Dízel helyett konnektorost? Mit tud így az új Skoda Superb?

Ideje áttérni? Skoda Superb Combi iV SportLine 1.4 TSi DSG PHEV teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Konnektoros hibridként, azaz PHEV-ként igazi svájci bicska lett a Superb. Nem is a zöld rendszám a legnagyobb ütőkártyája, hanem kényelme és menetdinamikája.

Nem kérdés, hogy a modern kor harmadik generációs, nem mellesleg 4,87 méter hosszú Superbje egy remek utazóautó, tavalyi frissítésénél viszont nem csak szokásos ráncfelvarrást, például digitális műszerfalat, hanem iV néven plug-in hybrid verziót is kapott. Az ötajtós limuzin és a kombi is. A hajtáslánc nem egy nagy újdonság, hiszen a Passat GTE-ből ismert: az itt 154 lóerős 1.4 TSI és a DSG váltó közé, a benzinmotortól egy kuplunggal elválasztva egy 85 kW-os 116 lóerős, már indulástól kezdve 330 Nm nyomatékot adó villanymotor került. Az összteljesítmény 218 lóerő, nyomatékból 400 Nm áll rendelkezésre, ez pedig

pont olyan dinamikát ad, mint amilyet a vagány SportLine külsőtől elvárunk: a 100-as sprint 7,7 másodperc, a végsebesség 224 km/óra lehet.

Sportautó persze nem lett a Superbből, de a SportLine csomag dedikált lökhárítóival és a "Versenykék metál" fényezéssel már-már RS hangulatot kapunk. Elöl méhsejtmintás az alsó légbeömlő, hátul teljesen kamu a két kipufogóvég, a lámpák elöl-hátul ékszerek, nem hiába a Crystal Lighting elnevezés az adaptív LED fényszórón. Az irányjelzők látványos és biztonságos futófényesek, középen pedig iV specifikus, tömör a hűtőmaszk. Jobb oldalát kihajtva érhetjük el a töltőcsatlakozót, ami így eléggé rejtett,

a Superb iV leginkább zöld rendszámával mutatja, hogy ő elektromos üzemű is.

