Dízel kompaktok – japánt vagy koreait?
Összevetés: Honda Civic 1.6 i-DTEC vs Hyundai i30 1.6 CRDi
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Takarékos kompakt dízelek jártak nálunk - megnéztük, hogy kinek melyik a jobb választás. Megéri-e a Honda a sportosságot a Hyundai kényelmével szemben?
Külcsíny. A japánok 2012-ben dobták piacra a legendás Civic kilencedik generációját. Idén ráncfelvarráson esett át, csakúgy, mint az ugyancsak 2012-ben bevezetett második generációs Hyundai i30. Annak ellenére, hogy a két modell között csupán néhány hónap eltérés van, ránézésre ez sokkal többnek tűnik. A Civic sportosabban mutat, hiszen a Sport felszereltség a piros berakásokkal tarkított dizájncsomaggal sokat dob a külsőn, egy mezei Civic sokkal közelebb állna az i30-hoz. A kis koreai viszont még így is kellemesebb a szemnek, formája már sokkal inkább európai, mint távol-keleti.
Külső méretek
Honda Civic | Hyundai i30 | |
Hosszúság (mm) | 4370 | 4300 |
Szélesség (mm) | 1770 | 1780 |
Magasság (mm) | 1470 | 1470 |
Tengelytáv (mm) | 2595 | 2650 |
Csomagtér (l) | 477 | 378 |
Menetkész tömeg (kg) | 1378 | 1316 |
Megengedett össztömeg (kg) | 1870 | 1940 |
Beltér. Nem csak kívül, belül is lényeges eltérés mutatkozik a két autó között. A Hondánál kicsit az az érzésem van, hogy a Civicet egy az egyben japánoknak tervezték. Pontosabban rájuk szabták. Alacsony termetűeknek megfelelő komfortot nyújt, azonban aki 180 cm vagy ennél nagyobb magassággal bír, annak nem lesz könnyű élete. Teljesen alacsonyra állítva az ülést 1,8 méteres termetemmel bizony a látómezőbe lóg a napellenző alja, lényegében már a szemem előtt van. A fejem felett sincs meg az egy öklömnyi távolság, ami alapkövetelmény lenne - legalábbis a vezetéstechnikai tréningeken minden instruktor ezt szajkózza.
Üléshelyzet. A Civicben egész műszerfal mindkét irányból szorosan rám simul, elég passzentos a hely, pedig nem vagyok egy széltében megtermett alak. Az ülés egyébként kényelmes és jól tart, viszont maga a pozíció és a helykínálat közel nem ideális, ez pedig nem válik a Honda előnyére. Ellenben az i30-ban. Rövid idő alatt könnyen magamra tudom szabni a kokpitet, lényegesen jobban elférek, van hely bőven minden irányban. Kevésbé sportosak, ugyanakkor puhábbak az ülések és az üléspozíció is teljes egészében megfelel az elvárásoknak. Lényegesen kellemesebb az i30-ban ülni, ami által a vezetés is élvezhetőbb. (Ez persze egyénfüggő, vásárlás előtt mindenki számára ajánlott a saját üléspróba!)
Belső méretek
Honda Civic | Hyundai i30 | |
Belső szélesség elöl (mm) | 1450 | 1480 |
Belső szélesség hátul (mm) | 1440 | 1460 |
Belmagasság elöl (mm) | 910-970 | 950-1020 |
Belmagasság hátul (mm) | 910 | 940 |
Hátsó lábtér 180 cm-es sofőr mögött (mm) | 200 | 210 |
Ülőlap hossza elöl (mm) | 510 | 470 |
Ülőlap hossza hátul (mm) | 500 | 450 |
Csomagtér maximális szélessége (mm) | 1350 | 1370 |
Csomagtér szélessége a kerékdobok között (mm) | 1040 | 1020 |
Csomagtér magassága (mm) | 540-970 | 440 |
Csomagtér hossza (mm) | 820 | 780 |
Csomagtér hossza üléshajtással (mm) | 1650 | 1560 |
