Dögös vörös – Skoda Fabia Monte Carlo teszt

Skoda Fabia Monte Carlo 1.0 TSI DSG teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Amióta felfrissült a Skoda Fabia, kizárólag egyliteres motorokkal rendelhető. A látványos Monte Carlo változat a legerősebbet is megkaphatja, de ettől még nem lesz sportautó. Tovább álmodozhatunk az RS-ről.


Monte Carlo neve valószínűleg senkit nem hagy hidegen, persze mindenki másra asszociál a miniállamra gondolva. A legtöbben a fényűzést, a kaszinókat és a luxusautóikkal villogó milliárdosokat említenék vele kapcsolatban, a motorsport rajongók viszont vagy az F1 híres futamát, vagy a nem kevésbé híres Monte Carlo ralit. Utóbbin bizony a Skoda is letett a névjegyét, és így már mindjárt érthetőbb, hogy miért ezt a nevet kapta a Fabia sportosított változata.
A Skoda történelmében akadnak igencsak érdekes versenyautók. Az egyikük a 130 RS, amely a 110 R kupé alapjaira épült és az FIA az A2 kategóriába sorolta. Az előírások szerint 1000 darab utcai változatnak kellett volna elkészülnie a homologizációhoz, azonban az FIA küldöttsége nagyvonalúan eltekintett ettől a Skoda esetében, és a 110-es családhoz tartozónak ítélte a gépet. Így elindulhattak vele a nagy nemzetközi versenyeken is. Köztük a Monte Carlo ralin, ahol 1977-ben kategóriagyőzelmet arattak az autóval a cseh versenyzők. Ennek állítanak tehát emléket a mai Monte Carlo modellek.
Hirdetés

Mivel RS jelenleg nincs a Fabiából, aki egy sportos kiállású változatra vágyik, a Monte Carlóban találhatja meg az ideális jelöltet. Persze le kell mondani a nagy teljesítményről, viszont jártamban-keltemben többen is rákérdeztek, hogy a „Latinvörös” színben pompázó Fabia valójában RS modell-e. A tálalás tehát hatásos. Természetesen többféle színben választható, akár még két tónussal is, ugyanis a tető eltérő színben is pompázhat.

A többi Fabia modelltől jól megkülönböztetik még a fekete B-oszlopok, a szintén fekete hűtőmaszk, a külső visszapillantó tükörházak és küszöblécek, a látványos kis hátsó szárny, a diffúzorszszerű betét hátul, valamint az aprócska splitterek az első lökhárítón.

De leginkább a fekete, 16 colos könnyűfém felnik és a Monte Carlo feliratok. Ez a keréktárcsa méret egyébként tökéletes választás a Fabiához, mert nem ront a menetkomforton, de a látvány és vagányság faktort jelentősen növeli.

Az utastérbe szintén igényesen csempészték be a sportosságot. A sportülések kétszínű kárpitozása a legfeltűnőbb, de a kormánykereket borító bőrt is vörös cérnával varrták, ahogy a DSG választókarjának szoknyáját is. Nem valami eget rengető extrák ezek, mégis képesek tényleg sportosabbá tenni a hangulatot, pedig összességében a műszerfal egy nagy és sötét tömb. Ugyanakkor szinte kikezdhetetlen az ergonómiája. Könnyű kezelni a digitális klímát, amely külön gombokat kapott, a középkonzolon pedig az infotainment rendszer érintőképernyője Mirror Link funkcióval is rendelkezik, szóval a telefonnal pillanatok alatt összepasszítható. A vezető előtt jól leolvasható a két nagy kerek műszer, amelyek között a digitális kijelzőn jeleníthetők meg további információk. Minden egyszerű és célszerű, vagy ahogy a Skoda mondaná, simply clever.

Az ülésekre visszatérve még érdemes megemlíteni, hogy kiválóan tartanak a tempósabb kanyarokban is, ráadásul fűthetők, ami igazi áldás így télen. A kormánykerék lapított alja szintén a sportosságot növeli, ahogy az ajtókárpitokon szintén feltűnő vörös cérna is. A műanyagok kopogósak, de jó minőségűek. Elöl széltében és hosszában is nagyszerű a térkínálat hátul viszont inkább csak 180 centiméteres magasságig igazán kényelmes. A csomagtér alaphelyzetben 330 liter, ami a hátsó ülések támláit ledöntve 1150 literesre bővíthető. Ám nem fektethetők el teljesen az ülések, ezért a nagyobb tér kihasználhatósága szenved némi csorbát.

A tesztautó motorházteteje alatt a 999 köbcentis gépezet legizmosabbja, a 110 lóerős változat dolgozik. Bár nemrég egy picit kiakadtam a háromhengeres motorok terjedése miatt, a Fabia erőforrása egészen kellemes meglepetés számomra. Rendkívül halk és selymesen jár, viszont nyeli a benzint, mint kacsa a nokedlit. Ugyanakkor egy pici vibráció sem szűrődik be az utastérbe, és nagyobb sebességnél, magasabb fordulaton sem kezd zavaró üvöltésbe. Már alacsony fordulatnál is jól húz, a kényelmes közlekedéshez bőven megfelelő ez a 110 lóerő és a 200 Nm forgatónyomaték. Sőt, még egy pici élményautózáshoz is megfelelő, bár lehet csak a sportos körítés placebo hatása mondatja ezt velem, de a Visegrádi hegységben mégis kellemes élményeket szerzett nekem.

