Jó kiállású, ám végtelenül jellegtelen, főleg fehérben, acélfelniken
A halogénizzós lámpatestekbe azért megpróbáltak némi óvatos kreativitást csempészni a dizájnerek
A legfontosabb azonban a Toyota logó: vajon felérhet a márka hírnevéhez a mai tesztalanyunk?
Vannak dolgok, amik nem változnak, bármi is történjék a világon. Hogy csak a legegyértelműbb példákat említsem: az ég kék, a fű zöld, a nap felkel reggelente, és amikor beülsz egy Toyota Corollába, akkor az egyszerre lesz végtelenül unalmas, mégis egy olyan biztonságérzettel tölt majd el, amire szinte semmilyen más autó sem képes. Ez a modell maga az elpusztíthatatlanság, aminek ékes példája, hogy
a 2021-ben nálam járt, jelenleg 24 éves kombi is gond nélkül rója az utakat a mai napig. A Toyota Corolla az autó, mint használati tárgy, semmi több. Főleg igaz ez a 10. generációs szedánra, amelynek a csúcsmotorja egy 2,0 literes, 126 lóerős, négyhengeres dízel volt. A mai használttesztünk alanya is egy ilyen, 2.0 D-4D Corolla, méghozzá 2011-ből.
4,54 méteres hossza és 2,6 méteres tengelytávolsága mellé egy annyira klasszikus szedán sziluettet kapott, hogy azt még a '80-as évek szoci autócsodái is megirigyelnék
1,47 méteres magasságához 1,76 méteres szélesség társult, Japánban egy ennél keskenyebb verziót forgalmazott a Toyota
Méreteit tekintve ez a Corolla az első olyan kompakt modellek közé tartozik, amelyek már valóban elég nagyok az egész családnak. A 2006-ban leleplezett típus és a korabeli konkurensei már korrekt belső szélességgel és tetemes hátsó lábtérrel rendelkeztek, így ezekből az autókból a szedán és kombi változatok elkezdték letaszítani a trónról a nagyobb platformra épülő, eggyel magasabb kategóriába tartozó modelleket.
A tágas beltér egy hagyományos műszerfal-elrendezést kapott
Az egyik kedvenc részletem az óracsoport, a műszerfal többi részéhez képest maga a kreativitás
Automata klíma és ülésfűtés is jutott az autóba
A különböző kezelőszervek egytől egyig újszerű kattanás-érzettel kényeztettek
A Corollák utastere - ahogy mindig - ebben a modellben is az egyszerű és átlátható kezelőfelületről és a lehető legegyértelműbb megoldásokról szól. Éppen ezért minden ott található, ahol keresnéd és úgy is működik, ahogy arra számítasz. A végeredmény egyetlen hátulütője, hogy kissé unalmas az összkép, aligha lehetne ennél hagyományosabb kezelőfelülettel ellátni egy autót. Felüdülés ezen a téren az óracsoport, ami első ránézésre egy kimondottan kreatív megoldás a számlapok közepén trónoló, lekerekített képernyőkkel. Rövid tanulmányozás után azonban egyértelművé válik, hogy ez is logikus helykihasználás, nem pedig üres szemfényvesztés.
A helykínálat mindkét sorban megfelelő, még a hátsó sor szélessége is korrekt
Az ülések strapabíró szövetkárpitozást kaptak
Ülés- és függönylégzsák, valamint ISOFIX is jutott ebbe a modellbe
Az anyagminőség átlagosnak mondható, tökéletesen hozza azt, amint egy Toyotától elvár az ember. Az ülések jól tartanak, ám nem is túl kemények, a szövetkárpitozás pedig 13 év után is tartósnak, strapabírónak tűnik. A helykínálat - a külső méretekből adódóan - mindkét sorban megfelelő, a hátsó ülés pedig még lehajtható, pohártartós könyöklőt is kapott. Biztonság terén fontos részlet lehet, hogy a légzsákok egész hadserege áll rendelkezésre, illetve a gyerekülések rögzítését segítő ISOFIX csatlakozók sem hiányoznak.
450 liter, kell ennél több?
Az ülések ledöntése után sem túl szűk az alagút nagyobb tárgyak szállításához
A csomagtartó nem a legnagyobb a kategóriában, ám nincs miért szégyenkeznie, ráadásul egy szedánhoz képest meglepően jól variálható a raktér. A karosszériaformától megszokott problémát - miszerint kicsi a rakodónyílás - igyekeztek a lehető legnagyobb csomagtérajtóval orvosolni, ám a szedán attól még szedán marad. A végeredmény egészen jól sikerült, az üléstámlák 60:40 arányban történő döntésével pedig még akár a lapra szerelt szekrényt is hazaviszi.