Helyek hátul. A hátsó üléssor mindkét autóban hasonló komfortot nyújt. Jól el lehet férni 180 cm-es vezető mögött is, amiben viszont nagy eltérés van, az a variálhatóság és a csomagtér. A Honda mágikus ülésrendszere jó találmány, egy-két kattintással felhajthatjuk a hátsó ülőlapokat, így nagyobb tárgyakat, dobozokat könnyedén szállíthatunk a hátsó ülések lábterénél, amennyiben azt nem foglalja el senki. Amennyiben itt még így is kevésnek bizonyul a helykínálat, akkor a 477 literes csomagtér áll rendelkezésre, amely a kompakt kategóriában kellően tágasnak mondható, s természetesen a hátsó ülések síkbafektetésével alaposan bővíthetjük is. Ezzel szemben az i30 egy híján 100 literrel kínál kisebb térfogatot, ami jelentős különbség. Igaz, hogy itt némi helyet elvesz a szükségpótkerék, ami bizonyos esetekben jobb választásnak bizonyul, mint a defektjavító, a plusz hely azonban többször lenne kihasználva. Ha nagyban számít a csomagtérméret, akkor a legtöbben nem kompaktot, hanem kombit vesznek, ezt a meccset viszont kétségkívül a Honda nyerte. Hajtáslánc. Motorikusan mindkét autóban 1,6 literes turbódízel szív ketyeg. A Civic 120 lóerőt és 300 Nm-t ad, az i30 picivel többet, 136 lóerőt nyújt, nyomatékban pedig ugyanott van, mint japán versenytársa. Orgánum szempontjából is van némi különbség. A Civic lényegesen keményebben, nyersebben jár, valójában olyan, mintha legalább egy generációval korábbi motort szereltek volna bele. Környezetvédelmi besorolás szempontjából igaz, hogy csak Euro 5-ös a Honda, talán emiatt van a zajosabb járás. Menet közben terheléskor szintén hangosabb a japán blokk, mint a koreai. Váltó szempontjából van némi különbség a két tesztalany között. A Civic hatgangos kézit, míg az i30 hétsebességes duplakuplungos automatát kapott. Az összehasonlítás ezen a ponton kevésbé állja meg a helyét, röviden azonban annyit érdemes megemlíteni, hogy a Honda manuálisa japánosan pontos és precíz. A Hyundainak pedig van még mit javítani a váltás gyorsaságán, mert műfajához képest lassan vált. Összességében így is 0,1 másodperccel marad el a 0-100 km/órás gyorsulásban az i30 a Civictől, kézi váltóval viszont már az i30 lenne a gyorsabb. Igen, itt azért már számít a 16 lóerő plusz és az alacsonyabb tömeg.
Vezetési élmény. Mindkét autót élmény vezetni. Ez az élmény azonban jelentősen eltér. A Hondát azok fogják élvezni, akik a sportosságot szeretik. A kis átmérőjű kormány közvetlenül reagál, a sportos ülés jó oldaltartású. Nem gond, ha lendületesebben esünk be egy-egy kanyarba, amit jól tolerál az autó, hiszen a feszes, sportos karakterű futómű erre teljes mértékben megadja a lehetőséget. A gördülési zaj halk, ha tapossuk neki, akkor viszont átlag feletti zajjal bír a négyhengeres dízel. A Hyundai ezzel szemben azoknak lesz élmény, akik a komfortosabb, kényelmes utazást preferálják. Az üléspozíció kényelmesebb, az ülések és a rugózás puhább, igaz alacsony tempónál a gördülési zaj jelentősebb, mint a Hondánál. Autópályán 130-140 km/óránál már van némi szélzaj, 120 km/óránál viszont olyan csend uralkodik odabent, mintha egy komolyabb, prémiumkategóriás nagyautóban ülnénk. A nagyautós jelleg a Hondánál is előjön. Szerethető mindkét autó, a Hondánál viszont ismét meg kell említeni, hogy a magasra helyezett üléspozíciót szokni kell, néhány órányi vezetés után viszont meg lehet vele barátkozni. Amíg nincs összehasonlítási alap, addig jó, de amint átülök egy másik, jobb belső kialakítású autóba, akkor ismét eszembe jut, hogy bizony a Honda nem magas embereknek lett kitalálva.
