Csörtető – Hyundai i20 Active teszt
Hyundai i20 Active 1.0 T-GDI teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az egyik legjobb példa arra az i20 Active, mi történik most az új autók piacán. A szabadidő-autóké a terep, ezért mindenki olyat akar csinálni, még kisautóból is.
Van értelme? Persze! A gyártónak mindenképp, a hétköznapi autósoknak is, mert ha az i20 Active elterjed, újabb vidám darabokkal színesedik az utcakép. És mint divatos cikk, miért ne terjedne? Egyedül az i20 vásárlóknak lehetnek borzasztó nehéz pillanataik, mert ha már az i20 mellett döntöttek, ott lesz a kisördög a vállukon, hogy miért ne a dögösebb Active-ot vegyék? Néhány centis futóműemelése, körbeműanyagozott lökhárítói, sárvédőívei, meg persze tetősínjei teljesen megváltoztatják a külsejét, sokkal vonzóbb lesz tőlük.
Padkahódító. Nagyban hozzájárul ez a villantós arany-narancsmetál fényezés is a csábításhoz, meg a 17 colos felnikészlet, amik pont hátráltatják terepen, ráadásul úthibákon szép nagyokat tudnak szólni. Én is csak a fotózás kedvéért tévedtem vele földútra, aszfaltcirkáló ez, az emelt hasmagasság is padkára mászásnál lesz előny. Városban viszont nagyon fürge, a nagy felnik jó társak gyors kanyarvételekhez, és ha kitapasztaljuk az egyébként nem túl baráti viselkedésű motort, lehet vele lendületesen is közlekedni.
Ezres háromhengeres. Orrában a frissen fejlesztett, ezer köbcentis háromhengeres dolgozik 120 lóerővel. Sajnos már a beindításnál kellemetlen pillanatokat okoz, borzasztó csörgéssel szól az alapjárat, legalábbis hidegen. Utána valamelyest elhallgat, de könnyen előcsalogatható a csörömpölés. Alacsony fordulaton nehezen halad, ha valamit szeretnénk belőle kihozni, pörgetni kell, nagyjából 2000-2500-nál kezd el érezhetően hallgatni a jobb láb akaratára, és magasan kell tartani a fordulatot. Takarékosnak sem mondanám, hiába, a zsibbadt lovakat is etetni kell, haladós használat mellett 7,2 literre jött ki az átlagfogyasztása, ami persze nem is rossz.
A sötét oldal. Ha eltekintünk a motortól, rendkívül jó vezetni, az ülések átlagon felüli oldaltartást adnak, jó az üléspozíció, a kormányzás is egész közvetlen és a váltó is precíz. Egyedül a beltér hangulatával nem vagyok kibékülve, minden komor, fekete még a tetőkárpit is, itt-ott meg a karosszéria színére rímelő narancsszínű betéteket találunk. Harmonikusnak nem mondanám, pláne, hogy az összes műszer kéken világít, és ez az a szín, amit mindenhonnan észrevesz a szem, világítson az a perifériánkban bárhol. Azonnal levettem a fényerejét, de néhány gomb visszajelzőjét ez nem hatotta meg, így folyton volt, ami kiszúrja a szemem.
Csábító. Sokaknak bejön majd az i20 Active, mikor besétálnak a kereskedésbe. Az izgalmasabb külső felára – Comfort szinten a tesztautóban is dolgozó egyliteres benzines esetén – 225 ezer forint, erre még 100 ezer a LED-es nappali menetfény és a projektoros fényszóró, ezek nem csak biztonságból fontosak, előbbi sokat dob az i20 tekintetén is. A navigációs csomag közel 300 ezres felára megéri a pénzét, a TomTom navigációt 7 évig frissíti a Hyundai, a 7 colos érintőkijelzős fejegység kezelése pedig pofonegyszerű. A csúnya hangú háromhengeres a legerősebb az Active kínálatában, ha eltekintünk a hangjától, hamar hozzá lehet szokni a dinamikájához.
Árak
Tesztmodell alapára
4 399 000 Ft (2016.11.13.)
