Csomagpolitikában erős – teszten a Kia Soul EV

Kia Soul EV teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Semmiben sem nagyon erős, van amiben nem is erős a Kia Soul EV, az emissziómentes és vagány kisautó összességében mégis egy jó ajánlat.


Emissziómentesen is vagány. A Kia Soul minden, csak nem egy átlagos kisautó. Külméreteivel egy kicsit, helykínálatával jelentősen túlmutat rajtuk, egyéniségből sem keveset ad. A tavaly érkezett második generáció ugyanakkor már nem olyan extravagáns, mint az első; összességében józanabb, igényesebb. Szemből a töltőcsatlakozókat fedő teli hűtőmaszk, oldalról az egyedi 16 colos alufelni azonnal elárulja az elektromos kivitelt, ám hátulról itt is matricázásra van szükség, ember legyen a talpán, aki az eltérő lámpából kiszúrja az emissziómentes üzemű Soult.
Hirdetés

Belül tágasabb. A kisautókénál alig nagyobb karosszéria valójában csaknem alsó-középkategóriás helykínálatot ad. Nem csak elöl, hátul is jó a belső szélesség és a belmagasság is. Korrektek a plüss-szerű, környezetbarát textillel burkolt ülések is. Méretesek, komfortosak az első ülések, s a hátsó pad is az. Ráadásul nem csak a szélső helyeken, hanem középen is egészen jó: csaknem sík az utastérpadló, s olyan széles az ülés, hogy még két isofixes gyerekülés között is meglepően jól el lehet férni. Jót tesz a világos kárpitozás is a térérzetnek, de maga a tér is egészen tág. Lehetne mondjuk még jobb is, elöl érthetetlen, hogy miért kell egy nagy helyigényű automata-előválasztó a villanymotor irányváltó-kapcsolójának, de persze el kell fogadni: a vevők zöme konzervatív, jobban szereti ezt, a kvázi megszokott megoldást. A rögzítőfék viszont legalább elektromos és automata oldású, s a villanyautó természetesen gombnyomásra indul, illetve arra nyílik és záródik is, az elektromos tükörbehajtás közelségérzékelős.