Műszaki adatok, fogyasztás, menetzaj, árak
Honda Civic 1.6 i-DTEC | Hyundai i30 1.6 CRDi | |
Motorosztály | Euro 5 | Euro 6 |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1597 | 1582 |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | 4/16 |
Váltófajta/-fokozat | manuális/6 | duplakuplungos/7 |
Teljesítmény [LE (1/min)] | 120 (4000) | 136 (4000) |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 300 (2000) | 300 (1750-2500) |
Végsebesség (km/h) | 207 | 200 |
Gyorsulás 0-100 km/h | 10,5 | 10,6 |
Gyári vegyes fogyasztás [l/100 km] | 3,7 | 4,2 |
Tesztfogyasztás (l/100 km) | 4,1 | 6,2 |
CO2-kibocsátás (g/km) | 98 | 115 |
Menetzaj 50 km/h-nál [dB(A)] | 58 | 57 |
Menetzaj 90 km/h-nál [dB(A)] | 65 | 64 |
Menetzaj 130 km/h-nál [dB(A)] | 68 | 69 |
Alapár (Ft) | 6 295 000 | 5 199 000 |
Tesztautó ára (Ft) | 7 709 253 | 6 674 000 |
Fogyasztás, árak. Előbbi szempontjából egyértelműen a Honda teljesített jobban. A 4,1 l/100 km átlagnál azt gondolom senki sem kívánhat jobbat, főleg úgy, hogy jócskán volt benne városi üzem - ahol 5 l/100 km fölé szintén nem ment a fogyasztás - és autópályás is. Ezzel szemben a Hyundai - igaz automata váltóval és főként közúton és autópályán hajtva - 6,2 l/100 km átlagot hozott, ami ehhez képest szintén jól hangzik, de a két literes differencia azért sok. Automataváltó nélkül a gyár mindössze három decivel kevesebb fogyasztást ígér, jelen esetben ez 5,9 l/100 km-t jelentene. Megéri-e viszont a Honda az ártöbblete cserébe a jobb fogyasztásért? Nem feltétlen, hiszen alapáron 1,2 millióval többe kerül, igaz a felszereltségi szint némileg jobb, mint a Hyundainál. Ha viszont hasonló felszereltségi szintet nézünk, akkor 5,9 millió, valamint 6,4 millió az árcédula a - továbbra is - a Hyundai javára. Ez a félmillió forint különbség a fogyasztásra vetítve pedig bő 70 ezer km körül térül meg. Ezzel főként akkor érdekes számolni, ha valaki extrém keveset pl. 5000 km-t autózik évente, ilyenkor ugyanis 12 év alatt jön vissza a Honda felára. Végszóként pedig egy tanács azoknak, akik a Hondával szemeznek. Menjenek el a legközelebbi szalonba, üljenek be, csukják be az ajtót és nézzék meg hogy férnek el. Ha rendben, akkor jöhet a tesztkör, utána a döntés.
Honda Civic 1.6 i-DTEC 10.3s
Hyundai i30 1.6 CRDi (M) 10.9s
Fogyasztásról:
http://www.hondanet.hu/28-liter-uj-fogyasztasi-guinness-rekord-a-honda-dizeljevel/
Soha nem vettem még úgy autót, hogy hogy néz ki.
Pöcsös koromban sem érdekelt a fa alatti ajándék csomagolása vagy annak nagysága, ellenben a tartalma igen. Szép, csinos, aranyos kinek melyik jelző tetszik, pedig a csajom legyen.
Eszeveszett ronda az 5 ajtós Civic hátsó lámpája, de a gugli a barátod. Nem azé’ lett ilyen, mert a kicsi rizsszemű egyik reggel így ébredt és ez meg is tetszett neki… Szal sétálj el kereskedésekbe, nézz rá a hátsólámpákra oszt vegyél egy autót.
Ja, gondolom 4 literes turboval, ha a kategóriájába (benzin 1.6-1.8) helyezték volna és azon belül, hogy megy (9,4s) már tisztult volna a kép. De gondolom pénzért talán hülyeségeket is lehet írni…
Egy manuális összehasonlítva egy automatával? Ennek így nincs sok értelme. Miért nem lehetett egy manuális váltós i30-cal összehasonlítani?! Hogy értelme is legyen. Így most a körtét hasonlították össze az almával. Még jó, hogy többet fogyaszt és kevésbé megy az automata.
A Honda CO-ja 98 g/km,a Hyundai CO-ja 115 g/km,a fogyasztása lényegesen jobb a HondánakA zajszint ide is,oda is max 1 dB különbség,ez gyakorlatilag semmi.A kérdésem:mitöl Euro 5 a Honda,és miért Euro 6 a Hyundai ? Tudja valaki ?
Nekem is inkább a Hyundai tetszik jobban formára, és árban is. A Honda formailga nem tetszik, nagyon messze áll az ízlésemtől. Ez az 5 ajtós is és pláne a kombi olyan, mintha a tervezők bementek volna egy kínai boltba és mindent ráakasztottak volna, amit ott találtak, főleg a 80-as évekből ittmaradt hátsó lámpára gondolok. Persze ez ízlések és pofonok kérdése, kinek a szőke, kinek a fekete ……….. 🙂
Jogos az észrevétel, köszi a hozzászólást. Javítottam a km értéket.
