Dízel is, könnyű is, hibrid is, mi az? – Kia Sportage menetpróba

Zsolnáig gurultunk a Kia felfrissült szabadidő-autójával

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A felfrissített Kia Sportage egyik legnagyobb újdonsága a könnyű hibrid erőforrás. Egy hosszabb szlovákiai túra során néztük meg, hogy mit tud a kétliteres dízelmotor és az aprócska villanymotor párosa.


Negyedik generációját éli a Kia Sportage szabadidő-autó, ám nem is oly rég egy ráncfelvarrásra küldték, hogy a konkurenciával továbbra is sikeresen vegye fel a harcot. A típusfrissítés során teljes mértékben megőrizték az autó karakterét, első pillantásra szinte alig lehet észrevenni a változásokat. Azonban egy kicsit tovább pihentetve a szemünket a formaterven, már több módosítás is feltűnik. A Kia jellegzetes tigrisorr hűtőmaszkját finoman átrajzolták, a fényszórók pedig magasabbra kerültek és a motorházfedél külső éle mentén hátrafelé húzva helyezkednek el. Formájuk nem változott, azonban a bura alatt sokkal látványosabb formák köszönnek vissza.

A lökhárító alsó részén elhelyezkedő légbeömlő formája is változott. Szélesebbre szabták, így hatékonyabbá tették a hűtést, ráadásul szélesebbnek láttatja az autót, pedig az 1855 milliméteres érték nem változott.

A lökhárító szélein elhelyezett díszbetétek is módosultak, bár ugyanúgy helyet kaptak benne a „jégkocka” ködfényszórók, mint az elődben, viszont most már egy krómcsík is kettészeli ezt a területet. Hátul már kevésbé lehet változásokról beszélni. A lámpák burája alatti rajzolat alakult át, illetve a lökhárítóban látható lámpák mutatnak más képet, mint eddig. A GT Line modellek egy fokkal csinosabbak, hiszen fényes feketére fényezett hűtőmaszkot, ezüstszínű első és hátsó védőlemezeket, valamint a küszöbökön és a csomagtérajtón sötét krómdíszeket kapnak.

Az utastérben sem érdemes nagy formai változásokat keresni, viszont a több apró módosítás mind hasznos. Új kormánykereket és könnyebben leolvasható műszereket szereltek be, míg a szövetkárpitoknál megjelent a kéttónusú fekete/szürke kombináció. A GT Line modellekhez elérhető ugyanez a kettős szín bőrkárpittal is, valamint extraként fekete bőr piros kiemelésekkel. A középkonzol alsó részén található tárolóhely egy picit mélyebb lett, ám ez a kis növekedés is sokkal jobban kihasználhatóvá tette. Nem mellesleg a mobiltelefonok itt vezeték nélkül is töltődhetnek. Emellett a vezető ülése akár 10 irányba elektromosan állítható is lehet, természetesen fűtőberendezéssel, míg az elöl ülő utas ugyanebből nyolc irányban állíthatót kap. Hátul is kényelmes, 260 milliméteres a lábtér, viszont a könnyű hibrid modellek csomagtere egy picit szűkebbé vált, bár az alaphelyzetben 439 literes térfogat is jól használható. A padló alatt pedig további tárolóhelyek várják az apróbb holmikat.
Hirdetés

A Sportage motorpalettáján az 1,6 literes motorok dominálnak. Van itt benzines 132 és 177 lóerővel, valamint dízel 116 és 136 lóerővel. Ám a legérdekesebb a kétliteres dízel, 185 lóerővel és 400 Nm forgatónyomatékkal, hiszen ezekhez az értékekhez egy kis villanymotor is hozzájárul ennél az erőforrásnál. A hivatalosan EcoDynaimcs+ néven futó dízel mellé 48 voltos rendszert társítottak 0,44 kWh-ás lítium-ion akkumulátorokkal.

A 12 kilowattos, indítómotor szerepét is betöltő generátorrral a hajtáslánc működése rendkívül hatékony.

