A régmúlt klasszikusait sem felejtik el az Audi győri gyárában
Idén 30 éves az Audi Hungaria, ezzel kapcsolatban pedig nem nehéz belátni, hogy van mit ünnepelnie a győri üzemnek. 1993-ban egy aprócska motorgyárként indult a projekt, mára azonban a világ legnagyobb hajtáslánc-gyártó üzeme, valamint több mint 170 ezer autó készül évente itt, emellett karosszériaelemeket és speciális célszerszámokat is gyártanak. A dicső múltról azonban már részletekbe menően beszámoltunk év elején,
ezt ide kattintva olvashatjátok. Mindez azonban közel sem a vége a történetnek, hiszen a héten tartották a nagy, 30 éves jubileumi ünnepséget Győrben, amelyen a gyár története mellett a jelenről és a jövőről is érdekes dolgokat tudhattunk meg. Az alábbi képcsokorban először a jelent, majd az Audi Q6 e-tron modellel és az új PPE villanymotorokkal a győri üzem jövőjét is megismerhetitek, illetve a márka elektromos átállásának legfontosabb lépcsőiről, a klasszikus Audi modellek kivezetésének mikéntjéről is szó esik.
Rengeteg autóra és motorra lehet büszke a győri csapat, ám a piedesztán egyértelműen a hamarosan leköszönő TT áll, hiszen ez a modell innovatív, különleges mégis viszonylag elérhető, már persze a többi prémium sportmodellhez képest
A beltér modern, letisztult, egyszerű, mégis árad belőle a sportosság
A kényelem és a prémiumérzet sem maradhat el
A csúcsmodellen a szénszálas légterelők és aero-elemek igazi csemegék a szemnek
A TT kabrió változata még több szabadságot ad
A Q3 nemzetközi sikerei is legitimálják a "Győrből a világnak" szlogent
A Bentley Bentayga luxus SUV-hoz is készülnek itt alkatrészek
A különleges luxusautó különleges részleteket is hordoz
A sajtótájékoztatón a Volkswagen-konszern és a Magyar Kormány legfontosabb szereplői is megjelentek
A rendezvényen felszólalt Nagy Márton, gazdaságfejlesztésért felelős miniszter (balra) és Alfons Dintner, az Audi Hungaria igazgatóságának elnöke is (jobbra)
A jelenlétünkben kezdődött meg az új generációs PPE villanymotorok gyártása is
Az egyik, ha nem a legfontosabb kiállított autó egyértelműen az Audi Q6 e-tron volt a rendezvényen
Az Audi Q6 e-tron lesz az első sorozatgyártású autó a Volkswagen csoporton belül, amely a kimondottan villanyautókhoz fejlesztett Premium Platform Electricre, vagy röviden a PPE-re épül
800 voltos architektúra, 100 kilowattórás, minden eddiginél alacsonyabb, a CATL-től vagy az SDI-tól származó akkucsomag a padló alatt, akár 600 kilométeres hatótáv, illetve 11 kilowattos AC és 270 kilowattos DC töltés is jár az újdonsághoz
Bennfentes információk szerint 2024 év elején bemutatják, a piaci bevezetés jövő nyárra várható, az ára pedig pontosan félúton helyezkedik majd el a Q4 e-tron és Q8 e-tron között, tehát jelenlegi árfolyammal számolva nagyjából 27 millió forint környékére kell számítani
Itt érdemes néhány szót ejteni az egyéb Audi modellek jövőjéről is, a rendezvényen jelen lévő Audi fejesektől ugyanis azt is részletesen megtudtuk, hogy miként alakul majd át az elkövetkező években a teljes modellpaletta. A következő generációkkal a páros számot viselő modellek mind kizárólag elektromosak lesznek, ilyen például az A4, az A6 és az A8, illetve a Q4, Q6 és Q8 modellek. A páratlan számok belsőégésű motort jeleznek majd, így a jelenlegi, benzines és dízel A4 utódja az A5 lesz, a jelenlegi benzines és dízel A6 utódja pedig az A7, és így tovább.
