A Proace City a PSA Év haszonjárműve díjas családjának a tagja
Minél egyszerűbb, annál jobb – ez az axióma cseng a fülemben, amikor azon gondolkodok, hogy mit lehet szeretni egy furgonban. Ilyenkor el kell felejteni, amit egy átlagos személyautótól várunk, mert abból csak néhány dolgot szükséges átmenteni. Főleg a vezető helyét érintve. Sokkal fontosabb a vállalkozó, na meg a sofőr fejével gondolkodni. Rengeteg kisteherautós reklámban hangsúlyozzák, hogy micsoda kiváló munkatárs a termék, ami nem véletlen, hiszen egy ilyen jármű valóban az.
Hátul az egyenlámpákat kapta
A Toyota Proace City annak ellenére sem vall szégyent, hogy nem a Toyota „vér szerinti gyermeke”. Több ikertestvére is létezik, de a smink elrejti ezt a testvériséget. Vagyis inkább úgy mondom, hogy megpróbálja elrejteni. A PSA furgonok orrát nézve valóban mindegyik a márkára jellemző vonalakat kapott, a Toyota is megpróbálta a saját formanyelvére szabni a kisebbik Proace-t. Ez leginkább a két fényszórót összekötő, fényes-fekete csíkban, illetve a kis „fészekbe” ültetett emblémában nyilvánul meg, de bizonyos szögekből a hűtőrács domborításán is látszik. Oldalt és hátul semmi különbség, még a lámpák rajzolata is ugyanaz.
A fényszóró egyértelműen a Berlingóról érkezett, az alapváltozatnak nincsenek ködfényszórói a lökhárítóban
Az utastérben is ugyanez érvényes. Ízig-vérig PSA, a középkonzol, a kormánykerék, minden. De ez nem baj, nem ez a lényeg, hanem a kényelem és a funkció. A tesztautó az Active, tehát az alapfelszereltségű változat volt, ami nagyrészt mindent megad, amire szükség lehet a kényelmes munkavégzéshez. Nincs nagy érintőképernyő, de a középkonzol tetejére helyezett vezérlő is elegendő a rádióhoz, hiszen Bluetooth kapcsolat is rendelkezésre áll, tehát a navigáció működhet telefonról is. USB csatlakozóból férne el még több azon az egy darabon kívül, amit kapunk. Habár kormánykerékről vezérelhetőnek írja a gyári brosúra a rádiót, illetve a tempomatot, valójában ezek a kormány mögötti bajuszkapcsolókról irányíthatók.
A klímaberendezés manuális, ugyanakkor a hőfokszabályozóra szerencsére odafirkantottak egy hőmérsékleti skálát is, ami segít a megfelelő pozícióba állítani. Természetesen nincs hiány tágas pakolórekeszekben sem, a pohártartók viszont nagyon alacsonyra kerültek középen, szerencsére a sofőrnek megadatott egy a műszerfal bal szélén is.
A szövetkárpitos ülések kényelmesek, deréktámaszuk megfelelő, a vezető a magasságot is állíthatja, illetve felhajtható kartámaszt is kap. Ám a váltókar egy kicsit messzinek tűnik akkor, amikor a pedálok már megfelelő közelségben vannak, így a váltóhoz közelebb ülve már túl közeliek a pedálok, persze ez testmagasságtól is függ. Ami nagyon hiányzott az a tolatókamera és a parkolóradarok, hiszen a vezetőfülke mögött már nincsenek üvegfelületek. Természetesen így sem nehéz parkolni és manőverezni a Proace Cityvel, de jóval magabiztosabban és gyorsabban megy, ha ezek a segédrendszerek rendelkezésre állnak.
Kemények és kopogósak a műanyagok, viszont strapabírónak tűnnek. Igény esetén 3 üléses változat is rendelhető
Igazi célszerszám, csak a legszükségesebb felszerelésekkel
A Toyota kisebbik dobozosa kétféle hosszúsággal választható, a teszten a hosszabbik (long) verzió járt. Ez 4,7 méter hosszú, a raktere pedig minimum 3,9 köbméteres. Amennyiben a Smart Cargo nevű megoldást is kéri a megrendelő, akkor a
jobbegy mögötti ülést lehajtva a hátfal nyitható, és még több tér áll rendelkezésre. Az alap tesztautóban ez sem volt benne, de hasznos extra, így a 2,2 méteres raktérhossz 3,4 méterre nő. Hátul hat kampó segít a rakomány rögzítésében, viszont érdemes rendelni a padlóra is valami védőréteget, mert a csupaszon hagyott, fényezett padlón gyorsan elszaporodhatnak a sérülések. Pakolni a jobb oldali tolóajtóval feltáruló nyíláson és hátul a két fokozatban, szélesre tárható ajtókon keresztül is lehet, a küszöb alacsonyan van, ami szintén megkönnyíti a rakodást.
