3,3 literes, sorhatos dízelmotor Európának? Miért ne?
Mondhatni sokkolta az újságírókat a Mazda a CX-60 menetpróbáján. Egyrészt a sorhatos dízelmotorral, ami napjainkban igencsak szokatlan. Másrészt az őszinteségükkel. Ugyanis elmagyarázták, hogy bár nem állnak le a villanyautók fejlesztésével, de nem kívánnak egy lapra feltenni mindent. Ezért a szén-dioxid semleges üzemanyagok fejlesztéséből is kiveszik a részüket. Így látják elérhetőnek azt a célt, hogy szén-dioxid semleges társadalom épüljön. A jövőben tehát az olyan járművek is lehetnek lényegében zéró karbonkibocsátásúak, mint a dízel CX-60.
Downsizing helyett Rightsizing
Ugyanakkor, ha nem csak ezt a szép zöld jövőt vesszük alapul, a dízeleknek továbbra sem érdemes selyemzsinórt küldeni. Továbbra is létezik az a vásárlói réteg, akiknek a mindennapi életükhöz a dízel hajtásláncok kínálják a legoptimálisabb megoldást. Nem is kicsi ez a réteg a Mazda szerint, és őszintén szólva más gyártóktól is hallottunk már hasonló megnyilvánulásokat. Igény tehát lenne rá, csak a szigorú szabályozás nehéz helyzetbe hozza a gyártókat, ebből következően pedig a vásárlókat is. Ám most mégis az ő kedvükben jár a Mazda.
Rendkívül látványosak az arányai
Na, de hogyan sikerült? Az autó külsejéről nem értekeznék most sokat. A konnektoros hibrid hajtáslánccal már próbáltuk, a tesztjében pedig elidőztem kicsit a formatervénél is (
ide kattintva olvashatod). Az arányai továbbra is csodásak, a hosszú orr és a rövid far amolyan sportautós hatást kelt, annak ellenére, hogy ez egy hatalmas SUV. Ahogy a többi típus esetében, ennek is a vörös szín áll a legjobban, ezzel csillognak a legszebben a vonalai, de azért a többi színnel sem kell szégyenkeznie.
Csak a feliratok árulkodnak a dízelségről
Kamu kipufogója a PHEV-nek is van
Bent felszereltségtől függően változik a hangulat, akad olyan, amelyben nagyrészt sötét anyagokkal kissé komor, de kérhető világos burkolatokkal is, ami a térérzetre is jó hatással van. Persze erre panaszkodni nem lehet, bármilyen színben pompázik az utastér. Elöl a fotelszerű ülésekben helyet foglalva a világból kimennénk, és valószínűleg hátulról sem érkezne panasz. Ráadásul ezzel a motorral tényleg óriási távok tehetők meg egyetlen tartálynyi gázolajjal. Korábban is hallottam „mendemondákat” arról, hogy milyen alacsony fogyasztást sikerült elérni vele, de most a saját bőrömön is megtapasztalhattam mindezt.
Világos kárpitokkal sokkal jobban mutat
Először is érdemes megemlíteni, hogy kétféle teljesítményszinttel érhető el a dízel CX-60. Természetesen a „gyengébbik” a takarékosabb, amelynek csak a hátsó kerekeire jut a nyomaték. Gyorsan leszögezem, hogy nem lesz ettől driftgép, egyetlen porcikája sem kívánja az autónak, hogy keresztben autózzunk vele. Na, de vissza az alapokhoz! Szóval a Mazdánál a „right sizing” elvet követik a „downsizing” helyett. Tehát a „megfelelő méretezésre” esküsznek, nem akarnak mindenáron egy pici motort beleerőltetni egy ekkora masinában. Ezért hathengeres, és ezért 3.3 literes a dízelmotor.
Összkerékhajtással is kérhető
A kisebbik 200 lóerős és 450 Nm forgatónyomatékot tud, egy 48 voltos lágy hibrid rendszerrel megtámogatva. A maximális teljesítményt 3600-4200-as fordulat között adja le, míg a maximális nyomatékot már 1400-as fordulattól (3000-ig). Ez az erő, kombinálva a lágy hibrid rendszer 153 newtonméterével 8,4 másodperces 100-as sprintet eredményez. Viszont ennél sokkal fontosabb, hogy a gyáriak kerek 5 literes fogyasztási értéket adtak meg. És tudja! Legalábbis a fedélzeti rendszer szerint, aztán majd remélhetőleg egy hazai teszt során megmérjük. De a tesztút alatt be-bekukkantott 5 liter alá a vegyes fogyasztás a végén pedig 5,2 litert írt ki. Vezetni pedig kellemes. A futómű inkább feszes hangolású, de ez jól jön a kanyarokban, ahol szépen pontosan terelgethető, de ismétlem, nem arra való, hogy kinyomjuk a szemét. Ez egy nagyon kényelmes utazóautó, ami méltóságteljes vonulásra alkalmas.
