Csodavárás – műszakival 100 ezerig
Piaci körkép: a legolcsóbb használtautók érvényes műszakival
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Csakis ha menni kell, és ha van barkácskedv, ez ma a négykerekű mobilitás legalja. Íme a kínálat legolcsóbbjai, érvényes műszakival.
E heti piaci körképünkhöz úgy érzem, kell némi felvezetés. Azzal kezdeném, hogy az autózás még ma is luxus, hiszen az autó vételára és a havi fenntartási költségei jelentős összeget vesznek el a családi költségvetésből. Mégis, van helyzet, amikor autózni kell, mert a mesterember nem utazhat három ütvefúróval és két segédjével a vonaton, meg az ételkiszállítást sem lehet busszal, villamossal lebonyolítani. Nem beszélve arról, hogy három meglett kőműveslegény esetén a tömegközlekedésnél már olcsóbb is az autó, pláne ha csak az üzemanyagot számítjuk. És gondoljunk az országnak az olyan zugaira is, ahová sem a MÁV, sem a Volán nem jut el.
Mit ér ma 100 ezer forint? Kinek mit, de egyezzünk meg abban, hogy ez sok pénz – a minimálbér összege idén januártól 105 ezer. Van, akinek a nagyon okos telefonja használtan is megér kétszer ennyit, más autót is ennél kevesebből venne. Hogy önök nem ismernek ilyet? Nem szerencsések, épp ellenkezőleg, nem láttak eleget az ország szegényebb felének valóságából. Maradjunk annyiban, hogy nem nekik szólnak az óriásplakátok, meg nem is rájuk kacsintgatnak az üvegoldalú autószalonokból. Viszont ez a körkép jelenthet fogódzót, hogy meddig kell spórolni, ha az ember többre vágyik mint az olcsó gurulóművek.
A legolcsóbb használtautók érvényes műszakival
Modell | Évjárat | Óraállás (km) | Ár (Ft) |
Daewoo Tico 0.8 SX | 1997 | 155 000 | 99 000 |
Daewoo Nexia 1.5 GLX | 1995 | 239 000 | 70 000 |
Daewoo Racer 1.5 GSI | 1996 | 187 000 | 92 000 |
Fiat Uno 1.7 D | 1993 | 220 000 | 110 000 |
Ford Escort Turnier 1.3 Club | 1996 | 120 000 | 50 000 |
Lada Samara 2108 | 1993 | 50 000 | 90 000 |
Skoda Favorit 136 | 1990 | 129 000 | 90 000 |
Peugeot 106 1.0 Kid | 1994 | 185 000 | 80 000 |
Polski Fiat 126p | 1990 | 77 000 | 85 000 |
Renault 19 | 1988 | 207 000 | 80 000 |
Trabant 1.1 Universal | 1990 | 120 000 | 80 000 |
Wartburg1.3 Tourist | 1989 | 121 000 | 75 000 |
A körkép ötlete egy barátomtól jött. Az ő Peugeot 205-öse már olyan elhasznált állapotban volt, hogy alig akartam elhinni, létezik ilyen. Utoljára a ’90-es években ültem vasig leült ülésben, csodáltam, hogy a műszakin átfért. Pedig menni ment, nem kormolt a dízel vészesen, megállt és nem húzott félre fékezéskor sem. Sőt, bár rozsdás és matt volt, de sehol nem lukas, néhol még kárpit is jutott rá, a kormány borzasztó holtjátéka meg épp a megengedhető értéken belül volt. Mindezekkel együtt feladat volt vezetni, mert a váltójában a fokozatok elhelyezkedése elsőre teljesen ad hoc jellegűnek tűnt. Pár kilométer megszokás után azonban beláttam, így ér vagy 90 ezret, annyiért viszont jobb a gyaloglásnál. Sokkal.