Minden benne van. A Soul EV sikerét hozhatja csomagpolitikája. Ez nem egy kompromisszumokat igénylő villanyautó, nem fapados, felszereltségeket nélkülöző, hanem alapból igencsak jól felszerelt. Alap egyebek mellett a 6 légzsák és az ESP, a ledes menetfény és hátsó lámpa, az automata, az autót töltőre csatlakoztatva előhűtésre, előfűtésre is képes, takarékosan csak a sofőrnek is kapcsolható klíma, a DAB tuneres, korrekt kihangosítós, kormányról vezérelhető hifi, a tempomat, az elektrokróm belső tükör és még a tolatókamerás navigációs rendszer is. Minden fontosat megkapunk, még a kéttónusú fényezésért sem kell fizetni, illetve a kiegészítő töltőkábelért sem, hogy tudjuk használni a Type2-es kültéri töltőket. És van CHAdeMO gyorstöltő-csatlakozási lehetőség is, amivel például már a Hungaroringen, de akár Siófokon, illetve Budapest több pontján és Budaörsön is 30 perc alatt 80%-osra tölthetjük a nem mellesleg igen nagy, 27 kWh kapacitású lítium-polimer akkumulátort.
Milyen használni? Villanyautó-összevetésünkön kiderült, hogy extrém gyors kikerüléskor a Soul EV kormányreakciója kését mutat, a hétköznapi használatot ez azonban alig árnyékolja. A jelentős karosszériadőlés viszont folyamatos kísérő. Ellenben a futómű komfortos, így mindez nem nevezhető rossz kompromisszumnak. A 200 kilométeres ígért hatótáv azonban sosem jött ki, legjobb esetben is 140 kilométernyi megtehető kilométert láttunk az amúgy OLED egérmozin. Mire elég ez? Például arra, hogy lejussunk a Balatonra is akár. Meg arra is, hogy nap 10-20 kilométert autózva akár heti egyetlen töltéssel is ellehessünk. Jó dolog, hogy van gyorstöltési lehetőség, de még jobb, hogy ma még a közterületi töltők nem csak ingyenesek, hanem ingyenes parkolási lehetőséget is adnak. Villanyautóval bizony életképes az, hogy valahol a munkahelyünk közelében (akár a legsűrűbb belvárosban) töltőre tegyük, s ott ingyen tankoljunk és parkoljunk. A Soul EV használatát egyetlen dolog árnyékolja csak be: menet közben halk kolompolás jellegű hanggal kívánja magára felhívni a figyelmet, ami hosszú távon kissé idegörlő tud lenni.
Hosszú távra is jó? Ha megfelelő töltőhálózat lenne, akár hosszú távra is ajánlható lenne a Soul EV (is), 140-150 kilométerenként egy félórás pihenő tűrhető, persze az autózási szokások megváltoztatását igényli. Viszont évi néhány hosszabb út kivételével egy mai villanyautó, amilyen a Soul is, teljesen kielégítheti az autózási igényeket. Vele például 11,2 másodperc alatt 100 km/órára érhetünk, a csúcssebesség 145 km/óra lehet, amit stabilan és egészen halkan képes futni. De a legfőbb érv mellette nem is ez, a Soul EV egyik legfőbb ütőkártyája ellátmányán túl a Kiától megszokott 7 év/150 000 kilométer általános garancia. Na nem mintha egy villanyautó esetén a meghibásodás komoly fenyegető tényező lenne, de mégiscsak jót tehet majd értéktartásának, hogy ötévesen még két év gyári garanciával lehet majd eladni. Használni pedig amúgy nem csak nagyon olcsó, nagyjából pont olyan, mint egy benzines vagy dízel Soult, csak ez sokkal csendesebb és persze helyi emissziómentes üzemű, valamint egy kicsit gyakrabban kell tölteni. A töltésért viszont kevesebbet kell fizetni és most még akár ingyen is meg lehet úszni. Hogy meddig, azt nem tudjuk, miként azt sem, hogy mikor hoz áfamentességet, buszsáv-használati lehetőséget, mindenhol parkolási díj mentességet a már tavaly megismert Jedlik Ányos Terv. Ez, a tervezhetőség hiánya persze napjainkra jellemző, így aztán jobb, ha elfogadjuk: hiába remek villanyautó a Soul EV is, a műfaj hazai terjedésére még várnunk kell. Hiába tűnik ma értékarányosnak a jól felszerelt villanyautó 9,9 millió forintos vételára, legtöbbünk számára megfizethetetlen. Jó lenne, ha legalább azt a 27 százaléknyi áfát el lehetne felejtetni az árából, úgy rögtön bő 2 millió forinttal olcsóbb, persze még úgy is a legtöbbek számára megfizethetetlenül drága lenne – de ez már nem a villanyautók bűne.
Értékelés
Pozitív
Tágas, kényelmes utastér, menetdinamika, felszereltség, variálhatóság
Negatív
Érzéketlen kormány, jelentős karosszériadőlés, az ígérttől elmaradó hatótáv
Árak
Tesztmodell alapára
9 899 000 Ft (2015.03.23.)
Tesztautó ára
9 899 000 Ft (2015.03.23.)
Műszaki adatok
Teljesítmény:
81 kW (110 LE)
Nyomaték:
285 Nm
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,2 s
Végsebesség:
145 km/h
Méretek
Hosszúság:
4140 mm
Szélesség:
1800 mm
Magasság:
1600 mm
Saját tömeg:
1513 kg
Tengelytáv:
2570 mm
Karosszéria-kivitel:
ötajtós
Csomagtér:
281-891 l
Belső szélesség elöl:
1470 mm
Belső szélesség hátul:
1450 mm
Belmagasság elöl:
940-1000 mm
Belmagasság hátul:
970 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
220 mm
Ülőlap hossza elöl:
520 mm
Ülőlap hossza hátul:
490 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1030 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1230 mm
Csomagtér magassága:
410-780 mm
Csomagtér hossza:
630 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1450 mm
Raktérnyílás szélessége:
1010 mm
Raktérnyílás magassága:
730 mm
Motor és váltó
Motor:
villanymotor
Sebességváltó:
egyfokozatú
Nyomaték:
285 Nm
Teljesítmény:
81 kW (110 LE)
Menetteljesítmény
Végsebesség:
145 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,2 s
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
54 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
63 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
68 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

One thought on “Csomagpolitikában erős – teszten a Kia Soul EV

  • 2017.10.28. at 19:59
    Permalink

    Bevallom férfiasan, hogy az utcán felfigyeltem az autóra, talán a formája, talán a züld rendszám miatt. Az „Igényes műszerfal környezetbarát anyagokból, alapáron tolatókamerás navival” képnél azonban erősen elbizonytalanodtam, a cikkíró talán a 2017 Mercedes-AMG S63 Cabriolet Edition 130 műszerfalát nézte valahol és arra asszociált.

    A közel 10 milliós árról pedig csak annyit, hogy viccnek is rossz, sajnálatos, hogy a média képviselői már most, az elején, az elektromos autók egyre gyakoribb megjelenésekor, nem háborodnak fel a kívánatosnál kétszer magasabb áron, nem adnak ennek „elmész te a názáreti anyádba” hangot és ezzel a passzivitással gyakorlatilag legalizálják és így „elfogadhatóvá” minősítik a potenciális vevők számára a jövő elektromos autóinak az árát!

    Csendesen jegyzem meg, hogy éppen ugyanezen ország vezetői, mely ezt a márkát is képviselik, egy másik autógyártó óriás vállalattal (Hyundai) tárgyalnak egy olyan állami támogatásról, mely az elektromos autók értékesítési árát 50%-kal csökkenthetné.

Vélemény, hozzászólás?