Diszkógömb helyett kocka kupét – a VW Scirocco I
Olcsó nyugatiból kultjármű: Volkswagen Scirocco 1.6 GL, 1979
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A Scirocco húsz éve még elment napi járósnak, aztán ciki lett, de mára megbecsült hobbiautó. Egy 16 éve becsben tartott, 36 éves példányt próbáltunk.
Nekem nem lehet emlékem a hetvenes sérvekből, hiszen nem vagyok még harminc sem. A néggyel ezelőtti évtized talán éppen ezért annyira egzotikus nekem. Szeretem a hetvenes évek zenéit, filmjeit, nem is beszélve az autókról. A világ akkoriban itthon egy kicsit szűkebb volt, mint a nagybetűs nyugaton. Nálunk akkor ment már a csőnaci és a diszkózás, de mellé klumpát és Alföldi papucsot húztak eleink, hogy teljes legyen a kelet-európai eklektika. Hagyjuk a Kádárkort, repüljünk időben a prosperáló NSZK-ba!
Képzeljük el Günthert, a 24 éves művezetőt a Rajna-parti kisváros bútorüzeméből. Günzi - ahogy a haverok szólították - a szülők házában, de külön lakrészben lakott, így nem volt gond neki, ha péntek este hölgyvendég érkezett hozzá. Nos, Günzi imádta a diszkót, folyton az amerikai slágerlistákat bújta, és megvett annyi új lemezt, ahányat csak tudott. Már nem is lehet pontosan tudni, hogy ez a Chic nóta, vagy az akkori nagy Rod Stewart sláger szólt, amikor a takarékkönyve annyira megduzzadt, hogy végre megvehette élete első új autóját.
Günzi jóban volt az ősökkel, de a saját lábán akart állni. A jogsiszerzés mellé kapott ötéves 1300-as VW Bogarat köszönettel elfogadta, de a cserét már mindenképp önerőből akarta megoldani. Günzi, amúgy szorgalmas gyerek volt, és tudta, mit akar a már tízéves Bogár helyett. Pár év alatt kis asztalossegédből művezető lett a melóhelyén, így nem volt neki gond kiköhögni az új lökhárítós, 1.6-os Scirocco árát.
Gondolatban ez pörög le bennem, de azért dúdolni nem kezdek, nehogy kollégáim és vendéglátóm őrültnek nézzenek. Pedig a Sciroccóban pörgő diszkógömbtől mindenféle tiltott cucc nélkül hamar behaluztam Günther barátunkat, az 1979-es kocsi feltételezett első gazdáját. Most 2015-ben Ferenc, a negyedik tulaj melengeti féltett kedvencét, hogy két kollégámmal együtt mind kipróbálhassuk. Jó a hangulat, hátul én vagyok a kisebb, de nekem is nyakamban a lábam és félrebiccentve a fejem. Na, hely az nem sok van, de a fíling hátra is elér. A Volkswagen márkatálkozója előtti rendhagyó sajtóeseményén kerülhettünk közelebb az autóhoz. Alig várom, hogy átülhessek a bal egybe, és én tekerjem a kormányát.
Ebben a Sciroccóban az is különleges, hogy fél életét egy gazdánál töltötte. Ferenc egy barátnőjével ment ki a piacra autót nézni, kocka Kadettet kerestek, de Sciroccót találtak. Neki nem kellett, így Ferenc hozta el, 1999. április elsején, pedig nem volt tréfa. Peugeot 505 GTI-je annyira rossz állapotban volt már, hogy váltani kellett. A Scirocco így napi járósként kezdte, de a felújítást már mint hobbiautó érte meg. Kapott korhű új kárpitot, kijavították a kasztni hibáit, ugyanakkor csináltak rá néhány újat. A zárhíd felrakása nem lett százas, plusz rücsizte a fényező a motorteret, ezek miatt nem kapná meg az OT minősítést.
Sebaj, az új zárhíd már megvan, és a Scirocco így is tud mindent, amitől hangulatos és szerethető. Ahogy az alapját adó Golf I, úgy a Scirocco is tavaly volt 40 éves, 1974-ben jelent meg. Az egyes széria 1978-ban kapta meg ezeket a plasztik burkolatú lökhárítókat és 1981-ig készült. A második sorozat dupla kerek helyett dupla kockalámpás, szerkezetileg az is a Golf I-re épül még, az 1992-ig készült, még utódjával, a Corradóval párhuzamosan. A név 2008-ban tért vissza a harmadik sorozaton, ami már a Golf V volt menőbb formában.
