Dízel is, könnyű is, hibrid is, mi az? – Kia Sportage menetpróba
Zsolnáig gurultunk a Kia felfrissült szabadidő-autójával
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A felfrissített Kia Sportage egyik legnagyobb újdonsága a könnyű hibrid erőforrás. Egy hosszabb szlovákiai túra során néztük meg, hogy mit tud a kétliteres dízelmotor és az aprócska villanymotor párosa.
Negyedik generációját éli a Kia Sportage szabadidő-autó, ám nem is oly rég egy ráncfelvarrásra küldték, hogy a konkurenciával továbbra is sikeresen vegye fel a harcot. A típusfrissítés során teljes mértékben megőrizték az autó karakterét, első pillantásra szinte alig lehet észrevenni a változásokat. Azonban egy kicsit tovább pihentetve a szemünket a formaterven, már több módosítás is feltűnik. A Kia jellegzetes tigrisorr hűtőmaszkját finoman átrajzolták, a fényszórók pedig magasabbra kerültek és a motorházfedél külső éle mentén hátrafelé húzva helyezkednek el. Formájuk nem változott, azonban a bura alatt sokkal látványosabb formák köszönnek vissza.
A lökhárító alsó részén elhelyezkedő légbeömlő formája is változott. Szélesebbre szabták, így hatékonyabbá tették a hűtést, ráadásul szélesebbnek láttatja az autót, pedig az 1855 milliméteres érték nem változott.
Az utastérben sem érdemes nagy formai változásokat keresni, viszont a több apró módosítás mind hasznos. Új kormánykereket és könnyebben leolvasható műszereket szereltek be, míg a szövetkárpitoknál megjelent a kéttónusú fekete/szürke kombináció. A GT Line modellekhez elérhető ugyanez a kettős szín bőrkárpittal is, valamint extraként fekete bőr piros kiemelésekkel. A középkonzol alsó részén található tárolóhely egy picit mélyebb lett, ám ez a kis növekedés is sokkal jobban kihasználhatóvá tette. Nem mellesleg a mobiltelefonok itt vezeték nélkül is töltődhetnek. Emellett a vezető ülése akár 10 irányba elektromosan állítható is lehet, természetesen fűtőberendezéssel, míg az elöl ülő utas ugyanebből nyolc irányban állíthatót kap. Hátul is kényelmes, 260 milliméteres a lábtér, viszont a könnyű hibrid modellek csomagtere egy picit szűkebbé vált, bár az alaphelyzetben 439 literes térfogat is jól használható. A padló alatt pedig további tárolóhelyek várják az apróbb holmikat.
A Sportage motorpalettáján az 1,6 literes motorok dominálnak. Van itt benzines 132 és 177 lóerővel, valamint dízel 116 és 136 lóerővel. Ám a legérdekesebb a kétliteres dízel, 185 lóerővel és 400 Nm forgatónyomatékkal, hiszen ezekhez az értékekhez egy kis villanymotor is hozzájárul ennél az erőforrásnál. A hivatalosan EcoDynaimcs+ néven futó dízel mellé 48 voltos rendszert társítottak 0,44 kWh-ás lítium-ion akkumulátorokkal.
A 12 kilowattos, indítómotor szerepét is betöltő generátorrral a hajtáslánc működése rendkívül hatékony.