Az új, WLTP eljárás szerint mért szén-dioxid kibocsátása akár négy százalékkal is csökkenhet. Egészen pontosan 138 g/km az érték manuális váltóval, a kipróbált 8 fokozatú automatikus sebességváltóval pedig 149 g/km. Habár ez egy hangyányit több szén-dioxidot ereget a levegőbe, mégis csábítóbb szerkezet, ugyanis fantasztikusan kapcsolgat. Minden kilométer öröm vele. Szerintem mondanom sem kell, hogy városban fantasztikusan kényelmes, az országutakon pedig bizonyította, hogy az előzések során is „érti mit akar a vezető”. Minden előzés stresszmentes. Erőben nincs hiány, és ezt remekül használja ki a váltó, nem torpan meg hirtelen és ijesztően a manőver kellős közepén, szóval bátran lehet vele közlekedni.

A zsolnai Kia gyárba vezető út során bebizonyította a Sportage, hogy kiváló utazóautó. A 300 kilométeres út végén ugyanolyan frissen és üdén szálltam ki az autóból, mintha csak az agglomerációba ruccantam volna ki vele. Az ülések oldaltartásába tudnék talán belekötni, hiszen a hegyeken átvágva azért előbújt belőlem a kisördög, és a kanyarokban persze az élményt kerestem, de a Sportage nem erre való. A futóműve maximálisan kényelemre hangolt, ennek megfelelően lágyan gördül át az úthibákon, normális tempónál pedig bőven megfelel az ülések tartása is.
Kia Sportage - méretek
Hosszúság [mm] Szélesség [mm] Magasság [mm] Tengelytáv [mm] Csomagtér [l]
4485 1855 1635 2670 439-1428

Az utazás során a Kia legmodernebb vezetősegédei könnyítik meg a sofőr munkáját. Többek között a városi araszoló funkciós adaptív tempomat, a parkolást segítő panorámakamera és fáradtságérzékelő is helyet kapott az autóban. Bár a kamerakép felbontásán még dolgozhatnának kicsit a mérnökök. Az infotainment rendszerek 7 vagy 8 colos kijelzővel is elérhetők, a menü könnyen átlátható és a kezelése senkinek nem okozhat gondot. De, amire már biztosan sokan kíváncsiak, hogy mennyit fogyaszt a könnyű hibrid erőforrással a Sportage? A mild hibridekben a villanymotor ugye, soha nem mozgatja egyedül az autót, ám több fronton is besegít a fogyasztás csökkentésébe. Egyelőre csak a fedélzeti számítógép adataira hagyatkozva 6,8 literre adódott a kirándulás átlaga. Egy részletesebb teszt során pedig pontosabban is megmérjük majd, hogy mennyit iszik a motor.
Kia Sportage - motorpaletta
1.6 GDi 132 LE 1.6 T-GDi 177 LE 1.6 CRDi 116 LE 1.6 CRDi 136 LE 2.0 CRDi 185 LE
Emissziós norma Euro 6d-TEMP
Hengerűrtartalom (cm3) 1591 1598 1598 1598 1995
Hengerek/szelepek száma 4/16
Teljesítmény [LE (1/min)] 132 (6300) 177 (5500) 116 (4000) 136 (4000) 185 (4000)
Nyomaték [Nm (1/min)] 161 (4850) 265 (1500-4500) 280 (1250-2750) 320 (1250-2750) 400 (1750-2750)
Végsebesség [km/h] 182 201 180 180 201
Gyorsulás 0-100 km/h 11,5 9,1 11,8 11,2 9,5
Kombinált fogyasztás [l/100 km] 6,9 - 7,2 7,6 - 7,9 4,8 - 5,0 5,1 - 5,2 5,2 - 5,4
Alapár [Ft] 6 299 000 6 899 000 7 079 000 7 249 000 8 749 000
Akciós lapár [Ft] 5 999 000 6 599 000 6 779 000 6 949 000 8 449 000

Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

5 thoughts on “Dízel is, könnyű is, hibrid is, mi az? – Kia Sportage menetpróba

  • 2018.11.19. at 09:55
    Permalink

    A 970mm lábtér az nálatok a hátsó fotel ülőrészének vége és az első fotel háttámlája közötti távolság? Mert ha igen, akkor az A8L fasorban sincs 🙂

  • 2018.11.27. at 20:13
    Permalink

    Nekem nem tetszik ez a Sportage. Ebben a szegmensben a testvérmodell Hyundai Tucson sokkal jobban tetszik. Persze ez ízlések és pofonok dolga, de én valahogy nem tudok megbarátkozni ezzel a tigrisorral.

Vélemény, hozzászólás?