Írtam volna róla egy használttesztet, de az az autó sajnos már el is lett bontva. Na persze nem állapota miatt, hanem mert olyan szakadt volt, hogy a jobbkezet sem adták meg neki, és rommá törték. A barátomnak szerencséje volt, mert megúszta, és azóta talált, illetve meg is tudott venni egy kategóriával drágább olcsó autót magának. Egy olyan régebbi Renault Mégane-t, amilyenről augusztusban írtunk. De belegondoltam, mi lenne, ha feltétlenül kéne egy autó, és a vételárra öt húszezres lenne csak a keret. Gondban lennék, egyrészt amiatt, mert a kínálat ebben az ársávban - hogy mondjam finoman - ijesztően ócska darabokból áll, másrészt mert a barátommal ellentétben nem vagyok gyakorló autószerelő. Olcsó és garantált alkatrészforrás és némi csavarkulcsos rutin nélkül tehát necces belevágni, de talán van kerülőút, mindjárt részletezem, mi miért került a táblázatba.
A Használtautó.hu[/url] keresőjében a normál állapot mellett az érvényes magyar forgalmi rubrikát is bejelöltem – enélkül felesleges is a próbálkozás. A legolcsóbb autók zöme a következő műszakin már jó eséllyel nem menne át. Épp ezért nem csoda, hogy válogatni kell, hogy tényleg működőképes, rendben lévő papíros kocsit találjunk, ne csak olyat, amin érvényes még éppen a műszaki. A következő találatokat hagyjuk ki: a tengelykapcsoló csúszik, csak vontatva szállítható. Kuplungcserével nem érné meg, lapozzunk! Főtengelyszimeringnél folyik az olaj, a motor jó, akkumulátor nincs – jaj. Valami zörög a motorban, de járóképes, csak az hívjon, kérem, aki elolvasta a szöveget is. Becsúszik egy-egy komolyabb autó, már megörülnénk, de a szöveg ki kell józanítson: megy-indul, forralja a vizet, négyen nem íratták át. Laza motorhiba plusz a legalizálás pluszköltségei, kár foglalkozni vele. Az autó körbe van törve, de egyben van, futómű a helyén. Nem ez az, amivel akár négyen biztonságosan elmehetnénk bárhova is.
A táblázatba gyűjtött, feltehetőleg jobb vételek átfutása alapján is kirajzolódik a nem túl rózsás kép. Vagy kisautónk lesz, ha pedig nagyobb, akkor viszont jó 25 éves kompakt. Kényelmi és biztonsági extrákról itt most álmodni sem szabad. Munkához viszont nem vicc a vonóhorgos kombi Wartburg. Amatőr lemezszobrászok előnyben, az sem baj, ha a szomszéd garázsában van egy akna, mert bizony szerelni való lesz bőven. Ha nem is azonnal, de idővel biztos. Vagy a levedlett nyugati, vagy a kopottas, már újabb fajta keleti lesz az osztályrészünk. Hogy mennyire kicsi ez az összeg vételárra, azt az is mutatja, hogy egy valamire még való Suzuki Swift sem fér bele a keretbe. Nagyobb büdzséből egyszerűbb a kényszerű választás is. Ha magamnak kéne ennyiből autót találni, akkor én az idén 30 éves Lada Samarát, vagy az olasz kisautó körképünkből sem hiányzó Unót választanám. Előbbi ennyiért csak 1.3-as és háromajtós lehet, utóbbi akár 1.7-es dízel is. Egyik sem kifogástalan, nem is szalon új állapotú.
Én 7 évvel ezelőtt vettem egy Favoritot 90 ezerért másfél év műszakival. A karosszériára következő műszakin tenni kellett 2 küszöböt, meg 2 első sárvédőt, de műszakilag olyannyira rendben volt/van a mai napig a kocsi, hogy amikor másfél éve műszakin voltam vele, még mindig nem kellett a fékekhez nyúlni, és elől-hátul 1% eltérés volt a két oldal között, pedig éves szinten 12-13000-et megyek vele. Egyetlen komolyabb baja ennyi idő alatt egy hengerfejtömítés volt. Plusz egy AC-pumpa csere. Szerintem nem rossz! 🙂 A motorja 2 olajcsere között fél liter olajat eszik! 🙂 Ja, és épp tegnapelőtt halt be benne 6 év és 5 hónap után az Exide akksi! 😉
Úgyhogy én vallom, hogy totál véletlen, de ki lehet fogni remek példányokat ennyiért is.
