékkal kell több, így aztán nagyon lassan térülhet meg a hengerszámtól függően 46-54 ezer forint között árult, a befecskendezők nyitási idejét meghosszabbító (így több üzemanyagot adó) elektronika. Az etanolos üzemre alakítás ennek ellenére nem kidobott pénz, hiszen a finom-hangolható átalakító elektronikákkal jellemzően csökkenthető a többlet-fogyasztás, így ha kis mértékben is, de mindenképp spórolás érhető el az egyébként az LPG-hez hasonlóan a benzines üzemnél szerényebb szén-dioxid emisszióval járó etanol-használattal.
E85 üzemanyag mindegyik benzines autóba tölthető, 4,4 százaléknyi etanol a normál, 95-ös benzinben is van, a mai autók zöme az 50 százalékos etanol-benzin elegyet is zokszó nélküli viseli és akadhat olyan is, mely akár átalakító nélkül is bírja az E85-öst
Az etanolos üzemre alakítás egyébként az autógázhoz mérten minimális, mindössze egy elektronika kerül az autóba. Az etanol, ma már több, mint 300 kúton, bárki által tankolható, egyenesen rá a benzinre, hiszen azzal szabadon keverhető. Szerényebb mértékű, 85 helyett, mondjuk 50 százalékos arányt a legtöbb autó átalakító-elektronika nélkül is elvisel. Miként az LPG-ben, így az E85-ben is van jövő. Főként, hogy míg az autógáz nem megújuló energiahordozó, az etanol növényi eredetű, itthon is készül, kukoricából. Etanol üzemű autót egyre több gyártó kínál, például a Citroen, a Ford, a Peugeot, a Saab és a Volvo is, de például a Chevrolet Volt/Opel Ampera benzinmotorja is üzemelhet E85-ről.
Én csak attól tartok, hogy az etanol ára nem mindig marad ezen a szinten. Valamit ki fognak találni, amivel fel lehet az árat 300-350 Ft fölé manipulálni.. 🙁