Demonstráció felsőfokon – 20 éves az Opel Speedster
A legsportosabb Opel már 20 éves - A Lotus által gyártott Speedsterre emlékezünk
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Kell néha valami, ami felkavarja az állóvizet, amiről beszélni, lehet, amit 20 év múlva is emlegetni fognak. A Speedstert emlegetjük is, a Lotus alapú sportos modell igazi álomautó marad.
Kell valami, amit tudnak emlegetni az autózás szerelmesei, valami olyan, ami izgalmassá teszi a márkát.
Még akkor is, ha a való világban kevés köze van hozzá. Az Opelnél ilyen volt akár a Manta, akár az Omegából készült Lotus motoros sportváltozat, vagy a Calibra, de még az Astra G Bertone kupét és a Zafira OPC-t is ide sorolhatjuk. Meg persze az Opel Speedstert, aminek egyetlen igazi szerepe volt csupán az Opel történelmében: a demonstráció.Erre a célra szolgálnak általában a tanulmányautók, de sokkal hatásosabb és emlékezetesebb, ha valami olyan radikális autót készítenek, amit meg is lehet venni.
A Speedster ilyen volt 2000-ben, azaz pontosan 20 évvel ezelőtt. Még élénken él bennem a kép, ahogy gyerekként szüleimmel kézen fogva sétáltam végig a budapesti Nyugati pályaudvarra begördült millenniumi Opel vonat mellett, amivel akkor járták Európát, hogy bemutassák az újdonságokat. A vonat előtt állt kiállítva az új Opel Agila, ami ráadásul Esztergomban készült, de annyira nem érdekelt senkit, hogy azonnal elsétált mellette, mert a vonaton ott állt egy Speedster, sárgában. Maga volt az őrület. Az álom. Emlékszem, azért szerettem édesanyám munkahelyére bejárni gyerekként a Múzeum utcába, mert mindig ott parkolt egy piros Speedster. Mostani énemnek kb a derekáig érhettem, de az apró piros Opel teteje fölött már akkor bőven átláttam. Egy 112 centi alacsony, nagyon modern formatervű gokartnak tűnt akkor. Fogalmam sem volt, milyen lehet vezetni, de abban nagyon el tudtam képzelni magam. Igazából, ez ma sincs másként.Ezek az éles vonások, egyenes lemezek, letisztult, elegáns vonások jelentek meg később a Vectrán, Astrán, Zafirán.
És mivel egy az autós történelem egyik legizgalmasabbnak tűnő autójához lehetett kötni, egyből másként néztünk rájuk. A Speedster nagyon apró, túl sok megoldásnak nincs rajta helye, de rettentő ügyesen vittek rá egy rakás apróságot, amiktől különleges. Függőlegesen egymás fölött kapott két kipufogóvéget, sarkaira tolták egyenes vonalakkal szabott lámpáit és levegőkilépőket rajzoltak az orrára, ami ráadásul egy fedél is egyben. És persze levehető tetős targa kivitelű, csakhogy a menőség faktort kimaxolják.A Lotus Elise 1,8-as Toyota motorjához képest az Opelben 2,2 literes szívó négyhengeres szerepelt elsősorban.
A 147 lóerős, alapvetően kommersz motor tökéletesen passzolt a 875 kilogrammot nyomó autóba, ezzel a karaktere máris sportos lett. Az igazán komoly kivitelt az OPC részleg hozta el, a Speetster Turbóba a 2,0 literes turbómotor 200 lóerős verzióját szerelték, mellyel 930 kilóra nőtt az autó súlya, de jóval rugalmasabb és gyorsabb lett. Az Opel brit testvérmárkája, a Vauxhall emblémájával ellátott VXR220 modellek erejét 220 lóerőre húzták, nagyobb teljesítményű fékeket és futóműalkatrészeket is kapott.Lényegében előd és utód nélkül, egyedüli igazán tüzes Opelként szerepel a márka történetében.
Szellemi utódjaként az Opel GT-t tekinthetjük, mely talán semmilyen szempontból sem említhető vele egy lapon. A Speedster gyártása alig pár évet élt meg, miközben a Lotus Elise, nagyon sok változtatás után, de még mindig gyártásban van a Lotusnál.
A testvér bakancslistás 🙂
Munkahelyi projektzáróról (~ csapatépítő) mentünk vissza a céghez, kollégám a Lotus Elise-el, kb. 50 km osztrák szerpentin, 192LE, 8500-ig forgó Toyota motor, kb. 850kg önsúly. Őrült volt a srác, sávon belül előzte a sportmotorokat a kanyarban, fostam, hogy a tükörrel meglöki őket …
A fékek sokkoló erejűek.