Nem túl vérmes a gyorsulása, de ha megvan a lendület, akkor élvezetes a kanyarokat egymásra fűzni, pedig a futóművéhez sem nyúltak hozzá. Ugyanazt kapja, mint a többi Fabia. Ez azt jelenti, hogy kényelemre hangolták, nem túl feszes, és a hétfokozatú DSG sebességváltó is inkább a nyugodt autózáshoz való társ.

Manuális módba kapcsolva viszont megejthető vele a már említett kis élményautózás. Emellett nagyon szerettem a Fabiában, hogy könnyű vele parkolni, úgymond hamar rá lehet érezni a karosszéria széleire, de a tolatókamera és a radar is besegít. Ugyanakkor, ha élményautózásba kezd vele a sofőr, simán felmegy a fogyasztása 10 literre. A tesztút során, amely többnyire városi szaladgálásból állt és némi hegyi élménykeresésből, 8,75 litert kortyolt száz kilométeren, amit elfogadhatónak tartok. Higgadtabb stílusban ebből 1-2 liter simán lefaragható és természetesen azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy téli gumiabroncsokon gurult az autó, illetve nem nagyon ment 5 fok fölé a hőmérséklet a tesztidőszak alatt.

Ha valaki nem ragaszkodik a 110 lóerős motorhoz, akkor az alapváltozatnál durván egymillió forinttal többért már Monte Carlo modellbe is ülhet - a 75 lóerős változatba. Persze akkor az élményfaktor teljesen más. A már turbós 95 lőerős kivitellel már javul a helyzet, de a sportos attitűdhöz a 110 lovas passzol a leginkább. Csak épp így már majdnem 5,5 millió forintot kell érte leszurkolni, a kényelmes DSG váltóval pedig már közel hatmilliónál tartunk. És akkor még nincsenek megrendelve az autóhoz olyan hasznos extrák, mint az adaptív tempomat, a LED fényszóró és a digitális klíma, amik a tesztautóban bizony tovább növelték a komfortérzetet. Ezek és még néhány tétel az extralistáról már 6,7 millió forintra lőtte a Skoda Fabia Monte Carlo árát. Ennyi pénzért pedig jobban örülnék egy vérbeli RS-nek, erősebb motorral, még akkor is, ha az is csak háromhengeres.

Értékelés
Pozitív
Megfelelő motorerő, látványos dizájn, nagyon kényelmes ülések, könnyű manőverezhetőség
Negatív
Magas fogyasztás, magas ár
Árak
Tesztmodell alapára
4 849 410 Ft (2018.12.17.)
Tesztautó ára
6 763 351 Ft (2018.12.17.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Teljesítmény:
81 kW (110 LE) 5000-5500 1/min-nél
Nyomaték:
200 Nm 2000-3500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,1 s
Végsebesség:
194 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
4,7 l/100km
Méretek
Hosszúság:
3992 mm
Szélesség:
1732 mm
Magasság:
1467 mm
Saját tömeg:
1110 kg
Össztömeg:
1640 kg
Terhelhetőség:
530 kg
Tengelytáv:
2470 mm
Karosszéria-kivitel:
ötajtós
Csomagtér:
330-1150 l
Belső szélesség elöl:
1410 mm
Belső szélesség hátul:
1380 mm
Belmagasság elöl:
920-1000 mm
Belmagasság hátul:
960 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
190 mm
Ülőlap hossza elöl:
530 mm
Ülőlap hossza hátul:
490 mm
Csomagtér maximális szélessége:
960 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
960 mm
Csomagtér magassága:
540-840 mm
Csomagtér hossza:
720 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1330 mm
Raktérnyílás szélessége:
980 mm
Raktérnyílás magassága:
850 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
Euro6
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Hengerek/szelepek száma:
3/12
Sebességváltó:
DSG 7 fokozatú
Nyomaték:
200 Nm 2000-3500 1/min-nél
Teljesítmény:
81 kW (110 LE) 5000-5500 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
194 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,1 s
CO2-kibocsátás:
110 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4,7 l/100km
Fogyasztás a használónál:
8,75 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
54 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
57 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
61 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

    • 2018.12.18. at 13:31
      Permalink

      ST-Line Technology Fiestával gondoltam összehasonlítani, de abból csak 100LE-s az automata, viszont van 6 sebességes kézivel akár 140LE-s is a literes EB motorral (5.6milliótól). Ha mindenképpen automata kell, akkor 5.5 millió listaárról indulva normálisan extrázva 6 millió körül megáll, ebből lejön a marketing kedvezmény (ami mindenképpen több, mint amit a Skoda ad)

Vélemény, hozzászólás?