Downsizing? Kösz, nem! – Toyota Yaris facelift menetpróba
Toyota Yaris facelift II nemzetközi menetpróba
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A Toyota dobja a dízeleket és a turbós világ sem érdekli őket. Mégis szuper autó lett a frissített Yaris, legyen az benzines vagy hibrid.
Nem új, csak facelift, másodszor. Hosszú utat járt be a Toyota Yaris az első generáció 1999-es bemutatója óta. 2000-ben Év Autója lett, 2005-ben jött a második, 2011-ben a pedig harmadik generáció. Utóbbi aktív jelenleg is, hiszen a padlólemez nem változott, csupán másodszor is ráncfelvarrták a 2017-es modellévre. Persze nehéz faceliftnek hívni, a külső-belső egyaránt komolyat változott. Ahogy korábban is írtuk, több mint 900 alkatrészét fejlesztették át a 90 millió eurós projekt részeként. Most Amszterdam és környéke nyílegyenes és hibátlan aszfaltú útjain próbáltuk a legfrissebb Toyota Yaris modelleket. A japánok továbbra is beintenek a turbós motoroknak, és milyen jól teszik. Szívó benzineseivel és hibrid hajtásával is meggyőző volt a frissített Yaris.
Európai autó. A frissített Yaris továbbra is francia gyártás, sőt, most lesz először, hogy a japán Vitz változat is az európai központ fejlesztéseit veszi át. A külső egyértelműen vidám, fiatalos, a Toyota új extravagáns vonásait hozza. Szemből egy nagy Aygo, hátulról egy mini Avensis. Új mintát kaptak a LED-es nappali menetfények, amik egy krómcsíkban folytatódva kapcsolódnak a méretes hűtőrácshoz. Hátul az új LED-es lámpáktól lesz az elődökkel összehasonlíthatatlan a karaktere. Immár összesen 10 árnyalatból választhatunk, akár kéttónusú fényezést is viselhet, a színeket számtalan módon kombinálhatjuk, ahogy az a szegmensben már lassacskán elvárt. Az elődnél 5 mm-rel rövidebb, szélessége, magassága és tengelytávja nem változott.
Toyota Yaris, 2017 - méretek
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] |
3945 | 1695 | 1510 | 2510 | 286 |
Fejlesztett utastér. Meglepően jó, a kisautók között kiemelkedő minőségű plasztikokat kapott az utastér. A műszerfal jó része, köztük a négyféle színben választható betétek és az első ajtók teteje is puha, jó fogású műanyagot visel. A lefelé ívelt övvonalnak köszönhetően elöl is pazar a kilátás, hátul pedig eleve magasabban ülünk. A hátsó lábtér a kategóriának megfelelő, mintegy 190 centimmel passzentosan fértem el magam mögött, a fejtér is épp rendben van. Csomagtere továbbra is 286 literes és még a hibrid hajtással sem éri el az 1,2 tonnát, ami meglátszik a menetdinamikán. A Toyota szerint 5,5 decibellel javítottak a zajkomforton. Persze összehasonlítani egy ilyen rövid menetpróba alapján lehetetlen az előddel, de annyi elmondható, hogy mindhárom tesztelt motorral halk volt a Yaris.
Biztonság alapáron. A belépőszintű modelleken kívül mindegyik megkapja a műszerek közötti 4,2 colos TFT képernyőt, amit a kormányról kezelhetünk. Előnyére változott a Toyota Touch 2 infotainment rendszer, ami nem csupán átláthatóbb, nagyobb gombokat felvonultató felületet kapott, hanem matt képernyőt is, így kevésbé csillog. Érdekes, hogy komfortindex továbbra sincs. Újak a fejtámaszok, könnyebben elérthetőbb helyre tették az Isofix csatlakozókat, a hátsó biztonsági övek pedig immár az elsőkhöz hasonlóan előfeszítősek. Mostantól felszereltségtől függetlenül minden Yaris alapként kapja a Toyota Safety Sense rendszert. Ez ráfutássegédet jelent vészfékasszisztenssel, valamint automata távolsági fényszórókat és sávelhagyásra figyelmeztetőt.
