Csodaszép, de nem hátul kapar – 25 éves az Opel Calibra
25 éves az Opel utolsó középkategóriás kupéja, a Calibra
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Nagyon stílusos volt, aztán rátelepedett a tuning- és hifiipar. Egy megmaradt eredeti Opel Calibra hamarosan kapós oldtimer lesz.
Hülyegyerekek hajtották szét, mára egy eredeti állapotú példánya youngtimer, idén 25 éves. Mi az? Az Opel Calibra, ami 25. éves jubileumára talán megszabadult a metállila fényezéstől, a 18 colos krómfelniktől, a kék neontól, a lángnyelv-matricától és a nagy zenétől is. Ezen kiegészítők nélkül már nem a lakótelep egyik legtaszítóbb autója, hanem egy stílusos youngtimer. Gondoljunk csak bele, aki 1989-ben, huszonéves korában felragasztotta a falra a Calibra poszterét, ma közel az ötvenhez alig félmillió forintért megveheti egykori álomautóját.
Egy 2000-res rap klip, amiben a bikinis lányokon kívül egy csúnyán tuningolt Calibra is kapott némi szerepet. Ez a fajta tuning ma már szerencsére nem dívik
Minden egykor körülrajongott típus életében pontosan megvan az az időszak, amikor lenézett típusból növekedő értékű darabbá válik. Így volt ez a Calibra közvetlen elődje, a Manta esetében is. A még hátsókerékhajtásos Manta a kétezres évekig egy-két ritka kivételtől eltekintve szinte elképzelhetetlen volt rikító zöld fényezés és ezerwattos mélynyomó nélkül, de már egy ideje elkezdték felismerni az értékét. Vagy ott a korai Volkswagen Golf, amiből a legelső idén volt 40 éves, igáslónak befogott darabjai tizenöt éve még elég cikinek számítottak, ma meg igazi retróautók.
Valahogy így van ez az 1989-es frankfurti IAA-n megjelent Opel Calibrával is. Az autószalonon kiállított kétajtós kupé azonnal siker lett, ikonikussá viszont nem elsősorban menetteljesítményeivel vált, hanem a formájával. A Calibra szakított elődeivel és a korabeli Opelok elsőkerékhajtásos építési elvét vitte tovább. Legközelebbi rokona a Vectra első generációja, azzal osztozik a motorjain és a váltóin, illetve a padlóvázára épül. De ezt, a GM2900 nevű építőkészletet használta a második generációs Saab 900, meg még több másik típus is.
A Calibra maga volt a menőség megjelenésekor, na persze nem úgy, mint a vele egyidős, V12-es BMW 850i, mert az a legtöbbeknek még Németországban is inkább csak elérhetetlen álom maradt. Nem úgy a Calibra, ami 33 900 márkáért opelosan nem volt drága, mégis sokkal jobban nézett ki, mint bármi más akkoriban. Az alap kétliteres motorja 115 lóerőt tudott, de már azzal is 203 km/h volt a végsebessége, ugyanez hengerenként négy szeleppel már 150 lóerőt és 223-ig tartó veretést garantált. Évfordulós közleményéből az Opel azt sem felejtette ki, hogy az erősebb, 196 Nm nyomatékú motor az ötfokozatú kéziváltóval is csak 7,7 litert fogyaszt vegyes átlagban. A Calibra V6 a 170 lóerős 2,5 literesével finom darab, talán a legkiegyensúlyozottabb a palettán. Főleg az automata illik a karakteréhez.
Az Opel a Calibrával is egy elérhető álomautót teremtett, aminél a forma sem volt teljesen öncélú. Laposnak lapos, de nem annyira kerek, mégis ez volt a korszak legáramvonalasabb szériaautója 0,26 Cd értékkel. Évekkel később az alumíniumgnóm, az Audi A2-es nyomta le. A kétajtós kialakítás miatt nagy ajtókat kapott a Calibra, emiatt a beszállás előre az alacsony ülésekre könnyen csak akkor megy, ha nem túl szűk a parkolóhely. A nagy harmadik ajtó lehajtott hátsó üléssel akár 980 literes csomagtartót is rejthet, ha viszont négyen utaznak a Calibrában, akkor a Vectráével egyező, 2,6 méteres tengelytávnak hála hátul sem szűk a lábtér.
Szériában járt hozzá a szervokormány és az ötgangos, rövid fokozatkiosztású kéziváltó. Hathangszórós hifi adta az alapot a zenegéppé alakításhoz és járt hozzá a színezett üveg is. Pluszpénzért lehetett kérni légkondicionálót, automata váltót és elektromos napfénytetőt is. A lekerekített orr és a bújtatott ablaktörlők már a gyalogosbiztonság kihangsúlyozása előtt is egy relatíve jó védelmi szintet tettek lehetővé szegény elgázoltaknak. Az integrált, áramvonalas lökhárítók nemcsak a légellenállásnak tettek jót, hanem úgy lettek kialakítva, hogy egy koccanás erejét is elviseljék.
A Calibrához a gyártás kezdete óta lehetett összkerékhajtást kérni. A Calibra 4x4 mindkét kétliteressel elérhető volt, de az igazi király az 1992-ben megjelent Calibra Turbo. Ahhoz az összkerékhajtáson túl hatfokozatú váltó is járt és a kétliteres motor turbófeltöléssel 204 lóerőre felhúzott változata mozgatta. A csúcsverzió hangulatát 16 colos könnyűfémfelnik, peres gumik és sportülések fokozták. Az Opel kupéja szerepelt az ITC sorozatban is, amit meg is nyert. Ebben az időszakban adták ki a Calibrát hajtó Keke Rosberg nevével ellátott limitált szériát. A fehér-sárga szín annyira menő volt, hogy még az sem baj, hogy végül nem Rosberg, hanem Manuel Reuter lett bajnok a Calibrával.
Összesen 238 ezer készült a Calibrából, 130 ezer a 115 lóerős motorral, 61 ezer a 150 lóerőssel. Az 1995 utáni gyengébb 16 szelepesek és a Turbók ritkábbak, ezek lennének az igazi gyűjtői darabok. Ahogy telnek az évek, kikopik a Calibra a német utakról is, viszont egyre többször jelenik meg youngtimeres rendezvényeken. Hiába csak egy kupésított A Vectra, hülyegyerek-autós rossz hírét levetkőzve pár év múlva már egyértelműen kultikus autó lesz, a kilencvenes évek dizájnemléke.
Ja, meg a Diablo is. Almát az almával!
egy piros 300ZX Fairlady
ue-ből a korszakból
külcsínre, belbecsre a Calibrát bőven megüti
A Cd nem sokat számít a padlógázon való startkor, amit ezek a gépek gyakran megkaphattak…
A piros szelepfedél festés +5 LE! 😉