Ismerős lehet a lámpa rajzolata az e-tron GT-ről
Az Audi elég későn csatlakozott a kupé-SUV-őrülethez, így nem csoda, hogy még csak most frissül első ilyen modelljük, a Q8 - miközben a BMW X6 már a harmadik generációját tapossa. Sebaj, fiatalsága előnyére is válhat, most például olyan újításokat kapott szoftveres téren, ami nem csak az infotainment-rendszerben, de kívül is láthatóvá teszi a megújulást. A lámpák ugyanis digitális technológiára váltanak - hogy erről van-e értelme fényszórók esetében beszélni, azt döntse el magának mindenki, de tény, hogy nagyon messze vagyunk már a szimpla egy-egy darab izzótól.
A LED-es technológiát továbbfejlesztve a digitális HD Mátrix-LED fényszórók gyakorlatilag már projektorként működnek, elképesztő pontossággal tudják változtatni, mikor éppen mire világítanak, és mire nem. Ennek nyilván az az előnye, hogy sokkal pontosabban tudja kitakarni a szembejövő forgalmat. Továbbá az opcionális lézerlámpa, ami kiegészíti a LED-eket, akkora fényárt vet a sofőr elé, hogy ott szinte semmilyen váratlan akadálynak nincs esélye elbújni.
23 colos felniket is lehet választani
A hiper-szuper lámpa egyébként nem csak elöl, de hátul is megtalálható, ott még közelségérzékelő is van benne, és az álló helyzetben lévő autó esetében be is kapcsol, ha úgy érzi, egy másik jármű közelít felé, és szükséges magára felhívni a figyelmet az ütközés elkerülése végett. Mindennek meg is kérik az árát, ami egyelőre ugyan még nem ismert, de annyi felszereltségi szint van a fényszóróknál, hogy kettőnél jóval több opció érhető el. Ennek megfelelően a kifizetett pénztől függően az autó karakterisztikáját meghatározó grafika, ami a nappali menetfényben látható, többféle is lehet. A legdrágább verzióban egyébként az e-tron GT stílusa köszön vissza.
Az SQ8 is megújult, de az RS Q8-ra még várni kell
Alapáron 20 colosak a felnik, de 23 colig is el lehet menni, és mind a keréktárcsákban, mind a külső színválasztékban bővült a kínálat. A "fekete" csomag már rég nem újdonság: itt van akár "fekete plusz" is, ami még több karosszéria-elemet fest fényes feketére. Emellett megújult elöl a hatalmas hűtőrács belső mintázata, odabent pedig új dekorbetétek bukkantak fel, illetve széria a kontrasztot adó szürke szegélyezés a kárpitokon. Javult és új funkciókkal bővült az infotainment-rendszer, állítólag online figyeli a közlekedési lámpákat, de a navigáció is okosabb lett.
Az adaptív légrugózást az SQ8-ban sportosabbra hangolják
Az alap Q8-cal egyetemben az SQ8 is frissült, ami 21 colos felnikkel indul, de itt is 23 col a maximum. A hűtőrács és a visszapillantó tükrök itt fényes, csiszolt alumínium hatásúak, de egyébként az S-Line felszereltség kinézete még közelebb került az SQ8-éhoz. Minden modellvariánsban átdolgozták a felfüggesztéseket, a légrugós rendszer adaptív, az SQ8-nál pedig sportra hangolt. Van akár összkerék-kormányzás is, ami megkönnyíti a manőverezést. Kétféle dízel és egy benzines motor érhető el a Q8-ban (231, 286 és 340 lóerővel), melyek 0-100 km/h-s sprintjei 7,1 és 5,6 másodperc között mozognak - és mindegyik lágy hibrid. Az SQ8-ban továbbra is V8-as dübörög 507 lóerővel, a takarékosság jegyében van benne hengerlekapcsolás is. Ezeken felül a kanyarokban elektromos rendszer csökkenti a karosszéria dőlését, illetve aktívan változtatható az egyes kerekekre jutó nyomaték, az alulkormányozottság így tehát minimális. A frissített Q8 és SQ8 már szeptemberben piacra kerül.
A mindennapi kényelem továbbra is kiemelt szempont a Q8-ban