Egy rövid próbaút alatt azért messzemenő következtetéseket nem lehet levonni, de én boldog lettem volna az 1.8-as Hondával is. Amúgy tényleg régi fejlesztés ez a motor, de ezért valószínű hosszú távon sem lenne vele probléma, kiforrott motor. Az biztos, hogy nem egy repülő, de Mo nincs is erre szükség szerintem.
A Hyundai-hoz képest ment jól, egy turbós benzines vagy dízel biztos jobb. Ne vitatkozz 😀
Mindkét autót kipróbáltam kereskedésben, igaz benzinmotorokkal, a Hyundait 1.6, a Hondát 1.8 -as szívó motorral szerelték.
Meglepően kifinomult volt a Hyundai, nagyon csöndes, remek váltóval, és nagyon kényelmes is, mindennapokra igazán jó választás. A Honda egy más világ, sokkal sportosabb, feszesebb, jobban tart az ülés, a motorja is jobban megy, de kemény pörgetés árán, nekem a belső méretei is rendben voltak, én a Hondát választanám.
Ha az összehasonlító tesztben nem csak a két autó műszaki kvalitásait nézzük, akkor illene a garanciaidőt és a kötelező garanciális szervizek költségeit is figyelembe venni. Továbbá sokan lehet, hogy akkor sem vennének meg egy „sportos” rugózású autót, ha egyébként elférnek benne, mert a mindennapos közlekedésben fontosabb számukra, hogy a rossz utakon is úgy tudjanak közlekedni, hogy ne essen ki a fogtömésük.
A Honda megtérülés számítást szerintem elnézte, vagy valami adat nem stimmel.
2 liter/100km különbség az közel 700 Ft/100 km, amivel elosztva a félmillió forintos különbözetet, kb. 71500 km adódik. Ez alapján jobban megéri a Honda, ennyit pár év alatt beleraknak egy új dízelbe.
Azért azt lássuk be, hogy merőben más a célcsoportja a két autónak. A Hondáról süt, hogy a sportosabb stílus kedvelőinek készült, míg az i30-as a racionálisabb típusnál találhat be(akárcsak a Cee’d), aki vásárlás előtt mérlegel, hogy azért az árért mennyi extrát kap, mennyi garanciát, stb. A Hondát a neve eladja, a Hyundait még nem, de a presztízs már alakulgat, vannak már szép számmal koreai autó-fanok. Nehéz lenne a választás, én sem tudnék dönteni, melyik kéne. De baromi jó autó mind a kettő.
Alaparak:
Toyota Verso 1.6 D-4D 7.6m 112LE 270NM http://www.autonavigator.hu/teszt/toyota_verso_1_6_d-4d_limited_teszt-12998
Toyota Corolla 1.4 D-4D 5.3m 90Le 205NM http://www.autonavigator.hu/teszt/toyota_corolla_1_4_d-4d_luna_teszt-4570
Ez a ket Toyotat talatam dizel motorral. Egyteru Verso meg a Corolla.
ALAPARAKAT IROK!
Volkswagen Polo 1.2 TSI 4.4m 90LE 160NM http://www.autonavigator.hu/teszt/volkswagen_polo_1_2_tsi_dsg_bmt_teszt-13159
Audi A3 2.0 TDI 7.6m 150LE 320NM http://www.autonavigator.hu/teszt/audi_a3_ambition_2_0_tdi_teszt-9377
Volkswagen Golf VII Highline BMT 1.4 TSi 6.9m 140LE 250NM http://www.autonavigator.hu/teszt/volkswagen_golf_vii_highline_bmt_1_4_tsi_dsg_teszt-9523
Polo kisebb, gyengebb olcsobb. Audi teljesimenyben kb ua. es dragabb, kisebb is. A golf is kb ua. a teljesitmenyt adja kombi de dragabb.
Most látom, 7.7 millaaaaa? Ezeknek elgurult a gyógyszerük… Euro5 nem elírás? Vagy ez egy túltárolt készletmodell?
Amúgy bármelyik autót elfogadnám, de nem sok egy kicsit a 6.5 egy kompakt kisdízeles autóért?
Elnézve ezt a tesztet, újra felmerül a kérdés, ki az a marha aki ezek után Toyotát vesz? Hogy a fenébe nem dőlt még be Japán zászlóshajó márkája?