Eltalált forma és eltalált méret a Captur: a 4,23 méteres ötajtós vagány, 4 felnőttnek is kellően tágas, de városban is könnyedén leparkolható
Harmadjára jár már nálam a második generációs, a kollégák által ráadásul a
nemzetközi menetpróbán és a
hazai bemutatkozáskor is vezetett, a
Clio V alapjaira épülő második generációs Captur, de még mindig tudott meglepetést okozni. Eddig ugyebár a négyhengeres,
155 lóerős csúcsbenzines volt meg automatával és a
100 lóerős alapverzió 5 fokozatú kézi váltóval. Bár utóbbi is egy elég jól használható autó, a 115 lóerős dízel egészen meglepően nagyot licitált még rá.
Igényes a beltér, alapáron hagyományos automata-előválasztót kapunk, a kormány mögül kézzel is kapcsolhatók a fokozatok, de igazából nincs rá szükség, az EDC vezérlése okos
Jó a helykínálat, kényelmesek az ülések, kárpitozásuk is kellemes
Az ismert mai Renault (és Dacia) kezelőszervek, az alapáras 7 colos érintőkijelzővel, a váltó előtt vezeték nélküli telefontöltő-felülettel
A Captur - főként Intens szinten - meglepően igényes autó. Jók az utastér anyagai, ötletes a kialakítás, pakolórekesz, 12V-os és még USB-csatlakozó is bőven van (utóbbiból négyet, 12V-os stekkerből kettőt kapunk). Kényelmesek és gusztusosak az ülések, a tologatható hátsó sorral pedig elég nagy lábteret kapunk. Igaz, továbbra sem látom túl sok értelmét a második sor tologathatóságának, mert a csomagtér alapból is elég nagy, több mint 400 literes, a lábteret pedig kevéssé éri meg csökkenteni, a nagyobb csomagtérméretért elegendő a raktér álpadlóját az alsó szintre tenni.
Alaphelyzetben is elég nagy, de többféle módon növelhető a csomagtér (A fotó Eneos termékmegjelenítést tartalmaz)
Az álpadló lentre helyezésével, a második sor tologathatóságával és persze ülésdöntéssel is megtoldhatjuk a csomagteret
Nem csak az üléskényelem, a rugózási komfort is meglepően jó, pedig alapáron is 17 colos alufelniket kapunk, de kellemesen ballonos, 215/70-es abroncsokkal. Az átlagosnál nagyobb hasmagassággal így a "telekjáró" képesség is egészen jó, egy szőlőbe földúton simán ki lehet merészkedni - persze annak tudatában, hogy összkerékhajtás felárért sincs, komoly eső után, mély sárba nem ajánlott azért bemenni.
Az Intens verzió 3D hatású LED hátsó lámpákat kap, a Renault-tól megszokottan C-alakú menetfénnyel
A mostani Captur legfőbb kérdése persze a hajtáslánc. A Blue dCi 115 a már régóta finomhangolt 1.5 dCi-t jelenti. Volt "ilyenem" második generációs Scenicben, céges Clio II-ben 65, Clio IV-ben 90 lóerővel nyüstöltünk nem egyet, tisztességgel tették a dolgukat, ma viszont egészen meglepő, hogy a lényegében azonos motorblokk mennyivel kulturáltabb. Na persze vélhetően a hengerűrtartalom azonos már csupán a 10-15 évvel ezelőtti verziókhoz mérten.
Régi ismerős az 1.5 dCi, de talán még sehol nem volt olyan finom, mint itt
A 115 lóerős, már AdBlue adalékos, így az Euro 6 normát is teljesítő motor hidegen is egészen csendes és egyenletes járású, a másfél literes motor előnye továbbra is, hogy a gázolajosok között egészen hamar (már 5-10 kilométeres távon is) bemelegszik, az élettartamát nézve persze egyértelmű, hogy ez a motor is leginkább azoknak ajánlott, akik egy-egy indítással legalább 10 kilométert mennek, főként egyhuzamban. Alapáras ugyanis a stop-start, ami a még nem túl meleg időben is rendre megállította, majd szépen újra is indította a motort. Ez azért nagy szó, mert ráadásul automata váltóval is összedolgozik a rendszer, persze ez az automata valójában egy kétkuplungos robotizált. Az elektronika szépen dolgozik, indít, fokozatot kapcsol, utána pedig gyorsan és okosan pakolgatja a sebességeket, akár visszafele is, így motorfékre is számíthatunk. Megjegyzem, versenyautós vezetést tőlem nem kapott, a Captur nem arra van, hanem komfortos utazásra.