2,0 literes dízellel ez a hosszú utakra szánt változat
A motortér némi olajpárától eltekintve korrekt állapotnak örvend
A Corolla orrában egy közvetlen befecskendezéses, közös nyomócsöves turbódízel motor kapott helyet, amely a lökettérfogatához képest egyáltalán nincs túlhúzva. A 126 lóerejét 3600-as percenkénti fordulatszámnál adja le, ám a 300 newtonméteres csúcsnyomatéka már 1800 és 2400 között elérhető. Mindez egy nagyon modern, minden helyzetben nyomatékos és jól reagáló erőforrás érzetét adja. A Toyotánál pontosan tudták, hogy nem kell az égig pumpálni a lóerőket, hiszen az ilyen dízelmotorokkal szinte mindenki nyomatékból közlekedik majd, alacsony fordulatszám-tartományokban. Ezt az egészet a valaha volt egyik, ha nem a legjobb kapcsolási érzetű váltó koronázza meg, már persze a köznapi emberek számára készült, ésszerű autók kategóriájában.
A váltó az egyik fénypontja, még legalább 188 ezer megtett kilométer után is
Az egyetlen problémám ezzel a konkrét autóval részben a japán származásából, részben pedig az osztrák előéletéből következik. Lehet ugyanis ujjal mutogatni az egy-két fehér holló kivételre, ám a nagy számok törvénye alapján szinte biztos voltam benne, hogy ez az autó nem lesz rozsdamentes. Mindez nem csak pletykákon alapul ugyanis: a japán márkák jelentős részének gyártástechnológiája az utak fagymentesítésének osztrák módszertanával kombinálva egyszerű végeredményhez vezet: ezek az autók 13 éves korukra már nem lesznek hibátlanok alulról nézve.
A küszöbök vége bizony már barnul
A bal hátsó sárvédőíven is kezdenek megjelenni az első pöttyök
A gyanús barna pöttyök beigazolták az elképzelésem, és bár elsőre nem tűnik vészesnek a dolog, aki már látott ilyet szétvágva, az pontosan tudja, hogy ez a küszöb belülről már ennél szinte biztosan jóval csúnyább. Szerencsére ez még nem a világ vége, hólyagosodásnak nyoma sincs, így - ha még a probléma súlyosbodása előtt foglalkoznak vele - akkor jó eséllyel ezeket a barna pöttyöket még észszerű áron ki lehet javíttatni, és megfelelő üregvédelemmel akár hosszú évekig kordában lehet tartani az autó kezdődő korrózióját.
Tény, hogy ez a példány már nem az olcsó típustársai közül való, ám igazán félelmetesnek tűnő autót egyet sem láttunk a Használtautó.hu kínálatában
Mindezeket végigjárva egy őszinte képet kaphatunk az ehhez hasonló autókról a használtpiacon is. Persze, ilyenkor azt is figyelembe kell venni, hogy ezt a konkrét példányt a kínálat középső ársávjából választotta ki a jelenlegi tulajdonosa. Ettől még csak részben érvényesül az eladók által rendszeresen hangoztatott
"nem összekeverendő a lelakott, legolcsóbb roncsokkal" slágermondat. A legolcsóbb eladó példány ugyanis a Használtautó.hu kínálatában jelenleg egy minősített Toyota használtautó, amit egy márkakereskedés árul. Bár csak a kisebbik dízel, 4 évvel idősebb is, illetve be is vallja a 491 ezer kilométert az óracsoportja, ezért egy hajszállal egymillió forint alatt hirdetik. A kínálat dereka 2-2,5 millió forint között mozog, itt már rengeteg a korrekt állapotú autó, a legdrágábbakért pedig akár 3 millió forint felett is elkérnek. Ritkaságszámba megy azonban a 2,0 literes dízel, a cikk készítésének időpontjában mindösszesen 6 eladó példányból válogathatunk. Ezek közül a legdrágábbat jelenleg 2,2 millióért hirdetik, ám ez a képeken látható autó beárazásához aligha segítség, tekintve, hogy 3 évvel idősebb és 100 ezer kilométerrel futott többet a számlálója szerint a jelenlegi kínálat teteje.
A klasszikus családi szedán, modern köntösben
A 2.0 D-4D ebben a karosszériában szerintem azoknak ajánlható, akik nagyobb részt országúton és autópályán használnák a Corollájukat. Ez azonban egy olyan vevőkör, akiknek a Toyota igazából teljesen elengedte a kezét az utóbbi években. Mert bár városi környezetben valóban kevesebbet fog enni és karbantartás terén sem fog többet várni egy modern hibrid, mint ez a konkrét őse, ám amint elhagyod a településtáblát, netán fel mersz merészkedni az autópályára, akkor azonnal megérzed az összefékezgetett energia hiányát a fogyasztáson. Ezzel szemben a képeken látható szedán éppen a kétszer két sávon érzi igazán jól magát: dinamikus, kellemes autópályázós gép. Nem tagadom, hogy ebben a formában a kedvencem volt az összes Corolla közül, amit valaha kipróbáltam, ám ehhez a nyomatékos karakterisztika, a jó ár-érték arány és a mindösszesen 5-6 liter közötti átlagfogyasztás mellett a kiváló kézi váltó is hozzátett.
A saját evolúciójának csúcsa: az utolsó szedán Corolla, ami még kapott nagyobb, valóban autópályára fejlesztett dízelmotort