Ezekből azonban nem készül kombi változat, így a klasszikus, autópályázásra tervezett, nagy puttonyos modellek lényegében el is tűnnek az Audi kínálatából a változással.
A kiállított Q6 e-tron az 55 teljesítményszint-megjelölést kapja majd, 375 lóerővel és összkerékhajtással ez - a korábbi információkkal ellentétben - nem a belépő, hanem a középső modell lesz a kínálatban, amelyből a legtöbb eladást tervezik az ingolstadtiak. Emellett egy kizárólag hátsókerék-hajtásos alapmodell és egy 510 lóerős SQ6 e-tron is várható. A kérdéseinkre válaszoló szakemberek azt is elárulták, hogy a Q6 e-tron fő vetélytársainak a Tesla Model Y-t és a Magyarországon készülő Mercedes-Benz EQB modellt tartják, ám fontos megjegyezni, hogy a Q6 e-tronból a jelenlegi tervek szerint nem készül majd hétüléses változat.
A gyár szempontjából a legfontosabb esemény azonban a PPE motorok gyártásának kezdete volt
Az elejétől a végéig megnézhettük a részfolyamatokat, jelenleg egy műszakban készülnek a villanymotorok, ám három műszakban akár napi 2000 PPE erőforrás legyártására is készen áll az üzem
Egy motor nagyjából 2,5 óra alatt készül el az új gyártósoron
Az első tengelyre tervezett erőforrások 275 és 430 newtonméter közötti forgatónyomaték-értékekkel rendelkeznek majd, hátul 520 és 580 newtonméter között tudnak majd a PPE villanymotorok
Természetesen egyelőre a belsőégésű motoroké marad a főszerep Győrben, a kategória királya a Lamborghini Revuelto szívó V12-ese, ehhez azonban csak bizonyos alkatrészek készülnek nálunk, az összeszerelés Olaszországban történik
Élmény a részleteket vizsgálni a 6,5 literes erőforráson
Így néz ki a motor a helyén, bizony, egy Revuelto is kiállításra került az ünnepségen
A Lamborghini újdonsága kívül-belül rengeteg érdekességet rejt
A műszerfalat három kijelző határozza meg
A Revuelto karosszériájára is büszkék lehetnek a győriek, az ajtaja például nálunk készül
Nem a Lambo volt azonban a legérdekesebb versenygép, az Audi F1 autóját is kiállították
Az orrától a kipufogóig minden részlet érdekes a prototípuson
Az Audi a 2026-os szezontól tervez részt venni a versenyben
Íme a kormány és az ülés az F1 autóban
Rengeteg érdekességet tartogatott tehát az Audi gyárlátogatás és a jubileumi rendezvény. Az autóipar és a márka változásai ellenére azonban egy valami biztos: a győri gyárral továbbra is számolnak az ingolstadtiak. Sőt, hamarosan a spanyol kollégáknak is kulcsfontosságú lesz az üzem, köztudott, hogy a Cupra újdonsága is itt készül majd. A munkavállalóknak sem kell aggódni, a PPE villanymotorok gyártásához ugyanis a leköszönő modellek, motorok és alkatrészek gyártósorairól érkezik a munkaerő. A gyártósor mellett kapott válaszokból az is kiderült, hogy az elkövetkező években az összes, jelenleg belsőégésű motorokon dolgozó munkás átképzésére szükség lesz, így nem tervezik jelenlegi dolgozók elbocsátását sem az új technológiák térhódítására hivatkozva.
Közel 12 ezer ember dolgozik jelenleg az Audi győri üzemében, ez a szám pedig jó eséllyel csak nőni fog a jövőben
Értem én, hogy menniük kell a villanyhajtás felé, ha akarnak, ha nem, hiszen ezek az új előírások. És az is világos, hogy bizonyos modellek megszűnnek és újak, mások jönnek helyettük. De azt azért nem teljesen értem, hogy miért pont a kombi modellek gyártását kell beszántani. Nem néztem utána, de szerintem az A4 és az A6 esetében is kombiból fogy több és nem szedanból.