Dobogón a Ferrari, Verstappen ezúttal sem kegyelmezett

Red Bull siker Ausztriában, életjeleket mutatott a Ferrari, az Aston a Mercedesszel együtt eltűnt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Sprinthétvégét rendeztek Ausztriában, így mondhatni két versenyt is futottak nyugati szomszédunkban. Az első hely kivételével izgalmas csata zajlott a dobogóért, főleg vasárnap.

Baku után a hétvégi Osztrák Nagydíjon rendezték a Formula-1 idei második sprinthétvégéjét. A versenynaptár egyik legrövidebb pályája a szokott menetrend szerint is tartogat bőven kihívásokat a versenyzők számra, viszont a különleges lebonyolításnak hála ezúttal mindössze egy órája volt felkészülni a csapatoknak az éles bevetésre. Ha pedig ez sem lett volna elég, előzetesen egész hétvégére csapadékot jósoltak az időjósok így sokak szeme felcsillant hogy megtörhet a Red Bull dominancia.
Hirdetés
A péntek délutáni időmérőre nem érkezett meg az eső így az erősorrend nem alakult át a megszokottakhoz képest. A versenyzőknek viszont így is feladta a leckét az osztrák pálya, viszont nem az időjárással, hanem a pályahatárokkal gyűlt meg a baja szinte mindenkinek. Összesen 47 kört töröltek a négykerekes pályaelhagyások miatt emiatt pedig a Red Bullos Sergio Pérez bánkódhatott a leginkább. A mexikói négy olyan kört is futott a Q2-ben ami bőven elég lett volna a továbbjutáshoz - sőt még a csapattársához is viszonylag közel volt - de az összes mért körét elvették mert egyszer sem tudott a pályahatárokon belül maradni. A Q3 az idei év egyik legizgalmasabb időmérőjét hozta ugyanis a rajtelsőségről mindössze 48 ezredmásodperc döntött. Charles Leclerc csupán ennyivel maradt le a címvédő Max Verstappentől, míg a harmadik helyet a másik Ferrarival Carlos Sainz szerezte meg. Lando Norris futott be negyedikként az alaposan átépített McLarennel, mögötte honfitársa Lewis Hamilton végzett. Meglepetésre Stroll legyőzte csapattársát, Fernando Alonsót így a kanadai szerezte meg a hatodik helyet, a két Aston Martin mögött Nico Hülkenberg végzett, míg az első tízet Pierre Gasly és Alex Albon egészítette ki.
Hirdetés
Szombaton egy teljesen új nap kezdődött hiszen az idei új sprintlebonyolításnak köszönhetően a pénteki és vasárnapi események közé egy teljes értékű sprintnapot ékelt az F1. Ennek értelmében a korábbi teljesen értelmetlen második szabadedzést felváltotta az úgynevezett szétlövés ami a sprint rajtrácsáról dönt. A szombat reggeli eső nyomait még látni lehetett a pályán, de az már száradt annyit, hogy az SQ1-ben is száraz gumikon körözhettek a versenyzők. Az első szakaszban Carlos Sainz állítólagos fékhibája hozta a legnagyobb izgalmakat, a spanyol versenyzőt az első (nem mért) köre után a boxba parancsolta a csapata és csak kettő perccel a vége előtt tudott visszatérni a pályára. A Ferraris bravúrosan oldotta meg a szorult helyzetet és továbbment az SQ2-be mindössze egyetlen próbálkozásból. A hétszeres bajnok Hamilton viszont már nem volt ilyen szerencsés. A Mercedes versenyzője ugyan abba a hibába futott bele mint a pénteki napon Pérez, így a brit körét is érvénytelenítették és csupán a 18. helyről kezdhette meg a délutáni sprintet.
