Divat, meg SUV? A Velar mellett minden csak vicc
Range Rover Velar hazai menetpróba
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Már akkor szabadidő-autót gyártottak, amikor senki más. Ki tudhatná jobban, milyennek kell lennie? A Velarral most az egész SUV-divatőrület szemébe röhög a Range Rover.
Hiányzó mérettel pótolt egy űrt a Range Rover kínálatában, a Velar az Evoque és a Range Rover Sport közé érkezett. Méretben és padlólemezben szinte azonos a Jaguar F-Pace-szel, ám sokkal nehezebb dolgunk van összehasonlítani őket, mint gondolnánk. Nem volt rossz az F-Pace, sőt, az egyik legjobban vezethető SUV-nak tartom, de hagyott kívánni valót maga után, nem is keveset. Ebben a tekintetben rossz előítéletekkel indultam a Velar felé, mert volt min dolgozniuk ahhoz, hogy jó legyen. És jó lett, meglepően jó, megkockáztatom, hogy a márka egész kínálatánál, így a Jaguar modelljeinél is toronymagasan jobb minőségérzetet nyújt, nem beszélve a formákról, a megjelenésről, a képességeiről. Divat ma az SUV, de minden, amit annak hívnak, valamint divatosnak neveznek, csak bohóckodásnak tűnhet a Velar mellett.
Range Rover Velar- méretek
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] | Gázlómélység [mm] |
4803 | 2032 | 1636-1723 | 2874 | 673 -1731 | 650 |
Nem kell tolakodóan nagy autóra számítanunk, a Velar épp még kényelmes méret ahhoz, hogy ne érezzük kínosan szűknek a városi forgalmat vele, de mégis messziről is jól látszik. Behajtott tükrökkel is szélesebb két méternél, magassága viszont nem vészes, minden tesztautóban ott figyelt a feláras légrugós futómű, amivel úgy 5 centit emelhetünk a Velar hasmagasságán, így az alapkivitellel együtt a teljes magasság 1636-1723 között mozog – a méretadatokat egyébként a menüjéből is lekérdezhetjük, van az a helyzet, ahol jól tud jönni. Tekintélyes, de nem elsősorban mérete, hanem kinézete miatt. A Velar olyan, mint egy tanulmányautó, letisztult, elnagyolt, olyan megoldásokkal, amiket eddig nem láttunk, mint például a zárásra és elindulásra behúzódó kilincsek. Emellett viszont megőrizték a márkára jellemző vonalakat, így nem kérdés, hogy a Velar is ugyanolyan időtálló lesz, mint bármelyik Range Rover. Apró finomság továbbá a hátsó légterelő alá rejtett ablaktörlő, ami így nem rondít bele a far összképébe, továbbá a fekete kiegészítőelemek is teljesen belesimulnak a karosszériába, kiálló rész csupán a két oldalsó tükör.
A Velar divatos, nem kérdés, már amennyiben az ízléses, kifinomult divatnak élünk. Elegáns, kimért, mégis van benne érdekes, sőt, az egész érdekes. A Range Rovernél viszont a divat a legutolsó szempont, mégis ezt is tökéletesen hozták le. Az első és legfontosabb a hajtás, a hatékony összkerékhajtást és erős motorokat kínáló kombinációk. A Velar motorkínálata négy és hathengeresekből áll, a kétliteresek mind a már saját fejlesztésű Ingenium családból származnak. A négyhengeres dízelek 180 és 240 lóerővel szerepelnek. Utóbbit próbálva határozottan elmondható, hogy kellő dinamikával mozgatja az 1,8 tonnás Velart, mivel nyomatéka 500 Nm, ami már 1500-as fordulatról elérhető. Semmivel nem éreztem kevesebbek a 300 lóerős V6-os, még Ford eredetű dízelnél, a négyhengeres ráadásul csöndes, akár egy benzines, a V6 jóval karakteresebb. Benzinesből a négyhengeres 250-300 lóerős verziókat nem tudtuk próbálni, csak a csúcs, az XF-ben már próbált kompresszoros V6-os, már 380 lóerős kivitelt. A gyorsulás persze meggyőző, a Dynamic mód ezzel a motorral már értelmet nyer és a hangja is elég szép, de csak mértékkel hallhatjuk, nincs kipufogóhangosítás, vagy hanggenerátor, ugyanis a Velar alapvetően inkább pihentető luxusautó, mint sportos.