Szerencse kell hozza,meg egy orult tulaj.
Nekem volt egy ismerosom akinek 440es Volvoja volt.
No az a Volvo szivos volt a gazdaja meg orult(hulye?)
Mikor a kontarok utan javitgattam,es mar csak generatort kellett cserelni rajta.
En nem voltam otthon es azonnal kellett neki a kocsi,vmi kis bizbasz hibaja volt.
Nyikorgott talan a fek 2het allas utan elvitte vkihez aki jol megcsinalta a melot nekem.
Azt megcsinaltam erre eladta vkinek 70e-t…
Rozsda nem volt rajta,addigra mindene rendbe volt…
Azt mondta hogy 5szerelobol 4mondta neki hogy az egesz auto rossz.Azaz 1meg en voltam.
Apam mondta hogy az egyik ismerosenel van az auto es szereti nincs hibaja…
Javitani meg mindegyiket kell…
Pár éve vadásztam ebben a kategóriában, szerintem reménytelen. Aki nem tud 200-300 ezer Ft-ot összekaparni, annak teljesen felesleges autóról álmodozni. Az egy dolog, hogy kapsz valami romhalmazt ennyiért, de azt át is kell íratni, szervizelni is kell. Egy kisebb javítás is elvisz 30-40 ezer Ft-ot, ha pedig üzembiztos autót akarsz akkor többszázezret is rá lehet költeni. Én még a Zastavákat és faros Skodákat is beletenném a listába, bár azokat is inkább 150 körül, annyiért reálisabb mint a felsorolt bontószökevények.
Akkor lehet nyitott szemmel kéne járnod mert bőven van ilyen. Sőt, ezen még külső rohadás sem nagyon volt, kívülről simán átlagos.
Nem mondom, hogy gyakori eset, de ez van. Műszakira meg ez is úgy megy minden hasonló korú autó, ezt nem részletezném… Ha Tatabánya felé jársz meg tudom mutatni, de szívó dízelből elég sok tartós darab van amúgy.
Ja. Esernyőt. 😀
Szerintem aki ennyiert akar mobil esernyot az talal.
Nem lehetettlen.
200-ért is csak sz@r van.
Hehe, tavaly télre vettem egy golf hármast ennyiért, 1.9D szívó, nem azért mert szerettem volna de kellett valami ha csajom más irányba menne. Aztán egyre többet használtuk mert 4 liter az 4 liter… Az előtt egy évig ismerősömé volt, így átíratni sem kellett, tavasszal meg egy közös ismerősünkhöz került aki pizzát hord vele azóta is. Így hárman 150ezer kilométer felett tettünk bele és kétszer kellett költeni az autóra, persze mindkettő nálam. Egy szett téligumi és egy széthulló kuplung ami javítással együtt 8ezer volt. Nulla komfort, moslék külső, betonkeményre ült ülések, dinamikus közlekedés felejtős, de elvitt mindenhova 😀
Akinek annyira kell az autó, hogy ilyet vesz, annak szerintem ésszerűbb ha spórol hozzá még 100-at, vagy a másik felét hitelre fizeti ki, de 200-ból már talán talál egész korrekt feliciát például, de ez a 100 ezer nagyon karcsú… A „ki tudja hány éves” 50-es robogóm vettem ennyiért, és az is marha messze van a hibátlan állapottól, milyen lehet egy autó ilyen áron…
Olyat se írt, hogy 1 havi bérből kell megvenni.
Akkor próbáljál meg venni a bruttó 105 ezerből
Kedves Nagyfazer!
Nem írtam egy szóval sem, hogy nettó.
Üdv.
HB
Drága Balázska!A minimálbér idén januártól igaz,hogy 105 pénz csak nem a nettó hanem a bruttó.Ami úgy nettó 68.A 68 meg ugye nem 105.