Hirdetés
A következő szakaszban a másik Mercedes is kihullott Russell-lel a volán mögött a 15. helyen, igaz a fiatalabb britnek műszaki hiba miatt nem sikerült a legjobb tízbe jutnia. Az SQ3-ban végül ismét megmutatkozott a Red Bull totális dominanciája. Max Verstappen toronymagasan nyerte a szétlövést is, ezúttal már csapattársa előtt, akinek még így is majdnem fél másodpercet adott. A harmadik helyre az ezúttal is remekelő Lando Norris fért oda, míg mellőle a Haasszos Nico Hülkenberg indulhatott. A két Ferrari csak a harmadik sorba fért oda Sainz-Leclerc sorrendben, de ez csak ideig-óráig tartott mert a monacóit megbüntették feltartás miatt és három rajthellyel hátrébb sorolták. Helyére az Aston Martinnal Fernando Alonso lépett elő, míg mögötte Lance Stroll vághatott neki a sprintnek. A kilencedik helyet megszerző Esteban Ocon szintén profitált Leclerc büntetéséből - így a francia a nyolcadik helyről rajtolhatott - míg az utolsó top 10-es helyet Kevin Magnussen szerezte meg. Nem túlzás kijelenteni hogy minden idők legjobb sprintjét láthattuk szombat délután. Az előre beharangozott eső megérkezett a rajtra így mindenki az átmeneti esőgumikon kezdte meg a 100 kilométeres vágták, kivéve Valtteri Bottast, de az Alfa Romeo versenyzője már a rajt előtt meggondolta magát a felvezető körben. Az 2023-as szezonra nem jellemző módon a rajt után a két Red Bull rögtön egymásnak feszült és először Pérez, majd Verstappen szorította le a pályáról a csapattársát. Ebből a kakaskodásból a holland jött ki jobban, Pérez visszaesett a harmadik helyre. A két energiaitalos autó közé Nico Hülkenberg férkőzött be és több körön keresztül is fel tudta tartani a világbajnoki második helyezettet. A 12. körben Pérez végül kihasználta az alatta lévő autó adottságait és megelőzte az élbolyba keveredett németet, egy körrel később pedig Sainz is átlépett Hülkenbergen hogy Pérez és az akkor már 10 másodperccel vezető Verstappen nyomába eredjen. Időközben folyamatosan gyorsult a pálya és egyre nagyobb száraz foltok jelentek meg az aszfalton. A kérdés a verseny ezen pontján már csak az volt ki lesz az első aki megkockáztatja a száraz pályás gumikat és egyáltalán lesz e ideje a kerékcseréből profitálni még a leintés előtt. A választ a 16. körben szolgáltatta George Russell aki a csapattal szembemenve jött ki a sprinten egyébként nem kötelező kerékcserére. Néhány körrel később a mezőny hátsó traktusa egy emberként zúdult ki a boxutcába, de pontszerzők helyekről is volt aki ezt látva jobb megoldásnak - például a már sokat emlegetett Hülkenberg. A sprinten csupán az első nyolcat jutalmazzák így a szokásosnál is nagyobb küzdelem alakult ki az utolsó egységekért. Ezt végül a bevállalós Russell szerezte meg és mindössze 9 ezreden múlt hogy nem duplázta meg pontjainak számát ugyanis ennyivel maradt le a nyolcadik helyen befutó Ocon mögött. Hülkenberg a hatodik helyig tudott visszakapaszkodni a közepes abroncsokon, míg az első öt nem állt ki száraz pályás abroncsokért. Verstappen rajt-cél győzelmet aratott 20 másodpercet (!) adva a csapattárs Péreznek, míg a dobogó legalsó fokára idén először Carlos Sainz állhatott fel. A sprinten a pénteki időmérőhöz hasonlóan Alonso megint kikapott Stolltól, ám nem sokon múlt hogy a spanyol megfogja márkatársát a negyedik helyért.
