Dömperezni felnőttként is jó buli
Az erzbergi látványbányában találhatók a világ legnagyobb taxijai
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Ültek valaha dömper platóján? Ha gyerekkorukban oda képzelték magukat, vagy esetleg volt akkora, amin valóban tudtak utazni, az erzbergi bánya túráját garantáltan imádni fogják.
Két kiszuperált Haulpak dömperrel viszik a turistákat körbe a bányán, a Hauly-túra járgányai speciálisan turistacélra átalakított, ha úgy tetszik taxik, még a színük is stimmel. A komplett platót beépítették, összesen 62 embert képes szállítani, akik fedett térben, mindenféle behatástól védve utazhatnak, de még sisakot is kapnak a túra alatt. Egyrészt a hangulatért, másrészt, mert az 1 órás túrák folyamatos üzem közben történnek, így például valóban dolgozó, már újabb, Komatsu típusú dömperek is elroboghatnak mellette, közel száz tonna követ cipelve.
A két taxi forgóban váltja egymást az erzbergi bánya szélén kialakított dokkoló állomáson. Hiába hatalmasak, rövid tengelytávjuknak köszönhetően rendkívül kis helyen képesek megfordulni, a vélhetően tapasztalt pilóták pedig csont nélkül képesek rátolatni a feljutáshoz kialakított lépcsőre. Csak néhány adat a világ talán legnagyobb taxijáról: 11,5 méter hosszú, 5,5 széles, az utastér pedig 4 méter magasan kezdődik. 55 tonna az önsúlya, 77 tonnát képes szállítani és V12-es motor hajtja a hátsó kerekeket - 860 lóerővel. Ez még a kisebb, hagyományos hajtású dömperek közé tartozik, de a bányában jelenleg dolgozó Komatsu kínálatában akkora teherbírásúak is vannak, amiket ilyen rendszerrel megmozdítani is lehetetlen lenne. Azoknál már kerekenkénti villanymotorokat használnak.
A Hauly súlyát és nem mellesleg korát tekintve még így is csoda, hogy 60 km/h-val képes haladni, persze kérdéses, mennyi idő alatt éri ezt el. Rakománnyal, főleg utasokkal maximum ennek a felével halad. Azt gondolnánk, hogy egy ekkora szerkezet, aminek a kerekei egyenként nagyjából 2 méter átmérőjűek – a felni méretet elrejtettük a galériában – elég labilisan közlekedik, de mint személyes beszámolóból megtudtuk, semmivel nem mozog különösebben, mint egy normál autóbusz. Persze érdemes kicsit félretenni gyermeki élményeinket a Hauly hátán, ugyanis az Alpok hatalmas hegycsúcsaival övezett bánya is varázslatos látványt nyújt.
A bánya közepéhez érve néhány percre megáll a túra, olyankor ki lehet sétálni a plató tetején kialakított erkélyre is. Tekintve, hogy fotóink hétvégén készültek, csak néhány gép dolgozott éppen, valószínűleg csak a látvány kedvéért, amit igazából alig látunk. Az éppen robbantást előkészítő fúró és a dolgozó markolókhoz mérve talán látható, milyen méretekkel rendelkezik az erzbergi bánya. Félelmetes belegondolni, hogy ezeken a falakon még motorversenyt is szoktak tartani, természetesen a bármilyen őrületet támogató RedBull jóvoltából. Az Erzberg Rodeo lényege, hogy egyszerre akár több száz motoros vág neki nyílegyenesen a kivájt falaknak, természetesen van kijelölt út, de az, hogy azon belül miként oldják meg a gigantikus sziklák megmászását, már az ő dolguk. Akár csak egy Hauly túráért is megéri - Budapesttől számítva - 4 és fél órát utazni, felnőtteknek 17 euró az 1 órás túra, bányalátogatással egybekötve 30, arra viszont több időt kell szánni, mert számtalan érdekes dolgot mutatnak a hatalmas gépek mellett.
Udv, tenyleg csodallatosak ezek a nagy vasak. Volt szerencsem kb 10 evvel ezelott resztenni egy muszaki targalason
a Komatsu nagy domper gyaraban Preoriaban Illinois allam USA, aminek egyik erdekessege hogy Preoria a Caterpillar
gyarorias kozpontja, ahol a CAT nagy vasak es motorok is keszulnek. A Komatsu termeszetesen a konkurencia
motorjat hasznalta es hasznalja ma is, ahol arrol beszelgettunk hogyan lehetne meg nagyobb teljesitmenyt adni , mert
a 60 literes motorunk 3000 Le-je mar nem eleg. Atmeneti megoldasnak egy kulon kis generatoszett hozzaadasat javasoltam ez 600 LE-t tudott es elfert volna a vezetofulke mellett, mivel a nagy gep is generatort hajtott, elektromosan
kellettvolna osszekotni a rendszert, kerekenkent egy-egy villanymotor a szeria megoldast jelentette.
Azota mar van nagyobb Cummins motor gondolom mar azt hasznaljak, en 7 eve mentem nyugdijba,ujabb infom nincs az ugyrol.