50 helyett 102 km/óra, rossz látási viszonyoknál, ami féktávolságban 34 méter helyett 112 méter a nedves úton (fotó: Police.hu)
Az elmúlt héten a megengedett sebességhatárokat 1329-en lépték át a traffipaxok előtt. A a lefotózott gyorshajtóknak legalább 39 000 forint közigazgatási bírságot kell fizetniük a jelenlegi szabályozás szerint, de természetesen most is akadtak kirívó esetek. A homályos kép ellenére is egyértelmű, hogy egy öreg Volkswagen tulajdonosa Soltvadkert belterületén, korlátozott látási viszonyok között hajtott a megengedett 50 km/óra helyett 102 km/órával.
Ehhez ismét előveszem
a kedvenc féktávolság kalkulátoromat, hogy szemléltessem, ez miért kimondottan veszélyes. 102 km/h sebességnél, átlagos reakcióidővel és használt gumiabroncsokkal, nedves úttesten a féktávolság nagyjából 111,53 méter, amelyből a reakcióidő alatt megtett út 28,33, a fékút pedig 83,2 méter. Ezzel szemben a megengedett 50 km/h sebességnél, ugyanezen körülmények között a féktávolság nagyjából 33,89 méter, amelyből a reakcióidő alatt megtett út 13,89, a fékút pedig 20 méter. Ha egy hirtelen kilépő gyalogosra reagálva 50 km/h sebességgel épp meg tudott volna állni a képen látható autó, akkora a trafi által rögzített 102 km/h sebességgel haladva 33,89 méter megtétele után 99 km/h sebességgel ütötte volna el. Éppen ezért 117 ezer forintos bírságra számíthat a Volkswagen üzembentartója a postaládájában.
Szintén 50 helyett, ám itt "csak" 91 km/óra, ami féktávolságban 34 méter helyett még mindig 92 méter a nedves úton (fotó: Police.hu)
Hasonlóan veszélyes volt annak a Dacia Dokkernek a sebessége is, amelyet az 51-es számú főút belterületi részén 91 km/órával fényképeztek le az egyenruhások. Ennek a furgonnak az üzembentartója mindösszesen 78 ezer forintos bírságra számíthat, ám remélhetőleg ez is elegendő lesz ahhoz, hogy a tulajdonos - vagy netán az alkalmazottak, akik az autót vezették az adott napon - kétszer is meggondolják legközelebb, hogy van-e értelme a száguldozásnak.