Hirdetés
Vasárnap elmaradt a jósolt égi áldás így a versenyzők verőfényes napsütésben vághattak neki az Osztrák Nagydíjnak. A rajtrácsra viszont csak 18-an sorakoztak fel mert Nyck De Vries és Kevin Magnussen is a boxutcából kezdte meg a futamot a Parc Fermé szabályok megsértése miatt. Ennek ellenére már az első körben bejött a biztonsági autó: az első kanyarban Tsunoda szaladt neki az előtte kanyarodó Oconba és azonnal ki is kellett állnia szárnycserére a japánnak. Az újraindítást Verstappen tanárian oldotta meg, esélyt sem adott a mögötte ólálkodó Leclercnek. A holland hamar elhúzott a két Ferrari elől, akik egymással kezdtek el viaskodni de végül nem történt helycsere hiába tűnt a verseny ezen szakaszában a harmadik helyen érkező Sainz gyorsabbnak. A mögöttük érkező Hamilton már a 13. körben megkapta a fekete-fehér zászlót. Egy körrel később már a virtuális biztonsági autót kellett életbe léptetni Nico Hülkenberg autója miatt, amely a hármas kanyarban után adta meg magát. A 16. körben folytatódhatott a verseny, a VSC fázist kihasználva a mezőny fele meglátogatta a boxutcát így alaposan átrendeződött a tabella, főleg a hátsó traktusban. Az élmenők közül Sainz járt a legrosszabbul: a Ferrari dupla cserét akart eszközölni, de nem csak a spanyol cseréje hanem Leclerc-é is botrányosan lassúra sikerült. A 20. körig kellett várni és az első büntetéseket máris elkezdték kiszórni a felügyelők. Először Hamilton, majd Tsunoda kapott 5 másodpercet a pályahatárok sajátos értelmezése miatt. Sainz megkezdte a felzárkózást és a 21. körben már ismét Leclerc mögött körözött a harmadik helyen miután maga mögé utasította Hamiltont és Pérezt. A 24. kör végén Verstappen is meglátogatta a boxutcát 14 másodperces előny birtokában, így Leclerc átvette tőle a vezetést. Ezzel a holland Miami óta tartó sorozata szakadt meg, ugyanis az amerikai forduló 48. köre óta kizárólag a címvédő fejezett be versenykört az élen. Miközben Verstappen rohamosan közeledett Leclerc-re, addig a másik Ferrarival Sainz is begyűjtött egy 5 másodpercet, ahogyan néhány körrel korábban Oconra is rászórtak egy ötöst. Verstappen a 34. körben végül utolérte Leclerc-t és egy körrel később már könnyedén ki is került a vörös autót. A 36. körben a változatosság kedvéért Albon is kapott egy 5 másodperces büntetést a pályahatárok többszöri átlépéséért. 3 körrel később De Vries is feliratkozott a büntetettek listájára, de a holland újonc nem pályaszélesítéséért, hanem Magnussen leszorításáért kapott 5 másodpercet. Miközben a 40. kör után megkezdődött a második kerékcsere hullám, immáron Gasly is feliratkozott büntettetek listájára, pályaelhagyásért 5 másodperc. A 60. körre valamelyest megnyugodott a mezőny, a harmadik helyért viszont öldöklő csata alakult ki Sainz és Pérez között. Több körön keresztül gyötörték egymást míg végül a mexikói át tudta magát rágni az 55-ös Ferrarin. Pérez csapattársa ekkor már több mint 21 másodperccel vezetett Leclerc előtt. Hogy ne legyen annyira egyértelmű Verstappen még kiállt a 69. körben lágy gumikért, így megfutotta a leggyorsabb kört is a címvédő holland. Leclerc futott be másodikként, míg az említett Pérez lett a harmadik. Sainz éppen csak lecsúszott a dobogóról, mögötte Norris futott be. Alonso ezúttal csak a hatodik helyre volt jó, de még így is megverte mindkét Mercedest, Hamilton-Russell sorrendben. Gasly és Stroll futott be a 8. és 9. helyen így kialakítva a pontszerzők listáját. Folytatást egy hét múlva Silverstone-ból!
Hirdetés
Az Osztrák Nagydíj végeredménye:
Versenyző Pont
1. Verstappen 26
2. Leclerc 18
3. Pérez 15
4. Norris 12
5. Alonso 10
6. Sainz 8
7. Russel 6
8. Hamilton 4
9. Stroll 2
10. Gasly 1

Hirdetés

A bajnokság állása tíz hétvége után:
Versenyzők Pontszám Csapatok Pontszám
1. Verstappen 229 1. Red Bull 377
2. Pérez 148 2. Mercedes 178
3. Alonso 131 3. Aston Martin 175
4. Hamilton 106 4. Ferrari 154
5. Sainz 82 5. Alpine 47
6. Leclerc 72 6. McLaren 29
7. Russell 72 7. Haas 11
8. Stroll 44 8. Alfa Romeo 9
9. Ocon 31 9. Williams 7
10. Norris 24 10. Alpha Tauri 2
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?