A Scirocco élményautó fronton legalább akkora ugrás volt a Volkswagennek, mint a Bogár-Golf hipertérugrás. Elődje a Bogár alapú, 1955-től gyártott Karmann-Ghia volt, aminek inkább a szépségét szokás emlegetni. A Ghia ment a sutba, helyette egy másik olasz, Giugiaro rajzolta a külsőt, az osanbrücki Karmann viszont maradt a buliban, a fejlesztésben is részt vettek. Mivel ez is népautó, létezett alig 50 lovas 1.1-es motorral is, nulla felszereltséggel, de ez a bronzos narancs színű példány szerencsére a kínálat tetejéből való. A GT volt a sportos változat, kockás kárpittal, ez a GL meg az elegáns, kordbársonnyal.
Ekkoriban még olyan dolgok jelentették a felszereltséget, mint ez a szép ezüst műszerfalbetét, a műszerfal-világítás szabályozható fényereje, a napi kilométerszámláló, a szivargyújtó, a piperetükör, a zárható tanksapka vagy a háromküllős sportkormány. Igazi királyság a halogén fényszóró, a középkonzoli box olajhőmérővel és órával, vagy a kétszólamú kürt. A motor a sorozat második legerősebbje, kéttorkú karbis 1.6-os, 85 lóerővel és gyárilag 122 Nm nyomatékkal. Ennél csak mechanikus befecskendezős változata volt fickósabb, a 110 lovas a Golf I GTI-ből.
És, hogy milyen vezetni? Az élmény valahol félúton van a tavaly próbált polgári egyes Golf és a GTI között. A Scirocco kiállása sokkal markánsabb, mint egy bármilyen Golfé. Felnőttesebb, urasabb, ugyanakkor ezzel a motorral egész jól is megy. Könnyű irányítani, a négy rövid váltófokozat bármelyikében megfelelően húz. Nagyon hangulatos a már említett sporttokmányt szorítani, a műszerfal is szemsimogató a szekrényszerű műszerpulttal és a régi órákkal. A világos belső meg aztán végképp otthonossá teszi a kocsikázást, menjünk bármikor, bárhova.
Szívemből szóltál haver, szájkaratés kutyák ezek! Főként az ilyen menőző manó félék élik ezt a „tré életet”. Kisebbségi komplexusoktól fojtogatva, csórón nincstelenül és tudatlanul próbálnak bizonyítani, megmagyarázni a lúzerségüket. Lol 🙂
Azt én is 🙂
Szeretnék már látni egy listát a minden tekintetben megfelelő „JÓ” autókról!!!
Az is megfelelne, ha csak gyártót írna valaki.
Főleg csalfaromeo listáját!!!
Itt még minden autó fos volt, csak az nem amit még nem mutattak be.
Várom a listát XDXDXD!!!
Kellő kritikával nézve is elfogyasztja a bárgyú mosolyt néhányak arcáról. Kritikával lányok! Válaszolni sem kell. 😀
[url]http://totalcar.hu/tv/2003/04/19/Totalcar_33_adas_2003_aprilis_19_-_Volkswagen_Golf_IV_Variant_Ocean/[/url]
Egyetlen fosvágenező trollt sem láttam a találkozón. Lehet, hogy tényleg csak itt hangosak? Milyen tré élet már az olyan? 😀
Ami nincs azt nem lehet elhozni, ne ijesztgesd már szegényt!
Hozd el a tiedet a tesztelöknek, hadd teszteljek azt is, es lesznek nemcsak „fosvagenek” a rovatban.
😀
Ott a pont!
Sok szép autó volt kint a találkozón.
😀
90-es évek elején, amikor elkezdték behozni a kocsikat, aki menő volt , annak Golfja volt. Persze csak Golf I-es, annál jobbra nem nagyon tellett. Nekem akkor még arra sem (igaz egyszer majdnem lett egy). II-es Golfja csak egy srácnak volt a városban, de az ő apja régóta maszek kocsmáros volt. Szüleim lakásától nem messze lakott egy srác, aki már akkor Ausztriában dolgozott, ő járt egy ilyen Siroccoval, csak az világoszöld volt. Nagyon irigyeltem tőle akkor 18-20 évesen 🙂
Ez egy extra lajkot er 🙂
36 éves jól karbantartott MILF… 😉
Jó lenne most már befejezni ezt a Fosvágen-őrületet, mert minden második cikk ezekről a tragacsokról szól. Szeretnék(és még sokan mások) normális autókról szóló cikkeket olvasni. Köszönöm.