Az új, WLTP eljárás szerint mért szén-dioxid kibocsátása akár négy százalékkal is csökkenhet. Egészen pontosan 138 g/km az érték manuális váltóval, a kipróbált 8 fokozatú automatikus sebességváltóval pedig 149 g/km. Habár ez egy hangyányit több szén-dioxidot ereget a levegőbe, mégis csábítóbb szerkezet, ugyanis fantasztikusan kapcsolgat. Minden kilométer öröm vele. Szerintem mondanom sem kell, hogy városban fantasztikusan kényelmes, az országutakon pedig bizonyította, hogy az előzések során is „érti mit akar a vezető”. Minden előzés stresszmentes. Erőben nincs hiány, és ezt remekül használja ki a váltó, nem torpan meg hirtelen és ijesztően a manőver kellős közepén, szóval bátran lehet vele közlekedni.A zsolnai Kia gyárba vezető út során bebizonyította a Sportage, hogy kiváló utazóautó. A 300 kilométeres út végén ugyanolyan frissen és üdén szálltam ki az autóból, mintha csak az agglomerációba ruccantam volna ki vele. Az ülések oldaltartásába tudnék talán belekötni, hiszen a hegyeken átvágva azért előbújt belőlem a kisördög, és a kanyarokban persze az élményt kerestem, de a Sportage nem erre való. A futóműve maximálisan kényelemre hangolt, ennek megfelelően lágyan gördül át az úthibákon, normális tempónál pedig bőven megfelel az ülések tartása is.
Kia Sportage - méretek
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] |
4485 | 1855 | 1635 | 2670 | 439-1428 |
Az utazás során a Kia legmodernebb vezetősegédei könnyítik meg a sofőr munkáját. Többek között a városi araszoló funkciós adaptív tempomat, a parkolást segítő panorámakamera és fáradtságérzékelő is helyet kapott az autóban. Bár a kamerakép felbontásán még dolgozhatnának kicsit a mérnökök. Az infotainment rendszerek 7 vagy 8 colos kijelzővel is elérhetők, a menü könnyen átlátható és a kezelése senkinek nem okozhat gondot. De, amire már biztosan sokan kíváncsiak, hogy mennyit fogyaszt a könnyű hibrid erőforrással a Sportage? A mild hibridekben a villanymotor ugye, soha nem mozgatja egyedül az autót, ám több fronton is besegít a fogyasztás csökkentésébe. Egyelőre csak a fedélzeti számítógép adataira hagyatkozva 6,8 literre adódott a kirándulás átlaga. Egy részletesebb teszt során pedig pontosabban is megmérjük majd, hogy mennyit iszik a motor.
Kia Sportage - motorpaletta
1.6 GDi 132 LE | 1.6 T-GDi 177 LE | 1.6 CRDi 116 LE | 1.6 CRDi 136 LE | 2.0 CRDi 185 LE | |
Emissziós norma | Euro 6d-TEMP | ||||
Hengerűrtartalom (cm3) | 1591 | 1598 | 1598 | 1598 | 1995 |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | ||||
Teljesítmény [LE (1/min)] | 132 (6300) | 177 (5500) | 116 (4000) | 136 (4000) | 185 (4000) |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 161 (4850) | 265 (1500-4500) | 280 (1250-2750) | 320 (1250-2750) | 400 (1750-2750) |
Végsebesség [km/h] | 182 | 201 | 180 | 180 | 201 |
Gyorsulás 0-100 km/h | 11,5 | 9,1 | 11,8 | 11,2 | 9,5 |
Kombinált fogyasztás [l/100 km] | 6,9 - 7,2 | 7,6 - 7,9 | 4,8 - 5,0 | 5,1 - 5,2 | 5,2 - 5,4 |
Alapár [Ft] | 6 299 000 | 6 899 000 | 7 079 000 | 7 249 000 | 8 749 000 |
Akciós lapár [Ft] | 5 999 000 | 6 599 000 | 6 779 000 | 6 949 000 | 8 449 000 |
A 970mm lábtér az nálatok a hátsó fotel ülőrészének vége és az első fotel háttámlája közötti távolság? Mert ha igen, akkor az A8L fasorban sincs 🙂
Bocsi, az a hátsó belmagasság száma. Máris javítom, köszi, hogy szóltál.
Nekem nem tetszik ez a Sportage. Ebben a szegmensben a testvérmodell Hyundai Tucson sokkal jobban tetszik. Persze ez ízlések és pofonok dolga, de én valahogy nem tudok megbarátkozni ezzel a tigrisorral.