Csak a szívó! A Toyota nem állt be a sorba, továbbra is szívó benzinesek alkotják a Yaris motorpalettáját, no meg a már ismert hibrid. Változatlan formában folytatja útját az 1,0 literes, 69 lóerős szívó benzines, ami leginkább városban elég a frissített Yarishoz. Háromhengeres létére kulturált, halk, az alapjárati rezonanciát sikerült a legminimálisabbra csökkenteniük. Ha gyakrabban röppennénk ki a városból, előnyösebb választás lehet a Toyota új 1,5 literes, 111 lóerős négyhengeres szívó benzinese. Legnagyobb újítása, hogy váltani tud a hagyományos Otto és a Toyota hibridekből is ismert Atkinson ciklus között a jobb fogyasztás érdekében (nem mellesleg az 1,0 literes is Mild Atkinson ciklusú, már az előző frissítés óta). A kompressziót 13,5-re tornázták, és új vízhűtést kapott. 10%-kal erősebb és 12%-kal gazdaságosabb 1,33 literes elődjénél a gyáriak szerint. Mindkét motor dinamikus, a gázreakció nagyszerű, ahogy a szívóktól elvárnánk. Míg az ezres motor csak 5 sebességes kézi váltót kaphat, addig az 1.5-höz 6 sebességes kézi vagy CVT automata is választható.
Toyota Yaris, 2017 - motorpaletta
1.0 VVT-I | 1.5 DUAL VVT-IE | 1.5 VVT-I HYBRID | |
Emissziós norma | Euro 6 | ||
Hengerűrtartalom [cm3] | 998 | 1496 | 1497 |
Hengerek/szelepek száma | 3/12 | 4/16 | |
Váltófajta/-fokozat | kézi/5 | kézi/6 vagy CVT | e-CVT |
Teljesítmény [LE (1/perc)] | 69 (6000) | 111 (6000) | 100 |
Nyomaték [Nm (1/perc)] | 95 (4300) | 136 (4400) | 111 (3600-4400) |
Gyorsulás 0-100 km/h | 15,3 | 11,0 | 11,8 |
Végsebesség [km/h] | 155 | 175 | 165 |
Kombinált fogyasztás [l/100 km] | 4,1-4,3 | 4,6-5,0 (CVT: 4,2-4,8) | 3,3 |
CO2-kibocsátás [g/km] | 95-99 | 103-112 (CVT: 96-108) | 75 |
Saját tömeg [kg] | 980 | 1040 | 1090 |
Megengedett össztömeg [kg] | 1450 | 1545 | 1565 |
Várható listaár [Ft] | 2 999 000 | 3 990 000 | 4 990 000 |
Egyedüli hibrid. 2012-ben elsőként vezetett be full hibrid hajtást a szuperminik között a Toyota, és továbbra is egyedül kínálják azt. Változatlan felállásban, egy 60 lóerős elektromos motorral párosították az 1,5 literes négyhengeres benzinest, erejüket a már jól ismert fokozatmentes osztásarányt adó e-CVT bolygómű szabályozza, illetve összesíti. A rendszerteljesítmény így 100 lóerő, amit padlózásra le is ad, önmagában viszont elég csenevész a benzines ereje. A gyáriak ígérete szerint az utazási idő akár 54%-ában emissziómentesen közlekedhetünk. Ebben segítségünkre van a gombról kapcsolható EV mode is, ami nálunk kb. 35 km/h-ig volt aktív, tehát városban, dugóban álláskor lehet hasznos és fogyasztáscsökkentő funkció. Amilyen gyorsan tudja meríteni 6,5 Ah-s akkumulátorcsomagját, olyan gyorsan képes visszatölteni is, így odafigyelve alacsony tempónál sűrűn lehet használni. Érdekes lesz majd hosszabb teszt során, hogy mit lehet kihozni belőle. Annyi biztos, hogy a kb. 15-20 kilométeres tesztkör után is érthetetlen, miért nincs több hibrid a kategóriában. Hiszen a hibrid városba való, ahogy egy szupermini is, és a Toyota rendszere például ügyes. Egyébként érdekes adat, hogy a Yaris eladások 42%-át teszi ki a hibrid Európában. Vajon mikor kapcsolnak a konkurensek?