Aki mégis szeret kanyarogni, az összkerékhajtású változattal lesz boldogabb, ami erősebb is. Ennek érezhetően jobbak a kanyartulajdonságai, viszont a fogyasztása is magasabb. A 254 lóerős változathoz 5,2-5,3 literes vegyes átlagfogyasztást ad meg a gyártó, de itt inkább 6 liter körüli értékre kell számítani. Ami persze így is döbbenetesen jó egy ekkora autótól. Itt már 550 Nm forgatónyomaték áll rendelkezésre, ami 1500-as fordulattól rendelkezésre áll. Ja, és mindkét változatban 8 fokozatú automatikus sebességváltó juttatja el az erőt a kerekek felé, néha meg-megtorpanva, amíg eldönti, hogy mit is akar. Amin még érdemes dolgozniuk a mérnököknek a ráncfelvarrásig, az a zajszigetelés. A dízel mormogásából elég sok jut be az utastérbe, ahogy szél- és gördülési zajból is, ugyanakkor ezt a prémium hifi megrendelésével ellensúlyozni lehet.
Összkerékhajtással meggyőzőbb
Az árak napjaink realitásában mozognak. A gyengébbik változat már 16 349 900 forinttól hazavihető, az erősebbért viszont minimum 18 320 900 forintot kell kicsengetni. Erről és még néhány érdekes dologról az AutóSámánnal is beszélgettem, aki volt olyan kedves és megszólaltatott a videójában, így ha szeretnétek mozgóképen is látni a dízel CX-60-ast, akkor
kattintsatok ide!
Jó lenne egy6-os limuzin is erre a platformra
Ez a kocsi remek válasz egy kérdésre amit senki sem tett fel. Kíváncsi vagyok hogy beválik-e a Mazdának.
” nem akarnak mindenáron egy pici motort beleerőltetni egy ekkora masinában. ” Mások sem jókedvükben csinálják, hanem egy szabályozási környezetnek akarnak megfelelni ami ráadásul vagy három tucat különböző adórendszer terel kordába 30 országban. Sőt egyedül Belgiumnak van vagy 4 teljesen különböző adórendszere és emissziós szabályozása.
” olyan járművek is lehetnek lényegében zéró karbonkibocsátásúak, mint a dízel CX-60.” Lehetnek de az esetek jelentős részében nem. És sajnos sok város (/ország) külön is nekiesett a dízeleknek (szerintem igazságtalanul, de nem én döntök ebben). Tök mindegy hogy el tud menni a dízelmotor nélkül is városban, attól még nem hajthat be pár év múlva rengeteg Európai nagyvárosba, mert 2030-tól ki lesznek tiltva a dízelmotoros autók. Akkor is ha igazságtalanul.
Ennyi erővel fel is gyújthatták volna a fejlesztésre elköltött lóvét, mivel ebből érdemi eladás nem lesz.
Nagyjából egyetértek a cikkel, egy dolgot kivéve, és ez nagyon nem jött be. Ültem benne itthon, nem vagyok magas, 180cm, de elől is iszonyat rövidek az ülőlapok, a combom közepéig alig értek, kényelmetlen, nagyon messze van pl egy Touareg foteljeitől. Kormány nem jön ki eléggé..ha rendesen hátratolom az ülést a pedálokhoz, alig érem el a kormányt. Nagyon elrontották ezt.
Hátul meg borzalom ülni, picike lóca szerü ülés, meredek támla, annyira kényelmetlen hogy nem is emlékszem mikor ültem ekkora autóban ilyen béna kis ülésen, és olyan kicsi az ajtórés és szük, hogy 2 kiszállásból 1x biztos vagy a fejed vagy a lábad vered be..ki kell kecmeregni szó szerint.
Nem értem, ekkora kaszni és ilyen béna ülések? Japánok mikor tanulják már meg, 160cm magasság főlőtt is van élő ember..