Range Rover Velar, benzines motorkínálat - műszaki adatok
2.0 Inline 4 Si4 | 2.0 Inline 4 Si4 | 3.0 V6 SC Si6 | |
Emissziós norma | Euro 6 | ||
Hengerűrtartalom [cm3] | 1997 | 2995 | |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | 6/24 | |
Váltófajta/-fokozat | automata/8 | ||
Teljesítmény [LE] | 250 (5000) | 300 (5500) | 380 (6500) |
Nyomaték [Nm] | 365 (1200-4500) | 400 (1500-4500) | 450 (3500-5000) |
Gyorsulás 0-100 km/h | 6,7 | 6,0 | 5,7 |
Végsebesség [km/h] | 217 | 220 (240*) | 250 |
Kombinált fogyasztás [l/100 km] | 7,6 | 7,8 | 9,4 |
CO2-kibocsátás [g/km] | 173 | 178 | 214 |
Saját tömeg [kg] | 1804 | 1813 | 1884 |
Megengedett össztömeg [kg] | 2470 | 2470 | 2540 |
A motorok mellett viszont a hajtás többi része is rendkívül fontos, hiszen a Velar alapáron 8 fokozatú, egész gyors automata váltóval és összkerékhajtással érkezik. Ez viszont nem csak móka, akár komoly terepjárót is kihozhatunk belőle, alapból hátul hajt, gyenge tapadásnál küldi előre a nyomatékot és a megfelelő programot kiválasztva irányítja a tapadást oda, ahová éppen kell. Központi differenciálzárjával és hátul önzáró differenciálművével folyamatosan játszik és a zárás pillanatnyi állapotát figyelhetjük magunk előtt az alapáras digitális műszeregységen. A próbára az idő szinte tökéletes volt, a taknyos, szemerkélős, felázott füves és nyakig sáros off-road pályán nem volt egyszerű feladata az országúti gumikkal és 21-22 colos felnikkel szerelt kocsiknak. A gumik miatt kevés volt a tapadás, így sok volt az oldalirányú csúszkálás, ám sem a leátlózós, sem, a dombra felkapaszkodós akadályon nem torpant meg. Lejtmenetvezérlője tempomatal állítható sebességgel ereszt le a domboldalon, további funkcióként pedig kapaszkodásra is alkalmas a tempomat, így a terepezést gáz és fék beavatkozás nélkül is letudhatjuk.
Range Rover Velar, dízel motorkínálat - műszaki adatok
2.0D Inline 4 TD4 180 | 2.0D I4 240 | 3.0D V6 SD6 | ||
Emissziós norma | Euro 6 | |||
Hengerűrtartalom [cm3] | 1999 | 1998 | 2995 | |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | 6/24 | ||
Váltófajta/-fokozat | automata/8 | |||
Teljesítmény [LE] | 180 (4000) | 240 (4000) | 300 (4000) | |
Nyomaték [Nm] | 430 (1500) | 500 (1500) | 700 (1500-1750) | |
Gyorsulás 0-100 km/h | 8,9 | 7,3 | 6,5 | |
Végsebesség [km/h] | 193 | 217 | 241 | |
Kombinált fogyasztás [l/100 km] | 5,4 | 5,6 | 6,1 | |
CO2-kibocsátás [g/km] | 142 | 149 | 167 | |
Saját tömeg [kg] | 1829 | 1841 | 1959 | |
Megengedett össztömeg [kg] | 2490 | 2510 | 2610 |
Az akadálytalan terepezést mindeközben olyan kényelemben élvezhetjük, amihez kevés hasonlót találunk a piacon. A Velar beltere külön cikket érdemelne, hiszen a belső dizájn is hasonlóan letisztult, mint a külső, amellett, hogy klasszikus vonalakat hoz. A vízszintes vonalakkal rajzolt műszerfal döntött, a nem bőrözött kivitelnél szép rombuszmintás, világos betéttel díszítettet kapunk. Összesen három kijelzőt találunk – vagy ötöt, ha a fejtámlákba építetteket is beleszámoljuk – egyet a műszerek helyén, egyet a műszerfalon, aminek a dőlésszöge állítható menüből, valamint egyet a középkonzolon. Utóbbit összehozták két tekerőgombbal, aminek a funkciói folyamatosan változnak. Mindegyik képernyő szép, részletgazdag, és gyors a szoftver, jobban kezelhető, mint a márka eddigi rendszerei. A digitális műszeregységből teljes egészében kérhetünk 3D-s navigációs nézetet, de a kormányról kezelhető kijelző menürendszere is összetett, nagyon sok funkciót irányíthatunk innen.