Szélesre tárhatóak az ajtók
Tolóajtó a jobb oldalon kapott helyet a tesztautón, de rendelhető mindkét oldalra
A forgalmi szerint 900 kilogrammal terhelhető a Proace City (prospektusa szerint 800 kilogramm rakható a raktérbe), kihasználva ezt a lehetőséget, érdemes az 1,5 literes dízelmotor erősebbik változatát kérni 130 lóerővel. Üresen villámgyors vele a furgon, de az 1750-es fordulatszámtól rendelkezésre álló 300 Nm forgatónyomaték gondoskodik arról is, hogy terhelve is magabiztosan mozogjon. A motor hangjának elrejtésével nem sokat foglalkoztak, de mégsem zavaró. Persze hidegen nagyon hangos, bemelegedve már jóval kellemesebben karattyol a dízel, viszont ehhez jó sok idő kell. Kárpótol a fogyasztás, ami üresen öt liter alá bevihető, átlagosan viszont 5,3 litert ivott a gázolajból, többnyire csak enyhén terhelve.
Érdemes a 130 lovas dízelt választani hozzá
A futómű egy nagyon kellemes meglepetés. Üresen sem pattog el, az íveket tökéletesen tartja, a kormány pedig közvetlen. Tempós kanyarokban, üresen alig érezni a dőlését, néhány SUV is megirigyelhetné a viselkedését. Komolyan mondom, a maga módján élvezetes is. Ebbe csak a a néha akadozva járó váltó rondít bele, amelynek a második fokozata egyébként rendkívül rövid, a többiek javára. A hatodikat 90 km/h környékén kéri, a fogyasztás csökkentésében ez is szerepet játszik.
Kiváló a futómű, néhány szabadidő-autó is megirigyelhetné
Mielőtt az árát elárulom, fontos megemlíteni, hogy akár 5 év vagy 250 000 kilométer garancia jár az autóhoz, ami több, mint a francia testvéreké, illetve 3 év garancia a fényezés hibáira és 6 év az átrozsdásodásra. És akkor nézzük az árat, amellyel próbáltak lavírozni a testvérek között. Az Opelnél és a Citroënnél drágább, a Peugeot viszont teljesen másféleképpen konfigurálható, ezért az árlista alapján a hosszú változat ennyire alapfelszereltséggel nem is kérhető. Szóval a Toyota Proace City valahol középtájon áll az 5 165 000 forintos nettó indulóárával (ami persze akcióval jelentősen csökkenthető). A hosszú változat, a legerősebb motorral bő egymillió forinttal drágább.
Talán még a raktér oldalfalára is elférne több védőburkolat. Rögzítőkampóból 6 darabot számoltam össze
Alapból nincs Smart Cargo, tehát raktérbővítési lehetőség, de érdemes megrendelni. Két Eur raklap fér be
Értékelés
Pozitív
Puritánság, praktikusság, futómű, gazdaságos motor
Negatív
Néha akadozó váltó
Árak
Tesztmodell alapára
5 165 000 Ft (2020.06.21.)
Tesztautó ára
6 289 040 Ft (2020.06.21.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1499 cm3
Teljesítmény:
97 kW (132 LE) 3750 1/min-nél
Nyomaték:
300 Nm 1750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,8 s
Gyári vegyes fogyasztás:
5,5 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
kishaszongépjármű
Belső szélesség elöl:
1540 mm
Belmagasság elöl:
1010-1090 mm
Ülőlap hossza elöl:
470 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1630 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1229 mm
Csomagtér magassága:
1270 mm
Csomagtér hossza:
2167 mm
Raktérnyílás szélessége:
1241 mm
Raktérnyílás magassága:
1196 mm
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
1499 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
6 fokozatú manuális
Nyomaték:
300 Nm 1750 1/min-nél
Teljesítmény:
97 kW (132 LE) 3750 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,8 s
CO2-kibocsátás:
144-158 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5,5 l/100km
Fogyasztás a használónál:
5,3 l/100km
Sziasztok.
Jót szoktam nevetni amikor elmagyarázzák egy peugeot-rol vagy citromról hogy azért jó mert Toyota. Ennyit arról hogy csak a japó a fasza. Félre értés ne essék nem utálom sem a japán sem a francia autókat. Csak érdekes hogy a Toyota a legnagyobb garit egy francia autóra adta (Proace).