Vége a dízelnek? Mindegyik Yarisról elmondható, hogy érezni bennük egyfajta masszívságot, amitől autónak érződik egy autó, és amit oly sok kiskategóriás autóból hiányolhatunk. A váltója toyotásan pontos, élvezetes, a C-HR puhán és sportosan kapcsolható váltójánál pont egy fokkal nehézkesebb és lazább. Minden motorja élhető és logikus döntés. Bár a Toyota nem kommunikálja, még egy ideig rendelhető az 1.4 D-4D dízel is, ha van rá igény, ez főleg azért fontos, mert továbbra is kapható a Yaris Van haszonjármű. A Toyota szerint azonban már a flottautók körében is egyre elterjedtebbek a hibridek, főleg mióta egyre több nagyváros rövid időn belül szankciókat vezetne be a dízelekkel szemben. Nem véletlen, hogy teljesen le is állították a dízelek fejlesztését.
Mi jöhet még? A Yaris sikere töretlen, itthon az összeladásokat tekintve a negyedik legkelendőbb szupermini volt, a privát eladásokban pedig piacvezető. Tavaly rekordszámú 1700 darab fogyott belőle hazánkban, idén természetesen még többet várnak. Az új Yaris teljes árlistája egyelőre nem elérhető, annyi viszont már most elmondható, hogy az alapfelszereltségű 1,0 literes Yaris épp 3 millió forint alatt, az új 1,5 literes épp 4 millió alatt, míg a hibrid épp 5 millió alatt vihető majd haza. Ezek persze csak az alap listaárak. A GRMN, azaz a Gazoo Racing által felkészített torsen-diffis, kompresszoros sportmodellek csak év végén érkeznek. A vacsora alatt a Toyota főmérnökétől azt is megtudhattuk néhány pohár bor után, hogy jövőre frissül az 1,0 literes benzines - még tovább csökkentik az emisszióját.
Szerintem ez főleg a vezetési stílustól függ.
Nekem egyáltalán nincsenek még hasonló tapasztalataim sem, pedig régen Suzuki GTI-vel jártam, most pedig gyakran TS Yarissal közlekedem.
Igaz, nem szoktam krúzolgatni. 🙂
Nincs mit röhögni rajta. A 147-esem elé folyamatosan beugráltak. Az S40 valami 2.5 mpvel (és amúgy is érezhetően) lomhább volt, mégsem jöttek be elém féktávon. A Volvo egyenarc sokat segített.
Itt nem arról van szó hogy „takarít” a megjelenése, (vagy hogy nem tolnak le a pályán) hanem a másik véglet amikor pofátlanul bevágnak eléd mert úgysem nézik ki belőled hogy haladnál.
Erre az asszony is panaszkodott a kölcsön yarisnál. De a bordó corolla versos anyuka ismerős is emlaítette hogy itthon agresszíven vezetnek. Nekem nem tűnt fel, de egy xenonos volvót máshogy kezelnek
„Az meg gondolom alap, hogy kisautó, és nem tisztelik, folyton bevágna elé, ráhúzzák a kormányt, belemásznak a fenekébe, egyáltalán nem lehet a nyugisan krúzolni vele, nem csoda h többségében ideggörcsös emberek vezetik az ilyen vakarék autókat.”
Jót röhögtem ezen a szövegen. 😀
Húgomnak van 2012 májusi 1.4-es diesel (már ez az új, csak facelift-mentes). Most utazott ki külföldre, kicsit mentem a kocsijával, háááát… Újonnan vásárolt kocsi, legnagyobb felszereltséggel egyébként.