Tesztautó ára
5 357 000 Ft (2016.11.13.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
998 cm3
Teljesítmény:
88 kW (120 LE) 6000 1/min-nél
Nyomaték:
172 Nm 1500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10.20 s
Végsebesség:
190 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
5,2 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4065 mm
Szélesség:
1760 mm
Magasság:
1529 mm
Saját tömeg:
1090 kg
Össztömeg:
1650 kg
Terhelhetőség:
560 kg
Tengelytáv:
2570 mm
Karosszéria-kivitel:
ferdehátú
Csomagtér:
326 l
Belső szélesség elöl:
1430 mm
Belső szélesség hátul:
1420 mm
Belmagasság elöl:
960-1020 mm
Belmagasság hátul:
970 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
170 mm
Ülőlap hossza elöl:
530 mm
Ülőlap hossza hátul:
480 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1250 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1060 mm
Csomagtér magassága:
530-820 mm
Csomagtér hossza:
650 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1350 mm
Raktérnyílás szélessége:
1070 mm
Raktérnyílás magassága:
720 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin üzemű
Motorosztály:
Euro 6
Hengerűrtartalom:
998 cm3
Hengerek/szelepek száma:
3/12
Sebességváltó:
manuális (5 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
172 Nm 1500 1/min-nél
Teljesítmény:
88 kW (120 LE) 6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
190 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10.20 s
CO2-kibocsátás:
112 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5,2 l/100km
Fogyasztás a használónál:
7,2 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
60 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
67 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
69 dB(A)
A konkurencia már fél éve írt erről az autóról, de jobb későn, mint soha.
Nekem alap i20 van, akkoriban jött be az első Active szállítmány az országba, láttam élőben, vezettem is, de eszembe nem jutott volna a sima helyett ezt választani. Azt is leírom, miért:
1., Design-ról vitázni parttalan lenne, de az alap i20 egységesebb ebből a szempontból, az a műanyag lökhárító-elem és a kör alakú ködlámpák egyáltalán nem illenek az autó kicsit németesen “kockásra” vett vonalaihoz. A tanksapka meg egyenesen gagyi szerintem is, az alap i20-on ezeknek szerencsére nyoma sincs.
2., A 20 mm emelést nem venni észre, szerintem semmi haszna.
3., 200k felárat nem hinném, hogy megér az Active.
Az enyémben a cikkben szereplő motor gyengébbik verziója van, amihez ötfokozatú a váltó, ehhez hatos van, amit nem láttam leírva a cikkben, ha mégis benne van, elnézést, elsiklottam felette. A motorról annyit, hogy hidegen tényleg karcos a hangja, de gyorsan melegszik, így hamar kisimul. Bent ülve meglepően halk, egyenletes tempónál pláne. Gyorsításokkor sem zajos, de valamelyest észre lehet venni, számomra inkább dízelesen karcos a hangja, nem bántó.
Az nettó hülyeség, amit a cikkíró ír, hogy 2000-es fordulat alatt nem megy, mint írtam, eltérő ugyan a váltó a két autóban, de a hatos még rövidebb kiosztású lehet, mint az enyém és már utóbbi is bőven terhelhető 1600-tól, nem mellesleg a specifikáció szerint is 1500-től már leadja a nyomatékot. Ha tényleg 2000 alatt nem járt vele, elhiszem, hogy 7,2-t evett nála, az enyém 6,1-es átlaggal teljesítette az elmúlt 8000 km-t, vegyes használattal. Szerintem ez vállalható, de legyünk őszinték, ez sem kevés és egy ilyen kis motortól ennél még kevesebbet várna az ember. Csodák nincsenek, tudja, amit a 1,6-os szívók, de a nyomaték miatt kellemesebb vezetni.
A kék műszerfal-világítás elsőre nekem is szokatlan volt, azt gondoltam, zavarni is fog, de észre sem veszem. A duplafedeles csomagteret imádom, eddig minden belefért, felső állásban sík padlót kapunk ülésdöntés után. Vezető környékén a rekeszek meglepően jól használhatóak, de sajnos nem burkoltak, így hajlamos zörögni benne ez-az. A tükör alá épített napszemüveg-tartó nagyon jó, eddig még autóban nem találkoztam olyannal, amibe tényleg bele is fért egy mai átlagos szemüveg.
Nem akarok elfogultnak tűnni és önigazolást sem keresek, vannak az autónak hibái is, de pont nem a motor az, mint ahogy a cikkíró írja. Inkább említeném meg a hazai utakat nehezen viselő futóművet és a plasztikus és könnyű kormányzást, ámbár a feleségemnek utóbbi pont tetszik. A beltéri műanyagokat a cikkíró dicséri, nekem kicsit keménynek tűnnek, nem is a műszerfal környékén, hanem az ajtóknál, amelyen ugyan a rekesz meglepően használható, de pl.: ha nincs utas, az övcsat hajlamos nekiverődni az ajtónak, pláne a már említett fasza hazai utakon. Apróságok, amikkel együtt lehet élni és kategóriájában bizonyára nem is ritka.