Jól rugózik, bírja a hazai utakat, országúti fogyasztása gond nélkül bevihető 4 liter alá, nagy átlagban a 4,5 liter körüli érték teljesen reális
Utóbbira városban, országúton és még autópályán is messzemenően alkalmas. Autópályás csendessége és még 130 km/óránál is 5 liter alatti fogyasztása kellemes meglepetés, az pláne, hogy városban is el lehet vele lenni 4,5 literes érték körül (masszív dugózások nélkül), ha pedig országúton, a szabályokat betartva autózunk, még 4,0 liter alá is bemegy a dCi étvágya, ami főként annak tükrében kedvező, hogy a dízelségnek semmilyen hátránya sem érződik, a Blue dCi meglepően kulturált járású.
A teszthéten bő 500 kilométert tankolás szerint is kereken 4 literes átlaggal hozott a Captur.
A hosszú távok fáradtság nélküli letudását segíti, hogy az autópályás 130 km/órás tempónál is 2400/perc alatti a fordulatszám hetedik fokozatban, ugyanabban az országúti 90-es tempó 1800/perc alatt futható, gyakorlatilag motorhang nélkül. Az viszont döbbenet, hogy bár a Captur dízelmotorral lett nagyon jó utazóautó, pont ehhez nem rendelhető távolságtartós tempomat. Hagyományos persze alapból jár, ahogyan sávtartó, követési távolságra figyelmeztetés és LED fényszóró is - Intens szinten már automata távfény-kapcsolással.
Mindenképp LED fényszórókat kapunk, Intens szinten már automata reflektorral. A ráfutásvédelmet szolgáló első szenzor is alapáras
Automataváltós Captur csakis a gazdagabbik, tehát Intens ellátmánnyal kapható, dízelmotorral 7 649 000 forintért. Ennyiért nagyon gazdag ellátmányt kapunk, sok más mellett automata légkondicionálóval, automata Renault kártyával, 7 colos érintőkijelzővel, amihez nem csak Apple CarPlay, gyári (egészen okos) navigáció, tolatóradar, elektromos rögzítőfék és elektrokróm visszapillantó is jár. Egyéb extrák viszonylag olcsón kaphatók, tolatókamera és első parkolóradar például 50 ezer forintért. Csinos megjelenéséhez és ellátmányához, valamint kulturált és takarékos dízelmotorjához mérten - bármennyire is abszurd - jó áron adott a Captur. Friss és kellemes autó, ami egyszerre kellemes városban és autópályán is, de akkor sem jön zavarba, ha épp le kell térni az aszfaltozott útról. A Renault megszokott 5 év garanciájával és előre (most ráadásul nem egész féláron adott szervizcsomagjával pláne híveket, azaz vevőket szerezhet.
5,5 millióról startol a Captur, a csúcs benzines és a dízel automataváltósan egyaránt 7,649 millió forint, néhány extrával már a 8 milliót közelíti. A tudásához mérten ez még mindig egy jó ár!
Értékelés
Pozitív
Kényelmes futómű, eltalált utas- és csomagtérméret, takarékos, kulturált motor
Negatív
Kikapcsolhatatlan automata távfény, átlós hátralátás
Árak
Tesztmodell alapára
7 649 000 Ft (2020.06.03.)
Tesztautó ára
7 789 000 Ft (2020.06.03.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1461 cm3
Teljesítmény:
85 kW (116 LE) 3750 1/min-nél
Nyomaték:
260 Nm 2000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,0 s
Gyári vegyes fogyasztás:
4,7-5,1 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
ötajtós crossover
Belső szélesség elöl:
1410 mm
Belső szélesség hátul:
1390 mm
Belmagasság elöl:
885-970 mm
Belmagasság hátul:
920 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
130-270 mm
Ülőlap hossza elöl:
510 mm
Ülőlap hossza hátul:
480 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1065 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1000 mm
Csomagtér magassága:
400-570-820 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1550 mm
Raktérnyílás szélessége:
1000 mm
Raktérnyílás magassága:
700 mm
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
1461 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/8
Sebességváltó:
automata (7 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
260 Nm 2000 1/min-nél
Teljesítmény:
85 kW (116 LE) 3750 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,0 s
CO2-kibocsátás:
122-134 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4,7-5,1 l/100km
Fogyasztás a használónál:
4,0 l/100km
More ebbü baj lessz Egy dieselt igy dicsérni ráadásul még Francia-is Jáááj.
Nemsoká jönnek a megmondók.
Viccet félre nekem tetszik Jöhetne ha ilyet keresnék.
Egy 35 éves dízel Merci kibocsájtásának kapcsán ezt írták a Captur-ről:
„ha ezzel a motor élettartama növelhető, a kipufogógáz-tisztító eljárásokat időlegesen le is kapcsolhatták – alighanem ennek köszönhető például a Captur ijesztő kibocsátási értéke, amely a 80 mg/km-es hivatalos határérték több, mint 16-szorosa volt a mérés szerint.”