A tolatókamera egy vacak, eleve nem vmi éles a kép, és ha a mocsok épp megállt rajta (hiszen mindig fixen kint van), akkor mehetsz cucálni. A középső könyöklő még elmegy, de ami az ajtóban van könyöktámasz, hát az hiába van kipárnázva, 20 percen belül megfájdul a könyököm, és kb. folyamatosan nyújtott bal kézzel kell vezetni, ami aztán meg persze lefáraszt. Bécsbe mentünk a reptérre vele, hát ez egy 1órás kocsi, utána elkezdenek fájni a többi végtagjaid is. Nekem konkrétan a jobb lábamból mintha kiment volna a vér tőből, meg ugye megfájdult a fenekem és a deréktájék is, a könyökömről nem is beszélve, és azt sem tudtam hogyan fogjam már a kormányt.
Tehát lehet ezt dieselként venni, mert repeszt 170-180nal is ha kell, átlagban pedig 5litert eszik, de senkinek sem ajánlom, aki tartósan 1 óránál többet ül a kocsijában. Én pont ennyiket szoktam hétvégente ingázni, most 4 hónapra lenyelem a békát, mert a 8literes fogyasztású autómhoz képest a végén fogok bő 24ezer Ft-ot, de autópályázni sem nagy élmény, mert fújja a szél rendesen.
Városi autónak egyébként tökéletes, de egyik ismerősnek a korábbi 1.4d diesel yaris van, és 15-15km-t megy minden nap munkába, és télen megy a cumi miatta, mert mire beindulna a fűtés, már meg is érkezett.
Az meg gondolom alap, hogy kisautó, és nem tisztelik, folyton bevágna elé, ráhúzzák a kormányt, belemásznak a fenekébe, egyáltalán nem lehet a nyugisan krúzolni vele, nem csoda h többségében ideggörcsös emberek vezetik az ilyen vakarék autókat. Nekem óriási csalódás, ez a facelift meg ezzel a hátsóval, te atyaég 😀
Valóban nagyon várom azt a kis méregzsákot, hiszen meg elképzelni is jó, hogy mit művelhet, ahhoz képest amit a mostani, pont fele olyan erős 1,5 TS-sel meg lehet csinálni. 🙂
Csak az töri le a lelkesedésemet, hogy lehet nem lesz 5 ajtós változatban.
Egyébként nem értem, hogy lehet olyan nagy különbség menetdinamikában a mostani és a régi 1,5-ös között.
A TS Yaris 9mp alatt van 100-on és közel 200-at megy, de 160-170-ig nagyon jó. Komoly meglepetéseket tud okozni jóval erősebb autóknak is.
Vannak itt hozzáértők ez kétségkelen:)))))
Sajnos egy kicsit az elkényelmesedés jeleit látom a Toyotán is, kezdenek „elvolkswagenesedni”. Vajon ez együtt jár a Világ Legnagyobb Autógyártója címmel?:) Elég komolyan a Yaris fejére kezd nőni a konkurencia, a teljesség igénye nélkül újult erővel támad a Micra, itt az új C3-as, az új Rio, a Polo is érkezik, a Swiftről nem is beszélve… Jó kis gép, de olyan Pató Pál urasnak tűnik a fejlesztési tempó. Ennél talán egy kicsivel több kellene. Mondjuk Menőmanó kolléga ezt a „többet” meg is kapja a sportváltozat megérkezésével:)
Ennyi marhaságot egy cikkben….
Masszivitás persze…. Amikor úgy kopog az eső a tetőn mintha nem lenne semmi a fémlemez alatt.
Az 1.0-t meg az ellenségemnek se kívánnám, amíg a csodás nagyobbik motor nem különösebben kiemelkedő menetdinamikáért 6.3 litert kért, szuperbenzinből…
Ez az autó egy vicc (izé Vitz),