Dínók márpedig léteznek! – Ford Ranger Raptor menetpróba
Afrikában vallattuk a Ford Ranger Raptort
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Homokdűnék, sziklás domboldalak, óceánparti csapatás, minden volt a Ranger Raptor menetpróbáján, ahol kőkemény igénybevételnek tettük ki a pickupokat, amelyek derekasan állták a megpróbáltatásokat.
A LED ködfényszórók mellett ugyanis valódi légbeömlők láthatók, amelyek kisimítják a karosszéria körül áramló levegőt, magyarán kevesebb a turbulens áramlat, jobb a légellenállás.
Emellett a szélesebb sárvédőívek is feltűnőek. Ezek kompozit anyagból készültek, kevésbé sérülékenyek és hosszabb rugóutat biztosítsanak a kerekek számára. Az oldalsó fellépők kialakítása pedig megakadályozza a kőfelverődést a karosszéria hátsó részére, illetve a kivezető nyílásaik megelőzik a sár, a homok vagy akár a hó lerakódását a felületén. Hátul szintén szélesebbek a sárvédőívek a munkagépként is használható Raptoron. Maradt ugyanis a 2500 kilogrammos vontatási képesség, illetve a hátsó vonókampók 3863 kilogrammig is terhelhetők. A plató mérete nem változott, de a hátfala új rudazatot kapott, amelynek köszönhetően 66 százalékkal kisebb erőkifejtéssel hajtható fel.Ford Ranger Raptor- méretek
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] |
5398 | 2028 | 1873 | 3220 |
Az utastérben a megszokott, strapabíró anyagokat találni, az ülések kiválóan tartanak, ami rendkívül fontos, hiszen terepen, nagy sebességgel haladva igencsak ugrálhat a vezető. Bár a sötét tónus uralkodik, ezt oldja kicsit a kék cérna, amellyel a bőrfelületeket varrták, illetve a kormánykerék piros jelzőcsíkja, ami szintén hasznos kiegészítő, mert segít a kerékállás betájolásában az úttalan utakon. Érdekesség még, hogy a kormány mögött magnézium váltókarokkal is lehet a tízfokozatú, automatikus sebességváltót kapcsolgatni, ami a menetpróbán hiba nélkül teljesített, de a profi offroaderek lehet, hogy jobban örülnének egy manuális egységnek.
Ugyanez a váltó szolgál egyébként az F-150 Raptorokban is, viszont a Rangerben a kétliteres EcoBlue dízelmotorhoz társul, amely az első biturbó a Ranger történetében. Összesen 213 lóerőt vonultat fel, amelyhez 500 Nm forgatónyomaték társul. Ez elégnek bizonyult az éles sziklákkal teli óceánpart mellett a marokkói homokdűnék meghódításához is, pedig a süppedős homok igencsak vendégmarasztaló hely. A Ranger Raptoron azonban nem fogott ki. Csak néha, de ez a sofőrök rutintalanságából is adódott. A fogyasztását 8,9 literre ígérik a gyáriak, ám ez nagyban függ a felhasználás módjától. A menetpróba során csak a fedélzeti számítógép adataira hagyatkozva valóban mutatott 8,8 literes átlagot is az országúton, ám terepezés közben a 22-23 literre is felkúszott a mutató. Egy komoly off-road gép esetében azonban ez nem meglepő.
Ford Ranger Raptor - műszaki adatok
Emissziós norma | Euro 6d-TEMP |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1996 |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 |
Váltófajta/-fokozat | automata/10 |
Teljesítmény [LE (1/min)] | 210 (3750) |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 500 (1750-2000) |
Végsebesség [km/h] | 170 |
Gyorsulás 0-100 km/h | 10,5 |
Kombinált fogyasztás [l/100 km] | 8,9 |
CO2-kibocsátás [g/km] | 233 |
Saját tömeg [kg] | 2510 |
Megengedett össztömeg [kg] | 3130 |
A lengéscsillapítókat a versenysport világából ismerős, pozíció érzékelő funkcióval kiegészített Fox Racing darabokra cserélték, amelyek jobban bírják az extrém igénybevételt, ugyanakkor az országútra hajtva a kényelmes suhanást is elősegítik.
A 63,5 milliméteres dugattyúkkal működő lengéscsillapítókhoz alumínium lengőkarok csatlakoznak, a hátsó, spirálrugós felfüggesztést pedig Watt-rudazat egészíti ki. Ezáltal rendkívül kis oldalirányú kitérés mellett is nagymérvű fel-le mozgást enged a tengelynek. Továbbá meglepően jól muzsikáltak a gumiabroncsok is. Akarom mondani meglepően halkan az aszfalton. Pedig a BF Goodrich 285/70 R17 gumiabroncsai igazi mélyen és „agresszívan” barázdált darabok, ám kifejezetten a Ranger Raptorhoz tervezték őket. Terepen sem okoztak csalódást a 838 mm átmérőjű és 285 mm széles gumik, amelyeknek megerősítették az oldalfalukat is. Pedig néha olyan hegyes szikladarabok között vezetett az út, hogy fogadni mertem volna rá, nem ússza meg a tesztautó flotta defekt nélkül. Ám tévedtem. A változatos terepviszonyok között hiba nélkül teljesített minden autó.