Nem is kicsit, hiszen minden indítás után elektromosként indul, magyarán az indítógomb megnyomására csak egy jellegzetes csippanást és egy Ready feliratot kapunk. Ha nem tesszük át hibridbe, akkor addig megy elektromosan, amíg le nem merül. Akár autópályán is haladhatunk benzinégetés nélkül, egészen 130 km/órás tempóig. Feltöltött akkumulátorral WLTP norma szerint 55 kilométer az elektromos hatótáv, ez akár hozható is, persze nem 130-cal. Nálam 57 kilométeres hatótávot többször is jelzett töltés után az iV, sőt egyszer 64-et is, de utóbbihoz még a légkondicionálással is spóroltam és persze nem autópályán mentem. Könnyű kitalálni, a hosszú és lassabb szakaszokat tartogató vidéki üzem a leginkább fogyasztásbarát a konnektoros Superb számára is. Városi dugóban és légkondival a csaknem 1,7 tonnás saját tömegű autóval simán összejön a 20 kWh/100 km körüli elektromos fogyasztás, ami a bruttó 13, nettó 10,5 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátorral pont 50 kilométeres emissziómentes hatótávot ad. Ha 50 kilométerenként feltöltjük, ami a 3,6 kW-os töltési teljesítménnyel Type2 oszlopról nem egész 3 óra alatt, de még konnektorról is 5,5 óra alatt megvan, benzinégetés nélkül autózhatunk. Viszont a nagy teljesítmény az, hogy az emissziómentes kilométerek után is a dízel Superbeket is megszégyenítően takarékos és főként csendes üzemet kapunk, na meg a menetdinamika is több mint korrekt.
Hirdetés
Sokat mondó, hogy akkor is megdöbbentően jó a gyorsulás, ha csupán elektromosan autózunk, pedig ilyenkor csupán 116 lóerőnk és 330 newtonméterünk van, de nem kell ennél több. A "gázreakció" ilyenkor és hibrid módban is rendkívül élénk, a 218 lóerős összteljesítmény csak a dedikált gombról elérhető Sport módban jön elő, de sok szükség igazából nincs rá. A hibrid mód automata üzemet és kívánt szintű akkutöltöttség megtartást, illetve oda töltést is kínál, mindezt egy látványos ábrával vezérelhetjük a központi kijelzőről. Érdekes, hogy hiába állítjuk be a navigációt, nem azzal számol, hogy onnan már nem lesz szükség töltésre, hanem nagyjából azzal, hogy onnan még vissza is kell jutnunk a kiindulási pontra. Így például egy 100 kilométeres úton nagyjából csak kétharmadnyi töltöttséget használt el. Vajon hozta a katalógusérték szerinti 1,9 l/100 km fogyasztását? Naná, hogy nem, de a légkondizással adódott 3,4 l/100 km átlag is korrekt. Persze ne feledkezzünk meg a mellé fogyasztott 6,4 kWh áramról sem, ami otthoni tarifával még 250 forinttal növeli meg az amúgy 1265 forintos benzinköltséget. Ha benzines fogyasztásra vetítjük, így már 4 liter környékén járunk, ami szintén nem rossz a 7,7 másodperces gyorsulás, a 220 km/óra feletti végsebesség, valamint a Superb mérete, kényelme és tömege tükrében. A töltés utáni 200 kilométer után már 3,8 l/100 km volt a benzinfogyasztási adat, az áram-étvágy viszont még lejjebb ment, hiszen 200 kilométerre oszlott el a felhasználható 10,5 kWh. A teljes tesztátlag 527 kilométeren 3,3 l/100 km lett, de jól jelzi a hozzá társult 7,1 kWh/100 km adat, hogy szorgalmasan töltögettem is. Előny, hogy a Superb lemerült akkumulátorral is ügyes hibridként viselkedik, amint elvesszük a gázt, a benzinmotor megáll, ha pedig kell, észrevétlenül indul újra. A visszatermelés mértéke alapból igen szerény, de több fokozatban állítható, így erős motorfék-hatást is kaphatunk. Hibrid üzemmódban és beállított navigációval az autó maga is okosan váltogat a menetmódok között: a falvakban, városokban elektromosan autózhatunk, országúti és autópályás tempónál azonban már beindítja a benzinmotort. A távolságtartós tempomattal is felszerelt tesztautó ráadásul még egy elég lenyűgöző dolgot tudott: beállított navigációval nem csak akadályt érzékelve, hanem a körforgalmak, a kanyarok és a leágazások előtt is magától lassított, épp arra a tempóra, amivel még biztonságosan, de nem vészesen lassan abszolválható az adott manőver. Ez nyilván nem iV sajátság, az okostelefonos applikációból előre programozható előtemperálás viszont az, ahogyan az is, hogy a mély padlórekesz nélkül "csak" 510 literes csomagtér a ledöntött ülésekkel egy szintet ad. Nem mellesleg üléshajtás nélkül is több mint 1, azzal bő 2 méter hosszú a raktér.
Hirdetés
Az iV Superb Combiként talán a leginkább praktikus plug-in hybrid, elképesztően ügyes modell, amolyan svájci bicska. Élmény vezetni, SportLine csomaggal dögös, de még a feláras 19 colos felnikkel is kényelmes rugózású és persze elképesztően tágas belterű. Az 50 kilométer feletti elektromos hatótáv már elegendő, de utána is takarékos üzemet kapunk. Ha mindehhez mérjük 13,44 millió forintos alapárát (ami az alap kedvezménnyel 12,54 milliót jelent), teljesen reális áron adott, pláne úgy, hogy a cégautóadó-mentességet és a legtöbb városban ingyenes parkolást adó zöld rendszámhoz a felár mindössze 300 ezer forint körüli az automataváltós csúcs dízelhez mérten, aminél nem csak takarékosabb és tisztább üzemű, hanem jobb menetdinamikájú is. A tesztautó erre tett még rá egy lapáttal kimagasló felszereltségével, sok más mellett virtuális pedállal kéz nélkül nyitható elektromos csomagtérajtajával és az összes elérhető sofőrsegéddel. Így már 15,9 millió forint az újkori ára, amivel még mindig nagyon korrekt ajánlat a konkurenciához mérten: ilyen tudású és helykínálatú plug-in hybrid máshol sincs olcsóbban. A Superb iV a racionálisan gondolkodó tehetős vásárlóknak, illetve szerencsés cégautó-választóknak kiváló választás, dízel helyett is.
Értékelés
Pozitív
Csendes, erős, kiforrott hajtáslánc, korrekt fogyasztás, elképesztő helykínálat és kényelem
Negatív
Nem olcsó, 3 kuplung dolgozik a hajtásláncban - vajon milyen lesz 200 ezer km után?
Árak
Tesztmodell alapára
13 441 680 Ft (2020.07.15.)
Tesztautó ára
15 914 270 Ft (2020.07.15.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1395 cm3
Teljesítmény:
160 kW (218 LE)
Nyomaték:
400 Nm
Gyorsulás 100 km/h-ra:
7,7 s
Végsebesség:
224 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
1,9 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4862 mm
Szélesség:
1864 mm
Magasság:
1511 mm
Saját tömeg:
1730 kg
Össztömeg:
2250 kg
Tengelytáv:
2836 mm
Karosszéria-kivitel:
kombi
Csomagtér:
510 l
Belső szélesség elöl:
1500 mm
Belső szélesség hátul:
1500 mm
Belmagasság elöl:
900-990 mm
Belmagasság hátul:
900 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
320 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
470 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1080 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1080 mm
Csomagtér hossza:
1110 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
2060 mm
Raktérnyílás szélessége:
1080 mm
Raktérnyílás magassága:
900 mm
Motor és váltó
Motor:
Hibrid (Benzin)
Motorosztály:
Euro6d-TEMP
Hengerűrtartalom:
1395 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
automata (6 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
400 Nm
Teljesítmény:
160 kW (218 LE)
Menetteljesítmény
Végsebesség:
224 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
7,7 s
CO2-kibocsátás:
38 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
1,9 l/100km
Fogyasztás a használónál:
3,3 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?