Range Rover Velar, 2017 - alapárak (Ft)
Felszereltség | 2.0D 180 | 2.0D 240 | 3.0D V6 | 2.0 250 | 2.0 300 | 3.0 V6 SC |
Standard | 19 520 000 | 20 934 000 | 22 887 000 | 19 520 000 | 20 699 000 | 23 123 000 |
S | 21 640 000 | 23 054 000 | 25 008 000 | 21 640 000 | 22 819 000 | 25 243 000 |
SE | 23 340 000 | 24 755 000 | 26 708 000 | 23 340 000 | 24 519 000 | 26 944 000 |
HSE | 26 085 000 | 27 499 000 | 29 452 000 | 26 085 000 | 27 263 000 | 29 688 000 |
R-Dynamic Base | 20 665 000 | 22 079 000 | 24 032 000 | 20 665 000 | 21 844 000 | 24 268 000 |
R-Dynamic S | 22 785 000 | 24 199 000 | 26 152 000 | 22 785 000 | 23 963 000 | 26 388 000 |
R-Dynamic SE | 24 486 000 | 25 900 000 | 27 853 000 | 24 486 000 | 25 664 000 | 28 088 000 |
R-Dynamic HSE | 27 230 000 | 28 644 000 | 30 597 000 | 27 230 000 | 28 408 000 | 30 833 000 |
First Edition | - | - | 36 624 000 | - | - | 36 860 000 |
A kormány gombjain viszont időzzünk kicsit, a hagyományos multikormány elnevezés nem elég hozzá. A két fekete panel egyaránt tartalmaz érintőgombokat, kapacitív felületeket és normál funkciójú gombokat. A fejünk fölé is hangszórót adó hifi hangerejét a bal oldali kerek gomb simogatásával lehet állítani, és a piktogramok folyamatosan változnak rajta - attól függően, éppen mit használhatunk. Az anyaghasználat remek, a műanyag műszerfal is teljesen rendben van, hát még a bőrözött – amin egyenesek a varrások. A legdrágább kárpit mégsem bőr, hanem textil, méghozzá újrahasznosított anyagból készül, ebben az esetben a kormány is azzal van borítva, nincs bőr az utastérben. Masszázsülés, hátsó, az elsővel összehangolt multimédiarendszer, kulcsként használható karkötő, parkolóasszisztens és a legmodernebb vezetéstámogató rendszerek is rendelhetőek hozzá. Viszont a sávtartója nem a legjobb, csak lökdös a jelzések között, nem követi őket. A Velar a szürke ötven árnyalatában elérhető, csak egy igazán élénk meggybordó árnyalatot találunk, meg egy halványkéket, de a feltűnéskeltés szerepe az Evoque kabrióé a márkánál. A Velar First Edition mindenből a legjobbat adja, a sportosabb lökhárítókkal és 22 colos felnikkel, de csak az első évben elérhető, illetve 2000-es darabszámig.
“olyan megoldásokkal, amiket eddig nem láttunk, mint például a zárásra és elindulásra behúzódó kilincsek”
De láttunk. Mondjuk a Teslánál. Évekkel ezelőtt.
Sracok, mi a helyzet ezekkel a motorokkal, amiket a mostani Jaguarokba, meg ezekbe is szerelnek? 2.0 benzin meg 2.0 dizel, 240 LE…
Megbizatoak, vagy vannak tipushibaik?
Meg ugy egyaltalan, mennyire megbizhatoak a mostani Range Rover Evoque modellek es Jaguarok?
Gyönyörüek, ez teny, de megbizhatosagban mi velük a helyzet? Valakinek van infoja?
Ez a Velar szerintem szenzaciosan jol nez ki, a belter meg pazar, a kepeken legalabbis…
Jobban néz ki mint a főbb konkurensek viszont ami nagy probléma az az ára …. 28 millió egy sor4 es benzinmotorral szerelt SUV ért? Ne vicceljünk BMW nél már sor 6 ost veszel ennyiért …Másik nagy hiba hogy az autó árát a lóerők számához igazítják nem pedig a motor kulturáltságához … ez hiba . Pl 1.200.000 ft felára van a 250 lóerő és a 300 lóerő közti lépcsőnek … valójában a 2 motor az utolsó csavarig teljesen ugyan az és csak szoftveresen tér el egymástól … de nem értem mi kerül egy szoftveres módosításon 1.2 millióba ???? 2.400.000 milliót is túlzottnak ítélem egy már erősen gimis éveit taposó kompresszoros v6 os motorért …. Szóval véleményem szerint a sor 4 es motorok a kulturáltságukhoz képest erősen túlárazottak a v6 os meg egyszerűen nem éri meg az árát még ebben a ligában sem … egyedül a dizájn adja el … viszont aki egyszer beleül az jó darabig biztosan nem akarja eladni még akkor sem ha cserélni szeretné … 😀